BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jes op 19 June 2011, 16:12:27
-
Wierum. Wie de noordelijk klinkende plaatsnaam googelt, ontdekt dat er twee Wierums in Nederland zijn, een tegen de zeedijk gelegen in het noorden van Friesland en een in het Groninger Hogeland. Beide zijn het terpdorpjes midden in een wereld van wijdsheid, van klei, van aardappels, misschien van een vergeten visserijverleden. Een wereld van kleine dorpen met bescheiden huizen, opeengepakt tegen de oude kerk, schuilend tegen de wind in het lege landschap.
Het is het land waar mijn voorouders leefden.
Deze sfeer wil ik in het project combineren met mijn eigen herinneringen van opgroeien in het Noorden in de jaren 80. De tijd waarin treinen nog gewoon geel waren, waarin nog jaarlijks de aardappeltreinen naar Stiens of Franeker reden. Maar ook de tijd dat je onderweg naar Harlingen nog een VAM-trein tegen kon komen. Voor mij waren dit de jaren dat mijn interesse in de spoorwegen begon.
Beide Wierums zijn uiteraard nooit per trein bereikbaar geweest. Maar dat geeft niet, mijn project is geheel fictief. Op mijn baan heeft Wierum een klein station waar een keer per uur de Wadloper stopt. De klassieke beveiliging is recentelijk verdwenen, evenals de oude DE-2 stellen. Misschien heeft Wierum een station met een smal eilandperron, misschien een kopstationnetje. Ik weet het nog niet. Wel is er nog goederenvervoer aanwezig. Naast een grote aardappelloods zullen gesloten wagons geladen worden met aardappels bestemd voor Zuid-Europa. Met de dagelijkse goederentrein zal ongetwijfeld ook wel eens een wagen voor de plaatselijke schroot- of kolenboer meekomen.
Voorlopig wil ik me nog niet teveel richten op een baanplan of überhaupt afmetingen van de baan. Het wordt echt een meerjarenproject dat langzaam vorm gaat krijgen. Ik sta open voor nieuwe ideeën en veranderingen in inzicht gedurende de bouw. In eerste instantie begin ik met de bouw van een paar beeldbepalende gebouwen voor Wierum. Heel snel meer! :)
-
Hoi Jes, welkom op dit forum!
Het doet me altijd goed wanneer er "Noordelijke" banen gebouwd worden, dus zal ik de bouw van jouw baan ook vol interesse gaan volgen! Succes!
-
Dank Jos! Ik begin maar gauw met het station van Wierum.
Het station
Het voorbeeld voor het stationsgebouw is dat van Loppersum: een standaardtype SS gebouw waarvan er vele verrezen aan de spoorlijnen Leeuwarden-Stavoren en Groningen-Delfzijl. Helaas zijn de meesten bij de ombouw van de lijnen in de jaren 70 verdwenen. Slechts het gebouw van Loppersum is dit lot bespaard gebleven.
(http://4.bp.blogspot.com/-0mXfns7LNcY/Tf4JQ6TZdWI/AAAAAAAAAQA/E4SnM73fjtM/s1600/P1010347.JPG)
Het waren ruime stations voor de vaak kleine dorpen waarvoor ze gebouwd werden. Naast het plaatskaartenkantoor, bagageruimte en wachtkamers (een voor de 1e en 2e klasse en een voor de 3e klasse), was er een royale dienstwoning voor de stationschef en zijn gezin.
De bouw begon met het maken van alle deuren en ramen van 1,0 x 0,75, 1,5 x 0,5 en 0,5 x 0,5 mm styreen stripjes van Evergreen. Ik geloof ongeveer 400 stukjes in totaal, een ruime maand werk.
(http://4.bp.blogspot.com/-Ej47uMgzA9c/Tf4G11J4GsI/AAAAAAAAAPo/sM84dWO8AKU/s1600/ramen.JPG)
De muren maakte ik van een sandwich van 0,5 mm styreen plaat en Slaters baksteenplaat. De speklagen zijn strips die tussen de reepjes baksteenplaat gelijmd werden. De rollagen heb ik van Milliput gemaakt, maar de volgende keer probeer ik ook deze van baksteenplaat te vervaardigen aangezien dit slecht voldeed.
(http://2.bp.blogspot.com/-eUO15tQwWSw/Tf4HXNipGvI/AAAAAAAAAP0/9rw_jttTDPE/s1600/IMG_3436.JPG)
Even testen of alle ramen en deuren passen:
(http://4.bp.blogspot.com/-bmfRk__PFYc/Tf4HLN6sZ7I/AAAAAAAAAPw/v1Atknv63qk/s1600/IMG_3432.JPG)
Na het in elkaar zetten en verstevigen van de muren was het een enorm gepriegel om de daklijsten en regengoten passend te krijgen. Wederom een kwestie van enorm veel styreen stipjes. Uiteindelijk bleek alles gelukkig goed te passen:
(http://1.bp.blogspot.com/-a9sHazcr9VM/Tf4G_tnW3WI/AAAAAAAAAPs/WsNEz0TYtrA/s1600/IMG_0067%25282%2529.JPG)
Een maandje of 4 na het begin van het project was het eindelijk tijd om met de details en het schilderen te beginnen. Ik had de speklagen even dik als de baksteenplaat gemaakt, waardoor het erg moeilijk was deze strak wit te schilderen. De volgende keer laat ik deze zeker een beetje verzinken of uitsteken, scheelt veel frustratie!
Na toevoegen van dak en schoorstenen is het station nu min of meer af. Nog een paar details te doen zoals regenpijpen en een enkel afgebroken stoepje. Ik twijfel nog of ik het houtwerk dat oorspronkelijk bij deze stations tegen de gevels zat zal toevoegen.
(http://3.bp.blogspot.com/-s0nHbD8OG9M/Tf4Hhq0ihNI/AAAAAAAAAP4/JhOPocUF7S0/s1600/P1010452.JPG)
(http://1.bp.blogspot.com/-k3GfzqtWmSY/Tf4HrOYQOmI/AAAAAAAAAP8/WJ75WN7lMeY/s1600/P1010454.JPG)
-
In 1 woord PRACHTIG!!!!
Dit wordt vast en zeker een fantastisch project.
Ik blijf dit volgen. Succes.
JJHoitema
-
Yep, weer een juweeltje erbij.
-
En aan de titel te zien kunnen we nog lang van de bouwverslagen genieten ;D.
-
Ziet er schitterend uit ! Complimenten, ik blijf zeker volgen.
-
Wauw, fantastisch! In een woord geweldig en dat in schaal N!
Groet,
Jeroen
-
(y) bijzonder mooi gemaakt en dat ook nog wel in N (y)
-
Hallo
Dat ziet er goed uit.
Olaf
-
Erg gaaf Jes! Top!
-
Prachtig station zeg, moet ik ook eens over nadenken zoals je dat gedaan hebt.
-
mijn complimenten.
blijf het volgen (y)
-
Hartelijk dank voor alle positieve reacties! :)
(http://1.bp.blogspot.com/-X6qzYSKa17I/Tf49FGCWPkI/AAAAAAAAAQE/72VQXJtLQow/s1600/P1010457.JPG)
Vorige week was ik in het Zuiderzeemuseum en daar heb ik deze twee leuke dorpshuisjes uit Zoutkamp (Groningen) gefotografeerd. Dit wordt mijn volgende project voor Wierum. Ik zal proberen de bouw van deze huisjes wat uitgebreider te beschrijven.
