BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remko_H0 op 03 August 2011, 21:58:47

Titel: Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 03 August 2011, 21:58:47
Hallo allemaal,

een half jaar geleden ben ik begonnen om middels het testbaantje van Koploper (Aelderbaan) koploper te leren en te snappen welke elektronica nodig is om treinen automatisch te kunnen laten rijden.

Ik ben nu toe aan de volgende stap.
Hiervoor heb ik geprobeerd een baan te ontwerpen. Dit valt niet mee.
Ik hoop dat jullie me met jullie ervaring verder kunnen helpen.

Eerst even wat gegevens:
- Ik rijd H0 2 rail
- Ik maak gebruik van koploper en de Intellibox.
- Ik heb stoomloc's en diesels; dus bovenleiding is voor de verder toekomst.
- Ik wil iets met hoogteverschil; dus land wordt Duitsland/Zwitserland/Oostenrijks
- Mijn tafel is ongeveer 3,50 x 1,50 meter.
- Links wil ik een berghut of kasteeltje op de berg met daaronder een dorpje met een station.
- Rechts wil ik een houtzagerij op de berghelling.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende vragen:
Verbeteringen algemeen:
- ontwerp schaduwstation
- ontwerp station
- hoogteverschillen
Ik ben niet blij met de rechterkant (houtzagerij) Er moet een treintje kunnen komen en later zijn weg weer kunnen vervolgen.

3D Totaal overzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_overzicht.jpg)

Schaduwstation + oprit na eerste nivo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_21.jpg)

Nivo 1 + spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo1.jpg)

Nivo 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo2.jpg)


Graag hoor ik wat jullie mening is en wat er beter/anders kan.

Alvast bedankt,

Remko
Titel: Mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 05 August 2011, 12:16:07
100x bekeken, maar niemand reageert.

Ik kan me niet voorstellen dat het plan zo goed is.
Vind ik namelijk zelf niet.

iemand goede aanvulling/commentaar

Alvast bedankt,

remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: RalphL op 05 August 2011, 12:37:54
Voor zover ik kan zien is het baanplan technisch ok. Je houdt de dubbel volledig gescheiden dus het is in totaal een goede ring.

Kun je rond je tafel lopen want anders is 150cm te breed om bij de achterkant te komen?
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Mohy op 05 August 2011, 12:39:29
Hallo Remko,

Ik ben zelf bezig met het ontwerpen van mij eign plan, en heb qua formaat ongeveer dezelfde afmetingen.(1 x 4 meter) Ik zie in jou baanplan een aantal punten die ik zelf ook ben tegengekomen en die ik zelf toen niet handig vond. Ik moet wel zeggen, dat je ontwerp er wel interessant uitziet.

Je geeft aan dat je baan 3,5 bij 1,5 meter wordt. Als je tafel midden in de kamer staat is dat geen probleem, maar als je niet vrij om de tafel kan lopen, is de afstand van 1,5 meter te groot om te overbruggen, zowel bij calamiteiten in het treinverloop of bij de aanbouw van je baan. Ik probeer zelf altijd een breedte aan te houden van max 80cm.

Verder lijkt het erop, gebaseerd op je plan, dat je probeert een keerlus te voorkomen. Ik heb precies hetzelfde thuis (liever geen keerlus), maar in het huidige ontwerp kost je dit veel vrije baanlengte, vooral in je schaduwstation. Misschien rijdt je met korte treinen, maar voor 5 wagons (NS ICK als voorbeeld) en je al snel 1,8 meter kwijt (5x 30cm  + loc.)

Verder lijkt de railspiraal wat krap, vooral de binnenbocht voor klimmende treinen, lijkt deze enthousiast. Maar ik heb geen maten, dus het is lastig te zien...

Zoals al gezegd, vind ik de lay-out wel mooi, maar ik zie wel uitdagingen  ;D

Dit zijn een paar dingen die ik je kan meegeven uit eigen ervaring. Ik ben benieuwd naar eventuele aanpassingen en oplossingen (misschien kan ik die zelf goed gebruiken  ;) )

Mvg
Martijn



Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 05 August 2011, 13:14:17
Heren,

bedankt voor jullie reactie.
Ik kan de baan flexibel maken, zodat ik ook aan de achterkant kan komen.
Een andere optie is het gebruik van een gat op de plek waar het station gepland is en deze later plaatsen. Moet ik nog beslissen. Ik ga gebruik maken van een open onderbouw.

