BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 05 July 2011, 12:24:19

Titel: Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 05 July 2011, 12:24:19
Gisteren een lopi v4 gezet in een Hamo 1135. De motor eerst schoongemaakt en gesmeerd en de lampjes vervangen door gele leds. Verder aan elke kant een rode smd led op de lichtgeleider van de sluitlichten gezet. De sluitlichten bij cabine 2 worden bedient met F1, de sluitlichten cabine 1 met F2. De lopi is verder al ingesteld op marklin trommelmotor, conform de tabel.
Probleem 1: de verlichting brand aan de tegenovergestelde richting van de rijrichting. Is dit op te lossen door grijs en oranje te wisselen op de motor of is er softwarematig nog iets te wisselen.
probleem 2: eigenlijk zou ik willen dat F1 en F2 het licht alleen laten branden als de loc de juiste richting op rijd. Dus als de lok rijd met wagons, F1 en F2 op uit. Rijd de lok los, dan F1 en F2 aan en dan moet er alleen sluitlicht aan de achterzijde branden.
Nu heb ik reeds in de handleiding tabel gekeken, maar kom er niet uit welke cv's er opnieuw moeten worden geprogrameerd en wat de waarde dan wel moet worden. Zoals ik lees gaat het om geïndexeerde cv's.
Wie heeft hier ervaring mee en kan hulp bieden?
mvgr, Ruud
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: JAB van Ree op 05 July 2011, 12:28:58
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf pagina 44 staat de tabel met CV waarden voor F1 en F2 (F1 forward/backward en F2forward/backward, erachter de waarde om de juiste uitgang actief te maken)

Probleem 1 is het eenvoudigst op te lossen door inderdaad draden om te draaien.
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 05 July 2011, 12:39:54
@Jab: die tabel heb ik voor me, maar wat moet de waarde dan worden? Daar kom ik ff geen wijs uit.
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: JAB van Ree op 05 July 2011, 12:53:24
Ik denk dat het CV362 = 4 , CV 378 = 0, CV 394 = 0 , CV 410 = 8 moet zijn zoals jij het wil (ik snap je niet helemaal welk lampje op welke functie bij welke richting... je moet dus misschien even spelen met de waarden, maar dit zijn wel de CVs)

Maar waarom niet beide kanten sluitsein op alleen F1 of F2? Veel eenvoudiger!

CV 362 = 4 , CV 378 = 8 en het werkt allebei op F1.

Hopelijk zo duidelijk?
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 05 July 2011, 13:07:07
@Jab: dat zou nog gemakkelijker zijn ja. Heb echter een multi-maus. Je raad het al, hoge cv's. Ik zal deze week ff langs mijn leverancier gaan om deze cv's te laten programmeren. Alvast bedankt voor de uitleg, je hoort de resultaten nog.
mvgr, Ruud
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: MC op 05 July 2011, 15:58:03
Ik zag dat jij cv waardens had voor een hamo trommelmotortje.
Zou ik die ook mogen?
Er zijn verschillende motoren en kan de waardens dasrvan niet vinden.

Bijvoorbaat dank
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 05 July 2011, 16:48:08
@Mark: Voor de ESU v4, zie de link van Jab van Ree een stukje hoger, paragraaf 11.1.2.4 en de tabel afbeelding 14.
Heb je de firmware ge-update naar 7/4/2011 dan:

Bijvoegsel    -   dd. 7/04/2011
Vanaf LokProgrammer software versie 4-1-4 kan je een nieuwe Firmware in de decoder laden.
Daardoor bekomt U een verbeterde lastregeling voor Märklin en Hag motoren.
Wil de CV’s als volgt instellen:
Märklin:
    CV2    : 4
    CV52    : 30
    CV53    : 50
    CV54    : 40
    CV55    : 175
    CV56    : 200
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: MC op 05 July 2011, 19:54:11
Ik heb lok pilot's 3, het komt wel aardig overeen maar niet allemaal
Bedankt
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: Timo op 07 July 2011, 13:25:14
Hoi Ruud,