De voortgang gaat in de regel niet zo hard en bovendien staat er een verhuizing aan te komen maar ik hoop zo nu en dan een update te kunnen posten.
-
Dat ziet er goed uit (y) en dat nogwel in N.
-
Dat ziet er erg leuk uit. Ik heb dit gebouw ook nog in de steigers staan voor een projectje. Alleen jammer dat het in N is. ;) Ik ben blij dat er steeds meer noordelijk stations in model verschijnen.
Erik
-
Als je zo gebouwen kan bouwen dan ben je top klasse (y)
prachtig zal dit draadje blijven volgen
Bob
-
als dat station H0 was had je al mn complimenten gekregen, maar omdat t N is krijg je dikke hulde, heel strak werk! en groningse huisjes zijn altijd gaaf, maak ze goed knaloranje!
-
Een heel mooi begin! Ik kom wekelijks meerdere malen in Loppersum en
het stationsgebouw lijkt als 2 druppels water, heel mooi.
Is het gebouw gebouwd volgens tekeningen of is alles terplekke (in Loppersum)
opgemeten en daarnaa teruggeschaald? Ik zie wel iets van een tekening liggen.
Mijn intresse is er, dit is ook één van mijn favoriete stationsgebouwen welke
ik ook een keer wil neerzetten voor een toekomstig project.
Ik blijf het volgen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Is het gebouw gebouwd volgens tekeningen of is alles terplekke (in Loppersum)
opgemeten en daarnaa teruggeschaald? Ik zie wel iets van een tekening liggen.
Ik heb gebruik gemaakt van foto's van originele tekeningen, hier stonden gelukkig de belangrijkste maten en verhoudingen op. Ook was een moderne plattegrond met maten erg handig, deze kreeg ik van een van de huidige eigenaars van het gebouw. Ik heb alle maten op schaal uitgewerkt in een eenvoudige tekening.
Voor details als deuren, ramen en dakgoten heb ik vooral gebruik gemaakt van foto's van het pand nu, aangevuld met historische foto's. Er is helaas namelijk nogal wat vertimmerd aan het pand in het verleden.
Verder veel dank voor alle lof. Ik ga snel bezig met het volgende projectje!
-
Keurig gebouwd, en dat in N. Hieronder nog een plaatje van hetzelfde gebouwtje in HO.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3614.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3614.jpg)
Ik ben erg nieuwsgierig welke verf en kleur je voor de bakstenen hebt gebruikt.
Hans
-
Dat ziet er ook veelbelovend uit! Leuk te horen/zien dat dit stationsgebouw meer mensen heeft geïnspireerd :)
Voor de bakstenen gebruikte ik een ondergrond van Humbrol 70 met een was van Revell 75 (steingrau).
-
Is (was) een project van een collega bouwer. Heeft echter de interesse in de modelspoor hobby verloren zodat de modules en gebouwen nu ergens bij hem in de garage staan... Heb kleur nummer 70 zelf ook al wel eens gebruikt, gebruik ook wel nummer 100 en 113. Inwassen doe ik met sterk verdunde Tamiya 55 met een drupje afwasmiddel.
Hans
-
Wow Jes, we hebben er een topbouwer in N bij. Klasse hoor (y)
Groetjes,
Jos
-
Een sfeerplaatje van de watertoren en de wachterswoning van Loppersum...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Watertoren_Loppersum_en_WP27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Watertoren_Loppersum_en_WP27.jpg)
(bron: beeldbank Groningen)
Hans
-
Mooie plaat zeg! Wat een sfeertje zo in het begin van de 20e eeuw. Ik denk dat er ook vast wel een plekje in Wierum te vinden is voor zo'n mooie wachterswoning. :)
Ik heb intussen de dorpshuisjes uitgewerkt in schaaltekeningen. Ik had me eigenlijk nog niet echt gerealiseerd hoe klein zo'n huisje in N is: de beide gevels samen zijn net iets meer dan 6 cm. Morgen heb ik een dagje gereserveerd om een beginnetje te maken met de deuren en ramen. Ik zal proberen van elk stapje van de bouw wat te laten zien.
-
Twee Zoutkamper dorpshuisjes
Aan het Kerkpad in Zoutkamp stonden twee kleine dorpshuisjes, waarvan de linker (met het iets hogere dak en schoorsteen) rond 1900 bewoond werd door dorpsomroeper Jan Mellema. Ik citeer het tekstbordje dat in het Zuiderzeemuseum is te lezen: Met een bel maakte hij bekend dat er nieuws was. Zo meldde hij, na aankomst van een vissersschip in de haven, dat de afslag weldra zou beginnen. Wanneer iemand iets te verkopen of wat verloren had, kwam hij of zij bij Jan terecht. Voor een kwartje riep hij de boodschap in het dorp om.
Het gedrongen uiterlijk en de mooie oranje kleur spreken me erg aan, precies de sfeer die ik in de Wierumer dorpsstraat wil bereiken. Dit zijn tot nu toe het kleinste huisjes waar ik in spoor N aan ben begonnen, een echte uitdaging!
(http://2.bp.blogspot.com/-X0rz1qUk-QQ/Tg90CG_O3JI/AAAAAAAAAQY/tmqi9m9Nqdc/s1600/P1010459.JPG)
Ik ben het project begonnen met het fotograferen van de huisjes van alle mogelijke kanten. Door foto's zo recht mogelijk van voren van enige afstand te nemen, zijn ze het makkelijkst later op te meten. Mijn vriendin diende op een paar foto's als maatstok. De foto hierboven is van het rechter huisje (de buurman van Jan Mellema).
Bij het uitwerken tot bouwtekening ben ik begonnen met de maten van een enkele deur. Als je die eenmaal weet, is de rest te berekenen. Via Google Maps kon eenvoudig de verhouding tussen de breedte van de kop- en zijgevels worden gemeten.
Toen ik de belangrijkste maten op papier had gezet, was het tijd met de daadwerkelijke bouw te beginnen. Ik begin altijd met de deuren en ramen omdat ik het belangrijk vind om de verhoudingen daarvan goed te hebben. De muren bouw ik er als het ware omheen. Een specifiek probleem voor dit project is dat alles zo vreselijk klein is: De ramen zijn op schaal ongeveer 5 mm breed, de deuren 6 mm. De kleinste styreen stripjes waar ik nog prettig mee werk zijn 0,5 x 0,5 mm. Voor de buitenste rand van het raam zijn iets grotere strips nodig, hier gebruik ik 0,75 bij 1 mm. Je raadt het al: als het raam 5 mm breed is, blijft er met al die strips maar 1 mm per raam over. Geen gezicht natuurlijk, zie rechts op de foto:
(http://2.bp.blogspot.com/-3YKzMopl-1M/ThtP3PaHL7I/AAAAAAAAAQs/qQZYxxBxYvY/s1600/IMG_0126.JPG)
Om nog een enigszins acceptabele vorm te verkrijgen heb ik de ramen maar een milimeter breder gemaakt. Ik hoop dat dit straks op het totaalplaatje niet al te veel stoort. Ik heb op deze manier ook de bovenraampjes van de voordeur wat moeten aanpassen.
