BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: hightower op 04 July 2011, 20:50:23
-
Na een paar jaar op kamers of flats te hebben gewoond. woon ik nu al een poosje in een ééngezinswoning.
dus dan beginnen de spoor kriebels al snel te verergeren. Toen het huis een beetje op orde was beginnen met plannen.
De ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orgineel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orgineel_1.jpg)
Maar helaas, net zoals vele woon ik niet alleen, ik mag de rechter boven hoek (1/4) gebruiken als model hoek.
rond om zal het spoor (2 stuks) lopen, tussen het dak en de dakbalk, of gewoon langs de muren (+- 13 cm).
het grootste ontwerp probleem is de stations layout.
De basis layout:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_schema_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_schema_1.jpg)
2 station sporen, 1 buiten omloop spoor, 1 binnen omloop spoor met aansluiting tot emplacement
Wissels 1,2 en 3 (links en rechts) liggen net buiten de plaat op de rondgaande strook. de engelse wissel licht wel op de plaat, dus van hoek tot engelse wissel is 2,5m.
de stippel lijnen zijn zo maar ergens getekend omdat dat nog niet zeker is.
en de benodigde wissel stand combinatie voor de dubbele wissel diode matrix al uit gedokterd
en de wissel matrix (die met hulp van deze site toch gelukt was).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/matrix_spoor_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/matrix_spoor_1_4.jpg)
uitleg:
1 De cirkels zijn ter verduidelijking welke lijnen bij elkaar horen (of de wissel naar boven of naar beneden staat)
2 de kleuren boven geeft aan voor welke in/uitgang de diode nodig is (meer kleuren is nog steeds 1 diode, maar is vaker nodig)
3 De kleuren onder geeft aan voor welk spoor de diode nodig is (meer kleuren-->1 diode)
ohh ja ongeveer 30 cm naast L4 komt een 12 sporige rolbrug (2x6)
-
heb eindelijk het railplan in winrail zitten
ik kan nog wel wat advies over het station gedeelte gebruiken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/jord_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/jord_1.jpg)
Buitenmaten zijn 5mx5m, Linkerbovenhoek (1/4) is voor mij, de rest voor mijn vrouw.
de grijze gedeelte is de huidige plaat die er al licht
verzoeken
-rolbrug op de huidige plek laten liggen
-de mogelijkheid voor een rollende landstrasse te laden (heb 2 opritten maar 1 is genoeg)
-rangeren is belangrijk
-
T is een beetje onduidelijk. Rechterbovenhoek is voor jouw. Dan kom je met een plan wat we als linkse hoek/ of rechtsom omdraaien moeten beschouwen.
Ik doe een poging. Je zegt rangeren is belangrijk, rondom een dubbelsporige lijn. Ik zou om te beginnen enkelspoor maken en ergens een smal station met 2 sporen en in verlengde daarvan goederenspoortjes. 1 trein kan dan zeker al rijden en 2 met afwissellen.
Dan het beplate gedeelte wat je over hebt. Je wilt rangeren: een personen station heb je al (zie boven) dus hier een rangeerterrrein aanleggen, uithaalsporen maak je op de plek waar nu je 2e hoofdspoor ligt. Rollende landstrasse verladung erbij, alleen de rolbrug zie ik niet zo in dit concept. Denk ook eens aan uitklapbare existenties aan de dakspanten of omlaagtakelbare platen met daarop bijv een lokwerkplaats en die rolbrug. Als rijden en vooral rangeren dus hoofdtaken zijn, met rollende landstrasse-trein functioneel.
Succes, om een emplacement te ontwerpen moet je ook weten welke maatschappij, welk land etc, en budget (kosten rails, wissels etc)
Denk ook vooral aan: niet zo in de boch, maar aan schuine rechte kopsporen denken voor rangeerterrein. een 3 hoekje tussen je bestaande platen monteren.
-
je hebt gelijk dat is onduidelijk
heb het ontwerp gedraaid zodat de tekening van de zolder en de tekening van het huidige baanplan overeenkomen.
De ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orgineel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Orgineel_1.jpg)
het 1ste ontwerp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp_3.jpg)
dus rechter bovenhoek is van mij.
ik heb ze ook samengevoegd tot 1 plaatje (https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp3_1.jpg)
ik rijd voornamelijk NS, maar een DB loc over de grens komt is ok.
ik rijd dus Roco-line met bedding, ik heb nog heel wat wissels op marktplaats gevonden.
budget is voor 2011 eigenlijk op en begin 2012 ga ik deze kopen GM Buffel DM'90 NS DC Digitaal (http://www.modeltreinonline.nl/Webwinkel-Product-5803495/GM-NS-Buffel-DM90-%2852011DC-Digitaal%29.html), dus voorlopig geen grote uitgaves (tenminste zonder overleg met vrouw)
de platen rondom zijn ongeveer 15cm breed en kunnen eigenlijk niet breder. ivm drogende was en ruimte voor eventuele logees, als de logeer kamer al vol is.
-
......................ivm drogende was en ruimte voor eventuele logees, als de logeer kamer al vol is.
