BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Catweazle op 04 March 2007, 19:02:37
-
hallo allemaal,
Ik heb sinds dit weekend een aantal conrad wisselmotoren met een littfinski decoder m_dec-DC aan de praat. Wat mij opvalt is dat de motoren bij het schakelen een toch wel zeer luide klak geven. Mijn baan is nog kaal en dus een redelijke klankkast maar toch wil ik wat aan het geluid doen. Te meer omdat ik op een redelijke klein oppervlak toch aardig wat wissels heb liggen. Dan wordt rijden met die herrie niet echt leuk.
Natuurlijk kan ik andere wisselmotoren installeren ( tortoise, geheugendraad etc.) maar het budget laat dat op dit moment niet toe. Dus ik zoek tips.
De m-dec-dc decoder werkt bij wisselspanning van 14-18 volt. Ik denk ik ga minder spanning leveren dan lopen de motoren redelijk rustig ( getest als ik deze rechtstreeks op een trafo aansluit en handmatig schakel).
Ik kan echter de decoder niet onder de 14 volt aansluiten want dan schakelt hij niet meer.
Wie heeft er nog tips?
gr. Edwin
-
Indertijd heb ik ook zitten worstelen om die motoren wat langzamer te laten draaien. O.a. door de spanning te verlagen, of door er pulssturing op los te laten. Maar dat werkt niet, de motor draait dan niet meer, of zeer schokkerig.
Het beste resultaat kreeg ik nog met enkelzijdig gelijkgerichte spanning. En laat dat nou net de standaard methode zijn die in de handleiding staat aangegeven.
Als je de motor digitaal aanstuurt zul je hier weinig aan hebben, want de decoder levert zeer waarschijnlijk gelijkspanning. Maar als het iemand gelukt is om deze motoren een beetje te temmen, dan ben ik een en al aandacht.
-
Een weerstand?
In de aandrijving zit ook een weerstand, mischien kijken hoeveel ohm hij is en vanuit die positie een in serie plaatsen.
Geen ervaring maar probeer het eens.
-
Een weerstand in serie met een motor is het slechtste wat je kunt doen. Dan zou ik nog liever de weerstanden in de aandrijving ook verwijderen en de motor op een passende lagere spanning laten draaien.
Zit ik nu te bedenken: misschien zijn die ingebouwde weerstanden er juist wel de oorzaak van dat het ding met pulssturing niet goed regelbaar is.
-
De snelheid is natuurlijk de oorzaak van de herrie maar voor mij is de snelheid niet zo'n issue. Klaas laat de hersens kraken ik zelf heb geen kaas gegeten van dit soort electronica zaken.
Wat ik zelf ga proberen van de week is dit:
1. Het schuifmechanisme slaat met grote kracht tegen de zijwand van de behuizing. Deze zij wand ga ik wat bekleden ( binnen of buitenkant weet ik nog niet)
2. Ik ga de motor onder mijn baan niet koud tegen de grondplaat plaatsen maar met rubberringen.
Ik laat de uitslag wel weten maar ook een meer technische oplossing zou zeer welkom zijn.
-
Hallo,
Vanavond heb in getracht de "klak"er uit te krijgen middels isolatie en een rubber "stootkussen IN de motor ( daar waar de schuif de zijwand raakt).
Helaas geen verbetering. De oplossing, als die er al is, moet dus in de techniek gezocht worden denk ik. Voorlopig rij ik maar met klakjes..... :(
gr. Edwin
-
Dan weet je in ieder geval dat het wissel omgegaan is. ::) ::) :-X
-
Vrienden,
ook voor mij is het een bekend gegeven: de "conrad klak". Is het een idee er enkele diodes in serie voor te zetten (dus per 2 antiparallel), net zolang tot de spanning wat gedaald is en de motor niet met zo'n enorme klap om gaat? Met een weerstand verlaag je de stroom, zoals Klaas Z ook al aangeeft, maar met diodes verlaag je alleen de spanning...
Nico
-
Nico, in plaats van diodes er voor zou je ook gewoon de spanning kunnen verlagen. Nou, dat heb ik al eens geprobeerd, en dat helpt niet. De aandrijving heeft dan niet genoeg kracht meer om om te gaan. Het blijken zeer moeilijk regelbare motortjes te zijn, dus ik vrees dat me moeten leren leven met de klik-klak actie.