De vorderingen tot dusver:
(http://2.bp.blogspot.com/-3A8PfNwYtrI/ThtPrXyV49I/AAAAAAAAAQo/_EMSm1zopn8/s1600/IMG_0129.JPG)
Het maken van de ramen is op zich niet zo heel ingewikkeld, wel enorm tijdrovend. Ik begin met het op maat snijden van de stripjes voor de buitenste rand. Dit meten en snijden gaat nogal eens mis, zodat ik in de regel vele malen meer stripjes snijd dan dat ik er nodig heb. Als je de stripjes die wel lukken met Revell lijm tot een frame hebt geplakt, is het vrij eenvoudig om de dunnere stripjes aan de binnenkant er tegenaan te lijmen. De latjes in het midden zijn een kwestie van steeds goed kijken en minieme aanpassingen maken tot je tevreden bent. Gelukkig laat de lijm dit goed toe.
Al met al zit er nu een uur of 6 in de bouw. Van de 12 ramen en deuren zijn er nu 6 af, en dat zijn voornamelijk de grotere ramen. Genoeg uitdagingen dus de komende weken :)
-
Veel werk, maar dan heb je ook wat! (y)
Vriendelijke groet,
Benno
-
De deuren en ramen zijn klaar :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0133_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0133_4.jpg)
Het gekke ding rechtsboven zit in de linker kopgevel, scheef onder de schoorsteen. Ik dacht in eerste instantie dat het een raam was, maar na bestudering van foto's blijkt het een klein deurtje naar de zolder te zijn. Ook een simpel huisje als dit heeft z'n verrassingen :)
-
Na de voltooiing van de deuren en ramen waren vandaag de muren aan de beurt. Deze maak ik van Slaters baksteenplaat, die ik op een ondergrond van 0.5 mm styreen plaat (Evergeen) lijm. Dit geeft de muur net iets meer stevigheid dan alleen de baksteenplaat. Voor een van de twee kopgevels was dit vooral handig omdat hier de bakstenen een driehoeksmotief langs de dakrand hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0134_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0134_2.jpg)
De driehoekjes konden zo gemakkelijk opgemeten en ingelijmd worden. Nadeel van het samenlijmen van meerdere platen is overigens wel dat de muren de neiging hebben wat krom te gaan staan. Met een goede bodemplaat is dit overigens goed op te lossen. (dit komt later)
Na een dagje snijden, plakken en vijlen is dit de opbrengst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0140_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0140_1.jpg)
Nog niet alle ramen en deuren passen even goed, dus hier en daar moet nog wat gevijld en gemilliput worden. Morgen weer een dag :)
-
Dat ziet er wederom mooi uit!!! Ik heb veel bewondering voor mensen die zulke mooie gebouwen in spoor N kunnen maken. Ik blijf dit draadje volgen.
-
Dank je, Peter! Op zich is het niet veel ingewikkelder dan het bouwen van iets dergelijks in een grotere schaal, het enige verschil is eigenlijk dat je minder marge bij het snijden hebt dus dat dat dan ook aan de lopende band fout gaat ;)
Na alle raampjes vandaag passend gemaakt te hebben, werd een bodemplaatje gemaakt;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0142_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0142_3.jpg)
waarna het huisje gebouwd kon worden. Een hele opluchting dat alles in een keer past! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0145_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0145_3.jpg)
Het geheel ziet er nog wat rommelig uit, ik heb het niet zo nauw genomen met het uitsnijden van de witte ondergrond rondom de ramen. Hier zie je later toch niks meer van.
Vermoei ik jullie al met alle updates? ;)
-
Ge-wel-dig! Erg mooi!
-
Dank, Jos!
Met dit regenachtige weer schiet het lekker op met de bouw van de Zoutkamper huisjes. Na het inlijmen van ramen en deuren en het maken van een dakje van 0.5 mm styreen plaat lijkt het geheel al gelijk een stuk beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0152_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0152_3.jpg)
Normaal gesproken lijm ik pas achteraf de raampjes erin (dit maakt het schilderen een stuk makkelijker), maar hier heb ik het gelijk maar gedaan omdat je er door het kleine formaat van het huisje straks moeilijk meer bij de binnenkant kunt.
En met een vers pannendakje zijn de huisjes bijna verfklaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0154_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0154_1.jpg)
-
Dat ziet er sjiek uit zeg. Dat zou ik tzt ook eens moeten gaan proberen (of mijn vrouw vragen zoiets te maken)
Groetjes
Johan
-
Vandaag heb ik de huisjes van een kleurtje voorzien. De basiskleur is een mengsel van verschillende Revell kleurtjes, die nat de juiste kleur had maar iets te rood opdroogde naar mijn mening. Dit heb ik proberen te compenseren door er iets oranje overheen te drybrushen. Daarna zijn de muren gewassen met grijze acrylverf. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0167_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0167_2.jpg)
De andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0169_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0169_7.jpg)
De daken hebben een basis van oranje, met zwarte wash en een finish van een lichtgrijze drybrush.
En een pijnlijke herinnering dat je geen open zwarte verfpotjes op tafel moet laten staan... slik...:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0164_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0164_2.jpg)
Hier moet later maar een struik tegenaan :)
-
Probeer eens wasbezine om het te verwijderen.
Verder prima werk. Succes
Ted
-
Ik vrees dat ik het daar alleen maar mee uitsmeer. Bovendien gaan dan alle onderliggende verflagen ook mee, en die krijg ik nooit meer precies hetzelfde.
Nee, doe mij maar een leuke Bruidssluier ofzo ;) Geeft ook wel weer karakter aan het huis.
-
Ge-wel-dig! Erg mooi!
Tja, ik vrees dat ik in herhaling ga vallen.... Maar wat een kunst op die schaal. Knap werk.
-
En met het toevoegen van laatste details als regengoten en -pijpen (afvalstripjes styreen), beglazing (overheadsheet) en schoorsteen (tandenstoker) zijn de twee Zoutkamper huisjes min of meer klaar. Er ontbreken alleen nog nokpannen en wat lood rondom de schoorsteen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0171_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0171_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0176_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0176_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0175.jpg)
Ik heb het een erg leuk projectje gevonden. Veel gepriegel op deze schaal maar zonder al te ingewikkelde technieken en in een kort tijdsbestek zijn toch hele leuke resultaten mogelijk. Voor een volgend huisje liggen de foto's alweer klaar :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010489.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010489.jpg)
-
prachtig en lekker nederlands (y) (y)
-
Mooi man (y)
En leuk weggewerkt die verf vlek!!!
Groet,
Raymond
-
Mooi gemaakt Jes!
Op naar je volgende, die ziet er ook veelbelovend uit.
Groeten,
Oscar
-
Het Blauhoes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010493.jpg)
Dit dijkhuisje stond oorspronkelijk in Den Andel (Groningen) maar werd afgebroken en opnieuw opgebouwd in openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum. Dit museum is overigens zeer de moeite waard en prima bereikbaar per trein :).
