BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Camickaeze op 01 March 2007, 16:05:48
-
Altijd al benieuwd geweest wat er van je burgelijke Renault Espace overblijft nadat ie op hoge snelheid is geramt door een trein? Hier (http://www.flabber.nl/archief/019442.php) een voor opgezet 'onderzoek'..
P.s. Zoals ik al schrijf, het is voor opgezet.. Geen bloed, geen afgerukte ledematen, alleen een totaal verwoeste Espace.. Owjah, don't try this at home, tenzij het op je modelbaan is!
-
Zo dat lijkt me duidelijk! :o
De buffer van de loc doorboort de auto bijna helemaal!
Geen enkele kans dat iemand dat zou overleven.
Ook erg grof om te zien dat de auto voor enkele honderden meters als een soort ballast ploeg fungeert waarbij de grote kiezels als fijn zand door de lucht vliegen!
m.v.g.
Mark
PS: ik zal de volgende keer ook maar een hesje aantrekken ;)
-
auw...
-
Heftig!
-
Ja dat komt hard aan. Ik zou niet graag in die auto willen zitten.
-
Ik ben benieuwd hoe het is om dan in de loc te zitten :P
-
Ik zou niet graag die auto willen zijn.
Nee serieus, nu kun je zien wat voor remweg een trein nodig heeft. Ik hoop dat dit een waarschuwing is voor die idioten die graag nog even een foto willen maken van de voorkant van een naderende trein.
Ik heb ook wel foto's gemaakt van treinen, maar altijd toestemming gevraagd, me aan de afspraken gehouden en een geel vestje gedragen.
Harm
-
indrukwekkend.....
-
Gezocht:
mijn blauw/paarse Renault Espace.
Voor het laatst gesignaleerd in de buurt van een spoorwegovergang waar ik hem geparkeerd had. ;D
mvg,
Sander
-
Opa in zijn driewieler was niet eens gespeeld :-|
-
Heftig! Doet me denken aan wat er zich meer dan een jaar geleden in mijn woonplaats afspeelde. Terwijl de overweg dicht was ging een bestelbusje met twee mensen (vader en zoon) links langs de rij wachtende auto's en probeerde zig-zaggend de overweg over te komen.
Dat ging dus helemaal mis. Ze werden gegrepen door de trein die daar ter plekke niet eens zo snel reed omdat een kilometer verderop het volgende station ligt. Toch was de remweg bijna zo lang. Het had dan ook weinig gescheeld of de wachtende passagiers op dat station hadden het wrak onder hun neus gekregen.
Het enige 'positieve' dat je hierover kunt zeggen is dat als je dergelijke stomiteiten uithaalt je er vrij zeker van kunt zijn dat je op slag dood bent en dat je zelf in ieder geval niet zult lijden. Dat de machinist en andere getuigen getraumatiseerd worden kan dergelijke kamikaze-chauffeurs kennelijk niet schelen...
mvg,
Gert
-
Die vrouw die het water inreed was ook niet gespeeld. Toch lijkt het me best angstig als machinist. Je weet tenslotte nooit hoe de trein hier op reageerd, misschien schiet ie wel omhoog. Veder vind het een geslaagd experiment. Weetje gelijk dat je voortaan een BMW moet kopen en geen Renault, :-X . Geen gekheid, Het is dus duidelijk dat je de bordjes bij een spoorwegovergant uiters serieus moet nemen en niet denken: dat gaat nog wel.
Mnaaj dat was um weer...
Robbert
-
M'n vader is arts op de eerste hulp in Apeldoorn en ik kan je vertellen dat je het vaker (nog een poosje) na kunt vertellen dan dat je op slag dood bent! :-X
-
Tsja, als jouw vader die ervaring heeft, dan zal dat wel zo zijn. Toch kan ik me na het zien van dat filmpje nauwelijks voorstellen dat je na de 'impact' van de buffer nog leeft.
Enfin, eigenlijk te gruwelijk om lang over na te denken.
