BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Biertje1150 op 09 July 2011, 23:36:32

Titel: Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Biertje1150 op 09 July 2011, 23:36:32
Hallo

Misschien is het hier al eens behandeld, maar ik kan het niet terugvinden
Wat mij namelijk een beetje bezig houd is het volgende:
In het grootspoorbedrijf wordt altijd gesproken van maximale stijgings percentages van enkele promillen.
Maar hoe zit dat dan bij de HSL.?
Ik kwam namelijk tot de volgende (zij het wat ruwe) berekening:
Vanaf laagste punt (midden Dordtse kil) tot hoogste punt (midden Hollands diep) is de afgelegde weg ongeveer 2200 meter.
Het hoogte verschil is van -12,5 meter (vaardiepte Dordtse kil is minimaal 9,5 meter + 5 meter tot bovenkant spoorstaaf ) naar + 11,5 meter ( rijnvaarthoogte minimaal 9,5 meter + 2 meter de dikte van de brugdelen) is dus in totaal 24 meter.
Bedenk wel dat ik dus gerekend heb met minimum getallen dus het lijkt me dat het in werkelijkheid meer zal zijn !
26/2200*100%= 1,2 % afgerond

Misschien heb ik het wel helemaal mis dus wie kan het preciese verhaal (berekening) vertellen.

groet
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 July 2011, 23:56:31
Op het wegenforum vond ik een topic waarin werd gesteld dat het maximale hellingpercentage op de HSL Zuid 2,5% is. En volgens dezelfde poster is dat ook het maximale percentage op gewone Nederlandse spoorlijnen.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Jeronimos op 10 July 2011, 10:36:49
Hier (http://www.movares.nl/NR/rdonlyres/76A37ABB-41CC-4240-83BA-98314D0AE30E/0/lew2_flyover_Brarendrecht3_a.pdf) een stukje over de flyover van de HSL by Barendrecht. Even lezen.

edit:

Ook leuk geklets (http://www.veit.nl/315273-waarom-gaat-de-tgv-zo/2)



Toevoeging:zo 10 juli

Ik kwam namelijk tot de volgende (zij het wat ruwe) berekening:
Vanaf laagste punt (midden Dordtse kil) tot hoogste punt (midden Hollands diep) is de afgelegde weg ongeveer 2200 meter.
Het hoogte verschil is van -12,5 meter (vaardiepte Dordtse kil is minimaal 9,5 meter + 5 meter tot bovenkant spoorstaaf ) naar + 11,5 meter ( rijnvaarthoogte minimaal 9,5 meter + 2 meter de dikte van de brugdelen) is dus in totaal 24 meter.



 
Uit het boek Hogesnelheidslijnen van Uquilair haal ik dat de brug over het Hollands Diep 2 kilometer lang is. De brug is middenop het hoogst (logisch) en dit is 24 meter. Dan daalt de lijn naar 18 meter diepte. Het te overbruggen hoogte verschil is 42 meter. Dit gezien vanaf Lage zwaluwe in de richting Amsterdam.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Nederduitsemeester op 10 July 2011, 15:12:57
Het precies vertellen kan ik niet. Maar ik denk dat het hellingspercentage zeker hoger is dan 1,2 %, de HSL-brug ligt namelijk in een boog, en bovenop die boog ligt het hoogste punt en het diepste punt onder de Dordtse Kil helemaal onderaan de boog (en dus allebei min of meer "vlak"). Om het beter te berekenen moet je gaan rekenen vanaf het punt dat het spoor recht licht. Dat is bij de Moerdijkbrug tót het viaduct. Vanaf daar wordt het hellingspercentage langzaam aan minder. Ik denk dat het echte hellingspercentage zo rond 2,5% ligt zoals in de linkjes beschreven is, als het niet meer is. Met hoge snelheid is het vrij makkelijk om zulke hellingen te nemen.

