BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jos B. op 09 July 2011, 20:54:26

Titel: Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 09 July 2011, 20:54:26
Vandaag zijn de eerste sporen gelegd op Maastricht-Geuldal.
Maastricht-Geuldal wordt een heel nieuw station gebaseerd op het treinverkeer zoals het tussen 1980 en 2000 was.
Het station heeft nooit echt bestaan, maar komt op een plek op nog geen 100 meter waar in 1853 het 1e station van Maastricht was.

Om te beginnen een plattegrond van het baanplan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_met_diesellijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_met_diesellijn.jpg)

-Donker blauw = de doorgaande niet zichtbare lijn / aanvoerlijn.
-Oranje           = schaduwstation
-Rood             = Station Maastricht-Geuldal
-Paars             = diesellijn met mischien een klein stationnetje of industriegebied.

Morgen volgen foto's van eerste gelegde sporen.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: theuts op 09 July 2011, 21:14:43
Eindelijk weer eens iemand die iets bouwt met een Limburgs tintje!

Veul plezeer mit boewe!

Gr. Tom Heuts
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 09 July 2011, 21:20:27
En dat ook nog eens van iemand die net bij mij achter de Dolsberg woont.
Nog amper 3 kilometer hier vandaan (vogelvlucht)  ;D


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: theuts op 09 July 2011, 21:23:03
Dat is idd kortbie joa!  :)

Succes mit boewe!

Hoie!
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Wim Rosbender op 09 July 2011, 23:10:52
En Jos det zuut der al heel goot oet jong !!

Succes verder en veur zeen os binnekort weer.... op de volgende riedaag,,,

Groete Wullem NS
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: theuts op 09 July 2011, 23:45:16
(off topic )

Geut geer noa Zumpelveld murge)


(back ontopic)
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 10 July 2011, 00:07:30
@ Tom.
Je krijgt PB


Hoi Wim, dat klopt, ik begin nu pas met de echte baan.
Voor 80% is de tekening definitief.
Echter ben ik er alleen nog niet uit hoe ik de diesellijn ga maken.
Waarschijnlijk wordt dit een aansluiting naar het depot van de ZLSM, en ik heb nog steeds een goederenloods staan.
Die moet ik alleen nog proberen in te passen.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Bart Mestrom op 10 July 2011, 01:05:09
Hey Jos,

Al een tijdje niet meer gesproken.
Ben benieuwd naar de eerste resultaten en foto's ;)

Gr.
Bart
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Marc Riswick op 10 July 2011, 01:56:42
Jos, dit onderwerp ga ik uiteraard volgen. Het ontwerp biedt voor reizigerstreinen de nodige mogelijkheden, voor goederentreinen zie ik minder, tenzij ze gewoon langsrijden.

Succes met de bouw.

Marc
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Niels B op 10 July 2011, 10:18:00
Doe maar een aftakking richting Ulestraten Jos, kan ik de trein ook eens pakken (y).

Ik ga je volgen!

grtz, Niels
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 10 July 2011, 12:09:45
@ Marc.
Dat klopt.
Ik heb me ook voornamelijk georienteerd op reizigerstreinen.
En dan in het bijzonder getrokken treinen.
Voor goedernverkeer is wel plaats, maar enkel doorgaand.
Het goederenverkeer wat langs kan komen is:
-De kalktrein voor de Hoogovens (zowel met Belgische als Nederlandse tractie)
-Een ketelwagentrein voor DSM
-Een ketelwagentrein voor de Zinkwit in Eijsden.

Ook is krijgt het station een sterk internationaal karakter.
Denk maar eens aan de Belgische reizigerstreinen zoals de HLE 1300 met I11 rijtuigen en deAM80 (Break)
Ook komt er wel eens een Thalys langs.
En vanuit Duitsland kan de Euregiobahn zijn opwachting maken.
De ziekentrein voor Lourdes is dan ook mogelijk, en zal dan ook mogelijk met een lokwissel zijn.

De 1e rails liggen al, welliswaar gewoon op de vloer van de zolder, want hoger kan ik niet in verband met het lage dak.
Helaas zal ik jullie de foto''s even moeten onthouden want die @%&{}$#@! computer mankeert weer eens wat.


Jos.

Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jeronimos op 10 July 2011, 12:27:21
Hoi Jos,

Leuk plan heb je daar. Mooi groot ook.  (y)

Maar nu komt het he....kritiek, maar wel opbouwend  ;D (y)
eerst een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_met_diesellijn_1.jpg)

Het eerste wat mij zo opvalt aan station Maastricht is dat je komend van links (rijdend tegen de klok in)  niet aan de linkerkant van het station kan komen. zie betreffende blauwe rechthoek.
Ten tweede: jouw diesellijn is eigenlijk ook alleen linksomrijdend goed te berijden, ik zie geen overloop wissels die het mogelijk maken om dat in twee richtingen te doen. (Zie betreffende rechthoeken.) Maar je zei al dat je hier nog niet over uit was.
Ten derde jouw schaduwstation: eigenlijk wil ik dit meer als een gedachtengang beschrijven. In jouw plan ligt jouw schaduwstation rechts van de hoofdsporen. Hierdoor wordt elk spoor een beetje korter. Door de hoofdsporen iets anders te leggen, zoals in mijn tekening) blijven de sporen lang.

