BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Red-Eagle op 17 July 2011, 16:12:36
-
Ik heb zo n ongeveer 3 kwartier met deze wagon gereden. Na 3 kwartier geeft hij ineens kortsluitng, waarbij al een 10 min op hetzelfde spoor stilstaat. Nu mag ik heb overal neerzetten, maar mijn roco multimaus geeft gelijk aan dat er kortsluting is. In deze wagon zit wel de standaard fleischmann verlichting. Heeft iemand enig idee, hoe dit kan?
-
In zo'n geval zou ik eerst eens onder de wagon kijken, of de contactpunten nog wel in contact staan met de wielen. En kijk eens of schoonmaken van de wielen en assen (ook daar waar de assen lageren) helpt.
Jeroen
-
Is/was de binnenverlichting wel geschikt voor digitaal?
Misschien iets doorgebrand wat nu kortsluiting veroorzaakt.
Doet de verlichting het nog?
Gr.
Eric
-
Ik heb ook 5610 en dacht de 5616, maar die hebben ook binnenverlichting en die functioneren goed. Maar het teste van verlichting kan ik nog wel proberen natuurlijk op een apart spoor met analoge trafo.
Heeft het effect als 1 van de contacten niet meer met de wielen is veronden is dan?
-
Lampje met inwendige sluiting? Verwijder de lampjes eens en test dan eens of hij nog steeds sluiting maakt.
-
Hi,
Inderdaad maar eens openmaken en kijken of je rare dingen ziet, zoals zwarte, verbrande plekken. Daar zit dan waarschijnlijk het probleem.
-
Van binnen ziet het er nog perfect uit moet ik zeggen (wat bijna niet anders kan, want ze zijn zo goed als nieuw nog, 10 jaar in de kast gelegen). Ik heb het even analoog getest en het licht doet het prima.
-
Het zou kunnen dat er twee assen verkeerd om gemonteerd zitten. Beide assen moeten aan dezelfde kant de geisoleerde as hebben. Dat geldt overigens voor beide draaistellen.
Andre
-
Ja, toevallig de wielen schoongemaakt na 10 jaar in de kast?
-
Hoe kan je zien welke kant geisoleerd is? (is waarschijnlijk ene hele domme vraag)
Nee ik heb de wielen niet schoongemaakt, maar ik snap niet zo hoe dat kortsluiting kan veroorzaken. Dat het minder contact maakt kan ik begrijpen, maar dan brand het ligt toch minder. Waar kan ik trouwens de wielen het beste mee schoonmaken?
-
Als je de wielen grondig wil schoonmaken, kan het handig zijn de wielstellen er even uit te halen. Als je ze dan verkeerd terugzet, kun je zomaar kortsluiting krijgen. Wielen maak je het beste schoon met wasbenzine.
Is niet zo'n domme vraag, want bij veel wielstellen is niet zo gemakkelijk te zien welke kant geïsoleerd is. Je moet het kunststof isolatiebusje zien te onderscheiden of anders even doormeten met een multimeter.
Overigens las ik daarnet dat het rijtuig al heeft gereden, dus zal het wel niet aan de positie van de wielen liggen. Dan was het gelijk misgegaan.
-
Hi,
Als er zo niets te zien is, wordt het een kwestie van alles netjes en systematisch nameten om te zien waar het misgaat. Kennelijk gaat het bij analoge spanning wel goed, maar bij digitale spanning niet (na een tijdje). Dat doe toch vermoeden dat er ergens componenten zitten, die niet goed tegen de hogere digitale spanning kunnen.
-
Ik zal eens gaan meten. Je zou verwachten dat de andere rijtuigen het ook hebben, zijn allemaal uit dezelfde tijd.
-
Nou ik heb gemeten. In ieder geval geven de wielen en de verbinden naar het lichtrail geen kortsluiting. Ik heb wel het papiertje ertussen uit gehaald ter bescherming van de warmte van het lampje. Hierin zat wel zilverpapier. Ik heb hem zo op mijn baan geplaatst en toen kreeg ik geen kortsluiting. Alleen weet ik niet of het zonder papiertje kan, maar ja anders zijds zit ik er toch over te denken om er ledampjes in te plaatsen, dan krijg je veel gelijkmaterige verlichting dan dat ene lampje.
-
Hoi,
Het kan wel eens zo zijn dat na verloop van tijd het zo warm wordt rond het lampje dat de reflectiefolie wat inzakt en op de aansluitdraden zakt. Ombouw naar LED's, bv via een LEDstrip is inderdaad een goede oplossing.