Je moet bedenken dat voor een complete slag het motortje maar 8 omwentelingen maakt, en dat is nou net het zwakke punt van deze aandrijvingen. Als ze er wat meer tandwieltjes tussen hadden gezet zou het een heel mooi ding zijn. Nu is het een aandrijving die maar iets langzamer is dan een spoelenaandrijving, maar wel veel sterker.
-
Hallo
Ik gebruik de aandrijvingen ook met de decoders van Robert Everts
de uitgangs voltage voor de aandrijving heb ik 9V en nu is hij veel stiller :)
http://members.home.nl/robert.evers/index.htm (http://members.home.nl/robert.evers/index.htm)
-
Zomaar een vraag, waarom willen julie de wissels zo stil hebben?
In werkelijkheid hoor je ze toch ook duidelijk omklappen.
Groet Gerrit
-
Gerrit, in werkelijkheid maakt een wissel inderdaad behoorlijk wat geluid, maar alleen als je er vlak bij staat. Als je een perron verder staat hoor je al niks meer.
Ik denk dat iedereen hier andere doelen heeft. Wat mij betreft hoeven ze niet stiller, ik zou al blij zijn als ze iets langzamer te maken zijn. Dat ze dan ook stiller worden is mooi meegenomen.
-
Jan Koopmans gaf aan dat de motortjes bij 9 volt nog schakelen en een stuk stiller zijn.
Hoe zou ik dat in mijn geval dan het beste moeten oplossen? Ik heb op de Littfinski m-dec-dc decoder een spanning gezet van 14 volt ( de laagste conform opgave van Littfinski).
Ik heb geen idee wat voor stroom/spanning op de decoderuitgangen richting motor gaan dus dat moet ik even meten. Blijkbaar zijn de meningen wat verdeeld over HOE je nu het beste achter de decoder de spanning of stroom kan/moet verlagen.
Als niet techneut:
Maar stel dat ik de stroom achter de decoder van 14v naar 9v wil verlagen en de motortjes trekken ca 1A . Wat moet ik tussen de decoderuitgang en en motortje zetten aan weerstand? (Formule?).
Het is het proberen waard lijkt mij.
gr. Edwin
-
@Edwin: gewone (1N4001 of soortgelijke) diodes geven een spanningsval van ongeveer 1,2 volt. Dus als je gaat experimenteren, kun je er steeds een paar (antigeschakeld) in serie bij zetten, waardoor de voedingspanning steeds met 1,2 volt zal dalen. Uitgaande van 14V naar 9V, heb je er dus een stuk of 3 a4 nodig. En dat x 2, omdat je anders de stroom maar een kant op doorlaat....
Deze truc werkte vroeger goed om hardlopende analoge loks iets te temperen, terwijl ze wel genoeg kracht hielden :)
Groet
Nico
-
Bij mijn weten heeft een diode een drempelspanning van 0,6 tot 0,7 Volt.
Waar je die 1,2 V weghaalt weet ik niet.
-
Ik heb die diodes nog over van de bouw van mijn Huib Maaskant bezetmelder, ik ga vanavond e.e.a proberen en meld mij dan weer.
gr. Edwin
-
Ik ben net even aan het prutsen geweest.....een echte electrotechnicus zal waarschijnlijk wel gruwen van mijn aanpak maar volgens mij heb ik resultaat:
Ik heb een steeds een aantal 1N4001 diodes in serie gezet aan de bruine draden( waar fabriekshalve al een diode op zit). Bij uiteidelijk 14 diodes kom ik tot een prima resultaat. De klak is weg en de motor maakt stukken minder lawaai, hij schakelt nog wel snel maar daar was het mij niet om te doen.
Ik ben blij maar heb toch wel wat vragen:
1. Kan ik dit ongestraft doen, tart ik geen electronica wetten?
2. Nu kan ik de 14 diodes vervangen voor 1 weerstand hoe reken ik dat uit en welk wattage moet dan die weerstand zijn?
gr. Edwin
-
Dan heb je dus een spanningsval van ongeveer 8,4 Volt.
Als je deze van je voedingsspanning aftrekt, weet je welke waarde de voedingsspanning moet hebben.
