BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Werner op 19 June 2011, 19:07:53
-
Op dit moment ben ik met een testbaan bezig waarop ook een laadstation voor zelflossers komt.
Onder elke zelflosser zit een magneet. Op de plaats waar geladen wordt (met rupsband) zit een reedcontact.
Zodra het reedcontact geschakeld wordt moet de rupsband aangaan. bv 5 sec.
Vervolgens moet de trein verder rijden tot de volgende zelflosser en begint het weer opnieuw.
Echter ik weet niet hoe ik dit het best aan kan pakken. Dit zit hem vooral in de software.
Ik gebruik software Train Controller 7.0 Gold
Wie kan mij opweg helpen.
Werner
-
Hallo Werner,
Ik weet niet of het de juiste en makkelijkste weg is om dit met magneetjes te doen, ik denk meer aan om in een blok dat in het laadstation zit omdaar vertuele contacten te plaatsen.
Zodra de trein gestopt is in het blok van het laadstation bij de vertuele melder geef je dan bij opties de opdracht dracht de band moet gaan lopen voor een bepaalde tijd, als dit stopt dan moet de trein verder rijden naar een volgende vertuele melder (afstand kun je instellen) enn dan moet het weer bij de band starten enz.
Ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken.
Gr Piet
-
Met een lichtsluis of met stroomdetectie lijkt mij de beste oplossing.
mvg,
Sander
-
Ik denk dat een lichtsluis het zelfde effect heeft als de reedcontact.
Maar dat de reed contact betrouwbaarder is.
En stroom detectie is niet echt een optie volgens mij.
Dan heb je net zoveel kleine blokken nodig als wagons, met bijbehorende elektronica.
Dus het idee op zich in helemaal niet zo slecht.
Maar ik heb me nog niet zo verdiept in Traincontroller
-
Hallo Werner,
Ik weet niet of het de juiste en makkelijkste weg is om dit met magneetjes te doen, ik denk meer aan om in een blok dat in het laadstation zit omdaar vertuele contacten te plaatsen.
Zodra de trein gestopt is in het blok van het laadstation bij de vertuele melder geef je dan bij opties de opdracht dracht de band moet gaan lopen voor een bepaalde tijd, als dit stopt dan moet de trein verder rijden naar een volgende vertuele melder (afstand kun je instellen) enn dan moet het weer bij de band starten enz.
Ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken.
Gr Piet
Piet, daar heb ik ook aangedacht, echter ik het 2 en 4 assers. De lengte van de wagens zijn dus verschillend. En om flexibele te zijn kun je dit volgens mij het beste met een reedcontact oplossen.
Ik denk dat een lichtsluis het zelfde effect heeft als de reedcontact.
Maar dat de reed contact betrouwbaarder is.
En stroom detectie is niet echt een optie volgens mij.
Dan heb je net zoveel kleine blokken nodig als wagons, met bijbehorende elektronica.
Dus het idee op zich in helemaal niet zo slecht.
Maar ik heb me nog niet zo verdiept in Traincontroller
Ik ben niet zo'n techneut om met lichtluizen te weren. Reedcontacten zijn lekker eenvoudig. Of zie ik dit verkeerd?
Maar zoals ik al aangaf, het echte probleem zit hem in de aansturing van software naar de trein. Volgens mij is de signalering e.d. het eenvoudigst.
Werner
-
Daarom gaf ik ook reedcontacten als voorkeur ;)
Hier heb je weinig elektronica voor nodig.
-
Het reed-contact zal via een bezetmelder contact moeten maken met de centrale.
de centrale zal dan een een signaaltje moeten sturen (via bv een wissel decoder) naar de lopende band, alsof die gewoon een ontkoppelrail of wissel 5 seconde moet bekrachtigen. (dat jij er een lopende band achter hangt maakt niet uit)
en het 6/7 seconde stoppen bij de reed switch zou je gewoon kunnen zien als een stationnetje.
maakt de centrale niet uit of er een trein eerst een rondje rijdt voor die stopt, of bij elk karretje.
-
Werner,
Bij het gebruik van vertuele contakten maak het niet uit of je 2 of 4 assers gebruik en of ze verschillend van lengte zijn. Alle vertuele contakten zijn individueel op lengte instelbaar
Het enigste nadeel is hier bij wel dat de samenstelling van de trein (volgorde van de 2 en 4 assers) moet wel hetzelfde zijn al zou dat ook nog wel op te lossen zijn door treinen een eigen indentiteit te geven maar dat wordt wel wat meer werk.
Het grote voordeel van vertuele contacten is dat je niet extra's hoeft te kopen of aan te sluiten, het enigste dat je moet doen en dat is wel iets meer werk, is het instellen in het programma zoals optie's en voorwaarde.
Gr Piet
-
Het reedcontact schakelt een tijd relais in.
Het tijdrelais laat de lopende band een X tijd draaien.
Nu alleen nog ff zien hoe je dan software matig de trein verder laat rijden....
Wat als de trein gewoon langzaam rijdt? Decoder stap 2 of 3 bijv. Er vanuitgaand dat de lopende band dan continu draait. Is dat geen optie?
mvg,
Sander
-
Reedcontact schakelt een tijdrelais dat gedurende 5 seconde de trein stopt en de transportband start.
