BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Remco vM op 28 July 2011, 12:31:46
-
Ik heb recentelijk een roco NMBS reeks 25 gekocht van roco, de 25.021.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_MG_7492.jpg)
Nu had ik van deze loc ook nog losse kappen liggen, maar wat blijkt, er zit kleur en detail verschil tussen beide.
Welke van de twee klopt er nu (het meest)? of zijn het verschillende uitvoering, voor en na revisie bijvoorbeeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_MG_7491.jpg)
-
Ze heeft maar korte tijd bij de NMBS gereden, lijkt mij dat de laatste versie van Roco het beste klopt.
Zeg maar "een verbeterde versie".
-
Alleen welke van de 2 is de laatste versie ???
-
Ik dacht die (complete) donkergroene, ik heb er ook 1, ik zal dat thuis even na gaan.
Als je het artikelnummer weet, de laatste versie heeft 43268 als artikelnummer.
-
Die complete is idd de 43268,maar ik heb die kappen ook gekocht als zijnde afkomstig v/d 43268.
Al is het als ik google, wel steeds de kleur van de complete loc, die ik zie op 43268.
Persoonlijk vind ik de kleur van de losse kappen wat mooier, op de foto komt het ook niet goed uit.
In ieder geval, allebei beter als het "saaie" stoomloccen zwart. ;)
MRCE was er al vroeg bij ;D
-
Ik zou dan toch voor de lichtgroene (de losse kap) gaan, de meeste modellen die Belgische stomers moeten voorstellen hebben die kleur groen.
-
Op basis van de foto zou ik qua kleur kiezen voor de losse kap. (RAL 6005).
http://ralkleuren.com/ral-kleur.php?name=Mosgroen&id=6005
-
Voor de kleur: 2 andere Belgische stomers
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/belgje.jpg)
(Roco)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB088569.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB098582.jpg)
(Märklin/Trix)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_5791.jpg)
(Piko)
-
nav bovenstaande foto's en mijn persoonlijke voorkeur ga ik toch een poging doen om de kappen te wisselen ;)
Ik zou dan toch voor de lichtgroene (de losse kap) gaan, de meeste modellen die Belgische stomers moeten voorstellen hebben die kleur groen.
Je bent het er niet altijd mee eens dus, dat het belgische stomerds zijn
zag dat märklin ook een reeks 25 heeft/had, maar dan op basis van de BR 52, is het een verzamelreeks of een of beide aan de fantasie ontsproten?
-
Het is een 52'er met bepaalde 50'er onderdelen (zoals het machinistenhuis). Ook waren er 2 tendertypes in omloop.
Zie ook hier (http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanMaterieel_S26.html).
De 26.101 van de TSP is een onvervalste 52'er, en geen originele type 26.
Ernst-Jan
-
@Remco vM:
Heb je ook de kap van de tender? Zo nee, dan vraag ik me af of een kapwissel tot tevredenheid zal leiden... je loc krijgt dan immers twee tinten groen (ketel en tender). Tenzij je van plan bent de tender over te spuiten.
Persoonlijk zou ik geen kappen gaan wisselen, maar kijken waar de loc te verbeteren valt. Als je foto's hebt van alle zijden van een bepaalde loc gemaakt op een bepaald moment, dan kun je die situatie proberen na te bootsen. Ik heb zelf echter weinig met stoom in H0, dus kan ik niet inschatten hoe eenvoudig een dergelijk karwei is (en daarbij zou het me amper interesseren of alle appendages overeenkomen met de werkelijkheid - maar da's persoonlijk natuurlijk). ;)
Groeten, Geoffrey
-
Jouw 25er was uniek, alle andere 25ers waren (i.d.d.) 50ers die van jouw is een voormalige 44er die ook nog in Franse dienst is geweest.
Ik heb begrepen dat het origineel een andere echte Belgische tender had vandaar mijn opmerking.
Wel fanatiek van de fabrikanten om deze unieke loc allemaal uit te brengen (Naast Roco en Märklin ook Jouef) ;D.
-
@Geoffrey, ik heb zowel de kap v/d loc als v/d tender. Op zich zou een kapwissel geen probleem moeten zijn. De losse kappen die ik heb vind ik de kleur beter van en is vele malen simpeler als de boel omspuiten ;)
Maar ben al tot de ontdekking gekomen dat in ieder geval de tenderkap niet zonder aanpassingen over te zetten is :(
Mocht dit met de kap v/d loc ook het geval zien, ga ik waarschijnlijk van een kapwisseling afzien.
-
Maar ben al tot de ontdekking gekomen dat in ieder geval de tenderkap niet zonder aanpassingen over te zetten is :(
Ai, da's inderdaad vervelend. Betreft het een inwendige aanpassing aan de kap (bijvoorbeeld verwijderen nokjes e.d.) of is de tender afwijkend (bijvoorbeeld een langer model)?
-
Even een foto van mijn Roco 25.021 opgezocht.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6659.jpg)
Moeilijk te zien op deze foto welke kleur het betreft, maar zo te zien RAL 6005...
-
Misschien helpt dit?
foto van een 26 (http://www.pixagogo.com/photos/albums/photo.aspx?type=3&source=photo&id=S4B6JxeFEnUrnk-SlJ6eH-!Dw3sLhU5aU7Ltk0KV-KVqFDXPJjNP1jhxwotgohal0E&full=start)
qua kleur.
ook een leuke site voor de liefhebbers van bolle neuzen
-
Als ik zo de real life foto's bekijk, kan ik niet anders concluderen als dat de kleur van de losse kap het beste is.
Ik ben er alleen net achter dat de kap niet zomaar over te zetten is :-\, heb nu zelfs het vermoeden dat het niet eens een roco kap is (zou verklaren waarom ie niet op een roco 43/44 past) benieuwd als het geen roco is, wat het dan wel is ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L1500355.jpg)
plaatje van ebay.de
Als ik hier naar de kleur en details (oa schuinweglopende kolenlaag) kijk, heb ik hier mijn antwoord