BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rob68 op 02 March 2007, 19:27:25
-
Welke kleuren (merk en nummer) gebruiken jullie om NS materieel te schilderen.
Vind zelf kleinspoor verf erg lastig om te verwerken(airbrushen).
Rob
-
Verdun je die verf wel met wasbenzine, tot het een dikte heeft dat het lijkt op melk?
Dan is die namelijk veel beter te airbrushen en doe je er nog langer mee ook!
m.v.g.
Mark
-
Hoi Mark
Ja ik verdun hem altijd met wasbenzine tot een dikte van melk.
Maar om een of andere reden krijg ik zelden een mooi resultaat.
Met revell ,humbroll en testors nooit problemen.
Rob
-
Rob,
Ooit heb ik eens een lijstje ergens gevonden met humbrol nummer voor de NL treinen.
HUMBROL kleuren voor:
Nederlandse Spoorwegen (NS)
kleur: nr.: omschrijving:
- zwart 182 onderstellen
- zwart 201 wielen
- zwart 85 overig
- rood 60 bufferbalk
- rood 19 diesel, motorpostwagens, postwagens
- blauw 14 Plan W, IC-rijtuigen
- blauw 109 reclamebanen treinstellen / rijtuigen
- blauw 189 rijtuigen Plan W en D
- berlijns blauw 190 e-loc’s, rijtuigen N.B.: > 2 delen 15 [glans], 1 deel 77 [mat]
- blauw 25 dieselloc’s
- grijs 184 daken treinstellen, rijtuigen, overig
- grijs 176 goederenwagens
- geel 69 treinstellen, loc’s, rijtuigen
- zandgeel 74 biezen, e.d.
- bruin 180 loc’s
- bruin 133 goederenwagens
- bruin 113 interieur
- groen 172 treinstellen 1946 t/m 1956
- groen 195 treinstellen vanaf 1956
- groen 72 (bovenleiding)masten
- turkoois 23 loc’s, rijtuigen
Hopelijk kan je er wat mee :)
Wat is eigenlijk precies het probleem met de kleinspoor verf?
Zelf gebruik ik hem ook, echter zonder problemen.
Gr,
Bart
-
Bedankt bart dit is precies wat ik zocht.
Wat betreft de verf van kleinspoor, ik krijg zelden een mooie egaal laagje.
Of ik krijg een korrelig effect of ik krijg van die uitzakkers en dit voornamelijk met
de lichte kleuren zoals geel.En gebruik bij lichte kleuren altijd een witte onderlaag.
Rob
-
Wat het korrelog effect aangaat. Een oorzaak kan zijn dat de naald van je airbrush niet helemaal recht meer is. De verfstraal gaat dan niet meer helemaal rechtdoor, maar komt voor een deel tegen de nozzle aan. Daar vormt het een heel klein druppeltje.Omdat er constant lucht langs geblazen wordt, verdampt een groot gedeelte van de verdunner. Na een tijdje wordt het sterk ingedikte druppeltje weggeblazen en komt op je werkstuk terrecht als een dik druppeltje wat niet meer weg vloeit. Als de verf dan drog is, zie je dat druppeltje als een korreltje.
Waarom dat wel bij Kleinspoor verf voorkomt en niet bij Humbrol of Revell kan ik niet verklaren.
Ikzelf heb ook grote problemen gehad met Kleinspoor verf. Als ik alles in de primer had gespoten zat alles goed vast. Spoot ik daarna er een andere kleur (zandgeel) overheen dan was de hechting compleet weg en kon ik alles er zo weer aftrekken. Daarom ben ik ook huiverig om Kleinspoor verf te gebruiken.
Harm
-
Wat het probleem is met de klieinspoor verf is weet ik zelf ook niet meer.
Van alles geprobeerd dunner maken ,dikker maken ,luchtdruk verhogen/verlagen en steeds is het resultaat niet naar tevredenheid. Heb het op een gegeven moment maar opgegeven.
Rob