Na die 5 seconde rijdt de trein weer langzaam verder, tot de volgende magneet.
Werkt zowel analoog als digitaal, en heb je geen Traincontroller, Koploper of wat voor programma / PC voor nodig.
Met wat extra relais kan je alles nog wat mooier maken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Werner,
Bij het gebruik van vertuele contakten maak het niet uit of je 2 of 4 assers gebruik en of ze verschillend van lengte zijn. Alle vertuele contakten zijn individueel op lengte instelbaar
Het enigste nadeel is hier bij wel dat de samenstelling van de trein (volgorde van de 2 en 4 assers) moet wel hetzelfde zijn al zou dat ook nog wel op te lossen zijn door treinen een eigen indentiteit te geven maar dat wordt wel wat meer werk.
Het grote voordeel van vertuele contacten is dat je niet extra's hoeft te kopen of aan te sluiten, het enigste dat je moet doen en dat is wel iets meer werk, is het instellen in het programma zoals optie's en voorwaarde.
Gr Piet
Ik ben het met je eens, echter ik wil graag flexibel blijven. Dus wanneer een trein in een andere setting aan komt dan moet hij het ook doen.
Een ander voordeel met het reedcontact is dat dit gegarandeerd een vastpunt is in de baan. Mocht er tijdens het rijden iets verkeerd gaan dan is de kans dat er iets niet goed gaat bij een virtueel contact groter dan bij een reedcontact.
Reedcontact schakelt een tijdrelais dat gedurende 5 seconde de trein stopt en de transportband start.
Na die 5 seconde rijdt de trein weer langzaam verder, tot de volgende magneet.
Werkt zowel analoog als digitaal, en heb je geen Traincontroller, Koploper of wat voor programma / PC voor nodig.
Met wat extra relais kan je alles nog wat mooier maken.
Groet,
Gerard van der Sel.
Dit klopt. Dit ook mijn insteek. Echter ik moet in TC wel de opdracht geven verder te rijden totdat het volgende 'punt' wordt gepasseerd. Hoe moet je dat dan doen. (zie mijn vraagstelling).
Ik zal wel een blindevlek hebben, maar kom er zelf niet uit met de software.
Werner
-
TC hoeft toch helemaal niet te weten dat de trein is gestopt?
Je laat de trein heel langzaam rijden en onderbreekt de spanning naar dat spoor telkens 5 seconden.
Als je de snelheid maar laag genoeg houdt, hoeft dat visueel geen probleem te zijn en TC denkt gewoon dat die trein al die tijd nog lekker aan het rijden is.
Huub
-
TC hoeft toch helemaal niet te weten dat de trein is gestopt?
Je laat de trein heel langzaam rijden en onderbreekt de spanning naar dat spoor telkens 5 seconden.
Als je de snelheid maar laag genoeg houdt, hoeft dat visueel geen probleem te zijn en TC denkt gewoon dat die trein al die tijd nog lekker aan het rijden is.
Huub
Volgens mij is dit laatste wel een probleem.
Ik geef namelijk een route op welke de trein moet rijden. De afstand die hij aflegd is ook tijd gebonden. Dus wanneer de stroom eraf gaat tikt de klok vrolijk verder.
Maar ik zal het wel proberen. De uitkomst laat ik weten.
Werner
-
Werner,
Het plaatsen van een reedcontact is denk ik de enige goede manier.
Het reedcontact wordt bediend door een mageneetje die onder elke zelflosser zit en reageerd dus alleen maar op een zelflosser.
Een lichtsluis of melder (virueel of niet) maak hier geen onderscheid tussen.
Storten zou dus ook kunnen gebeuren indien de loc passerd.
Je zegt dat de trein een tijdgebonden route moet afleggen, hoe los je dit dan op als de trein een andere lengte heeft?
Naarmate er meer of minder zelflossers achter hangen zal het "storten" langer of korter duren.
De trein langzaam laten doorrijden i.p.v. stoppen tijdens het storten is wel een goede optie denk ik.
De variabele lengte heb je dan ook meteen opgelost.
Met stoppen bij elke storting weet ik niet hoe je dit moet vertalen naar Traincontroller, ik heb hier nog geen ervaring mee.
Willem
-
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/infrarood-gebruiken-op-de-modelbaan.html
-
Dat ziet er geweldig uit.
Zal me eens verdiepen in deze afhandeling.
Bij het reedcontact krijg ik wel eens foutmeldingen. Waarschijnlijk ligt het aan de magneet.
In ieder geval infrarood kan een oplossing zijn. Nu alleen nog ingevenin TC, dat wordt nog even een uitdaging.
Werner
-
Hallo Werner.
Piet, daar heb ik ook aangedacht, echter ik het 2 en 4 assers. De lengte van de wagens zijn dus verschillend. En om flexibele te zijn kun je dit volgens mij het beste met een reedcontact oplossen.
Dit is in TC ook geen probleem als je mij je prive Email adres stuur dan stuur ik je een voorbeeld handleiding toe hoe ik dit hebt opgelost met voorwaarde en autotrain opdrachten.
Dit kost in TC ongeveer een kwartiertje werk en je hoeft niets extra erbij te plaatsen, geen magneetjes, geen infrarood sluis of iets anders.
Of kijk even op http://www.dutchroco.nl/index.php onder Traincontroller.
Gr Piet