Overigens ging in mijn woonplaats het verhaal dat de chauffeur van het bestelbusje te laat was en onderweg was naar een opdrachtgever die gezegd had dat als hij niet opschoot hij naar de klus kon fluiten...
Maar ja, je weet nooit of zoiets waar is.
Hoe dan ook is zo'n filmpje (hoewel het sensatiezucht bevredigt) toch wel verhelderend. Zou misschien wel standaard vertoont moeten worden aan iedereen die autorijles volgt.
mvg,
Gert
-
Die Renault toevallig gezien op BBC zondagavond...
Dik 16 jaar geleden mogen meemaken op traject Venlo-Roermond
hoe de diesel een Citroen Eend (2CV?) pakte op een overweg....
Zat voorin achter motor compartiment treinstel, maar je schrikt je lam.
Kiezels uit bedding vliegen in het rond, trein die noodstop poogt
te doen, auto werd dik 300-400 meter meegesleurd... Berg lawaai...
Auto bestuurder was er blijkbaar al uitgeslingerd bij de overweg en
overleden, van de Eend zelf dus helemaal niks meer over..
Robert
-
Weet je gelijk dat je voortaan een BMW moet kopen en geen Renault,
En jij denkt dat die BMW het wel redt tegen een trein?
Zelfs een SAAB of Volvo houdt dat niet vol. Laat staan zo'n duits koekblik.
-
Geen een ***** (5 sterren) auto houd dat vol. Volgende test: Houd een gepanserde wagen dit vol ?
Groetjes,
Robbert
-
Kettinghormachine by Jack-ass.... ;D
By the way... Hoe is het met de slak?
-
Ik zou zoiets nooit in het echt mee willen maken laat staan als je op eens pech krijgt midden op zo overweg en de bomen gaan naar beneden dan weet ik gewoon wat ik al gaan doen namelijk , maken dat ik weg ben ..
Het was/is een heftig filmpje :o :o :o.
Erik-Jan
-
Ik had hem al bij de BBC gezien...
Het blijft een giga knal!!
Wat ik me wel afvraag, deze loc is vrij robuust...hoe zou het gaan bij een ddmtje ofzo :P?
-
Precies hetzelfde (nu met de baanschuivers), een personenwagen is niets voor een ddm, of plan V of sprinter.
de lintjes zullen wel meer schade hebben en al dat andere lightrail spul ook :)
-
Inderdaad wat chris zegt,
Zat zelf 8 februari 2,5 uur vast in de trein omdat er en auto onder lag, kan je vertellen het is geen pretje. Ik schrok me kapot toen we stil stonden en ik uit mn raam keek. Auto was helemaal aan puin. Helaas met de bestuurder er nog in, nog nooit zo geschrokken. Ben als een speer naar een andere coupe gegaan.
Verder was het een oorverdovend lawaai dat gescharp langs die auto omdat die vast zat tussen de trein en het bovenleidings portaal.
Dus tja ik ben zoiezo voorzichtig met overwegen. Maar nu ik gezien heb hoe je erna uitziet kijk ik zoiezo 3 maal als de bomen open zijn of er niks aan komt.
(Even vor de duidelijkheid ook de man bij het ongeluk had het niet overleefd en is na half uur in de auto overleden)
Wel mooi dat ze nu laten zien wat er gebeurt wanneer je geschept wordt door en trein.
vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Als dit filmpje als effect heeft dat 2 mensen de auto niet tussen de bomen door manoevreren, of in de file gewoon dom aansluiten of een andersoortig ongeval, dan heeft dit filmpje al nut. Alleen het feit dat 2 machinisten zo'n ongeluk niet hoeven te verwerken.
Harry
-
Nog niets zo heel lang geleden in Leeuwarden. Jongeman op de fiets met een mobieltje aan het oor
slalomt druk pratend tussen de overwegbomen door. Je raad het al, hij is onder de trein gekomen en heeft dat niet overleefd. En dat terwijl de trein maar een heel lage snelheid heeft omdat die overweg zo'n 500 meter van het station ligt. Voor de machinist is dat erg, maar wat te denken van die mensen die voor de spoorbomen stonden te wachten en alles hebben zien gebeuren.
