BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Albert.H0 op 02 March 2007, 14:53:53

Titel: Diesel Deja-vu?
Bericht door: Albert.H0 op 02 March 2007, 14:53:53
Ik zag zojuist in Spoorwegjournaal 155 op pagina 12 een ontwerptekening van de Siemens Eurorunner ER27/30, potentiele nieuwe diesellok voor de NMBS. 6-assige diesellok met hoog 'voorhoofd' en rolluik aan zijkant achter 1 van de cabines. Doet me erg denken aan een moderne uitvoering van de NS 2600 'Beel'. Waren ze indertijd bij Werkspoor zo gek nog niet ;D (alleen jammer van de toenmalige keuze voor die langzaam lopende dieselmotor).

Albert
Titel: Re: Diesel Deja-vu?
Bericht door: ziemon op 03 March 2007, 01:06:14
en je deja vu zal nog sneller werkelijk worden dan je misschien denkt. Over een maand of wat zal de eerste machine, het zij in statig rood voor de dag komen in Munchen, uit de Siemens fabrieken. Deze ER20CF zal in Litouwen dienst gaan doen.
Titel: Re: Diesel Deja-vu?
Bericht door: Peter Korsten op 03 March 2007, 13:29:36
Op breedspoor of normaalspoor?

- Peter
Titel: Re: Diesel Deja-vu?
Bericht door: Albert.H0 op 03 March 2007, 15:51:25
Tekeningen die ik gezien heb van de ER20 wijken wel af van die van de ER27/30, waardoor die eerst minder 'Beel' lijkt. Wachten maar op de foto's van 't echie.
Titel: Re: Diesel Deja-vu?
Bericht door: ziemon op 10 March 2007, 02:02:19
de machines voor Litouwen zijn breedspoor, 1524 mm geloof ik

en idd is het ontwerp inmiddels wat afwijkend van de in het spoorwegjournaal geshowde cat-tekening. Het beste idee krijg je door het model van de lok voor Litouwen (ER20CF) te aanschouwen:

(http://www.railcolor.net/ES/er/foto/DE20_01.jpg)

die heb ik momenteel online staan. Het gaat hierbij om een doorontwikkels zwaarder platform waarmee men ook diesels in de hogere klassen kan bouwen. De 'oude' of klassieke EuroSprinter (nu ER20BU/BF) blijft er overigens voorlopig gewoon naast bestaan.


Titel: Re: Diesel Deja-vu?
Bericht door: Peter Korsten op 10 March 2007, 21:28:05
Ah, de vraag over breed- en normaalspoor was omdat de EU kennelijk geld vrijmaakt om de Baltische staten te helpen over te gaan op normaalspoor. Maar aangezien ze daar met oude Amerikaanse diesels rijden die naar breedspoor zijn omgebouwd, zal het omgekeerde ook wel lukken.

Stoere lok trouwens. :)

- Peter