Dus als je nu een trafo hebt die 16 Volt geeft. Heb je aan een trafo van ongeveer 6 tot 8 volt genoeg. Geen weerstand gebruiken.
Mvg
Wim.
-
14 diodes, dat is 8,4-9,8V minder. Voedt je met 18V? Gruwelen van je aanpak zullen vast niet doen. Zo te horen heb je het verstandig gedaan. :D
Oh het is
-
Wim,
Ik gebruik een M-dec DC van littfinski dieheeft zijn digitale signalen via de booster bruin/rood natuurlijk en een aparte ingang voor de spanning om te schakelen, deze ingang moet minimaal 14 volt zijn anders schakelt de M-dec-DC niet eens. Dus een trafo van 8 volt aan de M-dec-dc gaat niet werken dat had ik al geprobeerd. Tenzij ik een niet geschikte trafo heb gebruikt daarvoor.........
Ik moet dus NA de schakeluitgang e.e.a oplossen.
gr. Edwin
-
Hoi,
Ik ga binnenkort de Conrad wisselaansturing ombouwen.
Ik ga er 2 microschakelaars in monteren want die gammele schakelaars die er nu in zitten zorgen voor veel problemen.
Ik hoop dat de spullen deze week nog geleverd worden en dan kan ik aan de slag.
Het probleem met de klik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de motor die te laat onderbroken wordt waardoor de arm te ver door loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
-
Hoihoi
Ik heb bij sommige als demping dubbelzijdige tape tussen geplakt. Er is tape die wat dikker is als standaard tape. Dit werkt redelijk goed. Is trouwens ook handig bij het monteren. Eerst op zijn plaats plakken en daarna de schroefjes vast plakken.
Succes
-
Hallo Ernst,
Ik ben het met je eens dat dat wel eens de oorzaak van het geluid kan zijn.
Het is ook zeker niet zo dat deze harde klik elke keer voorkomt.
De huidige schakelaars zijn niet erg betrouwbaar.
Heb je ook een nummer van deze microschakelaars?
Groet,
Rob
-
Edwin: ik ben blij dat mijn suggestie met diodes werkt! ;D
Maar ik ben wel geschrokken van het enorme aantal diodes dat je dan nodig hebt... Misschien zelfs goedkoper om een apparte voeding van ongeveer 9 Volt te gaan installeren, welke via een gewone schakel decoder (met "houd contacten") de wisselmotor aanstuurt.
Ook ben ik wel benieuwd naar de microswitch waar Ernst het over heeft.
Groet,
Nico
-
Hoi,
Degene die ik besteld heb zijn net te groot om in te bouwen. Conrad 709492
Ik heb nog kleinere gezien maar ik ga eerst eens kijken of ik dit goed werkend krijg.
Ik heb ook een schakeling ontworpen om met een normale servo te werken maar omdat ik daar ook een bistabiel relais gebruik wordt de prijs eigenlijk te hoog.
Hoewel een servo tegenwoordig ook maar een euro of 6 kost.
Als dit niet lukt stap ik toch weer over op de servo. Het heeft veel voordelen en maakt weinig herrie.
Groetjes,
-
Dit draadje loopt al een tijdje maar ik had het zelfde probleem met wisselmoters.
Helaas heb ik geen Conrad wisselmoter maar Bemo om te testen.
Nu deze draaien door een simpel thyristor sturing keurig langzaam en
met minder geluid .
Klaas was wel eens bezig geweest en mischien kan hij hier een beter
oordeel over geven . Verloopig een test gedaan maar nog niet in de de baan getest.
Ik denk dat iedere wissel van een thyristor moet worden voorzien een gezamelijke thyristor voeding werkt niet heb dit al getest.
De voeding is 12 volt en met een bruggelijkrichter voorzien (zonder afvlakcondensator) stuur spanning moet pulserend blijven.
Een pohtmeter van 5 k over de spanning gezet en middenaftakking voorzien van een weerstand 10 k naar de gate.
Anode van plus voorzien en kathode naar de wisselaandrijving met de
de min van de voeding.
Ik heb niet zoveel tijd anders had ik je de pratijk ervaring op de baan kunnen geven maar dit komt later.
willem.
-
@willem,
ik kan je redenering niet helemaal volgen, maar dat zal deels aan mij liggen ;D
Kun je het boven beschrevene in een schemaatje vatten?
