BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: janjans op 17 July 2011, 17:20:31
-
Hallo,
Ik ben bezig om mij te verdiepen in het digitaliseren van de baan en te besturen via de pc, maar mijn vraag is, heb ik alijd zo'n diode schakeling nodig bij het gebruiken van de bezet/terugmelders?
-
Ik neem aan dat je de diodeschakeling bedoelt die gebruikt wordt voor de niet-gedetecteerde secties.
Het antwoord is: Ja
Als je ze weglaat zal de Loc pas worden gedetecteerd als die zich in z'n geheel op het detectiedeel bevindt. Als de loc langer is dan het detectiedeel dan heb je kans dat er helemaal geen detectie plaats vindt.
Gerrit
-
Ik weet niet of dat wel waar is. :-\ Een loc die langer is dan een detectiestuk neemt daar toch stroom af en zal dus worden gedetecteerd. Dat neemt niet weg dat het verstandig is om de detectiestukken niet te kort te maken.
Diodeschakeling is er vooral om de baanspanning in niet-gedetecteerde baanstukken (vrije baan) gelijk te maken aan die in gedetecteerde baanstukken. De schakeling voor stroomdetectie heeft nl. 2 diodes nodig (eigenlijk 4, 2 aan 2 serie en anit-parallel geschakeld) om te kunnen werken en die diodes nemen per stuk ca. 0,7 Volt van je spanning weg. Totaal is je baanspanning in gedetecteerde stukken dus zo'n 1,4 lager.
Met de diodeschakeling verlaag je de baanspanning in je vrije baan ook met 1,4 Volt.
Je zou in het forum eens moeten zoeken op diodeschakeling, er is al het een en ander over geschreven.
Mvg,
Henk
-
Het risico is er wel en is ook vrij groot. Simpel gesteld, stroom kiest voor de makkelijkste weg. Een niet gedetecteerd stuk zonder diodes is een makkelijker weg dan via de diodes die altijd in een detectieschakeling zitten.
Juist dat gelijk maken van de baanspanning is minder belangrijk, een goede lastregeling poetst dat verschil wel weg.
-
Tenzij je volledige detectie gebruikt, heb je altijd de diodeschakeling nodig.
@Eenerspoor : stroom kiest normaal de weg van de minste weerstand.
Bovendien ZOUDEN de spanningswisselingen tussen gedetecteerde en ongedetecteerde secties locdecoders in de war kunnen brengen.
-
Ik ben bezig om mij te verdiepen in het digitaliseren van de baan en te besturen via de pc, maar mijn vraag is, heb ik alijd zo'n diode schakeling nodig bij het gebruiken van de bezet/terugmelders?
Hallo
Dit gaat over digitaliseren van 2rail (gelijkstroom) banen??
Mss is deze vraag hier overbodig, maar ik heb zelf 3 rail (wisselstroom) en dan moet je even anders denken, als een vraag wordt gesteld over 2 rail banen.
teunis
-
@ Hubertus en JAB:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.
Dus zal er toch stroom door de loc lopen als die maar gedeeltelijk op het detectiestuk staat. Als je dan bedenkt, bijv. een wagon met een as die een weerstand heeft van 10 K-ohm, al wordt gedetecteerd, weet je dat een stroom van 1,2 mA al voldoende is om de stroomdetector aan te spreken. De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.
@Hubertus:
Misschien dat die goede lastregeling het verschil in spanning compenseert, maar niet altijd. Ik had onbedoeld een stuk vrije baan niet achter de diodeschakeling zitten en je zag sommige locs (met Lenz of Lopi, toch niet de minste decoders) een snelheidssprongetje maken.
@JAB:
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
Ik kan me wel indenken dat de spaningsverschillen (die immers als een sprong van 1,4 V optreden) een locdecoder in de war kunnen maken.
Mvg ,
Henk
-
@Teunis:
Gezien de vraagstelling ging ik ervan uit dat het hier over 2-rail gaat. Bij 3-rail het je geen stroomdetectie nodig, daar verzorgen de wielen van de locs en de rijtuigen (mist zgn. wisselstroomwielen) voor een massacontact. Ieder wiel is a.h.w. een schakelaar.
