BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wilcol op 02 July 2011, 15:04:42
-
Hallo forumleden
Ik zit met de handen in het haar. Nadat ik mijn IB heb teruggekregen na herstelling van een aantal slecht werkende knopjes heb ik deze terug aangesloten op mijn baan die gedurende de herstelling uiteraard ongebruikt is gebleven.
Na het herinstalleren van de IB heb ik de stroom terug aangezet doch kreeg een melding : kortsluiting booster. Alle treinen op de baan nagezien op kortsluiting en toen ik daar niets vond wou ik (zoals gewoonlijk bij het niet vinden van een storing ) de stroomkringen van de boosters één voor één afsluiten om te zien in welk baangedeelte de storing zat. Toen merkte ik echter dat op een booster 6017 het controlelampje niet meer brandde . Toen ik deze uit de reeks wegnam werkte alles weer prima (behalve natuurlijk het desbetreffende baangedeelte). Daarna heb ik de andere boosters onderling verwisseld en ook dan deden er zich geen probleem voor zodat een fout in één van de baanvakken kan worden uitgesloten. Ook heb ik de lintkabels onderling gewisseld en ook dat gaf geen storing.
Ik heb dan een reserve 6017 geplaatst en alles terug aangesloten en heb zorgvuldig gekeken of de lintkabels correct zaten (bij de 6015 naar onder en bij de 6017 naar boven. De baan terug opgezet en prima : geen foutmelding meer en op alle baangedeelten terug normaal rijgedrag. Ik had niet de tijd om verder nog iets te doen aan de baan tot dezelfde avond : ik zet de baan opnieuw aan en krijg identiek hetzelfde probleem : foutmelding en booster uitgevallen.
Ik vond via het internet nog een 6017 te koop maar durf die uiteraard niet aan te sluiten zonder de oorzaak te kennen. Het risico om weer een kleine 100€ weg te gooien bij een nieuwe test is mij net iets teveel van het goede.
De logica zegt me dat het géén gewone kortsluiting is op de baan gezien elk baanvak apart normaal reageert bij het aansluiten op een andere booster . Ik denk dus aan een probleem bij de verbinding van de boosters én/of dus van de betrokken baanvakken, ofwel een storing in de voeding van de betrokken transformator . Nochtans meet ik 16V aan de uitgang net zoals de andere transfo's. Ik heb me al suf gedacht wat het probleem kan zijn maar door het feit dat ik niet durf te experimenteren weet ik niet waar ik moet beginnen.
De configuratie die al jaren prima werkt is als volgt :
IB als centrale eenheid en daarop is de stroomkring voor de magnetische artikelen aangesloten;
één Uhlenbrock booster (lintkabel naar boven);
één 6017 (de bewuste) lintkabel naar boven;
twee 6015 lintkabel naar beneden.;
Heeft iemand een idee waar de oorzaak kan liggen en hoe ik dat kan uittesten zonder mijn nog enige beschikbare booster te riskeren ?
Bedankt bij voorbaar !
William
-
Deze symptomen heb ik bij een modelspoorcollega gezien toen de booster niet goed (meer) ingesteld stond (dipswitches als ik me niet vergis).