Ik ben erg geinteresseerd!
Nico
-
Inmiddels heb ik een lenz wisseldecoder ls150 en een aparte trafo ingesteld op ca 9 volt de lenz decoder kan dit prima aan in tegenstelling tot de littfinsky decoder.De conrad wissels gaan nu zonder die vreselijke klak om. Ik ben tevreden...................
gr. Edwin
-
Beste Nico,
Het schema komt er aan even een weekje geduld want ik heb het erg druk ook nog met het komende weekend open dagen.
willem.
-
Inmiddels heb ik een lenz wisseldecoder ls150 en een aparte trafo ingesteld op ca 9 volt de lenz decoder kan dit prima aan in tegenstelling tot de littfinsky decoder.De conrad wissels gaan nu zonder die vreselijke klak om. Ik ben tevreden...................
gr. Edwin
Hallo Edwin,
Bedankt voor de tip.
Ik heb de voedingsspanning teruggebracht van 16 naar 12 volt.
Ook ik gebruik de Lenz LS150 en het werkt nu goed zonder die vervelende klak.
Ook de Piko wisselspoelen doen het goed met de 12 Volts wisselspanning.
Groet,
Rob
-
Hallo,
ik wil even dit draadje weer tot leven roepen omdat ik me afvraag wat de ervaringen nu zijn mbt het stiller maken maken van de Conrad Wisselmotoren.
Ik heb ook Conrad motoren in combinatie met de aandrijving van LTD. Op mijn nieuwe baan in aanbouw wil een stillere oplossing.
We zijn nu bijna een jaar en ik vraag me af jullie nog steeds gebruik maken van de aangedragen oplossingen in dit draadje (Lenz 150, een stapel diodes. dubbelzijdig tape) of andere oplossingen hebben gevonden?
Laat het me ff weten, ik ben zeer benieuwd. ;)
mvg, Jeroen de Knegt
-
ik heb met suc6 de stuurspanning naar onder gebracht naar ongeveer 11-12 volt. de Tik is dan zo goed als weg
heb het nu 6 maandjes in gebruik ;D
-
Hallo,
Ik heb hier een aantal Conrad wisselaandrijvingen liggen (5 zonder- en 5 met hartstukpolarisatie) en moet deze nog in gaan bouwen. Na enig experimenteerwerk kwam ik gisteravond tot een voor mij bevredigende oplossing voor de handbediende wissels.
Hoe dit uitwerkt in combinatie met wisseldecoders moet ik nog uitzoeken.
Op mijn webspace staat een tekening plus enige informatie hoe ik het
vraagstuk(je) (voorlopig) opgelost heb.
mvg,
Fred.
-
Dank voor de reactie.
@Erwin: Ik denk dat ik ook voor deze aanpak kies. gebruik je 1 vouding voor alle Lenz decoders, of heb je meerdere voedingen?
Offtopic: wanneer kunnen we weer een update van je website verwachten? ;D Die vitrinekast ga ik nog eens nabouwen. ;)
@Fred: Laat weten wanneer je deze oplossing hebt getest met wisseldecoders (indien mogelijk). er zijn vast meer personen op dit forum die interesse hierin hebben.
Groet, Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Ik zit te wachten op de bestelde ECoS. Zodra die binnen is en ik het spul aangesloten heb, ga ik het uittesten met een wisseldecoder.
Ik hoop hier zo snel mogelijk verder over te kunnen berichten.
mvg,
Fred.
-
Enkele posts terug melde ik dat ik met een aparte trafo de spanning op de Lenz wisseldecoder had teruggebracht totdat ik een rustige klik van de conrad wisselmotoren hoorde. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en het werkt nog steeds zonder problemen.
Ik heb één wisselmotor moeten vervangen maar dat was gewoon slijtage , het blijven immers plastic radartjes in dat ding.
gr. Edwin
-
Jeroen,
zoals de bovenbuurman ook net schrijft. Na een tijdje werkt alles nog steeds zonder probleempies.
offtopic. aan @ jeroen Zodra ik nieuwe baan bouwactiviteiten heb zet ik ze weer online.
