BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marc M op 01 July 2011, 18:04:11
-
Hallo,
Ik ga beginnen met de bouw van mij nieuwe baan. Alle Profi-rails is de deur uit en vervangen door Roco-line. Voor de aandrijving van de wissels wil ik de conrad wisselmotoren gaan gebruiken. Van mijn vorige baan heb ik nog een groot aantal Viessmann 5212 en LDT S-DEC-4-DC decoders voor het schakelen van wissels. Ik heb ondertussen begrepen dat deze, met tussenkomst van een aparte schakeling per wissel, ook geschikt zijn voor de conrad wisselmotoren. Werkt dit goed of is het verstandiger om de wisseldecoders te vervangen door bijv. de LDT M-DEC decoder?
Marc
-
de lenz doet 6 wissels aansturen.
wisselspanning naar de wisselspeolen, dus geschikt voor die conrad dingen.
zo... weer een keus erbij ;D
-
Welke Lenz bedoel je dan?
-
prik er maar een (http://www.google.nl/search?q=lenz+wisseldecoder+ls150&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a)
-
Marc, heb je dit gezien: http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_203.pdf
Je kunt je bestaande decoders prima combineren met een relais of een simpele transistorschakeling, nieuwe kopen is nergens voor nodig (vind ik).
-
Het omschakelen met de hulpschakeling is geen enkel probleem.
Groet Ronald.
-
Hans,
Dat had ik inderdaad gezien en ook de transistorschakeling. Mijn intentie is om de laatste te gebruiken.
Ik vroeg me alleen af of dit ook storingsvrij werkt en of er nog nadelen aanzitten tov bijvoorbeeld een Lenz LS150.
-
Het nadeel is dat je er een extra schakeling tussen zet. Dus mogelijk wat meer storingsgevoeliger dan als je alleen maar een decoder en een wisselaandrijving hebt. Zelf heb ik het niet maar er zijn genoeg mensen zie wel deze constructie gebruiken en dat tot volledige tevredenheid. Je kan altijd één of meerdere schakeling bouwen en uitproberen. Dat kost niet zo heelvee. Mocht het niet bevallen dan kan je altijd nog overstappen op andere decoders.
Groet Ronald.
-
Ik las alleen op een site dat de Conrad aandrijvingen een flinke opdonder krijgen bij het schakelen met bijv. 16 V wisselspanning op de wisseldecoders. Zoerg zelfs dat de zijwanden wijken bij het schakelen. Iemand hier ervaringen mee?
Groeten, Marc
-
Als ik het goed heb gezien is schakelt de Viessman naar positief en de LDT naar massa, dus als je voor beiden dezelfde oplossing wilt gebruiken zou ik een relais gebruiken.
Als ik gelijk heb en je wilt het met transistors oplossen zul je 2 verschillende schakelingen moeten gebruiken.
Ik ben net zelf voor mijn modelspoorclub bezig met een printje dat voor beide doeleinden gebruikt kan worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RCU_motor_driver.jpg)
Bovenste voor schakelen naar positief (Viessmann dacht ik) en onder voor schakelen naar massa (LDT volgens mij).
Zoals je ziet zit er in de schakeling de mogelijkheid een 7812, 7809 of 7808 op te nemen (of een draadbrug).
Daarmee kan de spanning voor de motoraandrijving worden beperkt, bij ons moet dat omdat we 24 Volt gebruiken.
Bovendien vind het mooier als ze langzaam omgaan, bijvoorbeeld met 8 Volt in plaats van 12 Volt...
Deze schakeling is geinspireerd op (gejat van) http://www.reinhardt-netz.de/SX_Motortreiber_2.html
En die had het weer van de Lenz LA010, zie http://www.lenz-elektronik.com/digitalplus-schaltdecoder.php
-
Das vervelend!
