BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Timo op 25 June 2011, 21:50:13

Titel: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Timo op 25 June 2011, 21:50:13
Vandaag een stel stroomvoerende koppelingen gekocht. De tweepolige Viessmann 5048 Fleischmann Profi koppelingen. Deze wilde ik gebruiken om de rijtuigen achter de loc ook te kunnen inzetten voor stroomopname. (Een tweeasser is daar toch neit zo goed in :D ) Maar nu zat ik met een probleem/gedachtenkronkel. De stroomcontacten zitten boven elkaar in de koppeling. Dit betekend dat als ik meerdere wagonnen voorzie van deze koppelingen en stroomafname dat ik de wagonnen niet kan omdraaien, er ontstaat dan immers kortsluiting. Dus mijn vraag, zijn er andere, makkelijk (kort) te koppelen stroomvoerende koppelingen waarbij de contacten naast elkaar zitten? Dit zodat ze meedraaien met de spoorrichten als de wagon achtersom op het spoor staat en dus geen kortsluiting maakt. Of heeft iemand nog andere ideeën?

Het is zomaar iets dat bij me op kwam, als het niet mogelijk is dan zal ik er mee moeten leven dat de rijtuigen een vaste positie op de baan moeten hebben.


Timo
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 25 June 2011, 22:08:37
Volgens mij is dat niet zo. Het bovenste contact blijft toch gewoon boven zitten en het onderste blijft gewoon onder als je de wagon om draait. Op de foto lijkt het alsof de contacten links en rechts zitten, maar de koppeling ligt hier op zijn zijkant. Kijk maar naar de nemschacht. De foto is van onderen genomen als de koppeling is gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weisse_Licht_Viessmann_5048_passend_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weisse_Licht_Viessmann_5048_passend_05.jpg)
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Timo op 25 June 2011, 23:00:24
Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus :(

Met een koppeling die de contacten horizontaal heeft zitten wisselen de contacten van de koppeling mee met de spoorstaaf en bestaat het probleem niet....


Timo
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: marctrein op 25 June 2011, 23:34:07
hoi timo,
ik ken jouw probleem.  Ook ik heb ook een twee asser en wil dit oplossen maar met 2 polige koppelingen wordt dit niks. Ik rijd digitaal met Lenz decoders die voorzien kunnen worden van een soort energie opslag (Lenz noemt dit USP). Schijnt erg goed te werken. FF googlen en je ziet t. Ik weet echter niet of je digitaal rijdt, zo ja zou je t kunnen overwegen. Zon USP is plm 40 euro. Dat is mn belangrijkst reden om zon ding (nog) niet aan te schaffen.

Het probleem van omdraaien van de wagons waarbij de zaak kortsluit heb ik idd opgelost door de 4 polige koppelingen te nemen van Viessmann. Deze koppelen wat moeilijker als de  2 polige. Maar de 2 polige ontkoppelen ook slecht. Je kunt ze niet ontkoppelen door 1 vd 2 treinhelften weg te pakken , maar alleen dmv ontkoppelen door de 2 stiftjes omhoog te duwen. :(

M vr groet, Marc
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 26 June 2011, 11:11:06
 ??? Ik neem aan dat je led verlichting gaat koppelen. Zorg er dan voor dat elke wagon zijn eigen gelijkrichtbrug heeft. Dan maakt dit niet meer uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_43.jpg)
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Romar op 26 June 2011, 11:21:37
Tekening lezen voor gevorderden. ;D

Mvg,

Romar
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 26 June 2011, 11:28:38
 ;) yeb, zelf naar eigen smaak opnieuw tekenen. ;D
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 26 June 2011, 11:48:53
Tekening toch maar ff aangepast  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_45.jpg)
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Romar op 26 June 2011, 11:56:27
;D
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: nijvedop op 26 June 2011, 12:37:03
een goedkope manier om zelf stroomvoerende koppelingen te maken.Een nadeel is dat het wel een vaste stam word.
We vertekken van een Ribu vaste kortkoppeling.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/kortkoppelingen001.jpg).
Dan uit de electronica winkel mannelijke en vrouwelijke stekkers.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/kortkoppelingen004.jpg)
Dan word het vrouwelijk deel onder de koppeling gelijmd,waarin het mannelijk gedeelte word ingeplugd.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/kortkoppelingen003.jpg)

groeten eddy
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Timo op 26 June 2011, 12:38:05
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas zijn dit geen volledige oplossingen. beginnende met de UPS, ik rij idd digitaal. Er zit een Lenz silver+ ingebouwd, ik weet niet of deze een UPS ondersteund maar er is echt geen ruimte voor een slof condensatoren. Het is maar een kleine Roco Glaskaste waar ik met moeite zonder te vrezen of het vliegwiel te verwijderen een decoder in heb gekregen. Nu dacht ik als ik de rijtuigen ook voor stroomafname gebruik hij al een stuk beter moet rijden. Ik wil alleen de boel nog steeds makkelijk willen kunnen ontkoppelen en de loc bijvoorbeeld om laten lopen. Ik had toen alleen nog niet stil gestaan bij de richtingsgevoeligheid van de koppelingen.