-
Heren dank voor de reactie! :D
Nu heb ik nog vraag: Jullie gebruiken een aparte voeding van ongeveer 9-12 Volt wisselspanning. Welk merk en type (of zelfbouw) gebruiken jullie? Ik ben op zoek geweest op Conrad.nl maar ik kan geen geschikte voeding vinden.
Thanks!
Groet, Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Ik maak gebruik van een oud beestje uit mijn rommelkist. Het is een Amroh
P288. Deze heeft secundair 6, 9 of 12V bij 0,5 Amp.
Of deze nog ergens te koop is zou ik niet durven zeggen, maar ik denk dat, wanneer je met bovenstaande gegevens naar een electronicaonderdelenzaak stapt, ze je wel verder kunnen helpen aan een geschikte trafo.
mvg,
Fred.
-
Jeroen,
Ik gebruik een zeeeeer oude marklin trafo( zo'n rijregelaar met draaiknop) Voor een paar euro van de rommelmarkt gehaald. Die gaat tot ca 16v en hij staat bij mij nu op 9v.
Iedere oude (trein) trafo voldoet.
gr. Edwin
-
Ok, dank voor de reacties!
Dat is dus de opdracht voor volgende week zaterdag in Rijswijk: op zoek naar een oude Marklin trafo ! :)
Mvg, Jeroen.
-
Hallo Jeroen,
Sinds maart 2007 gebruik ik nu ongeveer 12 Conrad wisselaandrijvingen en Piko aandrijvingen door elkaar.
Dit gaat heel goed met de LS150 wisseldecoder van Lenz.
De voedingsspanning heb ik teruggebracht naar 12 volt ~.
Doorvoor gebruik ik een trafo van Conrad (514314)
Deze geeft 12-14-16-18 en 24 volt~ bij 2.2 ampere.
Met een kast er omheen gebruik ik deze trafo voor al mijn wisselspanning aansluitingen op de baan.
Hierbij valt te denken, naast de wisselaandrijvingen, aan de HSI-88 (bezetmelders), keerlusmodule, ontkoppelrails, verlichting enz. enz.
De wisselaandrijvingen van Conrad gaan nu rustig heen en weer.
Groet,
Rob
-
Ik krijg ook conrad motoren die gaan geschakeld worden door Decoder63 ism WM63, ik kan pas iets doen na de uitgang van de WM63, kan ik hier dan het beste met weerstanden werken ??? .
Groetjes ferdinand
-
Weerstanden zou ik niet doen. Daar wordt de aandrijving wel langzamer van, maar ook zwakker.
Ik heb geen idee hoe zo'n WM63 in elkaar zit. Is er ergens een schema te vinden? Dan kan ik misschien een slim advies geven.
-
WM63 is een op basis van een CD4013 een flip-flop. welke de aandrijving onderspanning houdt.
Is denk ik voor de conrad aandrijving niet echt nodig of de beste oplossing, die kun je beter via een LA010 aansluiten. Kan ook op de Decoder63, ook die hebben een transistor uitgang BD 680 het zelfde als de wisseldecoders.
Mvg
Wim.
-
hallo de LA010 aansluiting was toch voor het ompolen ???
ik wilde de decoderkaart zonder de uitgangstransistórs de BD677 uitvoeren omdat bij de WM63 de wisselmotor sectie de wissels ompoolt .
Zijn evt diode's geen optie dan boet toch niet aan kracht in
Gr Ferdinand
-
Ja, dat is dan toch eenvoudiger en dus ook goedkoper, als je een LA010 gebruikt. En bovendien nog beter ook, hoef je niet te vertrouwen op de eindafschakeling van de Conrad wisselmotor.
Bovendien vind ik de keus voor de Decoder63 niet echt handig, om je wissel te kunnen bedienen moet altijd de PC aanstaan, met koploper als besturingssoftware.
Koploper is ook de enigste software welke het ondersteund, dus je zit daar met handen en voeten aanvast, voor hetzelfde geld, of nog minder kun je ook normale universele wisseldecoders gebruiken.
Mvg
Wim.
-
Alles goed en wel, maar nou weet ik nog niet hoe dat schema er uit ziet.
En aangezien Ferdinand die spullen al heeft lijkt het me zinnig om daar toch nog even verder naar te kijken.
-
De LA010 is dat deze:
http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=43
mvg,
Matthijs
-
Matthijs, de LA010 ken ik wel. Het ging mij nu om de WM63.
