BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 06 July 2011, 21:01:51
-
Ik ben bezig mijn 22 jaar oude hamo om te bouwen naar DCC. Hiervoor heb ik een ESU lopi v4.0 ingebouwd. De lampjes heb ik vervangen door gele leds. Daar de sluitlichten niet verlicht zijn maar wel voorzien zijn van een aparte lichtgeleider, heb ik ook hier een rode smd op gelijmd mbv Kristal Klear en zal bediend worden met F1. Daarna het geheel zwart geverfd om licht lekkage tegen te gaan. De motor is reeds schoon gemaakt (zat vast door droge olie).
De stroom afname is niet betrouwbaar (6 van de 8 wielen) en laat de lok regelmatig stoppen. Ik ben nu bezig de stroom afname te verbeteren door ook de laatste 2 wielen van het motor draaistel van een sleper te voorzien. Foto's zullen nog volgen.
Nu heb ik 22 jaar geleden samen met deze lok een transfer setje van THS (15-H0 1100) gekocht en weet nu echt niet meer waar dat op deze lok tuis hoort.
Wie herinnerd zich dit setje nog of heeft het zelf nog gebruikt? Wie wil of kan daar een foto van plaatsen?
grt, Ruud
-
De extra stroom afnemer geeft inderdaad een hele verbetering. Een stukje printplaat, groot gat boren (het schroefje onder het draaistel moet er doorheen vallen zonder contact te maken). Printje vertinnen en met twee componentenlijm op het beugeltje onder het motor draaistel lijmen. Wagonsleper pas knippen en putjes drukken. Sleper buigen en op het printje solderen. De Fleischmann massa puk verwijderen, door het vrij gekomen gat wordt de stroomdraad getrokken en aan het printje gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1639.jpg)
Rode smd-led op de sluitlicht licht geleider lijmen met Kristal Klear (bij nader inzien waren 2 leds per kant beter). Het geheel zwart verven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1635.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1635.jpg)
Lampjes en fittingen vervangen door een stukje gaatjes print met een gele led. Stukje krimpkous erom tegen teveel licht richting cabine. Printjes vast lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1638.jpg)
Op deze foto zat de zwarte draad die uit het motor draaistel komt NIET op de juiste plaats gesoldeerd en dat gaf natuurlijk sluiting op de wielen. Het probleem was al met de multimeter getackeld voor het testen!
Het resultaat. De foto's van dit cameraatje zijn niet de beste, voor al met weinig licht :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1640.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1640.jpg)
Ja, jullie zien het ook goed. Er is net als bij de originele lampjes nog steeds licht lekkage naar beneden tussen het onderstel en de kap. Nog ff over na denken hoe ik dit ga op lossen zonder hem dicht te moeten kitten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1642.jpg)
-
Ruud ook een ns1100 in het verleden voorzien van kop en sluitlichten .
De extra stroom afname gaf geen goed resultaat dus een extra lok er bij gekoppeld voor extra stroom afname met een twee pol. kopp.
Natuurlijk de motor in die lok verwijderd.
wil.
-
@Wil: ik moet zeggen dat het nog niet 100% is, maar wel al 100% verbetering geeft tov het origineel. Zodra de hogere cv's zijn aangepast (gaat niet met mijn roco multimaus) gooi ik er denk ik nog een elco in direct op de lopi v4, conform de handleiding. Dan zal het wel over zijn.
-
Een buffercondensator doet al heel veel goed bij deze loks. Het blijft wel zaak de stroomafname goed schoon te houden en dan rijden ze probleemloos.
Ik heb mijn 1100-en ook voorzien van LED verlichting, maar heb de lichtgeleider weggehaald en in de gaten 3 LED's gezet. Dan heb je geen last van lichtlekkage.
Treinelektronika heeft de goede, nr 0140.0930/10.
Mocht je de asb's willen vervangen, Fleischmann 544006 past ook. Deze zijn van een iets zachtere rubbersoort als de originele, het resultaat is dat de lok iets stiller loopt en ook wat meer trekkracht heeft (y). Sommige exemplaren zijn echt goed stil, anderen blijven toch wat lawaaiig.
Wat ook nog leuke resultaten oplevert, cabineverlichting erin en een achterwandje in de cabine.
Dan krijg je dit resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1285_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1285_1.jpg)
Deze lok heeft ook rangeerverlichting.
Hier rijden de 1107, 1117, 1130, 1135, 1139, 1144 en 1154 rond, allemaal met deze aanpassingen :)
Succes,
Jelle.
-
Een Hamo 1100 is een dankbaar object om te verbouwen: hij wordt er altijd beter van.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19528.0.html
Ik heb later afscheid genomen van tijdperk IV en ook deze van de hand gedaan, maar ik kan bevestigen dat het vervangen van de ASB's en aanbrengen van stroomafname op alle wielen echt een wereld van verschil maakt.
Verder had ik nog het anker en de metalen tandwielen gepolijst en deze laatste in het lagervet gezet, scheelt ook stukken.
-
@Jelle,
Ziet er goed uit! (y)
Heb je toevallig een jpg van de achterwand die we mogen gebruiken? Of heb je uit de hand getekend?
Vriendelijke groet,
Benno