Martijn,
ik heb het gebruik van een keerlus voorkomen. Dit is voor mij niet een must.
Ergens 1 keerlus vind ik best acceptabel; ik zie echter niet hoe ik met een keerlus efficienter bijvoorbeeld mijn schaduwstation kan maken.
Mijn langste trein is nu 1.30 m of zo, maar dit zal naar de toekost alleen maar langer worden. Daarom had ik in mijn schaduwstation onderin 2 langere sporen gemaakt waar een langere trein kan staan. Ik zou graag de andere opstelsporen ook wat langer hebben.
Zie jij mogelijkheden? Wat is de layout van jouw schaduwstation?
Kan ik mijn ruimte efficienter gebuiken (eventueel met een keerlus)?

De binnenring van de keerlus is een Piko A R2 rails ( uit mijn hoofd R=421). De treinen moeten daar naar beneden. Ik weet hoe groter hoe beter; echter kost wel veel meer ruimte.
Denk je dat dat een probleem geeft?

Nogmaals bedankt en ben zeer nieuwsgierig naar jouw ideeen/ontwerp van jouw baan.


groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: tothebeach op 05 August 2011, 13:43:58
Hoi Remko,

In je eerste bericht schrijf je dat je niet blij bent met de situatie aan de rechterkant, de houtzagerij. Wat is je bedoeling met de treinen uit de houzagerij? Waar komen de wagens vandaan en waar gaan ze heen? Is er in het station ruimte om deze wagens op te vangen en aan te koppelen aan een buurtgoederentrein, die dagelijks langs komt? Of wordt het een speciale trein die van elders komt en daar ook weer heen gaat?

Daarnaast heb ik een aantal vragen betreffende je opbouw (derde/bovenste niveau):
wat is de functie van het gebogen spoor (waarschijnlijk bij de houtzagerij)?
Waarom zijn er zoveel overloop wissels bovenaan? Kan de trein vanuit de houtzagerij niet gewoon even verkeerd spoor rijden?
Wat is de functie van het rechter doodlopende spoor bij het station?

Groet,
Michel
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: RalphL op 05 August 2011, 15:35:26
R2 van Piko is 422mm. Op zich zou dat moeten kunnen ook een beetje afhankelijk van je trein materiaal. HEt gaa tmeer om de stijging in combinatie met de bocht. Je gaa tin 1 spiraal naar beneden en boven dus je stijging zou max 3% moten zijn. Volgens mij haal je dat niet met R2 in een cirkel.
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 05 August 2011, 15:55:37
Hoi Ralph.

De spiraal wordt gebuikt om van nivo 1 naar nivo 2 te komen.
Hiervoor gebruik in 1.5 ronde en stijg hierin 14 cm.
Voor de binnenring was dat 3.1% geloof ik (even nazoeken vanavond)
Voor de buitenring 2,7%.
De binnenring gaat naar beneden; dus ik hoop dat dat geen probleem is.

Groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: RalphL op 05 August 2011, 16:33:36
Remko,

Ik heb het even in Anyrail gezet en dit is de wat eruit komt
Met R2 en 3% heb je een hoogteverschil van 0,65cm per rail.
Dan heb je met 1 volledige ronde 7,8cm hoogteverschil en met 1,5 ronde 11,7cm
hou er wel rekening mee dat je eigenlijk met 1 ronde al -9cm moet hebben anders kun je niet meer onder het begin van de spiraal.
Met  R3 en 3% heb je een hoogteverschil van 0,75cm per rail.
Dan heb je met 1 volledige ronde 9CM hoogteverschil en met 1,5 ronde dan 13,5cm

Piko R3 is eigenlijk het kleinste wat je kan gaan in een spiraal zonder een te groot stijgingspercentage te hebben. Als de R2 echt alleen naar beneden is dan moet het net gaan maar dan wordt je percentage dus groter ongeveer 3,5%
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Mohy op 05 August 2011, 19:59:20
Hoi Remko,

