BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 28 June 2011, 04:26:56
-
Naast Nederlands spul heb ik ook een interesse in Nieuw Zeelands matrieel. De spoorbreedte is hier 3' 6" (1067mm). Daarom is de gangbare schaal hiet 1:64 (Sn3.5), wat betekent dat je H0 rails kunt gebruiken. De schaal is ook wel bekend als 3/16th scale, omdat 1 voet 3/16 inch is in 1:64.
Om een idee te geven hoe het matrieel er hier uit ziet, een foto van Glenbrook station, het eindpunt van de Glenbrook Vintage Railway (GVR).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1214_1.jpg)
Al het matrieel kent een of meerdere letters, wat de serie aanduidt, plus het loco of wagennummer. Zo is de loc hierboven WW 644, een in 1915 gebouwde tenderloc die door de New Zealand Government Railways werkplaats in Dunedin is gebouwd. De loc in m'n avatar is ook van de NZR, Ja 1271 is een product van North British Locomotive Co van na de oorlog, en trekt op na een stop voor passagiers op een uitje op het hoofdspoor.
Het eerste wagentje. Dit is een M class lageboordwagen uit 1892. Deze deelserie is bekend als de M-2.
De kit is gemaakt door Cross Creek models. Het bestaat uit een resin wagenbak uit een stuk gegoten, met witmetalen remg onderdelen en onderstel. Spaakwielen, lagertjes, messing strip voor de handrem en een enkele pagina "instructies" vullen de rest van het doosje.
De bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3692.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3692.jpg)
Zoals je ziet, niet de beste kwaliteit. De bak zit vol met luchtbelletjes die geplamuurd moeten worden :(
De rest van de onderdelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3694.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3694.jpg)
Van boven naar onder: spaakwielen, remblokken, remcylinder, onderdelen voor de parkeerrem, messing strip voor de parkeerrem, lagertjes en het onderstel.
"instructies" bestaan uit een met de hand getekende "exploded diagram", een matrieelscchets van de NZR en een paar handgeschreven instructies. Gelukkig vallen we hier met de neus in de boter met bewaard rollend matrieel. Niet minder dan 14 houten M class wagentjes zijn bewaard gebleven, waarvan er op http://www.nzrsr.co.nz (http://www.nzrsr.co.nz), onze museum matrieel database 6 erg bruikbare fotos staan.
Als eerste zijn de lagertjes in de gaaten gesoldeerd met wat low-melt soldeer. De stelbalken zijn daarna van de dikke bramen ontdaan. Ook hier is de kwaliteit matig, maar niets dat een beetje plamuur niet kan verbergen. De geleverde stelbalken moeten zelf op lengte gemaakt worden. Na het afzagen van het overtollige witmetaal zijn de stelbalken passend gemaakt met een vijltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3698.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3698.jpg)
De bak is daarna in kokend water recht gebogen, en toen geplamuurd. Helaas plakte het plamuur slecht op de onderkant van de bodem. Dit kan zijn doordat er misschien nog wat restanten van het gietproces op de bak zaten. op de bovenkant van de bak plakte het plamuur wel. Omdat de meeste luchtbellen door de dikke stelbalken verscholen gaat heb ik het maar zo gelaten. Het is toch alleen maar zichtbaar al de wagen op z'n kop ligt.
Gaten op de stelbalken waren ook dichtgeplamuurd of met styreen gevuld.
De stelbalken zijn toen in de bak gelijmd, tegen de aangegoten frame onderdelen. De wielen zijn er ook alvast in geplaatst, want ik ben bang dat de wielen er later uithalen alleen kan door de stelbalken van de bak af te halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3746.jpg)
De kit bevat een Westinghouse remcylender, remblokken en onderdelen voor de handrem. Omdat de finescaler achter in m'n hoofd begon te zeuren heb ik de camera meegenomen naar de GVR, en heb ik in de lunchpauze onder de rokken van een paar tweeassers gekeken.
Bet de hup van fotos heb ik toen het remwerk nagemaakt zoals het er onder een M class wagen uitziet. Hier is geen lineaal aan te pas gekomen, alleen het Mk I oog 8)
Hier is alleen de luchtrem klaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3747.jpg)
En hier ook de parkeerrem. De gietstukken voor deel van de parkeerrem zijn juist voor een wagentje in de jaren '50, de meest populaire periode. Omdat ik het wagentje bouw rond 1900, heb ik die onderdelen weggegooid en met fotos en wat styreen en messing de juiste rem gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3750.jpg)
Alleen nog een remslang, en dan is de onderkant klaar.
