BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Michael1511 op 20 July 2011, 10:18:54
-
Hallo allemaal,
ik ben van plan een treinbaan (H0) te maken, met hoogteverschil erin.
Nu las ik in de Encyclopedie (geweldige bron van informatie trouwens :)) dat je het beste een maximaal hoogteverschil van 3cm per meter kan maken, omdat de treinen het anders niet trekken en ze heel snel slijten.
Als ik dan de ene rails boven de andere wil leggen, moet ik (weer volgens de encyclopedie) een ruimte van 7,5 cm ertussen houden. Dat betekent 7,5 cm/3 = 2,5 meter baan leggen voor een soort trein viaduct.........
Hoe kan je de helling steiler maken ? moet je dan andere locomotieven hebben ?
alle tips zijn welkom.
-
Je berekening klopt inderdaad. Je kunt ook één spoor omhoog laten lopen en het andere laten dalen, dat scheelt de helft aan benodigde lengte.
Hellingen steiler maken kan uiteraard maar dan is het risico erg groot dat je trein niet meer boven komt, zeker als de trein wat langer is. Die 3% is niet voor niets genoemd. Echt steile hellingen kun je uiteraard ook maken met een tandrad maar dan het je het wel over hele andere locomotieven. En tandrad wordt in de praktijk natuurlijk in de bergen gebruikt en niet om een viaductje op te rijden.
-
Met een tandradbaan kun je meer hoogte overwinnen, maar daar kun je niet alle treinen overheen laten rijden.
-
En helaas klopt je berekening nog niet helemaal... je kunt niet ineens van 0 naar 3% stijging gaan, je zult geleidelijke overgangen moeten maken zodat je nog een beetje extra lengte nodig hebt. Een 25cm aan begin en aan het eind ben je zo kwijt...
-
Als je de treinen op de heilingsgraad wilt laten rijden dan is dat 4%.
maar dan moet je kortere treinen laten rijden of loc's laten rijden zoals de big boy of de BR 45.
De hellingsgraad is eigenlijk het meest geschikt voor schalen kleiner dan HO.
yen
-
Opgelet met begin en einde van de stijging,want indien dit niet zeer geleidelijk gebeurt krijg je knikken in je baan met als resultaat dat de wagons daar keer op keer uit gaan.Resultaat van ondervinding !!!
Dito
-
Ik ben hier nu ook net mee bezig en mischien kun je de hoogte van 7,5 cm nog wel iets verkleinen, maar dat hangt ook af hoe je die 7,5 cm meet en hoe dik je plank is waar je de rail op legt en hoe hoog je rail is.
Mijn hoogste trein op Fl profi rail is 6 cm hoog (incl. rail). Maar je wilt ook geen risico nemen, dus 7 cm vrije doorgang heb je wel nodig.
-
Houdt je wel rekening met een mogelijke bovenleiding? Dan moet het nog iets meer worden.
-
Ik niet, want ik heb alleen diesel en stoom.
-
Andere mogelijkheid is om de het hoogteverschil dmv een spiraal of bochtsectie te laten overwinnen. Je creert op die manier meer lopende meters op je afstand tussen de 2 vaste punten en dus een veel minder sterke hellingsgraad.
( principe van de keertunnels eigenlijk )
De 7 cm vind ik trouwens zeer krap. Ik hanteer 9 cm om toch overal nog vlot bij te kunnen.
Zeker niet over de 3% hellingsgraad gaan. 2.5% - 2.75% is zelfs nog beter
Mvg
Peter
-
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee.
ik zag zelf nog een mooie oplossing in DE encyclopedie, maar dat vergt meer knutselwerk aan mijn bouwplaat.
Door een gat in de plaat te zagen, en dan eerst een helling naar beneden van 4 cm, en ook nog 4 cm omhoog voor het kruisende spoor.
Ik twijfel nog een beetje hierover, het maakt het baanontwerp minder flexibel, omdat je hem daarna moeilijker kan verplaatsen.
-
Nog een tip, als het dubbelspoor is dan rijden de treinen als het goed is altijd dezelfde kant op (d.w.z 1 naar links en 1 naar rechts). Hier kan je ook mee schipperen. In een ontwerp wat ik heb staat een station op de 2e verdieping. Om daar te komen moeten de treinen die naar links rijden 1 verdieping omhoog. Het inhaalspoor (om naar het station te komen) gaat dan ook heel geleidelijk omhoog, terwijl het uithaalspoor (van het station af naar de 1e verdieping) eerst het spoor op de eerste verdieping kruist, om daarna veel steiler naar beneden te gaan dan 3 procent. Daarnaast heb ik nog een onderste verdieping (parterre ;D) waardoor ik beide sporen op verdieping 1 al een stukje laat dalen om het hoogteverschil goed aan te kunnen houden waar de sporen het uithaalspoor kruissen (maar dit was hier ook al genoemd).
Ook bij grootspoor zie je deze oplossingen en volgens mij wordt het zelfs op kleine schaal in Nederland toegepast op hele kleine stukjes (zoals in de buurt van Amsterdam Centraal heb ik me laten vertellen).
Hoe dan ook, succes! (y)
-
Eigenlijk is een spiraal de beste oplossing want met eengat in de plaat heb je zo wie zo een knik.Maar met een spiraal heb je meer plaats nodig.Zeker aan te bevelen als je die plaats hebt.
Dito
-
Je kunt je (voorlopige) baanplan ook hier op het forum plaatsen in het onderdeel baanplannen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,6.0.html). Dan is op het forum kennis genoeg aanwezig voor praktische tips.