-
Maar ik kende de LA010 nog niet ;D Die ga ik denk ik gebruiken voor mijn marklin K rail wissels. De aandrijving van marklin vind ik nogal prijzig.
mvg,
Matthijs
-
Ja, dat is dan toch eenvoudiger en dus ook goedkoper, als je een LA010 gebruikt. En bovendien nog beter ook, hoef je niet te vertrouwen op de eindafschakeling van de Conrad wisselmotor.
Bovendien vind ik de keus voor de Decoder63 niet echt handig, om je wissel te kunnen bedienen moet altijd de PC aanstaan, met koploper als besturingssoftware.
Koploper is ook de enigste software welke het ondersteund, dus je zit daar met handen en voeten aanvast, voor hetzelfde geld, of nog minder kun je ook normale universele wisseldecoders gebruiken.
Mvg
Wim.
Hallo Wim, oke ik ben net begonnen om de testbaan aan te leggen, dus kan altijd nog switchen :-), maar welke universele kan ik dan voor hetzelfde geld maken en die goed funtioneren, ga n-spoor rijden DCC, IB en koploper.
Met vriendelijke groet Ferdinand.
-
Matthijs,
Die schakeling werkt NIET met een roco decoder, bij deze.
daarvoor moet je een Lenz nabouwen.
Kees-Jan
-
LS150 van Lenz bijvoorbeeld, daar kun je de Conrad motoraandrijving rechtstreeks mee bedienen zonder extra schakelingen.
Decoder geschikt voor 6 wissels.
Een Uhlenbrock 63410, een universele module voor 10 wissels. Waar je ook complexe seinbeelden mee kunt sturen.
Een standaard Motorola decoder in bouwpakket vorm. Viessmann, Conrad of Tams.
Keus genoeg.
Mvg
Wim.
-
Matthijs,
Die schakeling werkt NIET met een roco decoder, bij deze.
daarvoor moet je een Lenz nabouwen.
Kees-Jan
Kees-Jan, dit is de originele van Lenz.
Mvg
Wim.
-
Wim ik heb die 4x nagebouwd op een printje en werkte niet. Ben naar de winkel gegaan en heb een lenz gekocht en nagebouwd en die werkte met de zelfde componenten wel. Raar maar waar.
Het schema is ook anders (effe geen zin op mijn schema op te zoeken maar zwerft hier ergens op het forum rond).
Kees-Jan
-
Werkt hij wel met bv een viessmann decoder???
mvg,
Matthijs
-
Ja Kees-Jan deze discussie is al meerdere malen gevoerd.
Dit is gewoon de originele van Lenz. Zoals hij in de handleiding staat van de wisseldecoder. En ooit eens door mij is nagebouwd aan de hand van het origineel. Een jaar of 20 geleden.
Mvg
Wim.
-
Werkt hij wel met bv een viessmann decoder???
mvg,
Matthijs
Ja Matthijs, werkt gewoon met een Viessmann decoder, ergens onder een clubbaan in Zeeland zitten ze, perfect werkend.
Mvg
Wim.
-
Matthijs,
Als je het wilt proberen of het werkt stuur ik er één van mij naar je op. Dan kun je het proberen en nabouwen.
Hier nogmaals het schema van de nagebouwde Lenz:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool_3.jpg)
Kees-Jan
-
Kees-Jan,
Ik blijf een probleem houden bij met dit schema, dit klopt niet met de werkelijkheid, als ik naarhet ding kijk zie ik andere dingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010org.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010org.jpg)
Als ik door de print heen kijk zie ik bij de rode en groene aansluiting alleen maar een diode aangesloten en zie nergens de aansluiting van de weerstand, zoals in het schema.
Mvg
Wim.
-
Kees-Jan,
Wil je ook een foto van de koperzijde van de print plaatsen?
Mvg: Steen
-
Nog een foto van een variant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010_X.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010_X.jpg)
En hier nog een genomen vanuit een andere hoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010_y.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010_y.jpg)
Mvg
Wim.
-
Het schema is idd anders dan de print. Maar wat klopt nu niet, het schema of het printje?
Steen
-
Steen, het schema van Kees-Jan klopt niet.