Als voorbeeld van een schaduwstation heb ik wat in elkaar staan draaien in AnyRail. Het resultaat is het volgende:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_Ondersteuning.jpg)

Hierdoor verkrijg je 9 opstelsporen waarvan het kortste 1.50M is. (4 sporen & 2 wisselstraten = 4x3 sporen - 3 voor het doorrijden = 9 opstelsporen.) Hiermee verkrijg je veel meer efficiënte ruimte. En zelfs in deze vorm, geen keerlus. (helaas is het sporenplan voor rocorails   :-\ , maar het idee moet met Piko A rails ook wel uitvoerbaar zijn). Het moge duidelijk zijn dat je met een paar extra wissels er nog meer sporen van te maken zijn  ;)

Maar in antwoordt op je vraag of ik mijn schaduwstation wil laten zien: Ik wil best, maar ik heb er voor gekozen om geen schaduwstation te maken.  ;) Dit ivm met de twijfelachtige capaciteit van het klimmen van een aantal locs. (oa Trix 1200 en de Trix koploper.)

Ik hoop dat je het idee van het schaduwstation kan gebruiken  (y)

Mvg
Martijn
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 05 August 2011, 22:23:45
Ralph,

bedankt voor je berekening. Het is duidelijk dat ik aan de grens zit.
Volgens wintrack is het 3.28% naar beneden en 2.91% omhoog.
Ik ga de binnenring alleen voor naar beneden gebruiken. Dus dat zal wel goed gaan.
Het probleem is dat als ik de cirkel groter maak (R3 + R4) het zichtbare spoor (nivo 1) korter wordt en het station, die toch al beperkt is, nog korter wordt.
Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als ik er een ovaal van maak, zodat de voorkant meer naar voren komt. Vraag is hoe ik dan uitkom met het zichtbare spoor van nivo 1 en of ik de bocht rechtsonder van nivo 2 nog kan halen.

Martijn,
goed idee dit schaduwstation. Ik heb al van alles geprobeerd, maar dit soort doorlopende sporen ben ik niet opgekomen. Zo zie je maar weer.
Wat voor afmetingen is dit ongeveer? En welke Radius (R=?) is dit in Roco rails?
Ik ga eens zoiets proberen in Piko rails.

Heren bedankt,

ik heb weer wat te puzzelen.

Groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Mohy op 06 August 2011, 07:54:55
De bochten zijn van Roco in R2 (358mm) R3 (419mm) R4 (481,2mm) en R5(542,8mm) (R1 bestaat niet in Roco line)  In de rechter bovenhoek liggen nog een paar R6 (604,4mm) railstukken.  De totale afmeting van het schaduwstation was 3,5 bij 1,5 Meter  ;) .
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 06 August 2011, 11:22:39
Hoi,

gisteravond nog met het schaduwstation aan het proberen geweest. Ik heb het idee van Martijn overgenomen.
Stuk beter dan wat ik had. Ik zie daar nog een paar "probleempjes" in.
Eigenlijk zou de wisselstraat andersom moeten, zodat het doorgaande spoor de bocht met de grootste Radius heeft.
Dan blijft er alleen niets over van de bovenste twee opstelsporen.
Verder ben ik voor de oprit naar het volgende nivo (onderste spoor van de twee) meer lengte nodig om binnen de 3% te blijven.
Dit betekent dat het bovenste stuk opstelspoor zo niet kan. Ik ga kijken wat het maximale is. Misschien moet ik met bochtwissels gaan werken.
Ik heb geen ervaring met kruiswissels. Zijn die betrouwbaar genoeg om in het schaduwstation neer te leggen?

Groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 07 August 2011, 21:28:16
Heren,

met jullie verbeteringen zetten jullie mij wel aan het werk.
Ik ben aan het stoeien geweest met de spiraal en het schaduwstation.
Echter van het 1 komt het ander en voordat je het weet moet je overal aan de slag om het weer passend te krijgen.

