BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: renew op 19 July 2011, 22:01:13
-
Al geruime tijd lopen wij met het idee een stukje van de tram in Jutphaas na te bouwen. Hierbij bedoelen we niet de huidige tram van Utrecht naar Nieuwegein-zuid / Ijsselstein, maar zijn voorganger die op 12-12-1883 als stoomtram begon. Op 30-10-1893 eindigde deze weer om op 29-11-1893 als paardentram weer in dienst te komen ( waar het bijna overal andersom gebeurde). Op 16-8-1923 eindigde de paardentractie waarna de paarden werden vervangen door een traktor (bus). Op 30-12-1928 eindigde de exploitatie op deze lijn waarna deze werd opgebroken. Tot voor kort lag er nog een stukje spoor op de Jeremybrug in Utrecht. Echter deze brug is door het verdubbelen van de sporen tussen Utrecht en Geldermalsen begin dit jaar ook verdwenen.
De lijn was een enkelsporig traject tussen Utrecht en Vreeswijk via Jutphaas en in het midden van deze lijn was het wisselplaats om de tegemoet komende trams te laten passeren. Het is dit stukje dat we na willen gaan bouwen echter komt direct het grote probleem. Waar heeft het wisselstuk gelegen?
Het boek “van stoomtram tot sneltram heeft het over het bos bij de kerk van Jutphaas terwijl de kadastersite “historische kaarten” spreekt van bij de oude tol. De historische kring van Nieuwegein, waarin Jutphaas en Vreeswijk in 1971 zijn opgegaan, meent dat het tussen de rk jongensschool en meisjesschool moet hebben gelegen. We hebben het hier over een paar honderd meter verschil maar met een groot verschil in gebouwen.
Binnen kort hopen we foto’s te gaan bekijken bij de historische kring in Nieuwegein en als de verbouwing / verhuizing van het Utrechts archief klaar is hebben we daar ook een afspraak staan. Dan moet toch duidelijk kunnen worden waar het heeft gelegen.
De exploitant van de genoemde lijn ( TBV) is later opgegaan in “de twee provinciën”- “westnederland”- “midnet”naar “connexxion” wat het zoeken ook niet echt makkelijker maakt.
Het stukje modelspoor wordt H0m ( 12mm) daar het een kaapspoor breedte ( 1064mm) had en een goed gelijkende tram is ook al gevonden bij de stand van didorailwaysmodels op de beurs in Houten. Of en hoe we gaan bouwen is voor ons zelf ook nog een raadsel. Het zoeken naar de juiste gegevens is een leuke hobby op zich geworden ( je moet wat over hebben voor ongeveer 50 meter spoor ;))
Als er iemand is die ons kan helpen aan de juiste locatie van het wissel en de kleur van de rijtuigen horen wij het graag. Ook waar we eventueel buiten de al genoemde kanalen aan informatie kunnen komen is van harte welkom.
Wordt (ooit) vervolgd
René
-
In het boek "Vreeswijk, Jutphaas, Nieuwegein in beeld" staat een foto uit 1915, genomen van het oude gemeentehuis richting de tol. Daarop zijn tot voorbij de tol de sporen goed te herkennen, maar geen wisselplaats.
Ook nog een andere foto gevonden die van ongeveer de oude Rijnhuizerbrug richting gemeentehuis laat zien en ook daar is geen wisselplaats te zien.
Dus ik zou toch vermoeden dat het bij het bos bij de kerk was, ook gezien de foto in het boek van stoomtram tot sneltram op blz. 74
Als ik nog andere foto's tegenkom die meer zekerheid kunnen bieden, laat ik het je weten.
Huub
-
Tot voor kort lag er nog een stukje spoor op de Jeremybrug in Utrecht. Echter deze brug is door het verdubbelen van de sporen tussen Utrecht en Geldermalsen begin dit jaar ook verdwenen.
Serieus? Dat is me nooit opgevallen, hoewel ik toch een paar keer van die brug gebruik heb gemaakt. Als ik me niet vergis komt deze brug ergens anders in Utrecht te liggen. Edit: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=354979
Eelco
-
René, heb jij die groene boeken met oude foto's van Utrecht ?
daar staan ook een paar foto's in van de tram, ook de toenmalige remise in de N. Beetstraat.