Rick
-
Het onderstel heeft nog meer details gekregen.
Luchtslangen zijn van messing draad gemaakt en gesoldeerd, en een enkele hangreep is ook aangebracht op de kopwand. Als laatste zijn ook twee stukken etsfret rondgebogen om als beschermbeugels voor de handrem te dienen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3751_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3751_1.jpg)
Op de kopwand waren imitatie bouten gegoten. Helaas waren ze grotendeels mislukt op mijn exemplaar. Ik heb de mislukte bouten allemaal uitgeboord om er 0,5mm rond styreen in te doen. Omdat ik toch bezig was, heb ik ook maar de strips op de zijkant voorzien van gaten om daar ook "bouten" in te kunnen stoppen.
mvg,
Rick
-
Ondanks dat de bak slecht gegoten is , toch een leuk wagentje geworden.
Jammer van die luchtbellen , want het moedermodel was toch aardig gedetailleerd.
Laat je straks ook foto's zien als het geheel gespoten is ?
-
Het is inderdaad jammer van de luchtbelletjes, maar zoals je zegt, met een beetje plamuur en superen valt er best wat leuks van te maken. De mallen zijn al aardig oud heb ik begrepen, en de producent van deze bouwpakketjes is nu nieuwe mallen aan het maken.
De bouw ligt nu stil, want rond styreen, wat ik nodig ben voor de bouten moet ik halen, en ik ween niet 100% zeker wat de kleurstelling van de wagens was rond 1900. Als er weer schot in de zaak komt dan zal ik hier fotos plaatsen.
mvg,
Rick
-
Ik heb van de week het ontbrekende styreen kunnen ophalen, dus de ontbrekende bouten konden gemaakt worden. Styreen is in de voorgeboorde gaten gepropt, wat de bouwfase afrondt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3787.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3787.jpg)
Ik heb voorlopig genoeg bouten gezien 8)
De onderkant heb ik ook nog even op de foto gezet, om de leidingen naar het Westinghouse remwerk te laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3790.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3790.jpg)
Ik zie nu dat de assen wel een beetj scheef staan >:( daar merk toch niemand wat van als het ding op de rails staat :-X
mvg,
Rick
-
och, zolang de zaak niet heel scheef staat rijdt t toch wel... zo'n kort bakkie is toch niet al te kritisch. leuk ding!
-
Dacht ik ook. Korte wagentjes zijn ook wel handig als de minimum boogstraal in het echt 100m is :D Ze zijn hier dan ook al snel op wagens met draaistellen overgegaan
-
Het wagentje zit nu in de zwarte verf. Niet echt spannend, maar tenminste komt het einde in zicht 8)
Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3871.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3871.jpg)
mvg,
Rick
-
Het heeft een tijdje geduurd, maak eindelijk zit ook de bak in de verf. Het heeft aardig wat zoekwerk gekost om de juiste kleur te bepalen, maar ik ben er uitgekomen.
Ik had toevallig het lokale modelspoorblaadje op de werkbank liggen, dus die heb ik er maar achter gezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0067_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0067_1.jpg)
En van dichterbij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0064_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0064_1.jpg)
Nu nog opschriften en koppelingen, en dan is het ding klaar 8)
mvg,
Rick
-
Het is al een tijdje geleden dat ik wat van het wagentje heb laten zien. Teminste, dat denkt de forumsoftware.
Koppelingen ontbraken nog, die heb ik al een tijdje terug ontvangen, en ze zitten nu op de wagen.
De kopellingen zijn van VCC models, en zijn nagenoeg precies op schaal vergeleken met de echte kopellingen. Het inbouwen was aardig rechttoe rechtaan, een beetje vijlen aan de "draft box", die overgens zo gemaakt is dat het op het "Janney Yoke drawgear" lijkt dat op modernere wagens is toegepast. Ook de bufferbalken kregen een gat voor de kopelling.
Het geheel heeft een laagje zwart gekregen, behalve de bewegende delen. Die kregen een behandeling met "gun blue", wat normaal wordt gebruikt om de lopen van geweren zwart te maken. Er zijn een aantal jacht/geweerwinkels in de buurt, dus het was voor mij makkelijk te verkrijgen. Op het vlesje staat dat het alleen op staal werkt, maar messing wordt er ook aardig donker van.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_60.jpg)
Het koppelt lekker makkelijk, en ontkoppellen gaat ook zonder probleem.