Als de logeerkamer al vol is..........moeten de logees die daar niet bij passen maar genoegen nemen met een plaats op de grond op de overloop of zo......weg met die lui! Het is jouw treinzolder!! :-X :-X
Die drogende was zou ik sowieso niet op de treinzolder willen hebben...veel te veel vocht.
Tegenargument zal wel zijn: je bent maar te gast om mijn was-zolder! Maar die discussie moet je zelf aangaan met he vrouw ;D
groet,
Jakop
-
Als de logeerkamer al vol is..........moeten de logees die daar niet bij passen maar genoegen nemen met een plaats op de grond op de overloop of zo......weg met die lui! Het is jouw treinzolder!! :-X :-X
Die drogende was zou ik sowieso niet op de treinzolder willen hebben...veel te veel vocht.
Tegenargument zal wel zijn: je bent maar te gast om mijn was-zolder! Maar die discussie moet je zelf aangaan met he vrouw ;D
groet,
Jakop
ja ....
maar als ik de zolder volbouw word dat niet gewaardeerd
als ik elke keer mijn plekje uitbreid valt dat minder op toch?
-
investeren in een wasdroger misschien?
-
ok dus ns. Ik dacht rollende landstrasse dus buitenlands vb.
Dan moet je idd dubbelsporig houden. Zou als stationsvoorbeeld iets als ede-wageningen ofzo bekijken toen ze nog hupack verlading hadden.
Voor een schuin/ in bocht liggend station heeft deze http://www.flickr.com/photos/27262916@N00/5872725729/in/photostream een goede oplossing gevonden, met de rolbrug op de plaats waar die is kan ik helaas niets bedenken.
-
Idee, bouw je baan voor een deel op segmenten.
Als je vrouw de zolder 'even' niet nodig heeft zet je ze neer en heb je meer baan. Als vrouwlief de zolder inneemt, breek je ze af en zet je ze in een hoek in een rek. ;)
-
zet een droogmolen in de tuin en bied aan de was op te hangen
-
Maar die discussie moet je zelf aangaan met he vrouw ;D
En zo'n discussie kan best z'n vruchten afwerpen, heb ik ook met succes gedaan ;)
Het enige wat ik heb getolereerd op zolder is de CV ketel, de rest is mijn domein ;D
Succes met de onderhandelingen !
Gr.
Ferry
-
investeren in een wasdroger misschien?
Neem dan een condensdroger. Heb je meteen warme lucht op zolder en dus een verwarmd hok.
Overigens in ogenschouw nemende dat het drogen van was en het verwarmen van steeds vochtiger lucht ook geld/energie kost, is een wasdroger echt niet zo duur meer.
-
Het enige wat ik heb getolereerd op zolder is de CV ketel, de rest is mijn domein ;D
Now were talking!! (y)
-
Neem dan een condensdroger. Heb je meteen warme lucht op zolder en dus een verwarmd hok.
Overigens in ogenschouw nemende dat het drogen van was en het verwarmen van steeds vochtiger lucht ook geld/energie kost, is een wasdroger echt niet zo duur meer.
heb een open trap naar zolder, en (nog) een ketel met boiler dus warmte is eigenlijk een probleem dat ik er te veel van heb niet te weinig.
Idee, bouw je baan voor een deel op segmenten.
Als je vrouw de zolder 'even' niet nodig heeft zet je ze neer en heb je meer baan. Als vrouwlief de zolder inneemt, breek je ze af en zet je ze in een hoek in een rek. ;)
losse modules aan de huidige baan koppelen was een soort 3de fase idee
fase 1 ben ik nu mee bezig
fase 2 is een schaduwstation
fase 3 zijn dan kleine module stukjes die langzaam de zolder opeisen ;)
ok dus ns. Ik dacht rollende landstrasse dus buitenlands vb.
Dan moet je idd dubbelsporig houden. Zou als stationsvoorbeeld iets als ede-wageningen ofzo bekijken toen ze nog hupack verlading hadden.
Voor een schuin/ in bocht liggend station heeft deze http://www.flickr.com/photos/27262916@N00/5872725729/in/photostream een goede oplossing gevonden, met de rolbrug op de plaats waar die is kan ik helaas niets bedenken.
rollende landstrasse is eigenlijk iets wat gewoon een mooie trein is wat ik eigenlijk heb willen hebben, neemt wel veel ruimte in.
-
Hoeft niet. Zie ede-wageningen. Zo n rolbrug, die neemt pas ruimte in!!
-
had al een poosje een foto dagboek bijgehouden maar nog niet met jullie gedeeld (https://picasaweb.google.com/Hightower200/TreinenbaanOpbouw?authkey=Gv1sRgCPTGlonvp-KkMw)
-
Neem dan een condensdroger. Heb je meteen warme lucht op zolder en dus een verwarmd hok.
Een condensdroger in de buurt van je modelbaan moet je dus echt helemaaal nooit doen!
Dat geeft echt vreselijk veel pluizig stof wat ook no een soort "plakkende" eigenschap heeft.
Je kunt natuurlijk wel je thema er op aanpassen, iets met industrie ofzo ;D