Ik zal van de week eens kijken of ik in die boeken de kleur terug kan vinden.
ik heb ook oude trams op ansichtkaarten, en volgens mij staat er daar ook 1 op.
Leuk dat er weer een Oud Hollands smalspoorproject bij komt. blijft mooi spul
Ga je voor Tillig of peco ??
-
@ Marty,
Die groene boeken heb ik niet. Echter de remise op de Nicolaas Beetstraat was van de GTU ( huidige GVU). De tram waar wij het over hebben is van de TBV ( tram- en Bargedienst Vereeniging). Mocht er 1 op de foto staan, ook het TBV traject liep in Utrecht van het station via de singel naar Jutphaas dan zou dat mooi zijn.
We hebben nog geen keuze gemaakt mbt het merk rails. 1 van de 2 wordt het. Wel al aan het kijken geweest voor Egger-bahn spullen voor als we ooit toch stiekem een stoomlokje willen gaan bouwen.
@ Eelco
Mij werd dit ook verteld nadat de brug weg was. Op flickr site en dan zoeken naar Jeremybrug Utrecht staan er wel foto's van.
Bedankt, René
-
Afgelopen zaterdag in Houten de eerste aankopen gedaan. 12 mm rails en 2 wissels van peco gekocht ( het was een smalspoorbaan).
De bedoeling is het diorama te bouwen in een, in een ander draadje genoemde, apa box van de ikea en er dan meerdere achter elkaar vast te zetten, maar zoals al vaker de afgelopen tijd met dit project gaat dat ook niet makkelijk daar ze zijn uitverkocht in de blauwe doos van Utrecht.
Waar de wisselplaats lag is nog steeds niet duidelijk. De zoektocht wordt een beetje vertraagd door een verbouwing/verhuizing van het Utrechtsarchief en ziekte van de medewerker van het historisch archief van Nieuwegein, maar vinden zullen we het.
Wel hebben we de paardentram kunnen bekijken bij de stand van dido railwaymodels en besloten er 2 aan te schaffen als de kits zover zijn om uit geleverd te worden. Het zag er op de beurs erg goed uit.
René
-
Even een zoektochtje gehouden op internet hierover en op deze site:
http://www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Nieuwegein_zoals_t_was/100-150820/artikel/9#fragment
staat in het betreffende boekje iets over IJsel Stoomtramweg-Maatschappij (http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsel_Stoomtramweg-Maatschappij). Bekend bij jou?
ook vind ik hier (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9HOjQPRLBC4J:www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Nieuwegein_zoals_t_was/100-150820/artikel/3+Stoomtram+en+Bargedienst+Vereeniging+wisselplaats+tram+jutphaas&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl) dat de wisselplaats lag bij de St.-Nicolaaskerk in Jutphaas.
edit: maar dat wist je al :-[
Misschien een leuk document (http://www.museumwarsenhoeck.nl/media/files/1995---De-ontwikkeling-van-het-openbaar-vervoer.pdf) om te lezen.
-
Wel al aan het kijken geweest voor Egger-bahn spullen voor als we ooit toch stiekem een stoomlokje willen gaan bouwen.
Ik meen dat het Belgische Jocadis een kit leverde van een vierkante tramlocomotief voor H0m. Veel tramlocs in ons land kwamen ook uit België. Egger-bahn is H0e en nogal smal om te verbreden.
Zelfbouw op basis van een H0m-onderstel (GM&S) is natuurlijk ook een optie, mits je de juiste tekeningen hebt.
Verder ben ik benieuwd naar de vorderingen.
Blijf dit zeker volgen.
-
ook vind ik hier (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9HOjQPRLBC4J:www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Nieuwegein_zoals_t_was/100-150820/artikel/3+Stoomtram+en+Bargedienst+Vereeniging+wisselplaats+tram+jutphaas&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl) dat de wisselplaats lag bij de St.-Nicolaaskerk in Jutphaas.
edit: maar dat wist je al :-[
René noemt twee mogelijke plekken, bij de oude tol en het bos bij de kerk.
De kerk zelf ligt daar weer tussenin. En wil je een historisch verantwoorde nabootsing, is het inderdaad wel van belang of je een paar huizen, een paar bomen of een kerk moet nabouwen.
