BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 03 July 2011, 22:40:45

Titel: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 03 July 2011, 22:40:45
Jaren geleden kreeg ik van mijn vader een mapje met afbeeldingen van oude NS goederenwagens.
Mijn vader was indertijd verantwoordelijk voor al het goederentransport per trein voor de toenmalige NV Philips Gloeilampenfabrieken.

De collectie tekeningen bevatte goederenwagens van voor de invoering van het UIC-systeem dat vanaf 1 oktober 1964 werd ingevoerd.
Voor die tijd gebruikte de NS eigen soortnamen (soortmerken, telegrafische verkortingen, verkorte benamingen) voor haar goederenwagens.
Een van deze 'oude wagens' leent zich perfect voor een vingeroefening met Autodesk 123D.

Het betreft de korte platte wagen - tot 1959 HBU genoemd.
Een wagen met een lengte over de buffers van 8,72 m. lang, 2,60 m. breed en een laadvloer hoogte van 1,22 m. tot bovenzijde rails.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_HBU_1959.jpg)
©1960 - Archief W. van de Burgt te Eindhoven

Ik ben begonnen met het tekenen van de zijkant. De houten laadvloer is 7 m. lang en bestaat uit planken van 25 cm.
Het is een gemakkelijk, maar een wat eentonig werkje om de planken 'virtueel' te graveren.
Om ze een beetje zichtbaar te maken, heb ik er voor gekozen de voren 4 cm. breed te maken, en 2 cm. diep.
De voren lopen steeds schuin naar beneden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123D___NS_Korte_platte_wagen___HBU___1959.jpg)
©2011 - Hans van de Burgt - 123D NS Korte platte wagen HBU 1959

In deze tekening loopt een lijn over de volle lengte van de wagen. Wat ik gedaan heb, is de zijkant van de wagen getekend in 2D.
Daarna heb ik de tekening met de 'Kubus' gedraaid naar het standaard 3D perspectief. Klikken op het huisje.
Door de zijkant symmetrisch te 'extruderen' (= naar buitentrekken) is een laadvloer ontstaan.
Omdat de tekening tweezijdig wordt uitgetrokken, is de waarde opgegeven van 1,30 m.
Twee keer die waarde correspondeert met de breedte van de korte platte wagen, nl. 2,60 m. 

Zoals je ziet zijn nog niet alle planken gereed. De volgende stap is het aanbrengen van de buffers en het ijzerwerk aan de zijkanten.
Dat ijzerwerk stelt eigenlijk niet zo veel voor. De korte platte wagen is voorzien van drie standaard enkelvoudige wielstellen.
Deze ook in 3D tekenen kan wel, maar ik vraag me af of dat zinvol is.
Misschien dat iemand kan vertellen welke kant-en-klaar stellen hiervoor in aanmerking komen.

De wagen wordt overigens in 1:1 getekend, zodat deze later te verschalen is naar de gebruikelijke modelspoor schalen.

wordt vervolgd...

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: ronald1956 op 03 July 2011, 22:52:26
Ik denk dat dat 3 assige onderstel van MK wel mooi gaat passen : http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-onder-onderst.htm
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Floris Dilz op 03 July 2011, 23:04:55
nou, vooral dit onderstel: http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m175.htm
maar dat is dan ook hetzelfde ding, met oude asbalansen.
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 03 July 2011, 23:30:44
@Floris,

Als ik heel kritisch ben, lijkt type 610 in de tekening die Ronald1965 heeft gevonden er het meeste op.
Maar niet helemaal. Ik zal Maikel eens vragen of het veel werk is, die tekening aan te passen.

Bedankt alvast.

Als we voor messing onderwerk gaan, (De korte platte wagen zou er niet mee misstaan op een OHMB baan), passen eigenlijk ook alleen maar messing buffers en schroefkoppelingen.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Amersfoort_%28NL%29%2C_2009-05-21_13.39%2C_Schroefkoppeling2.jpg/261px-Amersfoort_%28NL%29%2C_2009-05-21_13.39%2C_Schroefkoppeling2.jpg)
©Wikipedia NL - Gekoppelde goederenwagens (CCL-bestand)

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans Reints op 03 July 2011, 23:41:31
Dit in z.g.n Marmerwagen.
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 03 July 2011, 23:43:36
Een bijnaam of werd hij alleen gebruikt voor het transport van marmer?

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Gert Arkema op 03 July 2011, 23:56:22
Vooral voor het transport van natuursteen. Vandaar ook de middenlijn over de wagen; als je redelijk weet waar het zwaartepunt van zo'n groot blok natuursteen is kun je het midden ervan bepalen en dit met een lijn aangeven. Als dan de lijn op het blok natuursteen gelijk ligt met de middenlijn op de wagen ligt het blok redelijk symmetrisch op de wagen en worden alle veren ongeveer gelijk belast. Wel zo goed voor de stabiliteit onderweg en de beoogde gelijkmatige slijtage van de bewegende delen.