Ik heb de spullen voor onderstaande schakeling wel in huis, maar deze zou dus mogelijk niet werken met de LDT decoders. Welke hulpschakeling is daarvoor dan wel nodig? Is daar een schema/onderdelenlijstje van?
Groeten, Marc
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/7/75/E10.04-11.jpg/350px-E10.04-11.jpg)
Bron: Encyclopedie
-
Zie daarvoor dan het andere schema dat in de Encyclopedie staat. Die schakelt anders om.
-
Ja, dat is dus gelijk aan een Lenz LA010 hulpschakeling met schakelen naar massa volgens mij.
Wat ik gedaan heb is zowel de eindtrap van de Lenz als de hulpschakeling opnemen, in feite dus een hele H-brug.
-
Ik heb de conrad wisselaandrijvingen aan de praat gekregen via een Viessman 5212 met de LA010 schakeling.
Ze gaan echter zeer "hard" om. Is deze snelheid waarmee de aandrijving schakelt omlaag te brengen?
Ik heb geprobeerd de diodes, welke standaard aan de bruine draden van de wisselaandrijving zitten, te laten zitten. Hiermee liep hij wel wat rustiger om, maar soms maar half, dus ik heb ze toch maar verwijderd.
Bij een weerstand in de voeding (16V AC) naar de decoder werkte het helemaal niet meer. Is het mogelijk om met een weerstand op een andere locatie te werken. Ik hoorde bijvoorbeeld in de gele draad tussen de decoder en de LA010.
Iemand een goed idee?
Marc
-
Ikzelf gebruik een 8 Volt voeding voor de Conrad aandrijvingen zodat ze wat langzamer 'om' gaan.
De Viesmann decoder kun je van een aparte voeding voeding voorzien, naast de aansluitingen van de railspanning voor het DCC/MM signaal. Als je daar bijvorobeeld een oude Marklin trafo voor gebruikt en de knop ergens in het midden zet, kun je de spanning naar de Conrad aandrijvingen regelen...
-
Ik heb de decoder voorzien van een aparte voedingsspanning via de AC uitgang van een oude F* trafo!
Is dit niet via een schakeling/weerstanden omlaag te brengen?
-
Een motor temmen via weerstanden is altijd een slecht idee.
De beste oplossing is om op de hulpspanningsingang van de decoder een lagere spanning te zetten. Zoals Hans zegt is 8 volt genoeg.
Het mooiste is een halvegolfsturing, maar dat is via de 5212 niet mogelijk.
-
Neem in de plaats van de AC uitgang (wit/zwart?) de DC uitgang (rood/blauw) die kun je dan regelen...
-
Oja, dat is ook een goed idee.
Wel even proberen naar welke kant je dan de knop moet draaien, want in de decoder wordt de spanning enkelzijdig gelijkgericht. Dus als je de polariteit verkeerdom zet, dan doet hij het niet.
Als ik het goed heb moet de min op de E-klem.
-
Hij werkt inderdaad ook via voeding vanuit de DC uitgang van de F* trafo. Bij lagere spanningen (9-10V) gaat hij alleen niet meer helemaal om. Mist net het laatste stukje, waardoor hij niet altijd goed schakelt. Soms maakt hij eerst de vorige slag af om pas bij een volgend commando weer om te lopen. :-\
Heb ook ontdekt dat het geluid per steller verieert. Zit dus ergens in de steller. Het aandraaien van de schroefjes van het dekseltje op de steller heeft ook invloed op het geluid.
-
Tja, wat moet ik zeggen... Ze kosten niet veel en je krijgt waar voor je geld?
-
Beetje lopen testen, maar zelfs mijn vrouw klaagt over het lawaai!
Ze zijn niet duur en het werkt, maar ik ga er spijt van krijgen. Leuk om een beetje mee te testen, maar toch besloten om te kiezen voor servo aandrijvingen.
-
Had het niet willen zeggen... maar da's idd beter en weinig duurder. (y)
Grtzz,
Karst