Gezien de oude foto's die ik van die omgeving ken, hou ik het op het bos bij de kerk, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Huub
-
Inderdaad, Eggerbahn spul wordt beschouwd als collectors item en is dus vrij duur en je moet het nog verregaand ombouwen ook. Zelfs mét ervaring hierin een ontsporingsgevoelige verbouwing, het steekt allemaal erg nauw. Ik zou eerder kijken naar TT-materiaal, daar is op de duitse Ebay goed en goedkoop aan te komen en met een beetje handigheid kun je daar een goede tramloc van maken zonder aanpassingen aan het onderstel.
EDIT: dit locje staat op een TT onderstel:
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgangmodulesalgemeen/20100822-.jpg)
-
René noemt twee mogelijke plekken, bij de oude tol en het bos bij de kerk.
De kerk zelf ligt daar weer tussenin. En wil je een historisch verantwoorde nabootsing, is het inderdaad wel van belang of je een paar huizen, een paar bomen of een kerk moet nabouwen.
Gezien de oude foto's die ik van die omgeving ken, hou ik het op het bos bij de kerk, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Huub
Als Rene mijn link aanklikt ziet ie ter hoogte van. Vind jij dan niet dat bij of ter hoogte van synoniem zijn van elkaar?
Het is een ongevere plaatsbepaling en niet exact.
VB Jutphaas is een wijk van Nieuwegein, dus begrijp je mij als ik zeg dat Nieuwegein ter hoogte van Jutphaas ligt? 8)
-
Laat ik het zo zeggen, als iemand uit Jutphaas tegen je zegt dat iets ter hoogte van de kerk is, zal hij over het algemeen niet bedoelen dat het bij het bos is. Wat de schrijver van het betreffende boekje heeft bedoeld, weet ik niet.
Huub
-
Laten we maar eens zien wat Rene te weten komt. Hij heeft in ieder geval weer wat info.
-
allen weer bedankt voor de info.
Ik verneem informatie liever 3 keer dan niet (y).
Komende week een bezoek brengen aan het utrechts archief. kijken hoever ik daar kom.
Groet René
-
Nog evn wachten dan :
http://www.hetutrechtsarchief.nl/actueel/nieuws/studiezaal-originelen-tijdelijk-gesloten
-
Rene, was net klaar met de administratie en schuif mijn scherm weg en zie opeens mijn groene foto boeken van Utrecht ( aanrader voor je henk :)) en herinnerde me opeens dat ik wat voor je op zou zoeken
Mijn excuses dus dat het zo lang duurde.
Helaas staat er niets over de halte, alleen al dingen die je al weet.
Ik heb wel een foto die gemaakt is op de Vreeswijkse straatweg, en als ik die foto goed bekijk, denk ik toch dat de kleur van de wagens donkerblauw is met een lichte of gouden bies en teksten.
het dak is zeer licht van kleur, dus ze leken wel erg veel op de oude tramwagens van de UTM.
Ik was ook in de war met de remise, die ik bedoelde was een hulploods voor de wagens van de paardentram van Utrecht, en die moesten in 1883 wijken voor de stoomtram van Vreeswijk.
Die loods lag geheel links van het grote stationsgebouw.
Je kan ook nog de Ford bus nabootsen die achter zich een tramwagen had, en op ht dak een groot bord had staan met TRAM erop. :)
Helaas heb ik op het moment even geen scanner, dus kan de pagina's met tekst niet inscannen.
ik heb ook nog wat pentekeningen van het stationsplein van Utrecht met alle tramlijnen, niet dat je er wat aan hebt, maar wel leuk om te zien :)
-
Marty,
Wat in het vat zit verzuurd niet, bedankt dat je aan ons dacht (y).
Als je ooit eens de tekening van het stationsplein en de tekst zou kunnen scannen graag.