Hier hebben we het dus niet over stroomdetectie en (dus) ook niet over een diodeschakeling.
Mvg,
Henk
-
@ Hubertus en JAB:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.
Dus zal er toch stroom door de loc lopen als die maar gedeeltelijk op het detectiestuk staat. Als je dan bedenkt, bijv. een wagon met een as die een weerstand heeft van 10 K-ohm, al wordt gedetecteerd, weet je dat een stroom van 1,2 mA al voldoende is om de stroomdetector aan te spreken. De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.
De verhouding 0 Ohm vs een relatief grote waarde (de diodes) betekent dat er veel meer door de andere tak gaat dan door de diodes. Er is dus een serieuze kans dat je die 1.2 mA niet haalt. Afgezien van het feit dat die 1.2mA niet voor iedere melder geldt...
@JAB:
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
Ik kan me wel indenken dat de spaningsverschillen (die immers als een sprong van 1,4 V optreden) een locdecoder in de war kunnen maken.
Simpel : bij volledige detectie is er geen enkel stuk rails dat niet via een bezetmelder gaat; dus geen diodeschakeling nodig.
-
Hi,
Volgens mij gaat het hier niet om de stroom, maar gaat het om de spanning.
De spanning via de stroomdetectie is feite een spanningsverschil meting, namelijk hij meet het verschil van de spanning over de diodes.
De spanningsval over de diodes is de trigger voor het aansturen van de led in de opto-coupler.
Als je nu de delen zonder detectie rechtstreeks van spanning voorziet van uit de centrale, dan zal die spanning altijd hoger zijn.
Maw de spanning links en recht op de diode aansluiting is dan even hoog, gevolg de schakeling meet geen spanningsverschil meer. Geen bezetmelding heeft dat als gevolg.
Als men dus baandelen aansluit zonder bezet/terugmelding, dan moet men er voorzorgen dat de hoogte van de spanning gelijk is. Dat doe je door een diodeschakeling toe te passen, met dezelfde spanningsval als de diodeschakeling gebruikt op de bezet/terugmelder.
Groetjes
Gortzak.
-
Wat volledige detectie hiermee te maken heeft, zie ik niet. Ook dan heb je de diodeschakeling nodig.
Natuurlijk niet. Dan lopen toch al je aansluitingen via een melder waar die diodes al inzitten? Dan ga je daarbovenop toch geen diodeschakeling meer toepassen?
Over de rest, neem je eigen advies ter harte, zoek op diodeschakeling en lees wat er staat. Er zal een wereld voor je opengaan.
Huub
-
@Teunis:
Gezien de vraagstelling ging ik ervan uit dat het hier over 2-rail gaat. Bij 3-rail het je geen stroomdetectie nodig, daar verzorgen de wielen van de locs en de rijtuigen (mist zgn. wisselstroomwielen) voor een massacontact. Ieder wiel is a.h.w. een schakelaar.
Hier hebben we het dus niet over stroomdetectie en (dus) ook niet over een diodeschakeling.
Hoi
Zo logisch is dat niet.
3 rail kent (Marklin) 3 soorten railsuitvoeringen:
- marklin metaal rails
- marklin K rails en
- marklin C rails
Voor K en C rails kan je gebruik maken van massadetectie (dus 1 rail geisoleerd [rail "doorzagen"] en door de wielen wordt contact gemaakt), maar je kan hier ook van stroomdetectie gebruik maken door de middenrail (de 3e rail) te isoleren.
Bij Metaal rails is het verstandigste gebuik te maken van stroom detectie, maar door zogenaamde kontakt rails te kopen kan je hier ook gebruik maken van massadetectie.
Nu bij 3 rail kan je dus voor alle 3 soorten rails gebruik maken van massadetectie.
Maar hier doet het probleem zich voor doordat over de lengte van de detectie maar 1 railstaaf voor massa beschikbaar is de treinen langzamer gaan rijden of gaan "haperen".
Hiervoor is een diode schakeling ontworpen, waarbij de geisoleerde railstaaf wordt voorzien van een diode naar massa en een diode naar de detecite. (de precieze uitvoering doet er even niet toe) waarmee voorkomen wordt dat treinen "haperen" maar tegelijkertijd de detectie wordt doorgegeven. Over de detectie krijgen krijgen beide kanten van de wielen van de lok een massa aansluiting, welke zonder een diode schakeling niet moglijke is.
