BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: mallet96 op 03 August 2011, 23:48:48
-
Hallo,
Graag zou ik hulp willen hebben bij een ontwerp van een evt nieuw te bouwen modelbaan, wat betreft electronica. Ik heb een baanplan bedacht, maar weet niet precies hoe ik dat stroomtechnisch moet/kan oplossen. Momenteel rij ik HO gelijkstroom, analoog. Het liefst wil ik dit zo houden, ivm het financiƫle plaatje voor het ombouwen van mijn loc's. Ook het onbekende met digitaal is voor mij misschien ook een drempel om er mee te beginnen. Ik ben zelf niet technisch, probeer het wel (aansluiten van wissels, enz) maar verder ben ik niet technisch onderbouwt, vandaar deze topic. Allereerst mijn baanplan:
Stations gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trennungsbahnhof5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trennungsbahnhof5.jpg)
Schaduwstation A:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationAstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationAstation.jpg)
Schaduwstation B:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationBstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationBstation.jpg)
Mijn bedoeling is om met een handtransformator van Roco het stationsgedeelte te bedienen tot stroompunt 1 en 2. Hier neemt een evt andere trafo de trein met een vaste snelheid over tot stroompunt 3 en 4 in het schaduwstation A en B. De rijrichting en de wissels binnen deze 4 stroompunten wil ik bedienen met 2 schakelaars, 1 per schaduwstation. Als de schakelaar bv naar links staat is de rijrichting dan ook links en zet ik de schakelaar naar rechts om dan veranderd de rijrichting (+ wissel) naar rechts. Vervolgens komt de trein in een blok met een vaste rijrichting en zelfde snelheid als in het vorige blok, linksom in schaduwstation A en rechtsom in schaduwstation B. De trein komt nu bij de opstelsporen en schakel d.m.v. een schakelaar het spoor dood. Een ander spoor geef ik vrij en hiervandaan vertrekt een andere trein op weg naar het station, nadat ik de rijrichting in het 1e blok omgezet hebt.
Dit is in het kort mijn technische bedoeling, mijn vraag is echter: hoe moet ik dat doen met de rijrichtingen, nl per schaduwstation 1x varialbel (links of rechtsom) en 1x een vaste rijrichting. Welke of wat voor trafo's moet ik hiervoor gebruiken? Is mijn plan ook technisch haalbaar en mogelijk in analoog? Of moet ik toch omschakelen naar digitaal (het liefst niet)?
Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven omtrend mijn vraag en mijn plan/idee duidelijk omschreven is, ik zou het anders niet in andere technische woorden kunnen omzetten.
Groet,
Marcel
-
Hallo Marcel,
Voorzover ik je begrijp kun je je plannen met gelijkstroom gewoon uitvoeren. Je zult echter de weg tussen het station en de beide keerlussen (inclusief splitsend wissel) ompoolbaar moeten maken los van de keerlus en station. Om een trein van de keerlus naar het station te laten rijden moet de spanning wel omgepoold worden bij analoog rijden.
Verder is een vaste rijrichting in de keerlussen aan te bevelen, het maakt het leven een stuk makkelijker.
Met wat schakelaars voor de schaduwstation sporen en een vaste gelijkspanning zul je met een beschaafde voeding de treinen kunnen laten rijden (er rijden er nooit meer dan twee, tenzij je eenbloksysteem gaat inbouwen).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik ben bang zodra je het woord blokken gaat invoeren in gelijkstroom, het tegenwoordig nog wel eens moeilijker en schrik niet duurder kan zijn als digitaal.
Dan heb je veel enkelspoor en 2 keerlussen, betekend veel ompolen in analoog, zou je digitaal gaan alleen maar de twee lussen oplossen en je kan alle richtingen oprijden zoals je dat zelf wil.
Maak voor de grap eens een berekening, schakelaartjes kunnen ook een dure hobby zijn.
-
Als Mercel wil gaan automatiseren kan hij altijd naar Dynamo kijken. Hij hoeft zijn treinen dan niet om te bouwen.
Voor de gehele baan gaat het om een ompoolschakelaar en drie schakelaars per vrijebaan/keerlus.
Dus dat valt nog wel mee.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Als Mercel wil gaan automatiseren kan hij altijd naar Dynamo kijken.
Dinamo
-
Ik ben bang zodra je het woord blokken gaat invoeren in gelijkstroom, het tegenwoordig nog wel eens moeilijker en schrik niet duurder kan zijn als digitaal.
Dan heb je veel enkelspoor en 2 keerlussen, betekend veel ompolen in analoog, zou je digitaal gaan alleen maar de twee lussen oplossen en je kan alle richtingen oprijden zoals je dat zelf wil.
Maak voor de grap eens een berekening, schakelaartjes kunnen ook een dure hobby zijn.
