BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WimC op 29 July 2011, 11:24:37
-
Deze kwam ik tegen op Stummi's forum. De Bronx terminal.
(http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxt.jpg)
Als iemand zoiets in model zou bouwen, dan zou die te horen krijgen dat het absoluut niet realistisch is ::)
Leuk sporenplan:
(http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxttrackplan.jpg)
Ideaal voor een realistisch rangeerprojectje voor iemand die kleinbehuisd is. Kleinste radius is 90 ft, dit is ongeveer 31 cm in h0 (als ik goed gerekend heb). Of 17 cm in N. Die laatste is nog kleiner dan de kleinste radius bij Minitrix en Fleischmann :P.
Bron van de afbeeldingen: http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxt.html#Trackage
Daar is ook meer info erover.
Groeten,
Wim
-
Dank voor de link, Wim! Voor wie meer wil zien is er de man van het bedrijf Fast Tracks (http://www.handlaidtrack.com/), Tim Harris, die al een tijd bezig is met het omzetten naar (H0)model van deze terminal: http://www.bronx-terminal.com/?p=5 . Erg interessant.
-
Lekkere complexe wisselstraat (y)
In model....ok, maar wie verzint zoiets nou in het "echt" ?
-
Euh
Dit is echt.
het modelspoortijdschrift Modelrailroader heeft een soortgelijk plan gepubliceerd in de special Model Railroad Planning 2007.
De Lackawanna Harlem Transfer.
http://members.trainweb.com/bedt/indloco/ht.html
-
Jeroen, dat is de correcte link. Hier is veel info te vinden over deze terminal RR. Ik blijf het een erg aantrekkelijk onderwerp vinden en zou het graag nabouwen. Ware het niet dat ik al veel te veel onder handen heb...... ;)
-
dat speciale locje vermomd als tram is wel een heel briljant ding zeg! Die harlem transfer is op een meter bij anderhalf gewoon helemaal op schaal na te bouwen. Ik zou dr bijna zin in krijgen.
-
Uberhaupt bevat deze site een aantal links die interessant zijn om na te bouwen, zelfs in de tegenwoordige tijd. En misschien wel te vereuropeezen zijn.
-
In model....ok, maar wie verzint zoiets nou in het "echt" ?
Euh
Dit is echt.
Ik denk dat Ruud er niet aan twijfelt of het echt is, maar dat hij zich verbaasd afvraagt waarom men in vredesnaam iets met zo'n enorme complexiteit ontworpen heeft. Zelf ben ik - om in stijl te blijven - flabbergasted!
mvg,
Gert
-
Precies, wat is het doel van deze complexe opstelling? Plaatsgebrek? Waarom twee loops om de losplaats?
De Harlem transfer heeft gewone wissels en geen kruisingen zoals de Bronx transfer.
Als je deze twee vergelijkt zou je inderdaad zeggen dat dit is ontstaan uit plaatsgebrek.
-
deels plaatsgebrek , maar belangrijker is dat het "off line"terminals waren. dwz niet direct verbonden met een lijn naar de rest van het land.
Verzorging gebeurde dmv car floats ( onlangs zo'n exemplaar bij raadplaatje voorbijgekomen.)
Bronxz is vermaard onder de USA leifhebbers vanwege zijn complexiteit en specifieke functie.
Bij dit soort rail specials dien je vooraal op het tijdsgewricht te letten. New York is booming, autovervoer is marginaal , trein is leading transport.
We praten over early 1900.
-
deels plaatsgebrek , maar belangrijker is dat het "off line"terminals waren. dwz niet direct verbonden met een lijn naar de rest van het land.
Verzorging gebeurde dmv car floats ( onlangs zo'n exemplaar bij raadplaatje voorbijgekomen.)
that is the story Han.
-
Hoeveel keerlus modules heb je hiervoor nodig? Ik kan het amper volgen. ???
-
Eentje, t.b.v. spoor 10 :). Hij lijkt ingewikkelder dan-ie is.
-
Waarom twee loops om de losplaats?