Ik ben ook benieuwd hoe andere het vinden dat er in het schaduwstation driewegwissels aanwezig zijn.

groet Jeroen.

Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: hubertus op 10 July 2011, 12:33:51
De 1e rails liggen al, welliswaar gewoon op de vloer van de zolder, want hoger kan ik niet in verband met het lage dak.
Spannend, ik vraag me af hoe je dat met bedraden doet en hoe je je überhaupt zelf kunt bewegen in zo'n lage ruimte.
Als je gewoon een schuin dak hebt, kan ik maar één goedbedoeld advies geven. Plan wat kleiners en bouw wel gewoon op een acceptabele hoogte. Ik denk dat je van een baan op de vloer echt spijt gaat krijgen, al is het maar nadat je per ongeluk op een mooie loc bent gaan staan.

Huub
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 10 July 2011, 12:48:02
@Hubertus.
Daar zit wat in.
Maar dat is een ingecalculeerd risico.
De bedrading komt gewoon plat op de vloer, en wordt later weggewerkt onder de scenery.

@Jeroen
En de ligging van het schaduwstation heb ik ook al mee in de knoop gezeten, maar op een andere manier kom je in de knoei met het bochtenwerk.
Ik kan namelijk geen 2 bogen of wissels direct achter elkaar een tegengaande richting laten kiezen, dan ontspoort de boel.
En dat je voor de buitenste 2 perronsporen links moet rijden.
Dat is helaas zo.
En kan ik weinig aan doen.

Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 11 July 2011, 00:45:58
Nu volgen alsnog de 1e foto's. (heb effe de PC van mn vriendin in gebruik  ;D ;D )

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1390_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1390_1.jpg)
De Sprinter om proef te rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1391.jpg)
Op de achtergrond is de aftakking van de Diesel/museumlijn zichtbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1392_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1392_2.jpg)
Een deel van het schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1393.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1393.jpg)
De Sprinter druk aan het testrijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1394_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1394_1.jpg)
Past net niet, dus moet het Dremeltje weer aan de slag.



Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: theuts op 11 July 2011, 00:57:55
Dat begint al wat te worden!

Succes verder
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Lambert1921 op 12 July 2011, 06:22:19
Ha die Jos.

Nou zeg dat is een behoorlijk plan. Ik zou er alleen een dempend materiaal onder leggen anders hoor je de trein nog bij de buren langs komen.
De bekabeling lijkt me geen probleem. kan in kabelkokers. Is in het echt ook zo.
Veel succes met je nieuwe plan.

Groeten Bert.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 12 July 2011, 07:54:26
Hoi Bert, die demping komt nog, ik ben nu eerst de rails los aan het leggen om te kunnen passen, en eventueel nog wat te kunnen afzagen (bijzagen gaat nu eenmaal niet  ;D ;D )
Maar er zal toch niet met topsnelheden gereden worden, want ze komen vanuit het schaduwstation in een keer het emplacemt op.
Dus de schaalsnelheid zal denk ik niet hoger als 40 KM/h zijn.
De geluidsproductie zal wel meevallen denk ik.

Mischien dat op de Diesellijn de snelheid iets hoger ligt, maar dat weet ik nog niet.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: ruudns op 12 July 2011, 10:20:48
Ook ik had mijn baan 30 jaar geleden bij mijn ouders gewoon op de vloer van de vliering liggen. De bedrading van de analoge baan, met ca 30 wissels en ca 35m spoor, lag gewoon langs de sporen onder een laagje gemalen wijnfleskurken als ballast. De bediening zat op een opklapbaar plankje in het trapgat om zoveel mogelijk rij ruimte over te houden. Je kreeg alleen een beetje pijn aan je voeten van het staan op de vlizotrap. Ik zal eens zoeken naaf foto's en deze eens scannen om je een indruk te geven van de toen behaalde resultaten. Een groot rangeerterrein met veel goederen wagons, een stuk stad, een wijk met rijtjeshuizen en onder het laatste schuine stuk van het dak een villawijk met veel plaats voor tuinen. Al bij al toch nog een baan van ca 5 bij 2,5m waar je alleen met kunst en vliegwerk bij kwam als er achteraan iets mis ging. Leuke tijd en met veel plezier gebouwd.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 20 July 2012, 22:57:13
De vorige plannen komen voledig te vervallen wegens het verplaatsen van de zolder naar een andere locatie.
Rugklachten zijn mede de oorzaak dat ik op de zolder niet meer goed uit de voeten kom.