Er horen ook kettingen aan elke zijde te hangen. De ketting zelf bestaat uit koperdraad dat om twee stukjes draad is gewikkeld, en met een scherp mesje tot schakels verwerkt.
De haak zelf bestaat uit twee delen, een ringetje en de haak zelf bestaat uit dikker draad. De punt is met de accuboor en een vijl gemaakt toen het draad nog recht was.
De onderdelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_63.jpg)
En op de wagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M_2_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M_2_31.jpg)
Nu nog een dekkend laagje verf, en nummertjes, en het ding kan in dienst.
mvg,
Rick
-
Rick,
Mooie werkende koppelingen. Lekker priegelwerk. Ik snap alleen niet waarom en hoe je de punt met een accuboor en vijl hebt gemaakt. Het ziet eruit als koper en dus naar mijn idee te slap om draaiend te verwerken. Ik ben benieuwd wat en hoe je hebt gedaan.
mvg,
Ivo
-
gezeik is dat he, die noodkettingen. Bij mn indotroep gebruikte ik wat kant en klare ketting met zelfgebogen haakjes, dat gaat nog wel...
-
Bedankt Ivo en Floris
Waarom de punten? de echte hebben ze ook ;) Je ziet het inderdad goed, koperdraad van ongeveer 0,6mm. Het is aardig slap, maar sterk genoeg als je maar 3mm uit de boor laat steken, lichte druk en een scherpe vijl gebruikt. Acht paar kettingen(twee voertuigen) duurde niet echt lang, ik was er een uurtje of twee mee bezig, inclusief het opzoeken van een paar weggeschoten haakjes.
De schakels zijn zo gemaakt, je wikkelt een spiraal koperdraad om twee draadjes, door aan een kant de spiraal door te snijden heb je de schakels, en een beetje platdrukken en je hebt kant en klare schakels.
De haken zijn wat moeilijker, maar dat gaat ook aardig snel.
Ik had de haakjes ook kant en klaar kunnen bestellen, maar dat duurde mij te lang en ik had geen zin in wachten. Je bent tenslotte ook tijd nodig om de haakjes af te bramen en schoon te maken.
Wat pas een gezeik is is het inelkaarhangen van die dingen. In het echt kunnen ze al lastig doen, maar het duurde vijf minuten voordat ik ze in elkaar had hangen, en de wagen lag daarbij op z'n zij. Ontkoppelen was ook stoeien. Ze blijven dus gewoon naast de koppeling hangen
mvg,
Rick
-
Tijdens een modelspoorshow hier heb ik een demo modelbouwen gegeven, wat een goed excuus was om eens m'n andere NZR kitje te beginnen.
Het gaat om een K-6, een gesloten goederenwagen die een beetje jonger is dan de M-2.
Als eerste, de onderdelen in de kit;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_1.jpg)
Op zaterdagmiddag zag het wagentje er al zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_2.jpg)
De bak is in elkaar gezet, de vloer is zelfbouw uit styreen aangezien de bijgeleverde vloer alleen goed was voor afvalbakken,De luchtrem zit er op en het onderstel zit ook in elkaar.
De flensen van de witmetalen stelbalken waren op sommige plekken zo slecht dat ik er een heel stuk uit heb gesneden om een nieuwe flens uit styreen te maken. De gaten voor de lagers waren ook niet optimaal, wat ook aardig wat werk kostte.
Het geheel ging wel aardig snel inelkaar, en als ik niet ook zat te ouwehoeren op de modulebaan dan was het wagentje misschien na een dag al af.
Deel van dat ouwehoeren was puristen pesten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0042_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0042_2.jpg)
;D
Op zondag moest ik ergens anders heen, dus geen demo, maar wel rustig verder bouwen.
Eerst de handrem in elkaar gezet. Het remwerk is overgens gelijk aan de M-2, net als de rest van het onderstel.
Dan kwamen ribben voor het dak uit styreen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_3.jpg)
Gevolgd door het dak zelf, uit 0,4mm styreen. Het meegeleverde dak(of wat daar voor door moet gaan) was ook rommel, en had een rare knik, alsof het uit een plastic fles was gesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_5.jpg)
Tot zover zonder de bouwbeschrijving, en de bruikbare onderdelen zijn nu ook op dus moeilijk zijn deze kits nier.
mvg,
Rick
-
Ik ben weer verder gegaan met het wagentje.
