BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: Han Zijlstra op 20 July 2011, 12:28:30
-
Es even weer bladeren in online model railroad hobbyist magazine.
( ja gratis super blad met meer dan 100 pagina's)
Leuk stuk over BNSF N baan.
Men heeft daar operator sessions die 14 tot 15 uur kunnen duren ( erg grote baan.) men rijdt volgens time tables en leuker nog ook volgens een weekschema. MAW 1 sessie is maandag xx mei, 2 sessie dinsdag xx mei etc etc.
Zijn er lieden die die dit ook in NL doen?
-
Soms heb ik wel eens de indruk dat het op sommige clubbanen altijd "vrijdag de 13e sessie" is. ;D
Maar zonder dollen: Geen idee, maar ik vermoed dat het volgens dienstregeling rijden hier in NL niet zo ver gaat bij modelspoorders.
mvg,
Gert
-
Een tijdje geleden ben ik voor het eerst bij een rijdag van de Fremo-ianen geweest. Fremo is een organisatie die in Nederland een Fremo Dutch Division (http://dutchdivision.modelbaan.nl/) heeft. Men bouwt modules volgens vooraf opgestelde normen en knoopt die op rijdagen aan elkaar om lekker veel rijlengte te hebben.
Er wordt dan volgens een rooster gereden, en ik heb ervaren dat dit en mooie toevoeging is aan een toch al mooie hobby.
Ik zou zeggen, belangstelling? Kom eens kijken...
Gerard Wassink
-
Op een tentoonstelling (Eurospoor?) heb ik wel eens naar een prachtige baan staan kijken, waar met dienstregeling werd gewerkt. Het maakt de boel natuulijk nog meer realistisch. Het heeft voor mij, als toeschouwer, wel een nadeel: soms lijkt er langdurig niets te gebeuren op de baan, waardoor de aandacht snel wegebt. Ik zie graag een trein rijden.
Groet,
Basilicum
-
Dat is nu net het verschil bij rijden volgens dienstregeling. De machinist ziet de hele tijd zn eigen trein rijden, deze verdwijnt niet achter coulissen in tunnels. Dus als deeelnemer zie je juist de hele tijd een trein rijden. Daarom is het tonen van deze vorm van de hobby lastig op een tentoonstelling, omdat er voor de toeschouwers minder valt te beleven, behalve als ze met eent rein meelopen.
dirkjan
-
Ja ik ken het Fremo principe. en zie dat ook wel regelmatig.
In USA werkt men toch wat anders. Daar heeft men veel meer tracks en beweging tijdens een sessie.
10 operators beteknt ook 10 treinen + de daarbijbehorende bewegingen.
-
Han, ik ben pas bij een (1) rijdag geweest, maar daar was dat principe ook aan de orde hoor. 1 operator, 1 trein!
PB me, dan nodig ik je uit voor de eerstvolgende...
Gerard
-
Ach, 10 treinen tegelijk is weinig ::)
Mn laatste grote dienstregeling had ca 60 treinen (machinisten) tegelijk. Maar daar was het arrangement ook meer dan 1000 meter lang. (maar geen USA thema)
dirkjan
-
Op een baangedeelte van de Friese modelbaan club waar ik lid van ben zitten we hier wel eens over te filosoferen. We hebben zelfs een klok die Sneller loopt dan een echte klok. Zo zou je een dienstregeling kunnen gaan uitvoeren. Maar nu blijft het bij een pendel die we heen en weer sturen tussen 2 stations en goederentreinen die uitgerangeerd worden bij diverse spooraansluitingen.
Maar ik ben er wel achtergekomen dat rangeren mij prima bevalt, maar je moet mij geen dispatcher (verkeersleider) maken, ik weet alles binnen 5 minuten in de soep te draaien ;D
Toch lijkt het me gaaf om het in de toekomst een bij ons op de clubbaan te proberen.
Gr,
Erwin
-
Zo heeft iereen een taak Scuup. ??? En we moeten er maar eens werk van maken om een dienstregeling te maken. Lijkt me wel gaaf.
Greetz,
Noppie.
-
Je zou dan eens contact kunnen opnemen met de coƶrdinator van Fremo DutchDivision, PB me voor het email adres. Hij zet samen met een of twee anderen de Fremo dienstregelingen meestal in elkaar.
Een programma dat ik hier zelf voor heb gevonden is "Easy Model Railroad Inventory" (http://easy-model-railroad-inventory.rclsoftware.com/). Hiermee kun e al je rolling stock invoeren, Car cards printen, industrieƫn en bedrijven invoeren, Waybills printen, etc, etc.
Gerard