Het huisje werd ergens in het midden van de 19e eeuw gebouwd en is momenteel ingericht als een drukkerij. Vanuit de hal ga je linksaf de drukkerij in, en rechtsaf richting woonkamer met bedsteden. Daarnaast is er nog een klein keukentje. Zo ging dat in die tijd, veel mensen werkten gewoon aan huis.
Bij het museum wilde men me graag helpen om een model van het huisje te maken, binnen twee dagen had ik al een envelop met de tekening op de deurmat liggen. Wat een service! Ik heb het originele ontwerp wel iets moeten aanpassen. Zoals op de foto te zien is, staat het huis op een aflopende ondergrond, ik heb dit iets recht getrokken om het huis straks iets makkelijker inpasbaar te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0241_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0241_5.jpg)
Het modelbouwstilleven van vanavond. De meeste raampjes en deuren zijn alweer klaar. De vier miniscule raampjes onderaan komen in de kopgevels. Ze moeten nog wat bijgesneden worden, maar ik laat ze eerst even drogen aangezien de boel al verbuigt als je ook maar met het mes in de buurt komt.... Snel meer!
-
Zo zeg, en dat in schaal N (y)
Goed zeg! Hoop geduld zie ik al wel.
Als kerk misschien de Abdijkerk in Aduard? Dit bouwwerk staat wat lager dan de doorgaande weg, met een soort perkje van grind er om heen. Het was oorspronkelijk de ziekenzaal van het klooster.
Volgens mij ben je daar de komende winter wel weer zoet mee, hihi!
(P.S. Ben opgegroeid in Aduard, zodoende dit idee)
-
Knap werk man. (y)
Gr Chris
-
Dank jullie wel, Thijs en Chris!
Thijs, ik zat zelf te denken aan het kerkje van Oostum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkje_van_Oostum) maar ik vind de abdijkerk van Aduard ook zeker een mooie en bijzondere verschijning! Apart torentje ook. Dank voor de tip!
-
Ga je het "lutje-potje" (baby huisje) dat voor het Blauhoes staat ook in model maken?
-
Je kunt ook nog 1:1 voorbeelden vinden in Spaarndam (noord oostelijk van Haarlem). Hele dorp is op/tegen een dijk gebouwd.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ga je het "lutje-potje" (baby huisje) dat voor het Blauhoes staat ook in model maken?
Hé dus dat is een lutjepotje! Ik vroeg me al af waar het kleine huisje voor diende*. Natuurlijk moet die er in model ook bij komen :)
*Ik heb het even opgezocht: Een lutje-potje is een klein schuurtje met een open kant waarin kleine kinderen buiten konden vertoeven, zodat ze niet de hele dag in de vaak tochtige en vochtige huizen hoefden te blijven. Een uitvinding uit de jaren 30 van huisarts Posthumus uit Eenrum (Groningen).
@ Gerard, dank voor de tip! Spaarndam lijkt me een mooie plaats om eens te bezoeken. Volgens mij kan ik voorlopig nog wel even vooruit met voorbeelden van karakteristieke nederlandse huisjes :)
-
Het blauhoes vordert gestaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0415_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0415_2.jpg)
Helaas ontdekte ik te laat dat de tekeningen die ik gebruik nogal afwijken van de werkelijkheid (voornamelijk de afstand bovenkant ramen - dakrand). Ook ben ik hier en daar een beetje haastig geweest met de locatie van een aantal raampjes, dus het geheel is niet 100% conform de werkelijkheid. Maar ja, uiteindelijk gaat het gelukkig om het karakter van het huisje, niemand die het gaat nameten :).
Voor het volgende project ligt de inspiratie alweer klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zpc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zpc.jpg)
Wie het weet mag het zeggen! (Tip: de foto komt hier (http://www.bildtsdokumintasysintrum.nl/index.php?item=intro) vandaan :))
-
Ah, een lutje-potje in schaal 1:160... dat wil ik wel zien. Onze kinderen hebben ook in zo'n lutje-potje gelegen, lekker buiten en geen last van dieren en insecten. Het mag eigenlijk niet op een modelspoorbaan met een noordelijk thema ontbreken.
-
... en het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0424_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0424_2.jpg)
Mijn nieuwe MiNis VW busje mocht meeposeren op de foto's :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0423.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0423.jpg)
Tezamen met de Zoutkamper huisjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0426_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0426_1.jpg)
Echt tevreden ben ik niet, zoals gezegd ging er het een en ander mis met de maten en daarnaast pakte een experiment met primer van de Gamma nogal slecht uit (veel te korrelig/dik dat spul!), waardoor de details nogal grof zijn uitgevallen.
Laten we hopen dat mijn volgende project, de ZPC loods van St. Jacobiparochie, beter gaat uitpakken! Eerst maar eens uitgebreid gaan zitten om goede tekeningen te maken...
-
Nog één fotootje in de buitenlucht, nu het even droog is ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0427_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0427_2.jpg)
En nu verder met de loods!
-
Wederom een juweeltje!!!!
-
Netjes hoor, ben wel benieuwd wanneer je aan het sporenplan begint.
Succes.....
Groet,
Maarten
-
super,blijf het volgen en geniet hiervan.
-
Dank u :)
Netjes hoor, ben wel benieuwd wanneer je aan het sporenplan begint.
Succes.....
Groet,
Maarten
Ik ben zelf ook erg benieuwd ;) Er zijn nog een aantal (cruciale) keuzes te maken voor ik met een baanontwerpje ga beginnen.
Het zit namelijk zo: Ik neig de laatste tijd meer naar een klein kopstationnetje voor Wierum, maar wil eigenlijk ook rondjes kunnen rijden. Ik wil wel proberen het sporenplan zo realistisch mogelijk te houden en wil dus geen krappe bogen in het zicht hebben. Het probleem is echter dat ik absoluut geen ruimte heb om de baan een vast plekje te geven. Het baantje moet na gebruik ergens (onder het bed o.i.d.) op te bergen zijn. Ik denk dat het er uiteindelijk op uit zal draaien dat het toch een heen-en-weer-baantje wordt, maar eigenlijk hoop ik stiekem op een geniale ingeving waarbij al mijn wensen toch blijken te kunnen in een beperkte ruimte... Dus intussen blijf ik maar aan de aankleding werken :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0426_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0426_1.jpg)
Ondanks dat ze zo op tafel staan, ademen ze de sfeer wel uit van een oud straatje.
Ik ben nu al benieuwd naar de loods!
Echt tevreden ben ik niet
Ja zou ik ook zeggen...
Groeten,
Oscar
-
Ja zou ik ook zeggen...
:P
-
De ZPC loods
In Friesland was de ZPC (Zaai- en Pootgoed Coöperatie) jarenlang een belangrijke speler op de internationale aardappelmarkt. Vanaf stations als Franeker, Holwerd, Hallum, Stiens, St. Jacobiparochie en Minnertsga vertrokken in het winterseizoen vele aardappelwagons richting Zuid-Europa. De loods die ik ga bouwen staat in St. Jacobiparochie en stond in de ZPC-tijd bekend als aardappelsorteerinrichting. Ook in Hallum en Holwerd stonden dergelijke loodsen met twee bouwlagen. Een typische verschijning dus in de Noord-Friese bouwhoek.
