BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Ivo tB op 05 July 2011, 22:16:37
-
Ik lees net het bericht van Chris dat er een nieuwe Roco 1000 in het groen in de handel is gebracht.
Iemand foto's?
Ik zie hier (http://www.mttmodelshop.com/Webwinkel-Product-5234452/ROCO-HO-62676-NS-SERIE-1000-GROEN-III.html) een plaatje dat er uitziet als een plaatje van de Roco site.
Het zou de 1002 zijn geworden. Wat in elk geval goed is is dat de handrailing aan de koppen is verwijderd. De dakgoot voor de ramen zit er nog wel op (hoort niet), volgens mij was het dak echt aluminium kleurig net als de frontschorten en waren de pantografen van een veel kleiner type. Ook 2 luikjes aan de zijkant van de bak horen er niet op.
Maar voor 170 euro volgens mij wel een aanwinst voor het tijdperk rond 1950.
mvg,
Ivo
P.S., ik zie in de tekst van de site waar ik de foto op vond, dat dit inzet rond 1960 is. Ahum, toen waren ze allemaal allang blauw met zandgele bies. 6je vervangen door een 5
-
Ik zal morgen een foto maken als ze hier nog niet staat, geen besprekingen, geen tijd voor helaas....
Maar ik denk dat je wel in je nopjes zal zijn. De foto hier is niet juist.
-
Op de site van Kuijpers hobbyhuis staat hij ook: http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/kuijper_s_hobbyhuis.html
Maarten
-
Maar dat is de simpele roco foto, en zo ziet ie er niet uit. ;D
-
Een foto van het daadwerkelijke model.
(http://www.pijplines.nl/media/bakery/images/item1299/ROCO_62676_NS_1002.jpg) (http://www.pijplines.nl/media/bakery/images/item1299/ROCO_62676_NS_1002.jpg)
Manuel
-
Top, hoef ik dat niet meer te doen ! (y)
-
Jij mag er nog een mooi verslag bij maken. ;)
Manuel
-
Geen tijd/vakantie, komende 4 weken zal er niks gebeuren. 8)
-
Oke kijk aan das ook wel eens lekker. Fijne vakantie in iedergeval. ;)
Manuel
-
Dank ;D
-
Meer foto's op http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=500484 (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=500484).
-
Het zou de 1002 zijn geworden. Wat in elk geval goed is is dat de handrailing aan de koppen is verwijderd. De dakgoot voor de ramen zit er nog wel op (hoort niet), volgens mij was het dak echt aluminium kleurig net als de frontschorten en waren de pantografen van een veel kleiner type. Ook 2 luikjes aan de zijkant van de bak horen er niet op.
Met dank voor de foto's van het uitgebrachte model.
Het dak en de schorten zijn correct aluminium kleurig en ook de vorm van het aluminium in de frontschort is goed. Ook het ontbreken van de handrailing op de koppen is correct. Alleen de 1008 heeft korte tijd in het groen met handrailing gereden.
Maar de dakgoot zou er nog af moeten. Dat zie je niet heel prominent. Ook het tweede luikje aan de zijkant van de bak tussen de deuren en de ventilatieroosters hoort er niet te zitten in de groene versie.
Verder zijn de pantografen van het foute type. De gemonteerde versie zie je vanaf 1953 op de 1000en verschijnen. Oorspronkelijk zaten er meer op het stroomlijnmaterieel lijkende pantografen op. Ze zijn smaller, hebben geen dubbele stangen onderaan, geen horizontale dwarsstang, maar 2 schuine bovenin en bijzonder: de ene had een enkel schuitje en de andere pantograaf een dubbele. Ook de hefcylinders hadden een rechte afdekking ipv deze.
Kortom voor een goede groene 1000 moeten we nog steeds zelf aan de slag. Maar dit is een goede basis.
mvg,
Ivo
-
Gossie, ziet er echt meteen zoveel anders uit dan de vorige versie van Roco. Door het anders verven van die schorten zit de 'oer'vorm er veel beter in lijkt het... Wat een klein beetje verschil kan doen...
-
Voor de liefhebbers die mijn detailgeneuzel niet kunnen volgen hierbij een foto van een Philotrain 1000 schaal 0 (ok ander prijsje en andere schaal ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Model_Treinen11.jpg)
copyright Philotrain
(http://www.pijplines.nl/media/bakery/images/item1299/ROCO_62676_NS_1002.jpg) (http://www.pijplines.nl/media/bakery/images/item1299/ROCO_62676_NS_1002.jpg)
Zoek de ... verschillen ;)
mvg,
Ivo
-
Door het anders verven van die schorten zit de 'oer'vorm er veel beter in lijkt het... Wat een klein beetje verschil kan doen...