Een dag later hadden zijn vrienden op die plek (of althans er vlakbij) een herdenking. Auto's waren schots en scheef neergezet, blokkeerden het verkeer en de alcohol vloeide rijkelijk. Ik snap dat allemaal niet meer
En nog steeds zie ik regelmatig mensen op de fiets of lopend tussen de gesloten bomen slalommen.
Harm
-
Even een paar dingen rechtzetten. Ten eerste is dit een Espace IV en niet een Espace V. Die laatste is degene met vijf sterren (en de allerveiligste auto ooit getest door EuroNCAP); de Espace IV heeft 'slechts' vier sterren. Niet dat het iets uitmaakt wanneer er een trein tegen je aanrijdt.
Robbert: Renault scoort consequent het hoogste aantal punten (niet alleen de vijf sterren) bij crashtests en speelt een voortrekkersrol: de eerste auto met vijf sterren (Laguna II), de eerste kleine familieauto met vijf sterren (Mégane II), de eerste supermini met vijf sterren (Modus of Clio III) en de eerste cabrio met vijf sterren (Mégane II CC), mogelijk zelfs de enige. De enige Renault die nog geen vijf sterren heeft is de Twingo, een ontwerp van vijftien jaar oud.
Dat kun je allemaal nalezen op de EuroNCAP (http://www.euroncap.com/) site en daar zie je dus ook dat je in een Espace beduidend minder kans op letsel hebt dan in een BMW X5, ondanks dat beide vijf sterren hebben. Dus voortaan beter je huiswerk doen voordat je dergelijke beweringen doet.
- Peter (aan het sparen voor een Mégane RS 225)
-
Geen een ***** (5 sterren) auto houd dat vol. Volgende test: Houd een gepanserde wagen dit vol ?
Robbert
Beetje off topic, maar:
De Britten vervoeren nucleair materiaal over het spoor. Om te bewijzen aan het publiek dat het veilig gebeurt heeft men een 8 assige diesel loc tegen een "ontspoorde " wagon laten rijden. De ontspoorde wagon was dus een wagon die het radioactieve materiaal als lading heeft.
In die film bleef er van de lok weinig over.
De lok was er 1 van de class 40 geloof ik, maar waar de film op het www is weet ik niet.
Groeten, Alexander
-
Ze hadden er eigenlijk nog een testdummy in moeten doen. Je kan natuurlijk wel raden wat er van je over blijft als je in die auto zit, als je een Renauld Espace mag vernaggelen maakt zo'n pop ook weinig meer uit :P
-
Hey,
Mijn vriendin heeft er twee jaar geleden ook een op dezelfde manier eronder zien gaan, samen met vele anderen.
Een zelfmoord, maar de impact op de omstanders is toch ook wel enorm.
En vooral het beeld, met de nog rijdende trein, waar de auto onderdoor getrokken wordt, is best lang blijven hangen.
Maar dit is best wel heftig om te zien, dit filmpje.
Mvg, Marcel
-
Het was ook al grapje bedoelt... Volgende keer maar een smiley bij zeten...
Groetjes,
Robbert
-
;) nou even zonder dollen er heeft al een keer een pantser auto van het leger onder een IRM gezeten, maar toen had de irm ook schade, de deuren binnen stonden vast. (vloer omhoog)
-
Klopt, en de bemannings van deze pantserwagen op rupsen (YPR) heeft het ook niet naverteld. Dus dan is er meteen duidelijkheid over de kansen van de gepansterde auto.
Groet Petertrein81,
-
Net ff gezien, Damn that ha s got to hurt as er iemand in had gezeten. Einde über the end was t dan geweest.
Bekend muziekje eigenlijk.....Was Char aanwezig? (NOT!!)
Greetz:Menno
-
......De op 18 juli van dat jaar uitgebrande mP 3010. De motorpost reed 's nachts op de ahob in de Eperweg een militair voertuig aan, waarbij vier militairen om het leven kwamen...