Ik heb helaas geen tekeningen van de loods dus heb gebruik moeten maken van oude foto's, Google maps (de loods staat er gelukkig nog steeds!), een historische luchtfoto en foto's die ik ter plekke heb gemaakt. Helaas is een kopgevel tegenwoordig ingebouwd, en net die gevel staat op geen enkele foto... Hier heb ik dus zelf wat moeten invullen aan de hand van historische foto's van andere ZPC loodsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0429_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0429_2.jpg)
Na een dagje tekenen is de schaaltekening klaar. Nu maar weer aan het ramensnijden (en er zitten er meer dan 50 in ;) )
-
Pfff, 50 ramen. Dan kun jij je lol voorlopig wel op :D. Succes met het bouwen van de loods (y).
-
Voor de masochisten onder u die ook tegen de 50 identieke ramen aan het maken zijn en zich afvragen of het ook sneller kan: Jazeker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0438_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0438_2.jpg)
Men neme een vensterbank naar keuze, hierop een stripje 0,5x0,5 mm styreen lijmen (het resultaat is L-vormig in doorsnede), hierop haaks op min of meer regelmatige afstand wederom stripjes styreen lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0440_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0440_4.jpg)
Met een pasvormje ter breedte van de te maken ramen lijmt men de stripjes steeds op de juiste afstand. Tip: snijd een hoekje af, anders plakt ook het vormpje steeds vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0441_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0441_4.jpg)
Met behulp van een ander pasvormpje de stripjes op de juiste hoogte afsijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0443_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0443_3.jpg)
U kunt een hele styreenstrip tegen de bovenkant van de aldus vergregen stompjes plakken, maar ik gebruik hier liever wat afvalstukjes voor. Vervolgens frot men de middenstijlen erin. (dit komt nogal nauw dus doe ik liever pas als de bovenkant erop gelijmd zit)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0444_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0444_4.jpg)
Afsnijden en hier en daar wat bijschuren. Et voilà: U produceert ramen met een dusdanige snelheid dat de snelste winkelier er geen Evergreen strips tegenop kan bestellen. (De bouw ligt dus even stil hier in afwachting van de bevoorrading :))
-
Aangezien de bevoorrading van styreen stripjes voorlopig nog even op zich laat wachten, heb ik dit weekend goed nagedacht over het baanplan (zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38768.0.html)) en eindelijk de knoop doorgehakt. Het is toch een zogenaamde shelf-switcher geworden: een smalle baan met een lengte van 130 cm waarop de treinen links vanuit een schaduwstation het podium op komen, waarna na wat rangeerwerk de wagens geplaatst dan wel opgehaald worden. En het is nog heel wat gepuzzel om alles te laten passen op 130 centimeter!
Na een bezoekje aan de plaatselijke bouwmarkt kon de bak in elkaar worden gezet. Natuurlijk gingen alle zaagsnedes goed, behalve die van de lange lat aan de zijkant van de baan... ::) Een tweede poging, een fractie ernaast, ging wederom mis. Resultaat: het geheel werd 2.2 cm korter. Terug dus naar de tekentafel voor het sporenplan aangezien alles precies paste...
De stand van zaken op dit moment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_2.jpg)
De langste trein waar ik bij het plannen vanuit ben gegaan bestaat uit een BR 216 met 3 Interfrigo wagentjes. Zoals u ziet past het geheel precies in het schaduwstation. Dit wordt overigens een draaischijf waarop hele treinen gedraaid kunnen worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0506_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0506_2.jpg)
-
Alvast wat aan het experimenteren met kleuren voor rails/biels en soorten ballast. Ik probeer een niet al te vaak gebruikt spoorlijntje na te bootsen: de biels beginnen al te verbleken en het ballastbed is ook niet al te strak meer. Klopt het dat er op secundaire lijntjes vaak minder roest op de biels en ballast zit omdat er minder treinverkeer is dat de roest verspreidt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0512.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0512.jpg)
Voorlopig neig ik naar de meest linkse: Rails Revell 'Roest', biels 'lederbraun', gedrybrushed met grijs/beige. De ballast is van Woodland Scenics: grijs en bruin (fijn) gemengd.
Tips zijn uiteraard welkom!
-
Goed bezig!! (y)
Wellicht heb je hier wat aan bij het ballasten:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23068.0.html
Erwin.
-
Intussen al weer druk bezig met het spoor. Erg makkelijk met een printje van het baanplan, maar toch gaat het niet sneller dan een of twee stukjes spoor per avond. Gelukkig heb ik hulp van een aantal lieveheersbeestjes. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0530_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0530_2.jpg)
De 'spoordijk' bestaat uit 8mm multiplex. Baanplan erop plakken, decoupeerzaag erlangs, gaatjes boren voor de aansluitdraden en wisselaandrijving, en het spoor kan erop. Als ik straks alles klaar heb, lijm ik de dijk in een keer op de ondergrond, daardoor is het geheel nu nog lekker hanteerbaar.
-
Het ziet er allemaal nog weinig spannend uit, maar er is deze week toch veel werk verricht aan het baantje. De rails zijn gelegd en bedraad, de losse dijk is op de ondergrond geschroefd en de wisselmotoren zijn aangesloten (eerste keer Conrad gebruikt, wat een herrie maken die dingen zeg!). Vervolgens werd het geheel getest, eerst analoog en toen alles ok bleek te zijn, werd de digitale centrale aangesloten. Geen problemen! :)
Als volgende is het schaduwstation aan de beurt. Ik denk dat ik de schijf met drie sporen met een simpele pen in de houten ondergrond laat draaien. De schijf kan met twee schuifjes worden vastgezet, die gelijk in de stroomtoevoer aan het betreffende spoor voorzien. Zo wordt ook voorkomen dat de treinen op de andere twee sporen per ongeluk in beweging komen...
Ik kon het niet laten om toch alvast wat gebouwen op hun plaats te zetten. Een Tomix locloods speelt voor ZPC-loods:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0537.jpg)
-
Mooi project (y)
Is een lekker compact baantje, met niet te veel poespas,
maar wel met voldoende rangeermogelijkheid 8)
Mvg,
Tis
-
Dank je! Ik heb het laatste dagje van mijn weekend vandaag besteed aan het uitlijnen van de wissels en vastlijmen van dwarsliggers op de punten waar die nog niet zaten. Ook heb ik het eerste stuk spoor van ballast en een kleurtje voorzien. Ik kon maar niet tot een juist mensel van in de handel verkrijgbare ballastsoorten komen, dus heb uiteindelijk zelf maar lichtgrijze Woodlands ballast (fijn) gekleurd met dezelfde roestkleur als de rails. Dit gaat heel makkelijk Revell verf, verdund met terpentine. Wel even in de schuur laten drogen, want dit duurt een dagje en stinkt enorm...
Na droging wordt het geheel nog wat lichter, maar ik ben nu al erg tevreden met het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0549_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0549_4.jpg)
-
Gestaag vorderen de ballastwerkzaamheden. Door per avond steeds een centimeter of twintig te verven, verouderen en ballasten hou ik de lol er in :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0552.jpg)
-
Hallo Jes,
Ik heb net even de foto's van de ballast bekeken en kan maar 1 ding zeggen: "SUPER" (y) ;D (y)
Het ziet er werkelijk zeer natuurgetrouw uit.
gr. Henk
-
@Henk:
Dank je! Het was even zoeken naar de juiste kleur maar ik ben er ook best tevreden over zo :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0553_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0553_1.jpg)
Vandaag weer flink (schaal)meters gemaakt met het ballasten en een begin gemaakt met de schaduw-draaischijf. Het is een simpele houten plaat die rond een pen draait en waarop straks drie sporen komen te liggen.