Schaduwstation:
idee overgenomen. Ik moet het hele bovenste spoor + een stukje bocht gebruiken om op hoogte te komen. Hierdoor kan ik het bovenste stuk opstelspoor niet gebruiken. Ook in de bocht kreeg ik het niet mooi, dus heb ik het zo gemaakt als hieronder. In koploper moet het ook mogelijk zijn om binnen een opstelspoor gebruik te maken van dynamische lengte, zodat er lange en korte treinen achter elkaar kunnen staan.
Moet ik nog maar eens even uitzoeken. Ik weet ook niet wat dit voor het aantal blokken/bezetmelders betekent.

Spiraal.
Ik heb de spiraal omgezet naar een ovaal. Hierdoor is de steiging naar boven 2.57% en naar beneden 2.84% geworden. Ik had alleen wat problemen om dit aan te sluiten richting station. Uiteindelijk alles een beetje moeten aanpassen. Bij het station de sporen op een vaste afstand gelegd. Door de bochtwissels lagen ze erg dicht bij elkaar. Ik weet niet of dat in de praktijk goed was gekomen.
Ik zit echter wel heel dicht op de rand.

Ik ben benieuwd wat jullier er nu van vinden.

Groeten Remko

3D Overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_overzicht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_overzicht_1.jpg)

Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_22.jpg)

Nivo 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo1_2.jpg)

Nivo 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo2_1.jpg)
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Ronaldk op 07 August 2011, 22:54:05
Hallo Remko,

Ik zou zowiezo de extra wisselstraat in het schaduwstation eruit halen. Die geeft geen extra mogelijkheden, alleen maar extra kosten. Je kan inderdaad in koploper met dynamische blokken werken. Bijvoorbeeld met een tweetal lichtsluizen. Aan beide einden van het schaduwstation een lichtsluis. Dan rijdt de eerste trein tot de verste lichtsluis. Bij het onderbreken van de lichtsluis rijdt de trein iets terug. Een tweede trein komt op het zelfde spoor en is maximaal iets kleiner dan de overgebleven ruimte met een marge. Deze rijdt door de dichtsbijzijnde lichtsluis tot deze niet meer onderbroken is. Zo passen er twee treinen op één spoor in één blok. Je moet dan wel van alle treinen de lengte invoeren en de bloklengtes invoeren in Koploper. Het opstelspoor is dan één blok.

In de praktijk kan je wel wat smokkelen bij het leggen. Kijk maar eens naar mijn spiralen in mijn bouwdraadje. Daar gaan ze ook behoorlijk over de rand ;)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 10 August 2011, 09:05:06
Ronald,

ik heb de koploperhandleiding nog eens gelezen mbt dynamische bloklengte.
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.
Het scheelt een aardig bedrag aan bezetmelders en aandrijvingen.
Hoewel ik de kosten van een lichtsluis nog niet opgezocht heb.
Ik heb geen ervaring met een lichtsluis, maar daar zal ik mij verder in verdiepen.
Ik las dat het nadeel van een lichtsluis is dat na een storing/noodstop er door het ontbreken van de bezetmelders je zelf moet checken wat er in het schaduwstation staat.
Heb je hier ervaring mee?

Groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Ronaldk op 10 August 2011, 09:11:13
Hallo Remko,

Daar heb ik geen ervaring mee. Er zullen vast wel hier een aantal mensen zijn met die ervaring. Maar dat van die noodstop / storing is bekend, dat is het nadeel van dynamisch. Lichtsluizen hoeven niet zo heel erg duur te zijn.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: hubertus op 10 August 2011, 09:49:06
Kun je me vertellen waar je gelezen hebt van het noodstop / storing probleem?
Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen, terwijl ik zo'n beetje vanaf het begin met dynamische blokken heb gewerkt.
Enige wat ik kan bedenken, als er een storing optreedt, waardoor koploper kwijtraakt waar welke trein zich bevindt, kun je bij dynamische blokken niet zien of er iets op het spoor staat. Bij andere blokken zie je dan meestal een bezetmelding omdat je stopmelder bezet is door een loc. Maar na zo'n storing moet je sowieso alle blokken langs om te kijken wat waar staat en in welke richting de loc rijdt.
Als het iets anders was wat je gelezen had, hoor ik het graag. Ben daar dan eigenlijk wel benieuwd naar.

