BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hans Kl op 03 March 2007, 21:11:05

Titel: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: Hans Kl op 03 March 2007, 21:11:05
Hallo,

Op deze pagina (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3030.0) stelde ik mijn baanplan voor.
Na wat nadenken en dergelijke gaat dat hem toch niet worden.
Nieuwe ideeën geven het volgende resultaat.
Compleet:

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/alles.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/alles.jpg)
Alleen de schaduwstations:

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/schaduw.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/schaduw.jpg)
Parade baanvak

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/parade.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/parade.jpg)
Station(s)

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station.jpg)

Ten opzichte van het voorgaande een aantal wijzigingen:

Wederom zijn reacties natuurlijk welkom.
Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: RJ op 03 March 2007, 22:14:06
Hey Hans,

Goed bezig! Persoonlijk vind ik die symmetrische wisselstraten iets minder mooi, maar ieder zijn voorkeur.
Over het goederenspoor heb ik wel nog een opmerking:
Die driewegwissel ontstiert de boel naar mijn mening. Het middelste spoor is als omloopspoor bedoelt, neem ik aan, dus ik zou het zo maken:



|_____________________________/_______
                        \______________/
|_______________/___________/


Hopelijk kun je er wat mee. Eventueel kun je een verlaagd losperron maken tussen de twee kopspoortjes. En aan het eind van het onderste kopspoor zou ik een verhoogd losperron maken zodat auto's e.d. een wagon op kunnen rijden.
Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: JoeriL op 04 March 2007, 12:40:30
Hans,
Mooi baanplan, en zeker een mooi grote ruimte  ;D.
Ik heb een paar veranderingen aangebracht.
(http://img137.imageshack.us/img137/2456/cyberhanzhj6.th.jpg) (http://img137.imageshack.us/my.php?image=cyberhanzhj6.jpg)

Ik weet niet precies wat je in gedachten had met de lange sporen bij het depot (opstellen neem ik aan?), daar kun je eventueel nog een omloopmogelijkheid maken. Verder zou ik het hoofdstation ietsjes naar rechts verschuiven, de linker wisselstraat ziet er iets 'opgekropt' uit.
Mooi, doordacht plan verder! Succes met de bouw  ;)

Joeri
Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: Hans Kl op 04 March 2007, 19:43:52
Hoi,

Joeri & RJ bedankt voor jullie opmerkingen.
Met een aantal heb ik wat gedaan, een aantal (nog) niet.

De gehele baan wordt Flexrails, behalve de wissels natuurlijk :D
De standaard elementen gebruik ik omdat het wat makkelijker tekent.
Niet zichtbaar is Piko A gleis, zichtbaar Rocoline zonder bedding.
Bedding wordt ook nog een verhaal apart, ik heb eigenlijk na ervaringen met het afbreken van de baan geen trek meer in ballasten met steentjes en houtlijm ofzo. Geeft veel ellende en de onderliggende kurk is naar z'n grootje. :'(

Hier een gewijzigde versie.

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station4.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station4.jpg)

Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: JoeriL op 04 March 2007, 23:24:26
Ziet er goed uit!
Misschien kun je de linker tunnelingang (of uitgang  ;D) onder een kleine hoek plaatsen, en het spoor wat eruit komt direct in de slinger leggen.

De zijlijn ziet er leuk uit zo, niets aan veranderen!  :)

Ik zou nog even puzzelen aan de rechter wisselstraat (het uitrijd gedeelte van de goederensporen af), en het goederengedeelte. Ik zal zo even wat proberen te tekenen  :).

Wat betreft de ballast: ben je van plan deze baan ook af te breken ?  ;D. Met niet-watervaste houtlijm wordt het een nat zooitje, maar vrij goed af te breken, waarbij het kurk inderdaad een beetje gehavend eruit komt te zien maar nog wel bruikbaar is. (ik heb het zelf ook moeten doen, spoortje wat half los kwam en dus opnieuw gelegd moest worden).

Edit: Paar krabbeltjes voor de linkerkant. De rechterkant is nog een beetje lastig, nog niets veranderd daar  :). Van de eerste tekening weet ik niet of je op de goede hart op hart afstand uit komt, met het 3weg wissel. Vind je de perrons trouwens breed genoeg? 1 maal DG1 kan wel, maar ik vind het vrij krap, maar dat is geheel persoonlijk  ;). 
(http://img101.imageshack.us/img101/4724/station42ds9.th.jpg) (http://img101.imageshack.us/my.php?image=station42ds9.jpg)
(http://img256.imageshack.us/img256/7301/station4nv7.th.jpg) (http://img256.imageshack.us/my.php?image=station4nv7.jpg)

Joeri
Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: Hans Kl op 07 March 2007, 17:07:09
Hoi,

Weer wat kleine aanpassingen gedaan:

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station5.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station5.jpg)
Zoals Joeri suggeste het station een tikkie naar rechts gegaan.
Gevolg dat de flauwe bocht rechts logischerwijs minder flauw is.
Maar het ziet er net wat beter uit.

De wisselstraat die Joeri had verzonnen gaat niet, dit komt niet uit met de wissels en bochten, het past niet, en mijn idee vind ik nog altijd beter :)
Zou hou ik namelijk nog wat rangeermogelijkheden over buiten de hoofdbaan om.

Ook het paradevak beetje aangepast, de tunnelingang links versprongen gemaakt, zodat het beetje op de loreley tunnel kan gaan lijken (die portalen heb ik hier ongebruikt rondslingeren)

Draaischijf vervangen door de Fleischmann 6052, die ligt hier nu voor me. (geweldig een vader die naar spoor 1 is gegaan :D).

DG1 vind ik best, perrons wisselen nogal qua breedte is mijn ervaring. Wellicht iets anders, moet nog bekijken. Komende 3 maanden kan ik toch nog niet bouwen.
Titel: Re: Baanplan Hans... het vervolg
Bericht door: Hans Kl op 11 March 2007, 21:08:04
Hoi,

Toch weer wat aanlopen passen:

Hier het nieuwe station:

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station6.jpg)
 (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/station6.jpg)

Aanrij routes beetje aangepast, en de ruimte voor het middenperron vergroot.

Paradevak:

(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/parade2.jpg)
 (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/parade2.jpg)

Tunneltjes aangepast, wat speelser gemaakt.
En inhaalmogelijkheid gemaakt tussen de paradebaanvakken in, zodat een langzame goederentrein aan de kant gezet kan worden voor de IC.

Mvgr,
Hans