De handrem is afgemaakt, het wagentje heeft noodkettingen gekregen, en handgrepen en luchtslangen maakten het wagentje af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_6.jpg)
Het onderstel wordt ook niet vergeten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_8.jpg)
Nu is het weer hetzelfde verhaal van boutkoppen uitboren en opvullen met styreen gevolgd door een laagje plamuur.
Hier is de al uitgeboorde kopwand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_7.jpg)
mvg,
Rick
-
De bak heeft nu ook een kleurtje gegeven. Hetzelfde proces als vorige keer, maar in plaats van de loopvlakken(zonder rateleffect!) af te plakken ben ik na het spuiten er met een wattenstaafje met spiritus overheengegaan. Werkt net zo goed maar met minder moeite. Ook heb ik de kleur een beetje lichter gemaakt, want het gebeurde in het echt ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_9.jpg)
mvg,
Rick
-
Naast de kolenbakken heeft oof de K-6 een laklaag gekregen. Hier ben ik wel tevreden over, dus dat project is ook weer afgerond op decals na.
Voor de laklaag en wat extra zwart. Voor de maat heb ik er even mijn luie werkplaatsvoorman naast gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_11.jpg)
En na de laklaag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_12.jpg)
Ik weet niet zeker welke kleur dak de wagens toen hadden. Als ze dezelfde behandeling als de rijtuigen kregen dan was het dak loodwit, en de andere optie is zwarte verf. Het mooie is, loodwit reageert met het zwavel in de rook van stoomlocs en wordt zwart. Ik heb het dak dus heel donkergrijs gemaakt, dus wat de kleur ook was, ik zit tenminste goed 8)
Met vriendeliijke groet,
Rick
-
Nu ik eindelijk de nummertjes heb voor de wagentjes, is het hoog tijd dat ik ze maar eens af maak.
Vanwege de slechte constructie van het onderstel heb ik een paar veranderingen gemaakt zodat de wagens beter rijden. Dit neemt de vorm van een as met comensatie. Aangezien de rest van de wagen al af is, heb ik een simpel systeem bedacht dat zonder grote ingrepen in te bouwen is.
Een stuk messing plaat vormt een lager die in een groef in het midden van de as loopt. Naast de wielen is een beugel van messing draad aangebracht om te voorkomen dat de as uit de wagen valt of andere rare dingen gaat doen.
Op de foto is rechts zo'n as te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_16.jpg)
Het heeft de rij eigenschappen verbeterd ten opzichte van de starre ophanging, al zou het nog beter zijn als de as in de voor mij normale manier wordt opgehangen in een scharnierend frame net achter de wielen op de as rust.
Verder was het een kwestie van decals plakken, zijdemat lak erover een een beetje vuil op de wagen.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_6_15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M_2_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M_2_36.jpg)
En langzaamaan begint de "mixed" te groeien 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_11.jpg)
mvg,
Rick
-
Leuk spul (y)
-
Ik had laatst weer eens zin in kitjes plakken. Twee kitjes van matige kwaliteit maar lage prijs bleven aan mijn handen kleven na een show, en dmv. tentamens werd het verlangen naar kitjesplakken gekoesterd totdat ik dit weekend aan de slag kon. Het slachtoffer was een open wagen met de classificatie L. Het gaat hier om een L-5, een ijzeren bakje die rond de vorige eeuwwisseling in dienst kwam.
Het begin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_1_1.jpg)
Na een beetje schuren kon de bak inelkaar gelijmd worden. Om de bouw een beetje spannender te maken is de binnenkant beplakt met styreen met klinknageltjesmotief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_7.jpg)
Het onderstel bestaat uit brokken witmetaal, en omdat ik al eerder ruzie met dit soort onderstellen heb gehad heb ik er maar een compensatiemechaniekje in gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_13.jpg)
En toen een beginnetje gemaakt aan het detailleren, weer hetzelfde verhaal als hiervoor, maar nu heeft de remslang ook een koppelstukje en een verbeterde afsluitkraan gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_15.jpg)
Meer volgt later.
mvg,
Rick
-
De volgende stap was koppelingen en haken. De koppelingen zijn kitjes, de haken zijn zelfbouw uit koperdraad. Net als in het echt vergeet een 1:64 rangeerder ook wel eens om een van de veiligheidshaken te ontkoppelen, totdat het rangeerdeel weg probeert te rijden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_18.jpg)
Ook het remwerk werd aangepakt, nagenoeg een complete nabootsing van het echt, afgekeken op een wagentje met vergelijkbaar onderstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_23.jpg)
Dan nog een enkel handgreepje, en de wagon is af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_19.jpg)
In profiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_22.jpg)
Ondanks dat de kwaliteit niet echt te vergelijken is met wat nu in Nederland verkockt wordt, is het een leuk wagentje en voor NZ$ 29(ongeveer 18 euro) heb je toch waar voor je geld. En met al het extra detailwerk komt de bouwtijd op maar een halve middag en 3 avonden.