Nog een keer het schema zoals dat in een oude handleiding staat van een Lenz
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/La010schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/La010schema.jpg)
Bron van het schema: http://www.lenz.com/products/decoders/accessory/accessorylist.htm
Mvg
Wim.
-
de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3972.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3972.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3974.jpg)
Je ziet duidelijk van de 2 transistors de basis aan elkaar liggen!
Het moet de collector zijn die gezamelijk is.
Kees-Jan
-
Nee, dat zie ik nu juist niet.
Mvg
Wim.
-
pardon het zijn de middelste is de colector ipv de basis, sorry.
(de twee middelste pootjes van de transistors).
Kees-Jan
-
Net even de lenz na zitten tekenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3979.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3979.jpg)
Kees-Jan
-
Dit schema is heel anders dan het Lenz schema dat Wim een klein stukje naar boven bijgevoegd heeft. In dat schema hebben toch duidelijk de emitters een gemeenschappelijke ground. Het schema van Kees-Jan werkt precies andersom met een gemeenschappelijke + aan de collectors. Voorzover ik kan zien is dan de zwarte draad constant + en klapt de wissel om op het nul worden van de groene of de rode draad.
Mvg: Steen
-
Steen,
Klopt en beide schema's, of versies werken.
Hier nogmaals het schema aan de hand van de boven getoonde print.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010KJ.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010KJ.jpg)
Mvg
Wim.
-
Mooi Wim. Ik had geen zin om het zo netjes te tekenen.
Ik zal de strokenprint versie wel maken.
Kees-jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_cees.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz_cees.jpg)
Bij deze.
linksonder is een draadbrug. die zit er omdat je dan netjes een schroefaansluiting op de print kunt solderen.
Kees-Jan
-
Een reactie op het probleem van Ferdinand met zijn WM63.
Ferdinand heeft me wat informatie gestuurd, en die heb ik bekeken.
Om te beginnen, de WM63 heeft een eigen voeding van 15V met een spanningsregelaar 7815. Die spanning voedt de IC's op de WM63, maar ook de wisselmotoren. Om de motor langzamer te laten draaien zou je de 7815 kunnen vervangen door een 7812, die geeft 12V.
Maar.... de Decoder 63 heeft ook een eigen 7815. Die moet je dan ook vervangen door 7812. De uitgangen van de 4099 op de Decoder 63 zijn nl. rechtstreeks gekoppeld aan de ingangen van de 4013 op de WM63. En je krijgt problemen als die een verschillende voedingsspanning hebben. Feitelijk is het al een risico als je ze uit verschillende regleaars voedt, zelfs al hebben die een zelfde spanning.
In de beschrijving van de WM63 staat een opmerking dat je in serie met de motor een weerstand van 50 à 100 ohm kunt zetten om hem langzamer te laten draaien. Daar ben ik het niet mee eens. In het algemeen is het een slecht idee om motoren te temmen met weerstanden. Je verlaagt niet alleen de spanning, maar ook de stroom. En daardoor verliest de motor aan kracht.
De Conrad aandrijving heeft van zichzelf al een weerstand van bijna 100 ohm. Die gaat echt niet beter draaien als je daar nog eens 100 ohm mee in serie zet.
De Tortoise en de Switchmaster hebben van zichzelf een weerstand van ongeveer 1000 ohm , daar zal het toevoegen van 100 ohm nauwelijks effect hebben. Bovendien is het bij deze twee helemaal niet nodig, want die lopen al goed op 12 tot 16 volt.
Het idee om in de WM63 een flipflop te zetten is op zich wel goed. Sommige wisselmotoren ( Tortoise en Switchmaster) moeten nl. onder spanning blijven, ook al zijn ze al omgelopen.
Maar dat doel kun je ook op een andere manier bereiken. Je kunt de Decoder 63 uitrusten met de eindtransistoren, en daarmee bi-stabiele relais aansturen. Met dat relais schakel je dan de motor. Het voordeel is dat je de motor met een heel andere spanning kunt voeden. Mijn ervaring met de Conrad motoren is dat ze het beste draaien op enkelzijdig gelijkgerichte spanning. In de praktijk betekent dat dat je wisselspanning op het moedercontact van het bi-stabiele relais zet, en de diodedraden verbind je met de respectievelijke dochtercontacten.