-
Weer jou draadje bekeken en het ballast ziet zeer netjes uit!!! De kleur is inderdaad goed getroffen. Het blijft een leuk project om te blijven volgen.
-
Hoi Jes,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0549_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0549_4.jpg)
Ben je deze grijze ballast nu bruin aan het verven? Of ligt het kleurverschil op de foto's ook aan de iets vergeelde opname?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0552.jpg)
Daarnaast, is je draaitableau 30 cm lang? En hoe ga je dat electrisch verbinden?
Groet,
Michel
-
Beste Michel,
Het kleurverschil komt door de nog natte lijm, verschillende lichtbronnen en een goedkope camera. Ik heb net even een foto'tje gemaakt bij daglicht, waarop de echte kleur beter benaderd wordt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010668.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010668.jpg)
Links zie je een zakje met ballast in de originele kleur. Ik heb deze gekleurd door een aantal eetlepels ervan in een glaasje te doen, hierbij een oplossing van ongeveer 1/4 verf en 3/4 terpentine te gieten, net zoveel tot alle steentjes een beetje nat zijn. Vervolgens goed roeren en op een oud bord deponeren voor het drogen. Dit duurt ongeveer een dagje. Het is me opgevallen dat de verf niet aan alle steentjes even goed hecht, zodat je toch nog goed kleurverschil in de ballast houdt.
De draaischijf is 35 cm lang, precies de breedte van het baantje en de lengte van de langste lok die er op gaat rijden (BR 216), met een drietal interfrigo wagens. Langere treinen kunnen niet naar Wierum rijden in verband met de lengte van het omloopspoor. Een 6400 met een gemengd treintje van een gesloten wagen, zelflosser en open bak is al een stuk minder lang.
Voor de electrische aansluiting moet ik nog wat experimenteren. Mijn idee is om naast de drie sporen op de draaischijf messing busjes te solderen, waar een messing schuifje op de baan zelf in past. Deze zorgt zowel voor het juist aansluiten van de rails als de electrische verbinding. Maar zoals gezegd moet ik dit nog uitwerken. Eerst wil ik de ballast hebben liggen.
Het Bachmann trammetje is overigens mijn testlokje.
-
Wederom een niet al te spannende update uit Wierum, maar de werkzaamheden waren dan ook weer niet zo spannend de afgelopen week: rails verven, ballasten, rails verven, ballasten... Maar het zichtbare gedeelte van het baantje is nu gelukkig wel voltooid. Als toetje mocht ik van mezelf vandaag de vrijbalkjes aanbrengen om dit heugelijke feit te vieren :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0558_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0558_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0559.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0559.jpg)
Hopelijk kunnen de Fleischmann stootjukken binnenkort vervangen worden door mooie Nederlandse exemplaren (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39723.0.html)!
-
Zo dat ziet er gelikt uit zeg :o
Wat werk jij netjes man (y)
Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?
Groet,
Raymond
-
Ziet er als H0 uit ;) mijn complimenten.
Groet Maurice
-
Zoo, hier wordt in een stug tempo doorgebouwd, en toch
zeer zorgvuldig (y)
Krijg er zelf ook bouwkriebels van ;D
Mvg,
Tis
-
Merci! :)
Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?
Ja, alle ballast zit al vast. Gewoon met verdunde houtlijm en een beetje afwasmiddel, de bekende methode.
-
Dat ziet er erg goed uit. (y)
Papierbouwer
-
Inmiddels begonnen met de fiddle-yard. Ik hoop maar dat het rollend materieel het s-boogje een beetje kan waarderen... Morgen mogen de prikkers los, dus we zullen zien :).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0560_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0560_1.jpg)
-
Als je de kruisverbindingen uit de stootjukken haalt zien ze er gelijk al wat hollandser uit.
Je ballast ziet er netjes uit (y)
Gerrit
-
@Papierbouwer
Thanks! :)
@Gerrit
Je hebt helemaal gelijk, daar zouden ze al heel wat van opknappen. Ik heb ze nu echter alleen maar tijdelijk staan om aanstormende treinen tegen te houden. Gisteren arriveerde een pakketje met Arnold stootjukken die ik van plan was om te gaan vernederlandsen. Maar nu Fred bezig is goed gelijkende nederlanse exemplaren te ontwikkelen, wacht ik daar nog maar even mee :)
Gelukkig blijken de s-bogen geen enkele problemen op te leveren. Ik heb de laatste 3 centimeter aan beide zijden recht gehouden en dat blijkt goed te werken. Wel heb ik enorm zitten klooien met het hoogteverschil tussen baan en draaiplateau. Doordat de rails op de baan op papier ligt, wat op is gaan zwellen bij het ballasten, ligt dit een fractie hoger dan het draaiplateau. Met lelijke tikjes en gewiebel als gevolg als er een trein over de overgang rijdt.
Ik heb dit proberen op te vangen door voor het ballasten een paar cocktailprikkers onder de rails op het draaiplateau te prikken, waardoor ze iets omhoog komen. Na drogen van de ballast bleek vanochtend de rails echter toch weer gezakt.
Vandaag een tweede poging ondernomen. Onder de beide railstaven een klein gaatje geboord en hier van onderaf cocktailprikkers in gehamerd, totdat de rails iets omhoog werden gedrukt. Dit vervolgens vastgezet met sneldrogende houtlijm. Ik ben benieuwd of dit gaat houden. Fingers crossed...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010678.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010678.jpg)
Het resultaat ziet er in ieder geval wel netjes uit :)
-
En, zijn je railstaven vast blijven zitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0558_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0558_1.jpg)
Enne erg mooi stukkie spoor zo!!! (y)
Ben benieuwd als je stootjukkies erop staan en de gebouwen een plek krijgen.
Tijd voor een update. ;)
Groeten,
Oscar
-
@Oscar
Klusjes waar je weken tegenaan hikt blijken soms kinderlijk eenvoudig terwijl andere 'dat doe ik even in een middagje'-klusjes een flinke kluif blijken. Zo ook het draaiplateau. Ik heb nu anderhalf spoor goed liggen, een kant van het middelste spoor is maar niet goed te krijgen, geen idee waar het aan ligt. Ik heb het spoortje vanmiddag in de ballast gezet en hoop dat het daarmee gefixeerd is. En daarna moet het derde spoor nog gebogen en gelegd. Morgen maar weer zien...
Als ik straks ook de schuifjes voor het draaiplateau klaar heb en de boel werkt, gaat het baantje eventjes verticaal naast de kast. Helaas heb ik geen ruimte het baantje permanent op te stellen en ik wil eerst alle gebouwen klaar hebben voordat deze hun plekje krijgen. Ik zal uiteraard zo nu en dan wel even wat posten over de voortgang.
Ook liggen er nog een paar locomotieven om (om)gebouwd te worden. Voor de afwisseling ook wel weer eens leuk. Ik denk dat ik straks eerst maar eens met de NS 600/2000 begin.