Huub
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 10 August 2011, 10:02:39
Ronald,

ik was al even op zoek naar info mbt lichtsluis.
Ik ben nl. niet zo'n electronica wonder, maar aldoende leert men.

Huub,
ik zou even moeten zoeken waar ik wat gelezen heb, maar volgens mij is de basis hetgeen jij beschrijft. Aanleiding was dan het crashen van je PC, waardoor koploper niet meer weet waar welke trein is. Zoasl je aangeeft kan koploper na de herstart op basis van bezetmelders aangeven waar welke trein is. Dit gaat natuurlijk niet lukken bij het ontbreken van de bezetmelders.

Je geeft aan dat je ervaring hebt met dynamische blokken. Is dit ook voor je schaduwstation? Maak je gebruik van een lichtsluis of van bezetmelders?
Het lijkt me ook een goede optie om aan het begin 1 bezetmelder en aan het eind van het schaduwstation 1 bezetmelder te gebriken voor alle sporen. De functie is dan vergelijkbaar met de lichtsluis. Of zie je hier problemen in?

Groeten Remko

Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: hubertus op 10 August 2011, 10:34:17
Zoasl je aangeeft kan koploper na de herstart op basis van bezetmelders aangeven waar welke trein is.
Waar een trein is, niet waar welke trein is. Vandaar dat ik me niet zoveel bij het probleem kan voorstellen.
Als je zo'n crash hebt, moet je sowieso je hele baan langs om te kijken waar wat staat.
In een heel enkel geval, bij een noodstop op een ongelukkig moment, kun je ook een enkele trein kwijtraken. Maar ik zou het niet als serieus probleem beschouwen.

Ik had de dynamische blokken inderdaad voor het schaduwstation. Daar zijn ze ook voor bedoeld. De treinen rijden tot de stopmelder en daarna weer een stukje terug om de melder vrij te krijgen. Dat wil je niet in het zicht hebben.
Ik maakte gebruik van lichtsluizen. Met melders kan het ook, maar dan moet je al je materieel van stroomgebruikers voorzien (binnenverlichting of weerstand). Binnenverlichting vind ik niet mooi en weerstand(lak) aanbrengen te veel werk.  ;)
Bovendien krijg je het volgens mij nooit zo betrouwbaar als met lichtsluizen. De tweede trein op een spoor moet stoppen op vrijkomen van een bezetmelder. Het is mij in elk geval nooit gelukt om het bij bezetmelders zo betrouwbaar te krijgen dat dat vrijkomen niet door een hapering in de stroomafname op een te vroeg moment gebeurt.
Ik had twee viersporige schaduwstations, allebei een lichtsluis aan begin en eind. Heb het schema eens van iemand gekregen, maar volgens mij zijn de gebruikte onderdelen niet meer leverbaar. Maar als je wilt kan ik wel kijken of ik het schema nog ergens heb liggen.

Bij mijn nieuwe baan ga ik waarschijnlijk geen dynamisch blok meer toepassen. Niet omdat het niet beviel, maar daar krijgt het schaduwstation alleen kopsporen. En dan kun je dynamische blokken niet gebruiken.

Huub
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 10 August 2011, 12:33:35
Huub,

Waar een trein is: eens.

Op dit moment heb ik geen volledige detectie. Dus is een lichtsluis aan het begin van het schaduwstation een eis. Aan het eind zou het dus ook met alleen een bezetmelder kunnen. Van uitgaande dat ik op mijn bezetmelders kan vertrouwen.

Waar wordt de lichtsluis op aangesloten?
Is dat een standaard bezetmelder, die dit doorgeeft aan koploper (S88)?
Of een aparte print; maar hoe wordt deze dan aangesloten?