Ik heb daar als machinist een aantal keren proefritten gereden (hier op dit forum zijn meer mcn'en aanwezig die dat gedaan hebben  ;D), met een V100 van RRF, en ik had de indruk dat de hellingen vrij steil zijn aangelegd.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Floris Dilz op 10 July 2011, 17:33:07
staat me n verhaal bij van n tgv-lijn in frankrijk die zo steil is dat er in een volgend station een paar diesels met automatische koppelingen klaarstaan om een tgv die tegen de helling strandt weg te slepen want die tgv-motorwagens zijn blijkbaar te licht om het hele zaakje weer vlot te trekken. (dieselloc heeft wat meer tractie, tgv's hebben op zich natuurlijk vermogen zat), die oplossing was goedkoper dan de baan zo aanleggen dat de helling vermeden werd, een tgv op snelheid blaast er toch wel tegenop. Vond t wel n mooi verhaal, geen idee of t klopt eigenlijk. Ik kan me in elk geval voorstellen dat bij de berg PK's van een hogesnelheidstrein een hellinkje niet zo'n probleem moet zijn.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2011, 18:20:03
De pk's van een TGV doen er eigenlijk niet zo toe. Die treinen halen sommige hellingen puur op snelheid.
Eenzelfde situatie heb je bij de Hemtunnel. Daar mag een trein pas induiken als er aan de andere kant voldoende vlakke lengte is. Treinen die in de tunnel stilvallen komen vaak op eigen kracht niet meer boven. In de begintijd van die tunnel stond er in Zaandam altijd een noodloc klaar om eventueel gestrande treinen er uit te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Menno op 10 July 2011, 18:49:54
Nope, de loc is weg, daarnaast is de restrictie ook opgeheven voor zover ik weet: reizigerstreinen zie ik altijd door het kruis vertrekken, en een half jaar terug of zo zag ik ook een slijptrein door het kruis de tunnel kiezen.

Mat. '54 kende die restrictie wel, en natuurlijk de nodige goederentreinen.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Chris Westerduin op 10 July 2011, 19:58:56
Dit noemen ze ook het 'G' regiem (goederen) en is ook voor treinen die het niet zouden redden wanneer ze voor rood zouden lopen wanneer het eerste sein na de tunnel niet veilig staat...
Denk dat de loc bij de Hemtunnel (uit 1980 uit het hoofd) al snel verdwenen was... Later bij de Willemspoortunnel, in 1993/94, hebben ze speciaal proefgereden met 1700+FC's+1700 om het gedrag van een goederentrein in de tunnel te kunnen laten zien aan de machinisten. Machinisten van de standplaatsen die hier dienst zouden gaan doen kregen allemaal de uitgebreide instructie. Ook met rondleiding door de tunnel en nooduitgangen...
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Erwin42 op 10 July 2011, 21:51:42
Het hellingspercentage op de HSL-Zuid is inderdaad maximaal 2,5% en gelijk aan het maximale hellingspercentage op het gewone spoor. Bij voorkeur wordt op het hoofdspoor echter een maximaal hellingspercentage van 0,5% aangehouden, de zogenaamde normwaarde. Bij het hellingspercentage van maximaal 0,5% hoeven er dan geen restricties aan het goederenverkeer opglegd te worden.

De hellingspercentages van een LGV is maximaal 3,5%. Volgens mij is het op een dergelijke helling voor een TGV nog vrij eenvoudig om op eigen kracht weg te rijden.

Het maximale hellingspercentage op de NBS Hannover-Wurzburg is maximaal 1,25%, dit vanwege het medegebruik door goederentreinen. Kampioen is de NBS Koln-Frankfurt met een maximaal hellingspecentage van 4%. Vanwege deze hellingen zijn hier alleen ICE's 3 toegelaten. In combinatie met een maximale verkanting van 170 mm, een minimale boogstraal van 3.48 m en ballastloos spoor zijn de grensen van het mogelijke opgezocht.
Titel: Re:Stijgingspercentage HSL
Bericht door: Petertrein81 op 10 July 2011, 22:02:11
De pk's van een TGV doen er eigenlijk niet zo toe. Die treinen halen sommige hellingen puur op snelheid.
Eenzelfde situatie heb je bij de Hemtunnel. Daar mag een trein pas induiken als er aan de andere kant voldoende vlakke lengte is. Treinen die in de tunnel stilvallen komen vaak op eigen kracht niet meer boven. In de begintijd van die tunnel stond er in Zaandam altijd een noodloc klaar om eventueel gestrande treinen er uit te halen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ik heb al eens met een V-IRM stilgestaan onder in de tunnel en deze had totaal geen probleem om, ondanks de spitsbelading, uit stilstand omhoog de tunnel uit te rijden. Ik denk dat het voor het huidige materieel niet echt een probleem meer is.

Groet Peter,