-
En alweer een tegenslag. Een van de schaduwsporen is tijdens het drogen van de ballast scheef getrokken, met een nogal lelijke knik in het spoor tot gevolg. Enige remedie nu is het overnieuw te leggen.
Ik begin eigenlijk steeds minder gelukkig te worden met draaiplateau-idee. Misschien moet ik het toch simpel gaan houden en met cassettes o.i.d. werken. In afwachting van een goede oplossing heb ik het baantje even aan de kant gezet en ga ik even tussendoor een locje bouwen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010688.jpg)
En straks weer met frisse moed er tegenaan. :)
-
te zien aan de rest van de baan, gaat dat ook een mooi loc'je worden! Zeker voor schaal N vind ik wat je tot nu gebouwd hebt heel mooi, dus ik blijf je volgen! Is een in plaats van dat draaiplateau een la systeem niet makkelijker? of heb je daar de ruimte niet voor?
Ivo
-
Dank je, Ivo :) Wat bedoel je precies met een la-systeem?
-
Ik denk dat daarmee een fiddle yard wordt bedoeld, als in de link naar mijn
eigen draadje waarin deze beschreven wordt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25985.msg401727.html#msg401727 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25985.msg401727.html#msg401727)
Gr.
Robbert Jan.
-
Dank je voor de link Robbert Jan, ik kende 'm nog niet :) Zeker iets om over na te denken, ik zou een kort spoortje aan de kopse kant kunnen leggen, en die gebruiken om via een ander spoor op de traverse de loc om te laten lopen. Dan hoeft de hele trein ook niet gedraaid te worden.
-
Het is in dat opzicht wel een goede oplossing, als je bijvoorbeeld 3 á 4 spoortjes
legt op de schuif/fiddle en aan beide kanten genoeg ruimte laat om een locomotief
te stallen kan je gemakkelijk omlopen etc, zonder dat de loc op de modelbaan komt.
Alles zeg maar "uit het zicht".
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
-
Idd, precies wat ik bedoelde! (y)
Ivo
-
Enige probleem is dat ik precies 35 cm heb voor de fiddleyard. Het wordt dus nogal passen en meten om daar een schuif en kopspoortjes in te krijgen (en dat er dan ook nog gerangeerd kan worden). Daar moet ik nog even mijn hoofd over breken...
...maar niet nu want ik ben lekker aan het prutsen met mijn NS 600 dieselloc. 600 want het wordt de originele uitvoering zonder bakken op de voetplaat en met stekkerkast (hoe heet zo'n ding) voor de huif.
Eerste klusje was het enkele hoge Amerikaanse frontsein wegsnijlen, dichtplamuren en de twee NL frontseinen op hun nieuwe plek frutten. Dit zijn niet meer dan flinterdunne reepjes holle 2mm styreen buis. Natuurlijk een enorm gepiel om ze enigszins recht en van de goede dikte te krijgen. Voor 4 bruikbare lampen hoefden slechts een kleine 100 reepjes te worden gesneden. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0564_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0564_3.jpg)
Maargoed, ze zitten erop. Ik twijfel nog of ik de lampen ga uitboren om er ledjes in te zetten. Waarschijnlijk niet, ik vind het eigenlijk ook wel prima zo.
Ter vergelijking gebruik ik steeds foto's van het schitterende H0 Mesu model van elders op dit forum. Erg demotiverend moet ik zeggen, vergeleken daarmee is dit toch wel echt een lomp brok plastic. Maargoed, hier valt het gelukkig weer niet zo op als er iets niet helemaal recht zit. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0565_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0565_6.jpg)
Ook het chassis is al bijna klaar om het motortje te monteren.
-
Ik volg je al een tijdje jes het ziet er goed uit allemaal.
Ik ben benieuwd hoe het lokje gaat worden uiteindelijk (y)
Groetjes marco
-
Dank je Marco! Je hebt zelf ook een erg leuke baan. Ik denk dat het locje er straks al weer heel anders uit ziet met de messing traptreden, handgrepen e.d. En dan moeten er ook nog op een of andere manier sluitseinen worden geproduceerd. Komende dagen lekker verder prutsen :)
-
Het motortje is gemonteerd, het decodertje aangesloten, de gewichtjes... en het rijdt! :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0652_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0652_1.jpg)
(En ik ga het nu even niet hebben over alle ellende die eraan vooraf ging om alles in de huifjes te laten passen. Ik ben blij als ik straks weer huisjes kan bouwen, dat is toch meer mij ding!)
-
De plaatsing van de geëtste treden voor de 600 blijkt niet helemaal duidelijk in de handleiding te staan en kan op een aantal verschillende manieren, dus in afwachting van een antwoord van de vervaardiger vandaag maar even Operatie Repa tot een goed einde gebracht :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0656_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0656_3.jpg)
-
Dat ziet er goed met die Repa ontkoppelrails. Het valt ook niet zo erg op.
Erik
-
Voor de N-spoorders onder ons wil ik trouwens nog graag even de volgende tip delen. Op Huib Maaskants website (http://www.floodland.nl/aim/info_ns_stootjukken_1.htm) zag ik een bouwbeschrijving om een Fleischmann H0 stootjuk te vernederlandsen. Dat moet natuurlijk ook in N kunnen. Mijn zoektocht naar het best bruikbare juk voerde mij naar dit (http://www.spur-n.com/prellbockmodell.html) zeer uitgebreide overzicht. Vooral de Arnold 1811 zag er bruikbaar uit. Deze blijken tegenwoordig onder nummer HN 8034 verkocht te worden. Voor rond de 5 euro heb je er twee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0666_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0666_1.jpg)
Het is op zich een handig ontwerp, de u-profieltjes aan de onderkant kun je gemakkelijk op elk merk spoor klikken. Maar alle dwarsverbindingen en schoren zien er natuurlijk niet Nederlands uit. Deze heb ik dan ook allemaal weggesneden. Ook het bordje bovenop verdween, Deze kun je overigens ook laten zitten, in Nederland zie je ze ook wel. Aan de voorkant loopt een gleuf dwars over de balk. Deze heb ik gevuld met wat plamuur.
Vervolgens het geheel zwart spuiten, het balkje rood en voila: het lijkt er nog op ook!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0662_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0662_4.jpg)
Let trouwens niet op het vreselijke verfwerk, het was nogal een haastklusje. Ik ga namelijk straks 3d geprinte jukken neerzetten, net een tikkeltje mooier :) Maar voor wie nog Arnold jukjes heeft liggen: je kunt er in een paar minuten best iets bruikbaars van maken.
-
(y)Erg strak werk in de innie mini schaal, wordt een mooi baantje. Mooi spoorplan ook, rustig verloop, niet teveel rails !
Al eens gekeken op de site van Carl Ahrendt ? Staan erg leuke rangeer puzzels op..
-
Zien er goed doorleefd uit. Misschien wat roest op het ijzerwerk en wat begroeiing eronder en je hebt een fantastisch resultaat.
Ga zo door ik volg jouw draadje met veel plezier
gr Hans
-
Dank Erik, Martin en Hans!