Groet René
-
René,
Volgens de tekening die je vanavond gemaild had is de wisselplaats dus met recht op loopafstand voor me (anders ook wel) of te wel exact voor het pastorebos. Dit lijkt mij nog steeds gebaseerd op de huidige weg indeling vreemd. Maar volgens mijn calculatie heeft het wissel dus ongeveer 145 meter ten noordoosten van de punt van de kerk gelegen en heeft het ook zo'n beetje deze lengte. Dit betekend dat het wissel langs het bos heeft gelegen. Zie de groene streep op de afbeelding
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locatie.jpg)
Jeroen
-
Zoals Jeroen al liet zien hebben we een stuk van de bouwaanvraag gevonden. Hij heeft in het huidige weergegeven waar het wissel nu zou hebben gelegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail_trambaantekening.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail_trambaantekening.jpg)
Het wissel staat getekend bij het al eerder genoemde bos. echter staan er op de grote tekening, getoonde is een stukje van de tekening, enkele dingen die er niet zo hebben gelegen. Bij de brug over de merwedekanaal ( toen nog vaatscherijn geheten) gaat het spoor op tekening naar de andere kant van de straat. Foto's die we hebben geven aan dat de sporen gewoon aan de waterkantzijde van de weg bleven. We houden dus onze twijfel. 17/10 gaan we het historisch archief van Nieuwegein "plunderen". Kijken wat we dan nog kunnen vinden.
zaterdag eerst naar Houten, kijken hoe het met de ontwikkeling van de trams is.
groet rené
-
Zoals hierboven al aangegeven, zijn we bijna 100% zeker waar het wissel heeft gelegen, toch bij het bos. Een kleine proefopstelling , gewoon op karton, gemaakt om de maten te bepalen en het moet passen in een ikea box. Hiervan er dus 2 aangeschaft en ook de kleurende ledverlichting meegenomen.
We kunnen gaan bouwen :D. Eerst nog bepalen waar we de geschiedenis een kleine eigen wending gaan geven mbt het inkorten van het bos en de bomen, en of we de pastoriewoning erbij gaan zetten, althans de gevel.
Toch nog even een klein vraagje. Weet iemand of er TT of H0m spaakassen van ongeveer 7 mm doorsnede bestaan? en zoja door wie op de markt gebracht Ik kan op internet het niet zo snel vinden.
Groet René
-
spaakassen in de vorm van spaak wielen bedoel je? of spaken in de assen ??
Spaakwielen 8 mm zijn er wel bij GMenS, maar die OHMB adebten zullen nog wel wat merken weten van afwijkende wielenfabrikanten
-
hallo rene
Ben zelf ooit van plan geweest om een historische dio te maken maar nooit van gekomen , maar heb daardoor een mooie dio gevonden van Fokko Feenstra die een dio heeft gemaakt van de NTM. (y)
Deze beste man heeft zelf een trammetje plus "aanhang" zelf gemaakt.
Misschien heb je hier wat aan om evt bouwtekening of zo te vragen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ntm009klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ntm009klein.jpg)
de link naar de website; http://members.home.nl/fsfeenstra/ntm.htm
Succes
Rudi
-
Hoi, heb je hier wat aan? http://bng0021.home.xs4all.nl/ws/ntm_tekening/lok_29.gif
-
Allen hierboven weer bedankt voor de info (y). Ik heb de gave niet om zoiets te vinden op het internet of ik lees er overheen.
Met de genoemde info vandaag op Houten aan het struinen geweest en weer een boel wijzer geworden.
Een boom in herfstkleuren uitgeplozen en "loof"gekocht. Bij gm&s weer wat wijzer geworden mbt de aandrijvingen en bij Didorailways de paardentram in model kunnen bewonderen met dak ( echt mooi geworden) ;). Ook hier weer wat informatie gehad mbt het zoeken van de tekeningen waar we veel wel maar ook nog niet geweest waren. Ook daarmee zoeken we weer verder.
Komende week de ikea bakken zo maken dat er een wisselplaats in past. De kleurende led verlichting uitgeprobeerd, die ik ook bij de blauwe doos had meegenomen, en dit geeft een leuk effect, ook in een tot nu toe lege bak.
Groet René
-
nu het zoekwerk naar de ligging bijna teneinde is, eventuele vervolg ook al bedacht is ( liesbosbrug, doorslagbrug), maar eerst kijken of we dit tot een goed einde kunnen brengen.