De verlichting aan de verkeerde kant branden is altijd een leuk probleem. Dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben:
ProbleemTestOplossing solderenOplossing programmeren
Wit en geel omgedraaidAnaloog rijrichting correcta, verlichting omgekeerdLos solderen en omdraaienCV330=2 CV346=1b (wit en geel andersom mappen)
Grijs en oranje omgedraaidAnaloog rijrichting omgekeerdaLos solderen en omdraaienCV29 bit0 = 1 (rijrichting omgekeerd)
Zwart en rood omgedraaidAnaloog rijrichting omgekeerda, in digitaal is alles goedLos solderen en omdraaienCV29 bit0 = 1 (rijrichting omgekeerd), CV330=2 CV346=1b (wit en geel andersom mappen)

aRijrichting correct is dezelfde kant oprijden als een andere loc (dus niet tegen elkaar in rijden)
b Hiervoor moet CV32 = 2

Vooral de eerste 2 lijken in digitaal op elkaar maar zal bij het aanpassen van het verkeerde in analoog dus achteruit gaan rijden. Staat zo slordig anders :p Ik moet wel weer zeggen dat dit weer snel uit me hoofd is en het weer even geleden is dat ik dit heb moeten doen...

Wat betreft het mappen, je hebt verschillende opties (F0f = F0 bij vooruit, F0r = F0 bij achteruit enz):
F0 frontseinen richtingsafhankelijk, F1 sluitseinen cab1, F2 sluitseinen cab2
Index cv32 = 2
CV330 = 1 (F0f = headlight)
CV346 = 2 (F0r = backup light)
CV362 = 4 (F1f = aux1)
CV378 = 4 (F1r = aux1)
CV394 = 8 (F2f = aux2)
CV410 = 8 (F2r = aux2)

F0 frontseinen richtingsafhankelijk, F1 sluitseinen richtingsafhankelijk
CV330 = 1 (F0f = headlight)
CV346 = 2 (F0r = backup light)
CV362 = 8 (F1f = aux2)
CV378 = 4 (F1r = aux1)

F0 richtingsafhankelijk front/sluitseinen cab1, F1 richtingsafhankelijk front/sluitseinen cab2
CV330 = 1 (F0f = headlight)
CV346 = 4 (F0r = aux1)
CV362 = 8 (F1f = aux2)
CV378 = 2 (F1r = backup light)

Ik ga er van uit dat:
Wit (head light) = frontsein cab 1
Geel (backup light) = frontsein cab 2
Aux 1 = sluitsein cab 1
Aux 2 = sluitsein cab 2
en er geen problemen met de motoraansluiting zijn (dus licht en richting komen overeen...)

Ik weet dus niet of dit een pasklare oplossing is maar ik hoop dat je zo wat meer inzicht in de CV's hebt en er dus verder uit komt :) Succes!


Timo
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 07 July 2011, 13:40:23
Verlichting/rijrichting is opgelost door de motordraden te wisselen. Het wachten is nog ff op het herprogrammeren van F1 zodat ik F2 niet hoef te gebruiken. Dit zal door mijn leverancier mbv Locprogrammer gebeuren.
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: Timo op 07 July 2011, 13:47:08
Mooi! Op een analoge baan werkt het ook goed? (dus rijdt niet achteruit als hij vooruit moet?)


Timo
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: ruudns op 07 July 2011, 16:09:06
@Timo: geen idee, niet getest. Ik ga straks ook niet meer analoog rijden, dus dat lijkt me dan ook niet van belang om dit te gaan testen cq aan te gaan passen ;D
Titel: Re:Licht probleempje met een ESU Lopi v4.0 dcc in Hamo 1135
Bericht door: Timo op 08 July 2011, 12:38:28
Dan moet je niet raar opkijken als je ooooooit toevallig het ding analoog laat rijden en de andere kant op schiet  ;D
Je weet dan iig wat het probleem is.


Timo