BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ruben derks op 30 July 2011, 13:59:05
-
Hallo iedereen,
Ik ben al jaren bezig om een mooi sporenplan te vinden om een modulebaan voor tentoonstellingen te maken. Echter steeds wordt het geheet te groot, of gebeurt er te weinig. Mijn wensen zijn:
- een echt bestaand station
- in het grensgebied zodat er duits en nederlands matrieel kan komen.
- jaren 50/60 zodat er 2400en en 3700en mogen komen.
- rangeer mogelijkheid, zoals locwissels en wagens uitwisselen
( eventueel depot met draaischij)
O
De baan mag liever niet langer worden als 5 meter en 80 cm diep,
Weet hier iemand dan een mooi station, dat eventueel met een beetje schuiven met lengtes na te bouwen is?
Groeten ruben.
-
Oldenzaal?
gr Ed
-
Ken je sporenplan.nl?
Op sporenplan.nl vindt je tekeningen uit 1965. Bijv Nieuwerschans ziet er in 1965 heel anders uit dan nu, qua sporen.
En zo kun je zelf bepalen wat een mooi station is. Ik zou niet alleen kijken naar stations in Nederland waar dan Duits materieel kan komen (bijv Venlo) maar ook naar Duitse stations waar Nederlands materieel kan komen (bijv Bentheim)
-
Dank voor de reacties.
Ik ken sporenplan.nl maarik ken weinig stations bij naam. Maar inderdaad nederlands station of duits station als er maar nederlands en duits matrieel mag komen.
Ik Ga eens naar de genoemde stations kijken.
Groeten ruben
-
Hmm, in / rond 1960 zijn er meer stations met grensoverschrijdend verkeer dan nu.
(Poging tot noemen van (dus vermoedelijk niet compleet ))
Nu
NL: Bad Nieuweschans, Hengelo of Oldenzaal, Enschede, Zevenaar, Venlo (misschien Blerick) Landgraaf, Coevorden (Coevorden Heege), Bocholz Simpelveld.
DE: Leer (Bunde / Weener zijn klein) Emlichheim Bentheim (misschien Bentheim Nord maar daar komt niet echt Nederlands materieel, Gronau ( geldt idem voor), Emmerich, Kaldenkirchen, Dalheim, Aken.
1960
NL: Nieuweschans, Hengelo of Oldenzaal, Enschede, Zevenaar, Venlo (misschien Blerick) Landgraaf, Coevorden, Bocholz Simpelveld, Glanerbrug, Broekheurne, Winterswijk, Groesbeek,
DE: Leer (Bunde / Weener zijn klein) Emlichheim, Bentheim, Bentheim Nord , Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen, Dalheim, Aken, Ahaus (of Altstatte), Borken, Kranenburg, Herzogenrath.
-
Hallo iedereen,
het station simpelveld lijkt mij wel iets, heeft iemand er een schaaltekening van, zodat ik een anyrail tekening kan maken. Eventueel ook een van kaldenkirchen
groeten ruben.
-
Elten had ook een station en afhankelijk van het jaar dat je wilt uitbeelden kun je er een Duits of Nederlands station van maken.
Op sporenplan.nl kun je schaaltekeningen van Simpelveld bestellen.
Huub
-
ik heb alle stations proberen op te zoeken, en op de modules over te brengen. maar geen van de stations voldoet aan mijn wensen. is hier iemand die het leuk vind om banen te ontwerpen, en voor mij een tekening wil maken? ik ben hier zelf namelijk heel slecht in. dit zijn mijn wensen:
baan is 4.80 m X 0,60 meter. op modules van 1,20 X 0,60 M
grensstation met bovenleiding
sporen voor personentreinen, met 2 perons
sporen voor goederentreinen
kopspoor voor losse locomotieven te parkeren.
Draaischijf met 6 standigen loods
losweg voor loodsje
Tillig E-lite HO rails
is er iemand die hier een leuk idee voor heeft?
Groeten Ruben
-
Kijk eens bij Lolke´s baan, Dombås.
Al je wensen vervult op 2 na, dit is een Noors station, en ook geen grensstation.
Maar vast wel iets om ideeën op te doen.
Check ook de website van Lolke.
http://www.lolkebijlsma.com/layout.html
Topic over Dombås :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23702.0.html
-
Ik kan je aanraden om eens te kijken in de bieb of ze daar het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen hebben.
Achterin dit boek staan veel stationsspoorplannen. Neem bijvoorbeeld Winterwijk in 1919. Vele malen grote dan nu met 2 draaischijven. Weet alleen niet of het toen elektrisch was. (Tegenwoordig niet, dus of het ooit elektrisch geweest is?) Dit is dus een boek alleen voor Nederland. En ja je moet misschien meer terug in de tijd.
Omdat je een draaischijf wilt. (Behalve misschien bij een Duits station.