BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: euregio op 19 July 2011, 11:06:57
-
In 1961 nam Nederlands oudste steenkolenmijn "Domaniale te Kerkrade" Nederlands jongste en modernste stoomlocomotief in gebruik, de Domaniale 1 ( 2e keer dat dit nummer werd toegekend ), het betrof een in 1955 onder fabrieksnummer 3466 door Krupp gebouwde stoomloc type Hannibal. Tevens was dit, door Krupp de laatst gebouwde stoomlocomotief. In 1968 werd de Domaniale mijn als eerste in Nederland gesloten, de rest volgde snel.....
foto`s van het orgineel:
http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/ddmib_msp4_033.htm (http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/ddmib_msp4_033.htm)
http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/ddmib_msp4_034.htm (http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/ddmib_msp4_034.htm)
http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/img854.htm (http://www.domanialemijn.nl/image_galleries/mijnspoor/img854.htm)
© De Domanialemijn in beeld. http://www.domanialemijn.nl (http://www.domanialemijn.nl)
De Firma Makette heeft een ombouwpakket samengesteld op basis van een BR 80, de kosten bedragen €80 euro per kit. In dit topic een verslagje van de bouw van de DM1.
(http://www.makette.de/makette/bilder/lokmodelle/001-langner-modell.jpg)
© Makette, handmonster
Op dit moment ben ik nog druk bezig met het zoeken naar het juiste kleurenschema, de lok schijnt in een Bruin - Zwart kleurenschema dienst te hebben gedaan.
Men kan met deze set ook locomotief "Tom"van Corus stoom Ijmuiden, of lokomotief "Anna" van de Star nabouwen.
(http://www.makette.de/makette/bilder/lokmodelle/hannibal/Hannibal-Fleischmann-standardansicht-1.jpg)
18/07/2011:
Na het bestuderen van de foto`s, blijkt deze Krupp "Hanibal" een ketel van een "Krupp" Knapsack te hebben... Machinistenhuis etc komen wel overheen. Verschil is dat zand en ketel dom "1 geheel is", terwijl dat bij de Hanibals met oorspronkelijke ketel apart was. Makette levert ook een Knapsack ombouw set, dus deze set gaat de ketel doneren......
-
leuk project!
Heb net ook ff foto's en Makette Hannibal en Knapsack bekeken en als ik e.e.a. vergelijk dan zou ik haast denken dat je met alleen met aanpassingen van de Knapsack er al bent........
Weet niet of dit klopt met maatvoering.
suc6 met verdere onderzoek en bouw, zal het zeker blijven volgen.
grt,
Marcel
-
Ik ben synchroon begonnen met een Crefeld A ( industrie variant van de T3 ) ...zowel van de Domaniale als de Oranje Nassau Mijn... weet iemand hoe je de lokschildjes kan maken?
groetjes
-
Hallo
Ik ga dit draadje zeker volgen.
Ben zelf ook met een aantal mijnlok,s bezig.
Naast de Deutz SM123 ben ik toevallig twee fleischmann T3 lokjes
om aan het bouwen naar SM2 en SM3 en zit met de zelfde vraag
over de lokschildjes.
Groet
Jeff
-
Heren,
Dit wordt voor mij een interessant draadje. Ik wil namelijk een module bouwen als onderwerp Nederlans kolen transport. Buiten gebouwen ben ik ook op zoek naar de locs die daar hebben gereden. Dus rede genoeg :D
Wim
-
Ik heb lijsten van alle in Nederland gebruikte normaalspoor stoomloks in de Limburgse Mijn industrie, als je je email adres even pb`t, stuur ik je ze toe ( word file ) + wat fototjes van het spoor bedrijf ( centrale werkplaats )
Ik hoor het wel
-
Hallo Bart
In het boekje Nederlandse industrielocomotieven, staat een verrekte klein stukje
over de loc op blz 119 en blz 189. Alleen vermelden zij het Krupp nummer 3436.
De acte is in 1968 ingetrokken. Helaas geen foto's.
blz 119
volgnr 407
"Nog korter leefde de in 1961 door de Domaniale Mijn aangeschafte
locomotief van Krupp. Het was de laatste stoomlocomotief gebouwd
voor een Nederlands bedrijf en tevens de laatste door Krupp gebouwde
stoomlocomotief. Zij kreeg het nummer 1. Het was een zeer moderne
locomotief met gelaste ketelromp, die de tijd tegen had, waarin zij
verscheen. Jammer dat zo'n allerlaatste niet bewaard is gebleven."
blz 189
vlgnr 407 Krupp 3436/1961 p 13 (keteldruk) VO107,5 (verwarmd oppervlak) Ch2t (C= asopstelling 3, h= met oververhitter,
2= aantal cilinders, t= tenderlocomotief, zonder getrokken tender.)
14561 (registratienummer Stoomwezen, afgegeven in district Nbr, L. cijfer 1)
1961 Domaniale Mijnmaatschappij te Kerkrade, vvb 14, loc 1(II)
1968 acte ingetrokken
vrgr Steef
-
locnummerplaten zijn niet moeilijk te maken, je tekent het schild op je computer met een programma naar keuze en je print het zwart van het schild op sheet en dan verf je de achterkant van die sheet met goudkleur.
K heb er ooit een hele baal uitgetekend, maar ze staan helaas thuis op de computer en daar ben ik voorlopig niet.