BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jos B. op 23 July 2011, 09:31:29

Titel: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 23 July 2011, 09:31:29
Ik heb pas de Lima Thalys PBA gedigitaliseerd, en voorzien van een topsein.
Maar nu heb ik een probleem.
Bij de analoge testrit deed hij het goed.
Maar nu hij digitaal is rijdt hij erg onrustig.
Bij het aanzetten is het net of die een aanloop neemt en valt dan pas terug naar de gewenste snelheid.
De decoder die er in ligt is een lokpilot V4.0

De Thalys is van de laatste generatie.
Met middenmotor, en beide draaistellen aangedreven.

Jos
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 26 August 2013, 11:14:13
Dat onrustig rijden is inmiddels opgelost.
Maar nu steekt een ander probleem zich de kop op.
Bij het geduwd rijden loopt het stel perfect.
Maar laat ik de motorwagen voorop lopen, dan trekt hij bij de minste geringste bocht of wissel het stel uit de rails.
Het is dan ook een 10-delig treinstel.
Iemand hier ervaring mee met dit treinstel?


Jos.
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Remunj op 26 August 2013, 12:58:05
Jos,

Lijkt erop dat de rijtuigen wat aan de lichte kant zijn.
Probeer ze eens wat te verzwaren.

Gr.
Eric
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 26 August 2013, 13:09:15
Dat heb ik al geprobeerd, maar heeft geen effect.
Ik denk eerder dat het probleem licht in de kortkoppelmechanieken van de Jacobsdraaistellen.

Ik heb ook een PBKA staan van Mehano, en die bakken zijn per saldo een stuk lichter, maar daar ontspoort geen een van.
Zowel getrokken als geduwd, maar deze heeft dan ook geen kortkopelmechaniek.


Jos.
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Ronald Brandt op 26 August 2013, 13:17:40
Jos,

Kijk eens naar je motorloze stuurstand. Heeft deze stroomafnemers en loopt deze niet soepel?
Daardoor kan het zijn dat er teveel belasting op de tussenrijtuigen komt te staan, waardoor deze eruit getrokken worden. ( kortkoppelmechanismen blijven bij gorte krachten ook nog wel eens haken) Bij geduwd rijden heb je andere krachten op je rijtuigen, waardoor dat wel goed kan gaan.
Overigens vraag ik me af of het idee uit je andere draadje ( een tweede motorrijtuig inzetten) wel gaat werken. Ik heb zelf een aantal treinstellen die in tractie kunnen rijden, maar dat gaat alleen goed als de motorrijtuigen aan elkaar gekoppeld zitten. Doe ik het anders, dan vliegen ook de tussenrijtuigen regelmatig op wisselstraten uit de rails. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de motorrijtuigen nooit exact het zelfde reageren en soms 1 van de motorrijtuigen even stottert op de wisselstraten.

Ronald
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Ponytail op 26 August 2013, 23:19:47
Hallo Jos,

Mijn eerste gedachte was ook: ergens achteraan wordt de trein geremd en trekt daardoor in de bochten de boel omver.
Kijk daarnaast een zeer kritisch naar de koppelingen. Wellicht een klein braampje die de boel net even blokkeert. Ik heb dit gehad bij een veelkortere Mat46. Even de randjes gladschuren en probleem opgelost.
Tenslotte: hoe groot of krap is de bocht?
Ben benieuwd naar de opossing, want die ís er!
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: memen op 26 August 2013, 23:43:29
Je zou de wielafstand kunnen checken.

Groeten,

Rauke
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Erwin Schuurman op 27 August 2013, 00:59:28
Nee, dr is ook een ander probleem met de lima, lees dit draadje maar es door

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38552.msg725268.html#msg725268
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: tijgernootje op 27 August 2013, 08:27:13
Ik ben bang dat het een Lima probleem is. :-X
Heb een tijdje terug bij t oude station in de winkel wat opgehaald en daar stond men zo'n ding te testen op een ovaal,elke keer bij de bocht was t feest.
Ding drukte zichzelf halfverwege het stel gewoon de rail uit  ::)
Heb verder niet meer afgewacht of gevraagd naar wat men eraan wilde gaan doen.
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 27 August 2013, 09:57:54
Wat Floris zegt schijnt wel te kloppen.
En de dummy motorwagen loopt gewoon goed.
De hele stam loopt trouwens lekker soepel, de motorwagen heeft geen slipbandjes meer.
Maar heeft nergens problemen om het stel weg te krijgen.

Ik heb ook al geprobeerd strakkere veertjes tussen de draaistellen te plaatsen, maar dan is de hele verbinding weer te strak.
En gaat hij bij het duwen ook met enkele draaistellen uit de rails in een bocht of wissel.

Ik vrees eigenlijk ook dat het probleem niet op te lossen is door de draaistelbevestiging aan te passen.


Jos
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 31 January 2014, 11:12:50
Ik krijg binnenkort een sloop Thalys binnen van hetzelfde type.
Ga ik de dummy motorwagen vervangen door een werkende motorwagen.
Maar dan wil ik niet van beide motorwagens beide draaistellen latten trekken maar slechts 1.
De reden hiervoor is dat als beide motorwagens met alle aangedreven assen zich misschien tegen gaan werken, en alsnog de zaak er uit wordt geduwd.

Want gezien een motorwagens sterk zat is om de hele 10-delige stam weg te krijgen moet het zo ook wel lukken denk ik.
Zo hoop ik dus een bepaalde slipvrijheid te krijgen zodat de kortkoppelmechanieken van de jacobsdraaistellen vrij kunnen werken.


Jos.
Titel: Re: Lima Thalys PBA wil digitaal niet fatsoenlijk rijden.
Bericht door: Jos B. op 31 January 2014, 15:38:48
En het probleem is opgelost.
Mijn theorie bleek weer eens juist te zijn.
Alle 8 de assen aangedreven is te veel, dan wringt te zaak alsnog.
Maar met alleen op elke motorwagen een draaistel werkt perfect.
Wringt nergens, heeft nog niet eens zin om ook maar ergens met een flens overheen te wippen.
En doordat nergens antislipringen zijn hebben de wielen ook nog een bepaalde slipvrijheid wat het rijgedrag van de hele trein ten goede komt.

Kan ik nu verder gaan met de frontseinen aansluiten, en dan de kap er op.

Jos.