Toch maar eem heel klein stukje, de oude versie (http://www.wentinkoccasions.nl/data/upload/Shop/images/roco-1365.jpg) verschil toch niet zo heel veel van de nieuwe?
-
Dat verven is zelf zo op te lossen.
Maar de eerste groene 1000 van Roco had nog de handrailing en dat oogt ook heel anders.
-
Die is zo te verwijderen, gaatjes vullen en klaar. (y)
-
Ja precies, je hebt gelijk. Maar je ziet wat kleine details voor het oog kunnen doen. Het oogt gewoon net even anders...
-
Maar de dakgoot zou er nog af moeten. Dat zie je niet heel prominent. Ook het tweede luikje aan de zijkant van de bak tussen de deuren en de ventilatieroosters hoort er niet te zitten in de groene versie.
Hoi Ivo,
Met je stelling ben ik het niet helemaal eens.
Kijk maar in het boek over de 1000 op blz 72, hier zie je de 1002.
Deze loc heeft al wel de dakgoot boven de cabineramen en de luiken voor de shunt.
En de loc is nog in de groene kleurstelling.
Dus de roco 1002 klopt wel op deze punten. (y)
Nu nog stroomafnemers zoeken, maar zelfs philotrain heeft deze niet meer.
Dan maar in model simuleren dat deze loc al nieuwe heeft ontvangen na een ongelukje.
kijk maar op blz 105, deze waren ook niet meer bruikbaar.
Groeten Arjen
-
Je kan ook de binnenste stangen wegslijpen, en dan de geslepen plekken op de juiste (gewenste) kleur brengen. Dit heb ik bij m'n vorige 1000 ook gedaan, dan lijkt het er al wat meer op. Dan is het misschien ook nog niet helemaal, maar het komt een eind in de goede richting ;)
-
Met je stelling ben ik het niet helemaal eens.
Kijk maar in het boek over de 1000 op blz 72, hier zie je de 1002.
Deze loc heeft al wel de dakgoot boven de cabineramen en de luiken voor de shunt.
En de loc is nog in de groene kleurstelling.
Dus de roco 1002 klopt wel op deze punten. (y)
Nu nog stroomafnemers zoeken, maar zelfs philotrain heeft deze niet meer.
Dan maar in model simuleren dat deze loc al nieuwe heeft ontvangen na een ongelukje.
kijk maar op blz 105, deze waren ook niet meer bruikbaar.
Arjen,
Ik kan je helemaal volgen.
Het 1000 boek biedt wel een aantal, maar niet alle antwoorden voor de modelbouwer, die naast klinknagels ook al kijkt naar shuntluiken, pantografen, dakgoten en handgrepen ;D ;D
Het klopt inderdaad, dat op de pantografen na de 1002 zo eruit kan hebben gezien. In elk geval op 25-10-1952. Het lijkt een van de eerste die die wijzigingen heeft gekregen, want verder vind ik alleen de 1008 in dit boek op pag. 74 in het groen met alle constructiewijzigingen. Helaas blijkt de 1002 de eerste in een blauw jasje te zijn, zodat het Roco model kan worden ingezet ergens tussen oktober 1952 en augustus 1954 (toen was deze inmiddels blauw volgens hetzelfde boek)
Aardig is de foto van de 1006 in het groen op pag 74 op 6-6-'53 met wel de nieuwe pantografen, maar geen dakgoot, geen handgrepen en geen luiken voor de shunts en ook geen opstapje bij de buffers. Het lijkt erop dat de constructiewijzigingen in een willekeurige volgorde en niet tegelijk zijn aangebracht ergens tussen 1952 en 1954.
Ik ga denk ik een nieuwe -groene- Roco pimpen naar een oorspronkelijke versie (van een eerdere groene Roco heb ik al de 1008 gemaakt). Dat betekent dakgoot verwijderen, luiken voor de shunts eraf frezen, andere pantografen erop en misschien nog wel meer. De koplampen rond maken ipv ovaal bijvoorbeeld.
Ten aanzien van de pantografen: volgens het boek zijn deze van het type MFO G 87. Ik vind ze uiterlijk wel lijken op de smalle pantografen op mat '46, maar dat zal vast niet kloppen.
mvg,
Ivo