Ik dacht aan deze diode schakeling bij de eerst vraag in dit topic.
Vandaar.
Teunis
-
Kijk eens aan, weer een aantal dingen geleerd. Dank.
Zal ook eens die draadjes gaan doorlezen. Ben wel benieuwd of ik er om sommige punten idd naast zit.
Mvg,
Henk
-
De loc die dus maar gedeeltelijk om een detectiestuk staat, zal daar heus meer dan 1,2 mA aan onttrekken. M.a.w. dat "probleem" van niet gedetecteerd worden zie ik niet.
Mvg ,
Henk
Dat dacht ik ook.
De praktijk wees anders uit. De loc werd pas gedetecteerd als die volledig in het blok stond. Van blok naar blok was een beetje aanraken van het wiel al voldoende. Dit gaf een hoop werk achteraf.
(ook met een zware sleep, bijna 1 amp trekkend)
-
@ Hubertus en JAB:
Stroom kiest de weg van de minste weerstand, of beter gezegd: de stroom verdeelt zich over de verschillende takken en wel omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand. In iedere parallele tak gledt gewoon de wet van Ohm. En dan ga ik maar ff voorbij aan het feit dat een diode geen ohmse weerstand is.
Een diode heeft dusdanige andere karakteristieken dan een weerstand en wordt zo anders toegepast, dat je verhaal helaas kant noch wal raakt.
Uiteindelijk gaat het bij de detector om de spanning die over de diodes gemeten kan worden. Die spanning zal, zolang de loc stroom af kan nemen van een gedetecteerd stuk en een niet gedetecteerd stuk zonder diodes, niet hoger worden dan de spanning die op het niet gedetecteerde stuk tussen wiel en spoorstaaf staat. En dat is nagenoeg een kortsluiting.
Ergo: de lok wordt niet gedetecteerd zolang deze in een dergelijk niet gedetecteerd stuk stroom kan afnemen.
De waarneming van Lucy / Mark is dus juist.
-
Mooie dicsussie, toch maar een diode besteld bij rosoft. maar nu vraag ik mij in eens af is 1 voldoende voor een grote baan? Ik heb nu een teststuk en dat zal wel voldoende zijn.
-
....is 1 voldoende voor een grote baan?
Dan moet je je afvragen hoeveel treinen er tegelijk op ongedetecteerde secties kunnen staan.
Als je maar 1 booster hebt dan trekt je baan maximaal 3A. Dan neem je dus diodes van 3A en heb je aan 1 diodeschakeling genoeg.
Heb je meerdere boosters, dan zou ik per boostergebied een diodeschakleing nemen. Zowel vanwege de stroom als vanwege de overzichtelijkheid.
-
Hallo,
Ik ben de laatste dagen ook bezig geweest met een diodeschakeling. Overigens heb ik besloten om in het schaduwstation de wisselstraten (inkomend en uitrijdend) te koppelen aan de secties van respectievelijk het inrijdspoor en het uitrijdspoor. Op deze wijze is op deze minder zichtbare plaats "onder de grond" toch nog enige beveiliging indien een wagon achter mocht blijven in de wisselstraat. De wagon moet natuurlijk wel eens stroomverbruiker zijn (interieurverlichting of een weerstandje tussen de wielen)
Overigens, zorg wel dat je de diodes corrrect in serie soldert. Ik heb dat eerst niet goed gedaan zodat mijn Fleischmann Sprinter knarsetandend door de ongedetecteerde sectie reed. Nu blijkt dat dit toch wel enige schade heeft toegebracht aan de ESU-decoder. De trein reageert nu heel traag op de opdrachten die je geeft. :=( Aldoende leert men, zeker als je geen techneut van beroep bent.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
-
Even afwijken van de discussie:
voor Joop: Reset de decoder eens. Dat wil nog wel eens helpen... dan gaat hij naar fabrieksinstellingen. Kijk eens of hij het dan nog heeft.
Groeten Ronald.