Er hebben op het traject stoomtractie van Lokomotivfabrik Hohenzollern gereden. Eerst door de YSM, later overgenomen door de SBV. Ik kan alleen niets vinden over deze lok van het type ysseltram, behalve de fabriekslijst waar deze op staat vermeld van genoemde firma. Heeft iemand misschien een idee waar ik een foto of een tekening kan vinden. De enige foto die er tot nu toe is, is van de tram op de liesbosbrug als gewichts test voor rijkswaterstaat maar die is lekker vaag en dus onbruikbaar.
Daar ik 3 jaar ben bezig geweest met het zoeken naar het trace leek het mij alvast handig hier te beginnen met de zoektocht naar de stoomtrekkrachten.
@ JH Radix, klopt het dat dit een Henschel lok is? Voorzover ik het het kunnen vinden wel.
Groet René
-
Ja, dit is de "grote henschel".
Op deze site staat allemaal info over de NTM: http://home.wanadoo.nl/ntm/index_ntm.html
Waaronder ook info over het materieel.
Ik had het gevonden, omdat ik graag een diorama wil maken met daarin een tram van de NTM.
-
Na het uitzoeken van waar het wisselstuk lag, is de kunst uit te vinden wat er naast dat stuk lag. Eerste gedeelte is een bos, 2e gedeelte was????????? . Dus dat wordt weer leuk.
Ook aan het experimenteren met de kleur van de wagens. We weten dat het blauw was en de zwartwit foto's die we hebben geven aan dat tegenover de zwarte pakken het een licht blauwere tint moest wezen. Het goedkope reclame wagentje diverse keren blauw gemaakt en een zwart wit foto van gemaakt en met het originele zwartwit plaatje vergeleken. Ondanks dat het een andere wagen is hadden ze blijkbaar dezelfde kleuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0308.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0308.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040455.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040455.jpg)
volgens mij klopt het aardig. De verhalen hebben het ook over een lichtere soort blauw.
Nu nog enkele details aanbrengen zodat het iets op het echte lijkt. Ik heb een pmt motortje met een as afstand van 23 mm aangeschaft zodat het ook nog kan rijden. Hoe het met het paard op te lossen weet ik nog niet. Zo hier en daar op internet al e.e.a. gezien.
Groet René
-
Langzaam aan begint het proeftrammetje ergens op te lijken. Ook begonnen met de ikeaboxen van licht te voorzien. Hiervoor worden de kleurende leds, ook van die blauwe doos, gebruikt. Eenmaal gemonteerd meteen het eerste probleem. 2 mooie regenbogen die ontstaan door de hoeken van het omhulsel waarin de leds zitten. Deze strips nu op 45 graden gemonteerd en de regenboog valt nu buiten de bak op het "deksel" zodat daar geen last meer van hebben.
De boxen worden voorzien van een dubbele bodem. Dit heeft als voordelen dat de bedrading eronder kan worden gelegd en dat de diepte meer wordt omdat ook de randen van de box bruikbaar worden, en dat is toch weer bijna 3 cm meer op de niet als te diepe bak.
Vanuit het draadje over het bouwen van een tramloc de tekeningen van de ysm "geleend" zodat we daar ook mee verder kunnen.
Groet René
-
Ja, dat draadje ken ik. ;) Ik had al zo'n déjà-vu gevoel bij dit draadje. Leuk plan! Heb je een foto van die Ikea kast en opbouw? Daar ben ik wel benieuwd naar.
-
Hierbij de foto's van de ikea apa box.
1 keer in het donker, met de leds blauw en 1 keer met de gehele bak en de leds wit.
Zoals je ziet nog in de "even kijken of het zo ook past fase".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040465.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040468.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040468.jpg)
Groet René
-
Dat is een mooi doosje! Dat blauwe licht smeekt bijna om een sneeuwlandschap.
-
Beetje off topic, maar misschien leuk voor je: http://link.marktplaats.nl/514657272
Eelco
-
Beetje off topic, maar misschien leuk voor je: http://link.marktplaats.nl/514657272
Eelco
René,
Is deze voor jouw gereserveerd???
Jeroen
-
Eelco bedankt maar was al gereserveerd. >:(
Jeroen, Helaas niet, was wel leuk geweest.
