BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Richey op 22 June 2011, 21:44:20
-
Hoi,
Een beetje een lastig vraagje, waarvan ik weet dat een hoop mensen dit waarschijnlijk hebben opgelost maar ik nog weinig over heb kunnen vinden.
Een hoop treinen hebben op de voorste twee assen van een motorstel twee asb's zitten, en kunnen daar dus geen stroom pakken of weerstand opwekken. Hoe lossen jullie dit op? Bij mij denderen die treinen (door verkeerde detectie) namelijk her en der compleet te ver door... :(
-
Als het even kan wielen met asb vervangen door wielen zonder asb.
Heeft een model echt asb nodig voor voldoende trekkracht, dan kun je kijken of de wielen met asb zijn te verplaatsen, zodat in ieder geval de eerste wielen stroom afnemen.
-
Het gaat hier bijvoorbeeld om de Marklin motorpost, en om de lima mat46. Vooral de mat46 heeft echt die asb's wel nodig, en ik zie ook zo gauw niet hoe ze verplaatst kunnen worden... :S
-
De Lima mat '46 heeft toch maar aan één kant van het motordraaistel asb'tjes? Als de wielen aan de andere kant nu geen stroom afnemen, dan is er gemakkelijk een stroomafnemer te plaatsen.
De motorpost redt het volgens mijn nog prima met alleen asb op de tweede as van het motordraaistel. Veel meer dan zichzelf en eventueel wat postwagens hoeft hij nooit rond te sjouwen. Vervangen is niet gemakkelijk, maar het kan wel.
-
Hi All,
Bovendien nemen, als het goed is, ook wielen met asb's stroom af. Bij mijn locs (Roco, Lima, Piko) werkt dat in ieder geval wel zo.
-
Mja... het gekke vind ik dat dat ze helaas wel tegen mijn kunstzinnig gefabriceerde stootjukken aan kletteren en ook gewoon door blijven staan te malen... :(.
Dit terwijl een sprintertje of een hondekop wel "braaf" voor het stootjuk tot stilstand komt... :P. Het is echt een beetje een "pain in the ass", want bijvoorbeeld keerlusmodules werken wel gewoon correct.
Misschien toch maar eens iemand die er meer van weet "op de koffie" vragen... :)
-
De meest radicale oplossing: weg met die asb's en aandrijving en stroomafname op alle wielen.
Maar dat vergt bij een Märklin model wel een erg drastische verbouwing.
Haalbare oplossing: zo veel mogelijk met het niet aangedreven draaistel voorop rijden.
-
Hmm... Heb er geloof ik iets op gevonden.
Gewoon die assen insmeren met weerstandslak zoals ik altijd doe, maar vervolgens ook de hele ASB's insmeren met die bende... :).
Werkt tot nu toe perfect (y).
-
of.....
je stelt in je software in dat het contactpunt wat verder naar achteren ligt (namelijk de afstand tussen de voorste - geïsoleerde - as en de eerste as die detectie veroorzaakt.
Gerard
-
Maar dan krijg je weer te vroeg een melding als de loc niet met ASB's voorop rijdt.
Huub
-
Nee hoor, dat kun je per rijrichting instellen.
Gerard
-
Nou, ik had het probleem dat bijvoorbeeld de motorpost dus nooit met zijn achterste truuk op dat gedeelte terechtkomt. Normaal gesproken met de voorste as komt de lok/het treinstel dan keurig vóór het stootjuk tot stilstand, behalve als hij dus die voorste truuk niet herkent.. :(. Dan blijft hij dus oneindig tegen het stootjuk aanmalen... :P.
Maar bij mij is het probleem voorlopig opgelost... (y)
-
Hoi Richard,
Ik kom overigens graag eens op de koffie om te zien of er geen subtielere oplossing is. Je draaistellen liggen overigens klaar. Ik zal begin volgende week opsturen.
-
Haha prima :). Kun je eens kijken naar mijn geknoei op 't zoldertje... :).
Vooralsnog werkt mijn oplossing in ieder geval goed... :).