Johnny, ben ik niet helemaal met je eens... die paar schakelaartjes wegen niet op tegen de ombouw van zijn locs naar digitaal en de daarbij behorende digitale centrale..... ;)
Marcel, misschien is dit iets voor jou. Het werd in vroegere dagen toegepast door onze Amerikaanse modelspoorvrienden in de pre-digtale tijd. Het heet "two cab control":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cabcontrol1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cabcontrol1.jpg)
Bron: Juli nummer Model Railroader
Daarbij kun je het aantal blokken nog uitbreiden. Voordeel is dat je nog steeds met 2 treinen en/of 2 personen kunt rijden onder analoog.
Hopelijk van enige waarde!
Grtz, Ronald.
-
Hallo,
Allen bedankt voor het lezen en de antwoorden.
Zoals Gerard het op een technischer manier vertaald heeft, is het mijn bedoeling. Als ik het goed begrijp, kan ik beide gedeelten schaduwstation/keerlus en "vrije baan" op 1 transformator zetten. Ik moet dus alleen een ompoolschakelaar kopen voor het "vrije baanvak". Wel wil ik vlak voor de overgang van de vrije-baan en het stationsgedeelte een stop plaatsen, zodat een trein kan wachten totdat de rijweg vrij is in het station (dit is dan "gewoon" op te lossen met een normale schakelaar).
Indien het gehele plan echt mogelijk (door mij zelf dus te bouwen) is het de bedoeling dat ik met uiterst 2 treinen kan rijden. Meer hoef voor mij dan ook niet, het gaat bij mij ook meer om het landschap/scenery en dat de treinen ook een functie hebben (in dit geval van A via B naar C) en niet zomaar rondjes rijden.
Nogmaals bedankt en ik zal hiermee zeker verder gaan. Indien het daadwerkerlijk gebouwd wordt, zal ik hierover een topic maken.
Groet,
Marcel
-
Marcel,
Als start hierbij de schakeling. Ik heb de schakeling iets luxer gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_vrijbaan_DC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_vrijbaan_DC.jpg)
De eerste vier aansluitingen (aan de onderzijde) zijn de vrijebaan + wissel keerlus.
De twee schakelaars S3 en S4 regelen het vertrek naar de keerlus en het station.
Weglaten als je er geen nut in ziet. De keerlus + schaduwstation heb ik ook van een paar extra schakelaars voorzien.
S5 regelt toegang tot schaduwstation. S6, S7 en S8 zijn de drie sporen van het schadusstation en S9 zit vlak voor het wissel van de vrijebaan. Kan je daar ook eventueel een trein opvangen. Je kunt met een beetje signalering dan zelfs tot 2 treinen laten rijden per keerlus / vrijbaan.
Veel plezier en als het bouwdraadje komt zal ik er zeker in lezen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo,
Een ieder bedankt voor het reageren op mijn vraag.
@Gerard. Naar wat voor schakelaar moet ik gaan zoeken (bij bv Conrad) voor het ompolen van de rijrichting tussen het station en de keerlus. Ook zou ik willen weten hoe ik deze dan moet aansluiten (met welke draden/waar en welk rails)?
Voordat ik echt over ga met het verbouwen van mijn huidige baan, wil ik eerst het omschakelen testen op een teststuk, om er zo zeker van te zijn dat ik het kan.
Als laatste rest mij de vraag, is het dan ook mogelijk om met dezelde schakelaar dan ook de wissel om te zetten in de goede rij-stand/richting? Dit ivm met 2 verschillende stroomsoorten.
Groet,
Marcel
-
Ja, dat kan bijvoorbeeld met een 3-polige aan/aan tuimel- of wip-schakelaar.
Je kunt dan 1 van de de polen gebruiken voor het schakelen van de wissel en de 2 andere voor het omschakelen van de rijstroom naar de 2 railstaven.
Zie bijvoorbeeld Conrad nummer 703133.
-
Marcel,
De door HansQ genoemde schakelaar is prima. Eenzelfde type is ook de 701351. Deze heeft in dezelfde bouw uitvoering ook een enkelpolig broertje/zusje (701343).
Het aansluiten van de dubbelpolige is even nadenken. Verbind de linker boven pen met de rechter onderpen. Verbind de rechter boven pen met de linker onderpen. Sluit de twee middelste pennen aan op je trafo en laat de twee onderste pennen naar je baan gaan (Op je proef stukje). Later kun je in de draden naar je baan de enkelpolige schakelaars opnemen en zo een stuk besturing inbouwen.
Ik vergat het wissel te vermelden.
Dat hangt een beetje van je wissel af. Het is niet aan te raden, daar wissels een puls willen hebben en niet een continue stroom. Er zijn wissels met eindafschakeling, maar de betrouwbaarheid daarvan is niet je dat op de lange duur. Met een kleine hulpschakeling is van de continue stroom wel een puls te maken, maar dat is wat complexer.
Waarom rij je het wissel niet gewoon open? Het ligt toch in je schaduw station.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Beste Hans en Gerard,
Bedankt voor de uitleg en beschrijving. Als ik het goed begrijp heb ik dus een 2-polige aan/aan schakelaar nodig (indien ik zoals Gerard voorstelde de wissel open laat staan), zoals: 703079-8J Wipschakelaar 2-polig aan/aan MIYAMA - 2-polig aan/aan 6 A / 125 V / 3 A / 250 V bij conrad.