Bron Nico spilt
Harm
-
:o Dammmnnn...das heftig. Kwist wel dat het een harde klap met meestal fatale afloop is, maar zo hard? Als ik, zoals ik vroeger wel eens deed, een modelauto voor mijn modeltrein zette, bleef de auto heel en stond de trein naast het spoor....
ps: die slak, zou dat een verwijzing naar de "oudjes" zijn? :P
-
En dan nog te bedenken dat dit een losse loc is, een loc met een x aantal wagons erachter zal er nog wel langer over doen om stil te staan...
Koen
-
@ Peter Korsten: Renaults zijn helemaal niet veilig blijkt uit real life safety. Renault bouwt zijn auto's dusdanig dat ze er goed uitkomen bij de NCAP. Uit real life safety, dat zijn onderzoeken van bijv. Folksam (een Zweedse verzekeraar) en het Institute for Highway Loss (amerikaans onderzoekinstituut van verzekeraars) blijkt dat bij hetzelfde type ongeluk de Zweedse auto's veruit het veiligst zijn. Pas de laatste jaren komt een merk als Audi in de buurt.
De voor deze statistieken gebruikte ongelukken worden uitvoerig onderzocht en geanalyseerd naar situatie en type voertuig. Deze resultaten zijn veel waardevoller bij het ontwerpen van nieuwe en verbeteren van bestaande auto's dan zo'n waardeloze commerciële NCAP test.
Liever een ongeluk in een 15 jaar oude Saab of Volvo dan in welke Renault dan ook. Maar liever niet met een trein.
http://www.folksam.se/engelsk/index.htm (http://www.folksam.se/engelsk/index.htm)
-
Ik weet niet wie onafhankelijker is; een verzekeringsmaatschappij of NCAP.... Gegevens op de Folksam-site zijn van oude renault modellen! (Nieuwste bouwjaar 2003, maar gemiddeld half jaren '90).
En statisch is gebleken dat statistieken niet betrouwbaar zijn ;D. Het aantal ongevallen waar een bepaald merk/type auto bij betrokken is, en de schade zeggen misschien ook wel iets over de berijder en niet alleen over de auto zelf.
-
Verzekeringsmaatschappijen zijn absoluut niet onafhankelijk, maar daarom juist in dit geval betrouwbaarder. Ze hebben namelijk belang bij een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van de risico's die de verschillende automodellen met zich meebrengen en hebben daarom vooral boodschap aan de praktijk en niet aan de theorie van de NCAP.
De praktijk zegt natuurlijk dat niets is opgewassen tegen een trein en weinig tegen een eland. ;D
-
Ik weet niet wie onafhankelijker is; een verzekeringsmaatschappij of NCAP....
Zoals al eerder aangegeven bouwt Renault dus zijn auto´s met het oogpunt om zoveel mogelijk sterren van Ncap te krijgen. Maar wie rijdt er in hemelsnaam met 80 tegen een betonnen blok? :) Dan liever de reail life tests...
-
En dan nog te bedenken dat dit een losse loc is, een loc met een x aantal wagons erachter zal er nog wel langer over doen om stil te staan...
Koen
nee hoor, de wagens hebben zelf ook remmen, in de praktijk staat een trein juist eerder stil dan een losse loc omdat de wagens per as lichter zijn en dus meer remvermogen hebben.
-
Heren
Over Renaults en hun sublieme veiligheid kan u praten op diverse auto forums.
Hoewel ik er ook een rij met veel plezier, is dit toch echt een treinen forum.
So back on topic.
-
Even als mosterd na de maaltijd.
Er is hier toch in de zeventiger jaren ook zo'n filmpje gemaakt? Een oude peugeot? en een sloopstel? Zijn daar nog kopieën van op het internet te vinden?
Overigens hadden de mensen in de diverse gepantserde voertuigen weinig overlevings kansen door het ontbreken van krachten absorberende maatregelen. Het zelfde als bij een Leopardtank die een noddstop maakt, dan schijnt de gehele bemanning behoorlijk hoofdpijn te hebben, omdat ze overal tegen aan slaan.
groet Erik
-
Zoals reeds eerder opgemeld heb ik wat jaren bij de vrijwillige brandweer doorgebracht.