Groet René
-
Eindelijk weer eens wat aan het bouwen kunnen doen. Weer eens wat anders dan uitzoeken. Begonnen met experimenteren met straat spoor. Hiervoor diverse draadjes en linkjes op het forum gevolgd. En volgens mij wordt deze wel aardig. Nu nog drogen en de klinkers erin krassen en kleur geven. Kijken hoe dat gaat. Als het bevalt nog 2 meter te gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040502.jpg)
Groet René
-
Ondertussen een kleurtje gegeven. Toch moeten de keien iets kleiner en de krassen minder diep lijkt mij. Is voor mijn doen wel goed geworden zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040507_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040507_1.jpg)
Groet René
-
Eén van de meest vreselijke klussen die er zijn, dat gekras en gemeet. En je hebt gelijk, t is wat grof. Zelf doe ik het niet meer. Het resultaat valt me elke keer weer tegen en t moet wel leuk blijven. ;)
-
2e proefstukje, nu de keien wat smaller en dunner gemaakt. Ook het stuk binnen de rails anders gemaakt. Deze is in mijn optiek mooier. Morgen eens op rail kijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040511.jpg)
Groet René
-
De stenen zouden nog wat kleiner kunnen, maar dit is al geloofwaardig.
je zou eventueel je kraspendinges nog wat dunner kunnen maken.
Persoonlijk zou ik wel een hele andere kleur nemen, Het is juist de kleur die raar doet lijken, niet de grootte van de stenen :)
-
De zoektocht naar de stoomtram is een stuk sneller gegaan dan die van de plek van het wissel. Zowaar de tekeningen gevonden en maar vast een papieren opzetje gemaakt ( dmv wat knip en "leenwerk"uit een anders draadje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040630.jpg)
Groet René
-
Eens met Marty; kinderkopjes hebben meestal een blauwachtig grijze kleur. Voegen in middenbgrijs en wat groenig op plekken waar geen autowiel of veegdinges kom en 't lijkt al heel wat.
-
Zaterdag op de beurs in Houten weer de nodige spullen gehaald. Het belangrijkste was de kit van de paardentram van Didorailways. Deze is echt mooi geworden zoals die op de beurs stond. MAAR !!!!!. Het is een kit van messing(?) en die hebben we nog nooit in elkaar gezet. Gelukkig mogen we met soldeervragen bij hem terecht ( goede service) en zullen we er binnen kort aan beginnen. Weet iemand overigens een simpele oplossing om de onderdelen te goed vouwen?
Ook magneetband voor de eventueel ooit eens te bouwen bus-tractor van een "spoor"te voorzien zodat de weg kan worden gemaakt, en styreenplaat meegenomen om een stoomlokje te bouwen.
Het 2e gedeelte wordt de oude brug ( ja we zullen hier iets hebben wat er nog gewoon staat) en ook daar zijn de spullen voor meegenomen op de beurs. De bouwtekening van het orgineel hebben we gekregen via het Utrechts archief.
Dus weer uitdagingen genoeg ;)
Groet René
-
Een begin gemaakt met het bouwen van de paardentram kit van Didirailway's en tot op heden valt het mee. Wel even wennen aan het vele vijl werk om het allemaal pas te maken.
Om het model te laten rijden op 12 mm een draaistel van bemo genomen met de bedoeling deze helemaal "kaal" te maken zodat deze zonder details onder het model past. Hiervoor moet weer wel aan beide kanten een gleuf worden gemaakt ( weer een uitdaging).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040634.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040634.jpg)
Zoals het nu is.
Groet René
-
Goed begin . (y) (y)
Vraagje , had jij wel vouwlijnen om de kop/zijwanden haaks om te zetten ?
zie : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43549.msg694210.html#msg694210
-
Nee, maar wel boven aan een markering die recht boven de inkeping aan de onderkant zit.
Jij hebt het over een makkelijk model voor tussendoor. Als beginner vindt ik het wel lastig om alles pas te krijgen. Over het vast solderen van de deurklinken zal ik het maar niet hebben, maar ook dat is ondertussen gelukt.
Groet René
-
Die gaatjes voor de deurklinken , handrails en staanders op het balcon kan je het beste eerst met een ruimertje of een boortje op maat maken , dan er insteken en met een heeeeel klein (afgeknipt) stukje soldeer en flinke druppel siswater (verdund fosforzuur eigenlijk bedoeld voor low melt solderen) vanachteraf solderen.