Uiteraard kan de wagen ook voor andere zaken gebruikt zijn, maar hoofdzakelijk voor grote blokken zwaar materiaal.
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 July 2011, 07:58:45
Ik heb even eea opgezocht. Sobat heeft toch geen gelijk.

De drie-assige marmerwagen - de NS 92314 had als typenaam MW
Hoe simpel kan de wereld zijn, nietwaar. ;)

De marmerwagen ziet er een klein beetje anders uit dan de HBU.
Hij heeft nl. een kleine opstaande rand van drie houten planken.

Zie ter vergelijking het Utrechts Archief:
1. De HBU (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/167489)
2. De MW   (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167530)

Misschien een idee als iemand anders deze MW gaat maken.

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans Reints op 04 July 2011, 08:22:40
Zet net de PC aan en zie dat de vraag al beantwoord is. Ik weet nog uit eigen waarneming dat bij de bouw van de Maasvlakte dit soort drie-assers ook gebruikt werden bij het transport van betonblokken van de fabriek naar de Pistoolhaven waar de blokkenleggers Norma en de Libra de blokken aan boord namen.
SK
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: dws op 04 July 2011, 09:25:58
@Hans,

Als we voor messing onderwerk gaan, (De korte platte wagen zou er niet mee misstaan op een OHMB baan), passen eigenlijk ook alleen maar messing buffers en schroefkoppelingen.

Waarom het onderstel niet printen?
Als je lagerbusjes voor de wielstellen neemt, lijkt mij dat best mogelijk.

Groetjes,

David
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 July 2011, 10:20:12
@David,

Het tekenen op zich is ook niet zo'n probleem.
Ik hoef het maar een keer te doen, en kan het 'part' dan steeds opnieuw gebruiken.
Ook is het vrij eenvoudig om eventuel variaties aan te brengen, zoals in de tekeningen van Maikel.

Maar de vraag is of het zinvol is, qua prijs. 3D printen gaat nu eenmaal niet voor niets.
Ik zou voor de aslagers gebruik kunnen maken van het goedkoopste - maar tegelijkertijd wel het sterkste materiaal: nylon.
(In Shapeways termen: 'White, Strong & Flexible')

De laadvloer zelf en de imitatie van aspotten en verenstelsel vragen mi om een hoge detaillering
Daar kan beter het nieuwe 'Frosted Detail & Ultra' (FUD) voor worden gebruikt.

'Self- making' wil overigens (nog) niet zeggen dat alles geassembleerd wordt aangeleverd.
Er is dan nog genoeg te doen voor de modelbouwer.

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Darkwing Duck op 04 July 2011, 11:19:34
Ik heb nog niet naar de mogelijkheden van 123D gekeken maar de meeste 3D programma's kennen een "array" of "pattern". Dan hoef je maar 1 groef te tekenen en dan vertel je hoeveel herhalingen je wil en met welke tussenruimte.
Verder zou ik als je de aspotten en veren laat printen gewoon messing puntlagertjes gebruiken.
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 July 2011, 11:54:37
Het herhaald uitvoeren van bepaalde handelingen is mogelijk binnen 123D.
Maar helaas (nog) niet zoals jij aangeeft, en bijv. wel kan met IronCad.
Het kan zijn dat het wel kan met Beta 5.
Die krijg ik echter niet aan de praat in mijn 'virtuele box'

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 06 July 2011, 21:52:13
Hoewel ik deze week vooral bezig was met dat andere bouwproject ( Je eigen huis op de modelspoorbaan ) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37628.0.html), ben ik de Korte platte wagen (NS HBU 1959) niet vergeten.

Er is deze week een nieuwe versie verschenen van 123D. Deze nieuwe versie vroeg zoveel van de computer, dat het niet meer mogelijk was om het programma te draaien in een virtuele box op mijn iMac.

Kortom, mijn computer moest grondig verbouwd worden. En nu draait de nieuwe Autodesk 123D Beta 5 als een zonnetje in een aparte partitie (m.b.v. BootCamp).
De niet-Apple gebruikers zullen zich afvragen, waar heeft ie het over...?
Geeft niets, dit is voor intimi. ;) 

Gevolg van mijn handelen was echter, dat ik het bestand van de platte wagen kwijt was.
Het bestand bleek achtergebleven in de virtuele box... en niet mee gekopieerd naar de systeemback-up.
'Lost in hyperspace'.

Ik moest de Korte platte wagen dus helemaal opnieuw tekenen.
En ik kon tot mijn genoegen vaststellen, dat Beta 5 echt een stuk gemakkelijker is in het gebruik dan de vorige versie.