Eens per twee maanden hadden wij wel zo iets als op de foto.
De foto's heb ik tien jaar geleden gemaakt, (als Brandweer fotograaf) en ik kan je verzekeren dat het model en/of merk van de auto hier helemaal niets toe doet.
Het laken wat door mijn collega,s wordt op gehouden was echt niet bedoeld om het stof tegen te houden. Bij zulke ongelukken praat je niet over overlevingskanssen, maar, hoeveel kunnen/zullen we nog terug vinden van wat er in de auto zat!!!!!!
Gebeurtenissen zoals hierboven, laten bij alle mensen die dit meemaken, Brandweer, Politie GGD, Mch en alle anderen die hier beroepshalve mee te maken hebben , grote emotionele indrukken na.
SK (ex OB)
-
nee hoor, de wagens hebben zelf ook remmen, in de praktijk staat een trein juist eerder stil dan een losse loc omdat de wagens per as lichter zijn en dus meer remvermogen hebben.
Dit is niet helemaal waar, zijn verschillende factoren die een rol meesplen, zoals belading, beremming en de lengte van een trein. Hoe langer een trein, hoe langer het duurt voor de gehele trein beremd is.
mvrgr
Remco
-
Cool fimpje! Hoop niet dat de trein is beschadigd ;D
-
Waar zijn de plaatjes gebleven?????
-
Dit is niet helemaal waar, zijn verschillende factoren die een rol meesplen, zoals belading, beremming en de lengte van een trein. Hoe langer een trein, hoe langer het duurt voor de gehele trein beremd is.
mvrgr
Remco
Remco, de stelling "hoe langer een trein, hoe langer het duurt voor de gehele trein beremd is", houd ook geen steek. Een sleep van 8 ICR'ren helpt, bijvoorbeeld, weldegelijk mee de remweg van een trein te bekorten, tov. een losse 1600 als trein...
Het is echt van een heleboel factoren afhankelijk, globaal: klimaat, materieel, infra. (de mens even buiten beschouwing latend)
-
Stig jij hebt het over een reizigers trein, ik ging van een goederentrein uit.( de loc bij top gear leek me een goederenloc, maar daar kan ik naast zitten) Met een sleep van 600 meter, is duurt het echt toch even voor de laatste wagen ook beremd is en dan hangt het er ook nog van af in welke remstand de trein staat.
mvrgr
Remco
-
Remco, ander voorbeeld, class 66 heeft remgewicht van 96t in P en G. Eigen gewicht? 123t? Hang daar maar 36 lege Fcs'sen aan, dan gaat het rempercentage echt wel omhoog... (Daar gaat je stelling...)
Ik neem aan dat er altijd een snelremming wordt toegepast in geval van een naderende aanrijding?
-
Snelremming in dit soort situaties lijkt me erg verstandig, niet dat je er wat mee voorkomt in de meeste gevallen. Zal door elke MCn ingezet worden, maar meestal als je iets ziet is het in feite al te laat. :(
Ik ben het met je eens dat het remvermogen verhoogt word door de wagons, maar de factor tijd is ook bepalend voor een remweg en een lange goederentrein is nu eenmaal niet in een keer beremd, ook al is het met een snelremming en zeker niet in de G stand. Zolang de achterste wagens niet beremd zijn, zullen deze doorduwen. Denk dat je het tot hier wel met me eens bent. Op het moment dat alles remt, remt het beter in het algemeen, er van uitgaande dat er een hoog rempercentage is, als het rempersentage laag ligt, word ook de remweg langer.
Maar de factor tijd is ook bepalend voor een remweg en natuurlijk andere zaken, zoals weer baangesteldheid, alle wagens beremd? etc.
Maar om te zeggen dat een loc met trein automatisch beter remt als een losse loc is mijnsziens dus niet altijd waar, al zal dat voor de meeste gevallen wel gelden.