BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jumboy op 28 February 2007, 19:36:40
-
Hallo,
Misschien stel ik hier wel een heel domme vraag, maar ik kom er even niet uit.
Ik maak gebruik van:
- Intellibox
- Lenz Gold decoders
- Brelec Functie decoders
Het probleem:
Als ik het locadres wil invoeren (9406) dan wijst het pijltje op de IB naar boven (naar voren).
Maar de aan de voorkant brandt dan de sluitverlichting.
Ik denk dat het aan de CV ligt, of niet?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de frontverlichting gaat branden als het pijltje naar boven (voren) wijst?
En de sluitverlichting als het pijltje naar beneden (achteren) wijst?
Iemand een idee?
Ik weet hoe ik een CV kan veranderen, maar alleen bij lange adressen zie ik het licht aan het eind van de tunnel niet... :(
Ik hoor graag van jullie
Alvast bedankt.
greetz JB
-
Eigenlijk snap ik je probleem niet.
Vraag is de verlichting dan wel juist bij een kort adres?
De Ib heeft voor de rest een menu om langeadressen te programmeren, dus wat is daar het probleem.
Mvg
Wim.
-
Het probleem is opgelost.
M'n oom heeft er even naar gekeken.
Er zaten 2 draden fout gesoldeerd.
Even goed bedankt, sorry voor de domme vraag!
greetz JB
-
Er zaten 2 draden fout gesoldeerd.
Even goed bedankt, sorry voor de domme vraag!
Mocht zoiets vaker voorkomen: in veel gevallen kun je dit ook oplossen zonder het om te solderen. Verkeerdom aangesloten verlichting kun je goed werkend krijgen door de function mapping-mogelijkheden te gebruiken. Kortweg houdt dat in dat je alle aangesloten functies (waarvan de gele en witte draad voor verlichting er twee zijn) kunt toewijzen aan verschillende functietoetsen en richtingen. Bij de Lokpilot kun je daar heel ver in gaan, bij de Lenz LF100XF functiedecoder zijn de mogelijkheden daarvoor heel beperkt. Hoe het bij de Goldserie daarmee zit weet ik niet, geen ervaring mee.
Groet, Julius
-
Julius,
Het beste van al is het omhet op de juiste manier aan te sluiten, al het andere zijn lapmiddelen.
Mvg
Wim.
-
Dat bestrijd ik ook zeker niet Wim. Als het echter zoals in dit geval pas blijkt als de hele meuk al in elkaar zit, is het naar mijn mening vaak eenvoudiger wat met CV's te rommelen dan de hele zooi weer los te halen. :)
Groet, Julius
-
Julius, ik kan me heel goed vinden in de opvatting van Wim. Zoals bij alles wat je doet is het ook bij het inbouwen van decoders van belang om gestructureerd en nauwgezet te werk te gaan.
Dat houdt b.v. in dat je, voordat je begint, eerst duidelijk vaststelt: wat is links en rechts, wat is voor en achter, welke motoraansluiting zat in de analoge situatie aan de linker wielen en welke aan de rechter wielen.
Als je dat eenmaal hebt vastgesteld is het verder een kwestie van precies de aansluitvoorschriften volgen. Dus eerst de verbindingen tussen stroomafname en motor wegnemen, dan rood aan rechts, zwart aan links, oranje aan motor voormalig rechts, grijs aan motor voormalig links, wit aan lampje voor, geel aan lampje achter.
Nou zit ik warempel een inbouwinstructie te typen, maar wat ik maar zeggen wil: als je zo gestructureerd te werk gaat dan moet het gewoon meteen goed werken.
-
In een stuurstand rijtuig met fuctie decoder moet het andersom. Rijd de loc vooruit(getrokken trein) rood op stuurstand, loc achteruit (loc duwt)wit op stuurstand.
Er zijn hier personen op het forum die analoog rijden en zweren bij analoog maar alles over digitaal beter weten.
Flip
-
En Flip, wat is daar dan mis mee. Er zijn ook hele volksstammen die de heilige geschriften uit hun hoofd kennen, en er verder ook niets mee doen.
Kwestie van interresse, en gewoon leergierig zijn.
En als iemand ergens iets meer van weet dan een ander, wil nog niet zeggen dat hij het per definitie beter weet.
Mvg
Wim.
-
ik heb zelf een andere probleem met een decoder.
Heb pas geleden een NS 1838 gekocht op marktplaats digitaal.
nu ik deze op mijn baan zet trekt hij heel erg sloom op en remt hij ook heel sloom af....en als ik achteruit ga brandt de verlichting gelijk andersom terwijl de lok nog vooruit rijdt...dus hij rijdt rechts en ik wil naar links reageert de verlichting hier meteen mee...
die oprem en aftrek vertraging kan ik ook niet uitzetten met cv 3 / 4
ik weet niet wat voor decoder hierin zit en hoe ik deze moet resetten?
hij ziet een beetje het zelfde eruit als een Lenz Gold decoder
het stekkertje is gelijk aan die Uhlenbrock decoders dus met pinnetjes die gesoldeert zijn.
wie kan me helpen :).
ps ik prop mij vraag hierin om beneluxspoor schoon te houden anders teveel topics!...hopelijk is dit niet storend
-
hehe eindelijk gevonden cv 8 waarde 33 is reset...
dat verlichting gedoe krijg ik niet opgelost zal wel zon goedkope decoder wezen :( hij bromt ook bij lage snelheid ;) bromvlieg :)
-
Decoder type en merk onbekend, lees CV8 en CV7 vertel ons de uitkomst en je krijgt de juiste gegevens.
Zo te lezen is het een Lenz Decoder van het type 1014. Zonder Cruise Control.
Mvg
Wim.
-
er is maar 1 domme vraag!!! en dat is de vraag die je niet stelt! ;D ::)
-
Jammer dat de Multimaus niet kan uitlezen :(.
zou best die decoder zijn.
heb hem nu in een MDDM geprikt daar rijdt die beter in alleen dat gebrom probeer ik weg.
waar komt dat toch in godsnaam vandaan met die decoders analoog bromt geen 1 trein :(
-
Omdat een decoder de motor niet met gelijkspanning aanstuurt maar met een blokvormig signaal.
Groet Gerrit