Over het gelijkrichten heb ik ook nog even gedacht. Ik weet alleen niet of ik dit aan de decoder kan aansluiten (na de decoder diodes dus). Ook zijn de loc en eventuele functiedecoders in de rijtuigen dan nog van hun eigen opname afhankelijk voor het binnen krijgen van het dcc signaal. Dat is nog iets wat ik kan overwegen. Iemand hier ervaring mee?

Verder zijn er geen koppeling met horizontale contacten of wel? (en die wel zo makkelijk koppelen en ontkoppelen als deze Viessmann, de vierpolige is wat te star en te lastig te koppelen.)


Timo
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Ronaldk op 26 June 2011, 13:08:40
Misschien geheel overbodig: Maak een doorgaande leiding door de trein met de stroomafname aan dezelfde kant, bijvoorbeeld: de stroomafname linkerspoorstaaf rode draad en stroomafname rechter spoorstaaf zwarte draad dan zal je zien dat bij het omdraaien van een wagon het niets uitmaakt. De eventuele verlichtingsstrip (Met eventuele gelijkrichter en eventuele condensator) verbind je als aftakking van de doorgaande leiding. Draai je perongeluk een wagon om dan maakt het nog niets uit. Dan heb je het door jouw gewenste effect: De trein neemt op alle assen stroom af.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_stam_met_rijtuigen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_stam_met_rijtuigen.jpg)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Coen Burki op 26 June 2011, 15:17:01
Ik heb geen goede ervaringen met de Viessmann stroomvoerende koppelingen.
Na verloop van tijd maken ze steeds slechter contact en knippert de binnenverlichting weer. Dit ondanks het feit dat ze steeds in een vaste stam rijden, dus weinig of geen gekoppel!
Ik ga nu alle rijtuigen voorzien van een condensator i.c.m een weerstand en een gelijkrichter. Inmiddels een paar rijtuigen omgebouwd en deze oplossing bevalt prima en is een stuk goedkoper. De Viessmann koppelingen verhuizen straks dus naar Marktplaats.
Coen.
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 26 June 2011, 16:21:42
@Ronald: dat probeerde ik Timo ook al zo uit te leggen.
@Timo: Als je goede stroomafnemers hebt die lekker ligt lopen heb je volgens mij echt geen stroomvoerende koppelingen nodig. Tenzij je mbv een decoder de verlichting wil schakelen natuurlijk. Ik zelf wil de verlichting niet gaan schakelen. Elke wagon krijgt 2 stroomafnemers en een 220uF/16v elco in de toilet tegen het knipperen. Je merkt dat als je zo'n wagon van het spoor tilt, de leds in ca 2-3 sec uit doven. Kleine storingen worden dus prima opgevangen.
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Jos op 26 June 2011, 18:04:35
Hallo Ruud,

Je kunt beter de condensatoren nemen met een spanning van 25V, 16V is echt te weinig en de kans op ontploffing is erg groot. De baanspanning kan wel oplopen tot ruim 20 Volt.

Met vriendelijke groet,

Jos
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Ronaldk op 26 June 2011, 18:12:38
@Ruud: Er zit een verschil tussen jouw schema en mijn schema. Jij zet overal een gelijkrichter en een condensator in tussen de stroomafname en de "doorgaande" leiding. Daardoor krijg je wel kortsluiting als je één rijtuig of wagon omdraait, de gelijkrichter zorgt dan dat je kortsluiting krijgt.