Mijn volgende vraag is dan als volgt: is het dan ook mogelijk om op mijn bedieningstableau verlichting bij de schakelaars aan te brengen zoals bv bij een stop, schakelaar staat op rijweg vrij, dat er dan een paar kleine ledjes in de rijweg branden en is de rijweg bezet, dus schakelaar op uit er geen lampjes branden. Of bij de wissels de rijweg verlicht is en zodra ik de wissel omzet de lampjes van de nieuwe rijweg branden? Ik weet dat ik dit moeilijk uitleg, maar technischer weet ik het niet uit te leggen.
Groet,
Marcel
-
Marcel,
Je vermogen om techniesche dingen neer te schrijven op niet technische wijze is niets mis mee. Ik begrijp je tenminste tot nu toe iedere keer.
Voor de duidelijkheid,
Wisselstand terugmelding:
1) Vanaf de schakelaar. Dit vereist dan wel dat de schakelaar voor de lampjes permanent is en voor het wissel een moment contact.
2) vanaf het wissel, met gebruikmaking van de eindafschakeling. Deze sschakling is uitvoering door Klaas Zondervan: Bontverzameling, Eenvoudige schakeling voor terugmelden van de wisselstand (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01).
Voor de stopsecties:
Achter de schakelaar een lampje aan brengen. Deze gaat aan en uit met de schakelaar.
Of wil je echt weten waar een trein rijdt, dan een detektor opnemen. Ook hiervoor kun je van dezelfde site de van Klaas Zondervan de detktie schakeling nemen, zie bezetmelder met optocoupler (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#05).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo,
Tijdens het doorlezen van een draadje op de duitse Stummi-forum van onze Ned. JaJo-Neu-Preiserland zag ik dat hij een schema met een schakelaar (2-polig aan/uit/aan) heeft voor het aansturen van een beweegbaar hek (zie hieronder)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_12.jpg)
Als ik het goed begrijp kan ik deze schema dus ook voor het omschakelen/ompolen van de rijrichting gebruiken, echter vervalt het gedeelte onder de schakelaar met o.a. de diodes. Ik moet dus ipv een 2-polige aan/uit/aan schakelaar een 2-polige aan/aan schakelaar kopen.
Ik heb inmiddels mijn baanplan bovenbouw(stationsgedeelte) iets aangepast, zie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trennungsbahnhofkleur_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trennungsbahnhofkleur_2.jpg)
Ik wil graag armseinen gaan plaatsen, wie kan mij vertellen waar en welk soort ik moet gebruiken. Ik vind de serrie van Viessmann 4500 mooi. Ook zou ik evt wissellantaarns willen gebruiken, moet dat dan bij elke wissel of enkele en zo ja, bij welke. Welke leverancier heeft trouwens wissellantaarns?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/armsein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/armsein_2.jpg)
Weer veel vragen, maar wordt al wel wat wijzer.
Groet,
Marcel
-
Marcel,
Voor de schakelaar geldt het volgende:
Het schema is goed. De schakelaar niet. Deze schakelaar is aan/uit/aan => dus drie standen.
Voor het ompolen gebruik je een aan/aan schakelaar (2 standen). Stoppen van de trein doe je met de regelaar.
Armseine zelf kan ik niets over zeggen. Wel de plaatsing.
De seinen beveiligen een wisselstraat tegen onbedoeld oprijden. In jouw geval komen de seinen aan het einde van het perron en voor het wissel naar de goederenloods? Verder komen er natuurlijk nog seinen op de vrijebaan.
Aan de andere kant van het station is een beetje afhankelijk van het tijdperk en de grote van je station (lees drukte treinverkeer).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo,
W zijn inmiddels een paar maand verder en er ondertussen al iets gebeurd. Ben bezig geweest met de onderbouw, welke nu af is. Nu wil ik beginnen met het aanbrengen van het schaduwstation, gebruik hiervoor flex-rails, 2,5 mm van fleischmann en electrische wissels van fleischmann (deze had ik nog in de kast liggen). Nu heb ik een vraag omtrend het omschakelen van de el.wissels. Op mijn bedieningstableau kan ik gebruik maken van drukschakelaars (pulse?schakelaar) of een tuimelschakelaar. Beide heb ik op voorraad, maar welke is het raadzaam om te gebruiken, tuimel of pulse. Ik heb verhalen gehoord dat er bij een tuimelschakelaar continu stroom op de el.wissel staat en dat hierdoor het electrische gedeelte heet word en zodoende doorbrand. Wanneer ik in het zichtbare gedeelte bezig ga met het station, wil/ ga ik de wissels (roco-line zonder bedding, 2,1 mm) electrisch maken dmv een ondervloeraandrijving van gaugemaster (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ondervloeraandrijving.jpg[/img) (deze heb ik al sinds mijn deelname bij de jeugdbaan van de plaatselijke modelspoorvereniging toen ik nog een tiener was) welke mij goed bevallen. Ook in dit geval wil ik de aandrijving aansturen vanaf het bedieningstableau via een drukschakelaar of een tuimelschakelaar. Wie kan mij vertellen welke oplossing het beste is.