De binnenste ring is puur een laad/losspoor voor aan de loods, die staat dus altijd vol wagens. Het spoor eromheen is het rangeerspoor waarvandaan je bij alle kopsporen en de binnenring kunt om de wagens op te halen en blijft dus in principe altijd vrij. Waarom is het dan een ring en niet gewoon een U-vorm? nou, op een U kun je niet omlopen. Ik vind het wel een tamelijk briljant ontwerp, het grondoppervlak is nul maar de lengte aan bruikbare sporen enorm, terwijl de hoeveelheid spoor die je vrij moet houden om te kunnen rangeren minimaal is (alleen de buitenring en een of twee kopspoortjes om even wat te kunnen stallen)
-
Maak een realistisch baanplan, maak dus geen kleine ovalen en gebruik ruime boogstralen.
(http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxt.jpg)
En in model (http://www.bronx-terminal.com/)
-
Boy oh boy, dat ziet er mooi uit! Maar wat een bijzondere wissels! En hoe komt de loc ooit in die nieuwe locloods, aangezien het spoor echt dwars over een wissel gaat... Wel heel leuk om te zien dit (y)
-
Maar wat een bijzondere wissels! En hoe komt de loc ooit in die nieuwe locloods
Niet, zo te zien: http://www.bronx-terminal.com/wp-content/uploads/DSC_0529.jpg
-
Die loc hoeft ook niet in die loods. Het gaat hier om een ronde goederenloods. Als je goed op de foto kijkt, zie je op het binnenterrein vrachtwagens staan. De in/uitrit loopt langs het hoge gedeelte op de voorgrond. Aan de buitenkant zie je de deuren waar goederenwagens geladen/gelost kunnen worden. Deze foto staat ook ergens op de site van Carl Arendt als idee voor een micro layout.
Groeten,
Gerard
-
Ik zat ook al naar de sporen te kijken... Ook bij het origneel trouwens, dubbelsporige wissels/kruizingen... een leuke uitdaging om dat in model te krijgen...
-
Die loc hoeft ook niet in die loods. Het gaat hier om een ronde goederenloods. Als je goed op de foto kijkt, zie je op het binnenterrein vrachtwagens staan. De in/uitrit loopt langs het hoge gedeelte op de voorgrond. Aan de buitenkant zie je de deuren waar goederenwagens geladen/gelost kunnen worden. Deze foto staat ook ergens op de site van Carl Arendt als idee voor een micro layout.
Groeten,
Gerard
Ik denk dat Tom deze foto bedoeld:
(http://www.bronx-terminal.com/wp-content/uploads/DSC_0655-500x279.jpg)
Dat gaat inderdaad zo niet lukken.. ::)
-
Als je de website http://www.bronx-terminal.com/?p=5 doorpluist, kom je een foto tegen die laat zien hoe ze in werkelijkheid in de locloods (niet de goederenloods!) kwamen. Daar speelde het probleem met de kruizing ter hoogte van de wisseltongen namelijk ook.
-
Hier had ik laatst al een topic over gemaakt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38181.0
-
(http://www.bronx-terminal.com/wp-content/uploads/cnj-bronx-terminal-engine-house-lead.jpg)
Deze bedoel je :)
Dit is het bijgaande commentaar:
If you look closely at the image above two rails can be seen protruding from the right side of the lower turnout. These rails led into the engine house and never actually crossed through the turnout, they crossed over it. To get to the engine house the crew had to lay steel rail across the top of the turnout, and drive over it! I am not making this up, they actually did this for decades. If you look close, a support can be seen in the middle of the turnout for the rails. The portable rails can be seen on the lower right side of the image.
-
Hier had ik laatst al een topic over gemaakt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38181.0
Mooi (y)
Nu samengevoegd ;)
-
Deze foto laat zien hoe ze in de loods kwamen, simpele cross-over, zoals ook werd gebruikt bij veldspoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/crrnjbxtehcrossover3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/crrnjbxtehcrossover3.jpg)