BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 01 August 2011, 22:14:27
-
Heren,
Na het bekijken van diverse foto's ben in nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen de diverse Ludmilla's.
Op de diverse foto's zie ik ten eerste diverse verschillende nummers beginnend met 232, 234 of 241. Daarnaast valt me op foto's op dat sommigen een smalle witte band op de neus hebben onderbroken door "DB". Anderen hebben weer een groot wit vlak op de neus ?!
Kan iemand mij misschien de verschillen uitleggen en wellicht aangeven welke in NL hebben gereden cq nog steeds rijden.
Alvast bedankt oor de uitleg,
Marc
-
Via internet is veel te vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_130_family
De BR 241 is een goederenlok met nieuwe dieselmoter en verhoogd vermogen (4000 PK)
De Br 234 heeft een top van 140 km/h.
Volgens RM 286 wordt nu weer een 232 ingezet voor autotreinen (extra trein) naar Amersfoort vanaf Osnabruck.
Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
-
Zover ik weet hebben de (Ludmilla's) BR232 en BR241 in NL gereden. (BR234 weet ik niet). (BR=Baureihe)
Vroeger reden in NL de Ludmilla's met de smalle witte band en het DB logo. (Hier valt ook de 241 onder). Op deze (http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5824164300/) foto een voorbeeld. Na de naamswijziging van DB Cargo naar Railion hebben de BR 232 'en die voor NL waren bedoeld het grote witte vlak met het Railion logo gekregen. (Om de toelating te behouden).
Momenteel rijden alleen nog Ludmilla's met het grote witte vlak op het front in NL. Deze hebben ook het Railion (DB Logistics) logo of geen logo. Het grote witte vlak is voor de toelating in NL, alleen een witte band op het front is nu niet meer voldoende volgens mij. (Strengere eisen als vroeger neem ik aan). Op deze (http://www.flickr.com/photos/cees_1251/5833345079/) foto is een Ludmilla te zien die laatst nog in NL is geweest.
Momenteel komen er planmatig geen Ludmilla's meer naar NL, alleen uitzonderingen zoals op bovenstaande foto, extra Pon-trein.
Om even terug te komen op de 241: Dit waren Ludmilla's met een nog groter vermogen (omgebouwd).
Gr. Rick
-
BR 234 heeft gedurende korte periodes gereden met omgeleide IR treinen (Berlin-) Bentheim - Arnhem - Amsterdam. In Duitsland was deze deelserie vorral bedoeld voor IR/IC treinen op dieselbaanvakken. Er is ook nog de deelserie BR 233, met een nieuwere motor. De 233, 234 en 241'en zijn allen ontstaan uit 232'ers. Overigens hebben er ook 232'ers zonder ATB gereden met de"buurt"goederentrein Oberhausen - Emmerich - Arnhem Goederen. Het krijgen van het witte vlak heeft niets met de naamswijziging te maken, maar wel met het feit dat dit weer een nieuwe (omgebouwde) deelserie was, de 232.9. Bij de toelating was daarmee gelijk het kontrastvlak verplicht. Overigens was een deel van de 232.9 weer ontstaan uit 234'ers.
-
Enkele plaatjes van de volgens mij meest bekende en langst rijdende uitvoering hier in NL:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5090.jpg)
De RN 232 109-9 bij een open dag van de SSN in Rotterdam-Nrd op 9 oktober 2004
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN8379.jpg)
De RN 232 904-3 met een trein door station Ede-Wageningen op 9 oktober 2005
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1740_cut.jpg)
De RN 232 283-2 met een trein door station Dordrecht op 16 juli 2006
-
Het witte vlak was niet omdat het deelserie 232.9 was; zie onder, er waren ook enkele gewone 232's met wit vlak. Werden de locs toen wellicht nieuw geschilderd? Of was het nog simpeler, er is ATB ingebouwd, dus moest er een nieuwe toelating komen, dus moest er een wit vlak voorop?
-
Het laatste wat je noemt klopt!
-
Bedankt voor de uitleg. Zijn er nog meer externe zichtbare kenmerken waarop het ATB systeem te herkennen is ?
-
Het enige is dan nog de opneemspoelen op de draaistellen voor de eerste as onder elke cabine.