Als je goed leest , staat al duidelijk in mijn tekst :
Een simpel kitje (tenminste dat dacht ik)
En,
Heel wat uurtjes zitten piellen om dit er goed , haaks en netjes op te krijgen.
En nou is dit echt niet mijn eerste messing kitje .
Ik zie op je foto dat jij de inkeeping en het nokje van de kopwandjes gebruikt hebt . Ik kreeg dit (door de ontbrekende vouwlijn) ook niet passend , en heb daarom het nokje weggevijld om zo te voorkomen dat het wandje scheef komt te staan.
Hierdoor zijn straks de ribbeltjes plaatjes iets te lang , maar die moet je toch pasvijlen naar de naar achterliggende deur.
Als iets niet duidelijk is hoor ik het wel
-
Wat weinig tijd gehad de laatste weken om te bouwen, maar vandaag weer een stukje verder met de paardentram.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040645.jpg)
Omdat we het model rijdende willen maken 2 gleuven geslepen en uit draaistellen aspotten gehaald deze moet ik er nog inzetten, voor de foto staat deze "los"op de wielen. Ook het dak staat er even "los"op.. In tegenstelling tot de kit komt deze dus op 12mm spoor te staan. Ook de trappetjes eronder gezet. Zoals eerder aangegeven mijn eerste messing kitje en het gaat lastig, maar het lijkt nog steeds op een tramwagonnetje.
groet René
-
Ziet er toch al overtuigend uit . (y)
Welke wielen ga je hier voor gebruiken ?
Ben benieuwd naar foto's van het aangepaste onderstel .
-
Ronald,
Hij komt te staan op de wielen die ook op de foto staan. Het zijn asjes met spaakwielen van 8 mm doorsnede van Bemo. Er komt aan beide kanten een aspot van een bemo draaistel tegenaan. De moet ik erop lijmen en doe ik als laatste daar ik het vermoeden heb dat het gaat smelten met mijn soldeer techniek ;). Ik heb over de as afstand twee gleuven gesneden die van boven gezien onder de bankjes komen te liggen.
Groet René
-
Na de nodige prive elende enkele weken terug dit weer opgepakt nadat we weer een aanwijzing kregen over het wisselstuk in de lijn. Ook weer begonnen met de trammetjes. Ik blijf een probleem houden met het solderen. Het zit los, wordt een dikke klodder soldeer of komt meteen weer los.
Wat heb ik nodig voor soort soldeer, vloeimiddel om het beter te krijgen. Waar soldeer je het beste mee? Ik heb het tot nu toe met een soldeer station gedaan maar is lees ook wel over een brandertje wat makkelijker zou zijn. Wat voor brandertje is dan aan te raden?
Kan iemand me iets op weg helpen. Nu met het kleinere spul maak ik alleen blaren op mijn vingers :(
Alvast bedankt,
René
-
Ok , eerst het belangrijkste , nl het vloeimiddel .
Ik gebruik al jaren met succes het flesje met vloeimiddel voor low melt solderen van Piet Peetoom (GM&S - beurs in Houten)
Soldeer is gewoon dun harskernsoldeer , wat ik eerst met een platte tang platknijp , waarna ik er allemaal kleine stukjes knip van ongeveer een mm.
Als brandertje gebruik ik er 1 van de gamma , maar Proxxon kan ook , en als je goedkoop wil proberen kan je ook een crème brûlèe brander halen bij een winkel voor kook benodigdheden .
De volgorde is dan eerst wat vloeimiddel (om te doseren neem je een plastic wattenstaafje , watjes eraf en schuin kantje eraan snijden ) , dan snippertje soldeer op de juiste plaats leggen (soldeer wil naar de vlam toe vloeien , dus bepaal zo de plaats ).
Vlam er even bij houden tot het vloeit .
Natuurlijk VOOR en NA het solderen alles goed schoonmaken met vloeibaar JIF of zoiets
Op deze manier soldeer ik nagenoeg alles (behalve dun draad , dit smelt gelijk en moet dus met de soldeerbout)
Om warmte af te voeren bij eerder gesoldeerde delen kan je bv krokodilbek klemmen gebruiken maar vaak is dit niet eens nodig.
Neemt niet weg dat je met je soldeerbout , het beschreven vloeimiddel en de stukjes soldeer ook prima resultaat kan krijgen.