Daarom is jouw schema niet te gebruiken door Timo want hij wilde graag een oplossing om zijn locomotief van extra stroomafname te voorzien niet de rijtuigen van verlichting. In mijn "schema" krijgt de lok gewoon de spanning van de baan via de rijtuigen.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: ruudns op 26 June 2011, 18:14:34
@Jos: klopt, bij de meeste zit er een 25v type in. Hufing Tronic levert standaard 25v type bij zijn starterpaket.
@Ronald:  ??? Als ik de koppelingen zo zie, heb je gelijk dat onder altijd onder blijft en het niet uit maakt hoe om je de wagon zet. Volgens mijn schema zorgt de gelijkrichtbrug er voor dat de stroom ongeacht hoe om de wagon staat altijd dezelfde kant op loopt. De stroomafnemers zijn aangesloten op de ~ van de gelijkrichter. Hierdoor zal + altijd + blijven en - altijd -. Corrigeer me als ik dit mis heb, dan zal ik mijn MTS electronica van 30 jaar geleden moeten over doen  :'(
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Ronaldk op 26 June 2011, 18:42:15
@Ruud, Als ik jouw schema goed interpreteer wordt de ringleiding door de gelijkrichters gepolariseert dan krijg je kortsluiting als je een rijtuig / wagon omdraait. De plus en min van de gelijkrichters wisselen niet van kant. Dus je moet eventuele gelijkrichting voor verlichting "parallel" aan de ringleiding doen.

Groeten Ronald.


Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Timo op 26 June 2011, 20:32:51
@ Ronald: Ik snap de verwarring maar Ruud heeft gelijk. Doordat de contacten op de koppeling boven elkaar zitten en niet naast elkaar (zoals in de tekeningen lijkt) werkt jou schema juist niet. Stel, je sluit spoorstaaf A aan het bovenste contact van de koppeling en B aan de onderste. Draai je nu een van de rijtuigen om (A wordt B, B wordt A voor dat rijtuig) maar op de koppeling verandert niets. Dan heb je dus op de koppeling van het rijtuig dat je niet gedraait hebt A boven en B onder maar op het gedraaide rijtuig heb heb B boven en A onder... Als je het gelijkricht, bijvoorbeeld + boven, - onder zal dit zo blijven na het omdraaien van het rijtuig. Nadeel, de + en - contacten zijn niet op alle decoders makkelijk te benaderen... En je stuurt de commando's niet door, staat de loc spanningloos maar krijgt hij nog sap die de koppelingen zullen commando's niet aankomen, je kan hem dan als nog niet weg laten rijden (maar zijn licht brand wel ;D).

De 4-polige koppelingen hebben wel horizontale contacten en die zullen dus wisselen als het rijtuig omgedraaid wordt maar deze vind ik vrij lomp. Dan is even omlopen er niet meer bij.

Helaas gaat een condensator niet passen, hierin (http://img.fotocommunity.com/photos/13654976.jpg) is niet echt veel ruimte (uit het zicht). Ik ga me dus nog maar even beraden. Misschien dat ik ze dan alleen in de rijtuigen toepas voor de verlichting maar dat doet de loc helaas niet beter lopen... Jammer dat er geen makkelijke stroomvoerende kortkoppelingen met horizontale contacten bestaan :(



Timo
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Ronaldk op 26 June 2011, 21:21:12
Hum.. Krois heeft nog tweepolige stroomvoerende koppelingen met de pinnen naast elkaar:  Krois modell (http://www.krois-modell.at/produkt/stkupp/) Misschien is dat iets?

Groeten Ronald.
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 27 September 2019, 12:08:35
Hallo,

Ja, ik haal dit oude draadje weer naar voren, want er zit een denk ongeregelheidje (foutje) in.
Bij de meeste stroom voerende kortkoppelingen zitten de stroom voerende contacten naast elkaar, dan heb je inderdaad het probleem, dat je de wagons in dezelfde richting moet plaatsen. Anders wordt de plus en de min om gedraaid.
Bij de Viesmann stroom voerende koppelingen heb je dit probleem niet, omdat de stroom voerende contacten boven elkaar zitten.
Als je een wagon omdraait, zit de plus nog steeds boven en de min nog steeds onder.
Zie schematische tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kort-koppelingen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kort-koppelingen_1.jpg)

groetjes
Wil
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: henk op 27 September 2019, 13:02:06
Volgens mij maak je zelf een denkfout. Juist als de contacten naast elkaar zitten, maakt het niet uit hoe je het rijtuig plaatst. Je moet ervoor zorgen dat het contact aan de ene kant (in de lengterichting) is verbonden met de stroomafname van de wielen aan diezelfde kant. Alles draait dan immers mee: beide koppelingen, maar ook de stroomafname op beide draaistellen. Zie de tekening van Ronald. Hier werkt dat prima met de magnetische koppelingen van Almrose/Vitrains.

Bij de Viessmann/Tams koppelingen moet je in de gaten houden dat de draden kruislings contact maken. Dan kan het ook prima gaan, aangezien dat natuurlijk twee keer gebeurt. Het vereist alleen wat meer zorgvuldigheid om ervoor dat de stroomafname in alle rijtuigen precies hetzelfde is aangesloten.