Ter zijner tijd komt hier dan ook een nieuw plan.
Dus het verzoek om dit draadje gewoon open te laten.


Jos.  ;)
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: tinus op 20 July 2012, 22:58:51
Waar ga je de zolder heen verplaatsen? :P :P ;D

Tinus.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 20 July 2012, 23:05:17
Heel geestig, maar ik bedoel de baan, niet de zolder.


Jos. ;)
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 20 July 2012, 23:50:11
Heel even snel getekend wat in me opkwam.
De ruimte wordt iets beperkter, en dat gaat resulteren in een kopstation, wat gaat betekeken dat de "Belgen" Niet meer welkom zullen zijn.  ;D ;D
Het station zal alleen maar vanuit de noordkant berijdbaar zijn.

Verder is er wel ruimte voor een klein museumdepot met draaischijf (waar moet ik anders met mn 3700 heen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_Kopstation___bovenbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_Kopstation___bovenbaan.jpg)
Dat wissel links onder in beeld hoort er niet bij, heb ik alleen maar even gebruikt om te kijken of ik goed uitkwam.

De baan zal waarschijnlijk na het hoofdstation langzaam naar beneden gaan zakken, waar halverwege plek is voor een klein stationnetje, Houthem St. Gerlach.
De baan zal blijven dalen totdat het in het schaduwstation gaat uitkomen, Waarschijnlijk komt er een dubbel schaduwstation.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: mekel op 21 July 2012, 08:36:33
Goedemorgen Jos,

Misschien een idee om de sporen van het kopstation te verlengen ? Nu zijn deze erg kort.
Zou betekenen dat het kopstation meer richting de schijf geplaatst zou worden.

Weet niet of dit haalbaar is.

Groetjes,
Jeroen
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 21 July 2012, 09:26:15
Hoi Jeroen.

Het station is geheel een kopstation, ook de E-loks van de Intercity's moeten hier omlopen.
Het gedeelte waar de draaischijf is, wordt ingericht voor de stoomtrein.
En die heeft maar 4 wagens bij.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 21 July 2012, 19:07:06
En nu is ook het concept van het schaduwstation klaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_Kopstation___schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_Geuldal_Kopstation___schaduwstation.jpg)


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: mekel op 21 July 2012, 19:10:09
Daar kan je lekker veel materieel in kwijt  (y)

Ik ben geen baanplan expert, maar volgens mij zit er een keerlus in ?

Groetjes,
Jeroen
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 21 July 2012, 19:14:45
Dat heb je goed gezien, inderdaad een keerlus.
Het is de bedoeling dat de IC's naar boven komen uit het schaduwstation.
Doorrijden naar het station tot voor het wissel, de lok loopt om.
Daarna vertrekt de trein weer, en rijdt via het linker spoor tot na het kleine stationnetje, en wisselt dan terug naar het rechter spoor.
En rijdt dan door naar beneden, keerlus in, en staat gelijk goed voor de volgende "uitruk"


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Slipband op 21 July 2012, 20:43:51
Het idee klinkt goed.  (y)

Groeten Ferdinand.

Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 05 October 2012, 21:44:28
Het gaat nog iets veranderen, en dus compacter worden qua materieel.
De IC combinaties die worden verbannen.
En er zal toch iets van IC rijtuigen langs komen.
En ik hoor jullie al denken van: hoe gat die dat dan doen?
Nou dat is heel simpel.
De baan speelt zich grotendeels af op de lijn Maastricht/Simpelveld/Aachen.
En aleten we zeggen dat dat nu precies het tijdperk is dat de NS ICR, DDM1 vanuit talbot in Aachen aan de NS afgeleverd werden.
Dus dan is het mogelijk dat er af en toe een 2200 of 2400 met een aantal nieuwe ICR's richting Maastricht rijd.

Om jullie een idee te geven wat de dagenlijkse treinenloop moet gaan doen plaats ik deze foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20121005_00479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20121005_00479.jpg)
Oja, de olympia koploper en de Beneluxmoet je wegdenken, deze gaan ook nog weg.
Past dus ook niet in mijn tijdperk, dus gaan ze ter zijner tijd de vitrine is.


Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: Jos B. op 17 October 2012, 17:28:05
Draad kan dicht, baanplan komt er definitief niet.
In verband met totaal ander onderwerp dus.

Jos.
Titel: Re:Maastricht-Geuldal H0
Bericht door: WesleyMunnik op 17 October 2012, 17:36:58
Draadje op verzoek van de topicstarter gesloten.

Groetjes,

Wesley