Blijft natuurlijk een pielwerkje, om al die groeven te tekenen. Maar ja... dan heb je ook wat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_HBU_1959_2.jpg)
©2011 - Hans van de Burgt - Bovenzijde NS HBU 1959 met Autodesk 123d Beta 5

Wordt vervolgd...

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 July 2011, 00:21:11
Zo, het project lag even stil ivm driver-problemen met mijn computer.

Zoals eerder opgemerkt, is ontwerpen vooral ook een kwestie van plannen.
Want je als onderdeel makkelijk kunt kopen tegen een redelijke prijs, hoeft het natuurlijk niet met een ontwerpprogramma getekend te worden.
Wel is het dan zaak uit te zoeken of je alles passend kunt maken.

Neem bijvoorbeeld de buffers. je kunt mooie, zelfs verende, buffers krijgen in messing.
Het is dan zaak om te kijken hoe deze aan de body, in dit geval de platte bak, vastgemaakt kunnen worden.
Voor de drie wielstellen kunnen we terecht bij Maikel Kastelijn (MK Modelbouwstudio).
Ook al zijn de wielstellen niet helemaal 100% correct, er zal vast mee te leven zijn.

Maar dan is er nog de keuze van het koppelmechanisme.
Ik twijfel een beetje tussen het monteren van een van een kort-koppelende NEM-schacht of niet.
De wagen is immers zo kort dat het wellicht niet nodig is. Omdat ik een fan ben van die prachtige Kadee-koppelingen,
zou misschien een Amerikaans model te prefereren zijn. Bijvoorbeeld de nieuwe #7 Metal Coupler.
Deze wordt met een schroefje aan de onderzijde van de bak gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kadee_7_Metal_coupler.jpg)
©2011 - Kadee® - #7 Metal Coupler

Maar, omdat ik ook een oplossing wil bedenken voor mensen die toch zo'n NEM-schacht prefereren,
heb ik contact gezocht met de importeur van de Symoba- kortkoppeling.
(Zie voor een beschrijving hiervan de encyclopedie: E05.02.01.01 - Koppelingen in H0 (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E05.02.01.01_-_Koppelingen_in_H0).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/235px_R45.gif)
©Symoba - G.Keuterman - Kortkoppelingsmechanisme

Deze mechaniekjes bestaan uit een vierkant plaatje van 12,1 x 12,1 mm. en ze zijn 2,2 mm. dik.
Het zal een gepuzzel worden, maar misschien wordt het wat.

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Han Zijlstra op 18 July 2011, 13:09:24
De wagen is immers zo kort dat het wellicht niet nodig is. Omdat ik een fan ben van die prachtige Kadee-koppelingen,
zou misschien een Amerikaans model te prefereren zijn. Bijvoorbeeld de nieuwe #7 Metal Coupler.
Deze wordt met een schroefje aan de onderzijde van de bak gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kadee_7_Metal_coupler.jpg)
©2011 - Kadee® - #7 Metal Coupler

Er bestaan ook Kadee koppelingen voor NEM schachten hoor! nr17,18,19 en 20
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 18 July 2011, 13:58:00
@Han,

Dat weet ik. Maar in dit geval weet ik niet of zo'n schacht wel nodig is.

Ik krijg deze week een proefsetje van de Symoba.
Als ik ga werken met een schacht, kan daar altijd een Kadee in.
Als ik enkel ga voor de Kadee, moet de hierboven getoonde versie met een schroefje bevestigd worden. Er is voor beiden wat te zeggen.

Grzz,

Hans
Titel: Re: 123D - NS Korte platte wagen - HBU 1959
Bericht door: Hans van de Burgt op 21 July 2011, 22:31:49
Het heeft even geduurd voor ik weer verder kon gaan met de NS Korte platte wagen.

Ik wil gebruik gaan maken van de Symoba kortkoppelings-mechaniekjes.
Deze vernuftige dingetjes vragen echt weinig ruimte en bieden de mogelijkheid om zowel met Kadee als met gewone Europese koppelingen te gaan rijden.
Een plaatje van 1,2 x 1,1 mm. en 2 mm. dik bevat het verende mechanisme, waarmee een lange stift zijwaarts en naar voren kan worden bewogen.
Om de stift wordt een standaard NEM-schacht geklemd. Deze heb ik hieronder niet getekend.

De hoogte van de schacht kan worden ingeregeld met een bijgeleverde mal. Het gedeelte van de stift die onder de NEM-schacht uitsteekt kan worden weggesneden.

Zoals je ziet is de Symoba gedeeltelijk verzonken aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_02.jpg)
©2011 - Hans van de Burgt - Toepassing Symoba kortkoppelings- mechaniekje

Klik op de plaatjes voor een grotere afbeelding.

Wordt vervolgd...

Grzz,

Hans