Hoe zorg je ervoor dat de tweede trein niet doorschiet bij het binnenrijden van het schaduwstation? Na het bereiken van de lichtsluis heeft de trein maximaal de lengte van de trein tijd om op minimum snelheid te komen om te stoppen bij het vrijkomen van de lichtsluis. Voor een lange trein zal dit geen probleem zijn, maar er kan ook een korte trein tussen zitten. Of moet de snelheid van alle treinen naar beneden? Lijkt me niet heel handig voor de voorste trein ivm de juist lange blokken.

Groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: hubertus op 10 August 2011, 13:09:16
Remko

Even voor de duidelijkheid, een bezetmelder is voor mij dat ding dat detecteert of ergens een stroom loopt. Die geeft vervolgens een signaaltje aan een terugmelder zoals een S88. Anderen hebben misschien andere definities, dus om verwarring te voorkomen, maar even hoe ik dat onderscheid zie.
De lichtsluis die ik gebruik sluit ik rechtstreeks aan op een ingang van de terugmelder, dus zonder bezetmelder er tussen.

Je andere vraag wordt een kwestie van proberen. Wat vind jij acceptabel?
Ik reed volledig met geijkte snelheden, max. snelheid was bij mij 80 km/u en in de schaduwstations en de wisselstraten daarnaar toe 60 km/u. Dan speelt het probleem niet echt, want zelfs een losse loc heeft dan minimaal zijn eigen loclengte om van 60 naar 0 te gaan. Dat is voor een onzichtbaar gedeelte meer dan voldoende.
Maar wil je met 140 km/u door je schaduwstation kachelen, wordt het misschien een ander verhaal.

Koploper heeft trouwens de mogelijkheid om al een blok eerder met remmen te beginnen, al weet ik zo niet of dat ook werkt in combinatie met dynamische blokken. Ik weet ook niet meer wat koploper doet met de snelheden in geval van dynamische blokken. Is alweer een jaar of 2-3 geleden dat ik het het laatst heb gebruikt. Baan is ook alweer bijna een jaar afgebroken en dynamische blokken is iets wat eigenlijk niet na te spelen is in testmodus.
Wil je hier meer specifieks over weten, zou ik de vraag op het koploper forum stellen. Ik weet dat er meer mensen zijn die dynamische blokken gebruiken, en de kans dat die op het koploper forum zitten is wat groter dan dat ze hier zitten.

Huub
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 10 August 2011, 14:41:50
Huub,

Ik maak gebruik van gecombineerde terug/bezetmelders van Viessmann.
Helemaal goed dat je het even concreet maakte.
Ik denk dat ik maar gewoon moet beginnen met proberen en dan komen er vanzelf nieuwe vragen. Ik ken het koploperforum en zal ook daar nog eens lezen.

Doel van de plaatsing hier was ook om te kijken of mensen met ervaring zoals jij nog rare dingen in mijn ontwerp zagen. Dus als je nog rare dingen ziet hoor ik het graag.

bedankt voor de informatie.
Ik heb weer van alles om te proberen en uit te zoeken.


groeten Remko
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: hubertus op 10 August 2011, 14:59:45
Eén opmerking in combinatie met je baanplan.
Het schaduwstation heeft tamelijk krappe bogen en die vormen geen ideaal huwelijk met geduwde treinen. Zeker naarmate je treinen langer worden, zou dat een probleem kunnen worden. Hoeft niet, dus ik zou het gewoon bij jou even testen.
Vrijwel elke trein die in een dynamisch blok komt, moet een stukje teruggeduwd worden om die gezamenlijke stop melder vrij te krijgen. Al gaat dat wel langzaam. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar de minimum boogstraal die ik daar gebruikte was 70 cm en een vrij lage snelheid. Dus ik zou even proberen hoe je langere treinen dat bij jou doen.

Nou ja, nog een opmerking, al is het een beetje een open deur. Als je een lichtsluis gebruikt, zet die dan niet haaks maar schuin op je sporen. Anders krijg je erg leuke effecten.  ;D

Huub
Titel: Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
Bericht door: Remko_H0 op 10 August 2011, 15:55:08
Huub,

ik was wel van plan om de kleinste bocht niet voor alle treinen beschikbaar te maken.
Echter jouw R=700 is nogal een groot verschil met mijn gebruikte boogstralen.
testen dus.

Groeten Remko