mvg,
Rick
-
Mooie rails... :P ;) :D
-
Het beste spul wat er is 8)
Wat "er is" zijn 4 oude stukjes M rails en een stukje Flm rails omgeouwd tot Kadee-draft-box-hoogte-meetinstrument ;D
-
(y) (y) ;D
Ook mooi wagentje trouwens :P :D
-
Bedankt (y)
-
knap freubelwerk (y)
Maareh die kleuren van dat wagentje,blijft dat zo ? :-X
-
Mooie wagentjes inderdaad (y) (y). Apart deel van de hobby, zo de andere kant van de wereld ;).
Mvg,
Matthijs
-
Wederom bedankt heren (y) Je moet ook wat, hier aan de andere kant van de aardbol 8)
Aan de kleur wordt wat gedaan, vandaag is de wagen schoongemaakt en in de primer gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_24.jpg)
mvg,
Rick
-
Gisteravond heb ik even met wat verf zitten te kliederen. Airbrush kan ik even niet bij , dus vrolijk met de kwast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_25.jpg)
Zoals gewoonlijk gewoon een beetje mengen met Humbrols totdat de kleur redelijk overeenkomt. Het was een goedkoop inheems tintje dat nog al wat varieerde, dus veel maakt het ook niet uit. Is wel leuk, een bont treintje met allemaal verschillende kleurtjes rood.
mvg,
Rick
-
Het is alweer een tijdje terug dat het wagentje zwart is gespoten, dus het is hoog tijd dat hier een paar plaatjes tevoorschijn komen. Het wagennummer aan een kant heb ik uit restjes kunnen maken, de rest volgt later.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_27.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L5_30.jpg)
Zo blijft het wagentje voorlopig, totdat ik weer wat decals laat printen.
mvg,
Rick
-
Met Pasen is de "National Model Railway Convention" gehouden, vier dagen van demo's, (thuis)banen en andere activiteiten om nieuwe ideen op te doen en inspiratie op te wekken. Natuurlijk waren er ook een paar tafels met koopwaar. Het kon niet anders dan dat er wat aan mijn vingers bleef plakken. Dit maal waren de slachtoffers (naast m'n portemonnee) een "Addington" rijtuig, een fraai Victoriaans rjtuigje waar het kitsch er vanaf druipt, en nog een gesloten goederenwagen op draaistellen.
De gesloten goederenwagens op draaistellen waren bedoeld om naast goederentreinen ook in reizigerstreinen te kunnen meereizen. Vandaar dat ze niet onder de classificatie "K" vallen, maar een eigen letter kregen, Z. De wagen in de kit was een van de eerste serie, een Z-1. Gebouwd in de laatste jaren van de 19e en de eerste jaren van de 20e eeuw, waren deze wagens gebouwd met treeplanken en handgrepen langs de zijkanten van de wagen. Na verloop van tijd zijn de treeplanken vervallen, maar in 1908 waren ze nog volop in gebruik.
De kit is van dezelfde fabrikant(en grove kwaliteit) als de rest van de getoonde wagentjes, maar de draaistellen zijn van een andere fabrikant, en zijn erg fraai en goed gegoten witmetaal wat zo goed als geen nabewerking nodig was.
Na een paar dagen bouwen en superen heb je dan een leuk hok af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_8.jpg)
Omdat deze goederenwagens vaak meereden in reizigerstreinen moet het er ook een beetje netjes uitzien dus kreeg de serie dezelfde behandeling als rijtuigen en bagagewagens. De courante cleur van nieuwe rijtuign was toen Pullman Brown. Humbrol 10 leek wel aardig in de richting te komen, dus is 'ie gisteren bruin geworden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_9.jpg)
Vanavond nog even het dak en het frame spuiten en dan is die ook weer af.
mvg,
Rick
-
Ook het dak en frame maar even gedaan. Het is een nieuw ding geworden, met een nog redelijk wit dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_10.jpg)
Decals heb ik nog niet, dus nog een laagje vernis en dan kan de bak de baan op.
mvg,
Rick
-
Laagje vernis zit erop, is die ook weer af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Z_1_11.jpg)
mvg,
Rick