Let wel, bovenstaande geldt alleen als de koppelingen zijn bedoeld om de stroomafname door te verbinden. Maar daar ging de vraag over.
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2019, 13:15:47
Het is inderdaad maar net wat de bedoeling is. Als het gaat om doorlussen van de stroomafname dan is naast elkaar het beste.
Maar als je b.v. ledverlichting in de rijtuigen hebt en geen gelijkrichter per rijtuig dan moet je gelijkspanning toevoeren en dan is boven elkaar handiger.
Kom je er helemaal niet meer uit, sluit het dan eenmalig aan en zet nooit een rijtuig andersom.
Titel: Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: henk op 27 September 2019, 13:36:01
En ik denk zelfs dat het probleem waar Timo mee begon, had te maken met het kruislings verbinden van de draden aan de tweepolige Viessmann koppelingen en nergens anders mee.

Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus :(

Maar dat zal na een jaar of acht wel zijn opgelost.  :)
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Timo op 29 September 2019, 12:24:41
Beste allen,

Nu werd ik door Silvolde hier weer op geattendeerd maar ik had in eerste instantie geen ideeeeee meer waar hij het over had ;D

Het probleem was inderdaad het railspanning of +- doorvoeren. Waarbij je voor het eerste dus links-rechts koppelingen wilt en voor het laatste boven-onder. En probleem zat hem er in dat ik liefst railspanning wilde doorvoeren. Het was namelijk om het rijgedrag te verbeteren en in +- alleen zit geen DCC meer*.

Mijn idee was uiteindelijk om toch maar +- door te voeren en hopen dat er nog genoeg DCC via de eigen willen de decoder zou bereiken. Helaas kwamen er toen wat andere zaken tussen en heb ik de boel (goed) ingepakt. En eerlijkheid bied mij te zeggen dat het geheel nog steeds ingepakt zit. ::) Het is dus een beetje een projectje dat heeeeel diep in de vrieskist is beland... :-X Misschien wel een goed project om aankomend jaar weer uit de ijskast te halen. Maar al mijn materieel staat nog ingepakt en heb op dit moment zelfs geen DCC bron :angel: Dus daar zou ik dan eerst iets aan moeten doen. :angel:

In ieder geval nog bedankt voor het meedenken na al deze tijd! (y)


Timo


* Tenzij ik stiekem maar half zo gelijkrichten maar dat is weer niet zo makkelijk bruikbaar. :angel:
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: Te 2/2 op 29 September 2019, 17:19:23
Bij de Viessmann/Tams koppelingen moet je in de gaten houden dat de draden kruislings contact maken. Dan kan het ook prima gaan, aangezien dat natuurlijk twee keer gebeurt. Het vereist alleen wat meer zorgvuldigheid om ervoor dat de stroomafname in alle rijtuigen precies hetzelfde is aangesloten.

Deze opmerking zit me dwars, en dat komt door een plaatje uit de Viessmann 5048 handleiding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viessmann-5048.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viessmann-5048.png)

In dat plaatje is er geen sprake van draden die kruiselings contact maken bij het contact van wagon naar wagon.

Iets anders is een waarschuwing uit 2017 (http://www.zimo.at/web2010/documents/Einbau%20Kupplung%20Viessmann%205048.pdf) over gesloten normschachten bij Fleischmann loks (pagina 2):
Citaat
Bedingt durch die Litzenlötungen, isoliert durch Schrumpfschläuche, können die Kupplungen nicht bis zur Einrastung in einen geschlossenen Normschacht eingesetzt werden.
Bei Fleischmann Normschächten ist dies kein Problem,  da  diese  eine  Freistellung  für die Litzenlötungen haben.
Bei geschlossenen Normschächten muss eine Facette auf der Unterseite angebracht werden.
Bei manchen Lokmodellen mit geschlossenem Normschacht ist der Einbau ohne Nacharbeit an der stromführenden Kupplung gar nicht möglich.

Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, want ik heb te weinig materieel dat is uitgevoerd met normschachten.
Titel: Re: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
Bericht door: henk op 29 September 2019, 18:00:10
Ik bedoel bij twee gekoppelde koppelingen. Ook logisch bij elektrische verbindingen verticaal, maar de twee aansluitdraden horizontaal. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je de stroomafname wilt doorverbinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23717A31-0520-44CC-81C5-C50CA6EB283D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23717A31-0520-44CC-81C5-C50CA6EB283D.jpeg)