Uiteraard ken ik de site van Carl Arendt. Met zijn werk heeft hij bewezen dat je absoluut geen meterslange baan nodig hebt om van de hobby te kunnen genieten en ook nog interessante treinbewegingen te kunnen uitvoeren. Leuk ook dat Jack Trollope, Jonathan Scott en Tom Barrett de site nu weer levend houden.
Ik probeer uit te gaan van een realistische bediening van Wierum, d.w.z. aardappelwagens voor de ZPC (Interfrigo en gewone gesloten wagens), kolenbakken of zelflossers voor de brandstoffenhandel en incidentele gebeurtenissen als een nieuwe tractor per trein, de sproeitrein of een excursietrein. Natuurlijk gaat er zo nu en dan ook een Dg mee naar Wierum. Het wordt vast interessant om alle bewegingen met de beperkte rangeermogelijkheden en korte spoortjes uit te voeren. :)
-
Na een flink aantal avondjes vijlen, passen, schuren, plamuren, weer schuren (je kent het wel) begint het lokje eindelijk ergens op te lijken :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0722_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0722_3.jpg)
Nu de ruwbouw achter de rug is mag ik me eindelijk uit gaan leven op details als de sluitseinen, hekwerk e.d. :) Iemand overigens een idee waar je opschriften/nummerschildjes voor dit lokje vandaan haalt?
-
Zojuist bij de Gamma de perfecte ladegeleiders gevonden! Lekker dun, passend binnen de beperkte breedte van de baan en misschien nog wel geleidend ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0268.jpg)
Daar moet een mooie fiddle yard van te maken zijn! :)
-
Grr, typ ik hier een heel relaas dat ik het niet meer zie zitten met deze baan, krijg ik de melding dat ik niet binnen 5 sec opnieuw mag posten (????). Hele bericht weg dus. Nouja, laat maar.
-
:o En je was zo lekker bezig!? Vertel, what's the problem?
-
What's up Jes, je was net zo lekker bezig ???
-
Tsja... ik geloof dat het baantje een beetje te groot aan het worden is. Mijn uitgangspunt was een klein hanteerbaar baantje maar al gauw groeide het ding naar 1.30, dit was wel ongeveer de minimale maat waarop ik kon realiseren wat ik wilde. En nu daar ook nog een schaduwstation van 55 cm bij komt (de originele was veel te klein), wordt het geheel alweer een stuk groter.
Ik weet het... dit klinkt allemaal al heel bescheiden, maar het betekent wel dat ik midden in de woonkamer een stellage met schragen moet maken om er aan te werken. En dat is gewoon niet wat ik wil. We zijn klein behuisd en ik wil niet steeds die rommel. Ik moet het ding gewoon op de eettafel kunnen zetten (75x75) en daarna in of op een kast kunnen opbergen. Ik heb dus helaas de boel niet genoeg doordacht voor ik eraan begon.
Maar goed, dit is ook wel een uitdaging natuurlijk. Ik wil zeker het concept (rustig Nederlands diesellijntje) niet loslaten, ik moet het gewoon in een andere vorm gieten. Te denken valt aan een kleine 'inglenook' zonder omloopspoor en schaduwstation o.i.d. Het komt dus wel weer goed maar nu even een stapje terug...
-
Jammer man! :( Maar 'k begrijp de argumentatie. (y)
Succes dan maar met de nieuwe baan :)
-
Ik denk aan zoiets (http://carendt.us/scrapbook/page73/index.html#ingle) of de bovenste hier (http://carendt.us/scrapbook/page69/index.html). Daar moet vast wel iets Nederlands van te maken zijn. Bovendien bestaan en bestonden in Nederland genoeg meersporige eindpunten zonder omloopmogelijkheid dus zo ver van de realiteit hoeft het ook niet te zitten :)
-
Denk dat er wel een leuk plan komt. Kan het me voorstellen als je klein behuist bent...succes met de nieuwe opzet !!
-
Mocht er trouwens iemand zijn die het baantje zou willen overnemen als basis voor zijn eigen project, stuur even een pm. Ik haal wel de wisselaadrijvingen e.d. weg.
-
Een nieuw ontwerp waarin alle componenten van het originele Wierum terug komen: het stationsgebouw (onder), het rijtje kleine dorpshuisjes (boven) en de aardappelloods (links boven). Ik heb uit deze laatste een hap moeten nemen om hem passend te krijgen.
In de oksel van de bovenste twee sporen is een verhoogde laad/losweg gesitueerd. Links weiland om het geheel een landelijke uitstraling te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitledyy2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitledyy2.jpg)
Het baantje is als een zgn. Ingenook uitgevoerd: een rangeerspelletje waarbij willekeurig geplaatste wagens tot een trein op het hoofdspoor moeten worden gevormd. Maar uiteraard kan er ook zo nu en dan een diesel-eentje of sproeitrein langs het perron komen.
Wat vinden jullie hiervan? Goed idee of niet doen?
-
Het lijkt mij eigenlijk leuker om het baantje wat je nu hebt te behouden. of z'n opzet
Je kan dan in ieder geval ook nog wat gevarieerder rijden.
Erik
-
Ja Erik, er zaten meer mogelijkheden in het 'oude' baantje, dat ben ik met je eens. Maar ik zal toch compromissen moeten sluiten, een omloopmogelijkheid zit er gewoon niet in met dergelijke afmetingen.
-
En de huidige opzet in twee delen maken? Dan kan er gewoon aan de keukentafel aan gewerkt worden. Er kan 1 deel worden neergezet om te showen en als je wil rijden koppel je de twee aan elkaar en neemt het tijdelijk wat meer ruimte in.
Het eerste plan vind ik ook veel leuker, maar als het echt niet anders kan dan is een kleiner baantje de enige oplossing.
Sander
-
Zonde om dit af te breken. Veel realistischer dan zo'n inglenook spelletje.
Bouw gewoon modulair verder
Groet,
Hans
-
Misschien een idee om je fiddle yard gedeeldte op een of andere manier onder je baantje te maken als ie in de kast staat?
Dus dmv steunblokjes je baantje erbovenop.
Dan kan je ze aan elkaar zetten als je wil rijden en in de kast is dan enkel je gedeelte met scenery te zien.
Of, geen idee of het past in je huidige opzet, een kleine spiraal naar een lager deel waar je je fiddle yard dan hebt.
Je rijdt met korte treinen dus bovenkomen zal wel lukken als het iets te steil is.
Vind je baantje zoals ie nu is veels te mooi en ben benieuwd naar hoe het er verder uit komt te zien. :)
Groeten,
Oscar
-
Dank voor de feedback!
Aangezien het baantje nu niet veel meer is dan een kale bak met wat rails (verreweg het meeste werk heeft in de gebouwen gezeten) vind ik het niet zo'n probleem om met iets nieuws te beginnen. Soms moet je gewoon even wat dingen proberen om te realiseren wat je precies wilt. En dat is in dit geval niet een baan waarbij ik schragen moet opstellen, modules moet koppelen, achtergrond installeren e.d. Gewoon neerzetten op de tafel, lokmaus erin, biertje erbij en lekker wegdromen. Die kamerbrede baan komt er later wel eens. Nu maar gewoon iets compacts waarop ik me volkomen te buiten kan gaan in de detaillering :)
Maar dan is het wel een kwestie van realisme versus bedieningsmogelijkheden op een beperkte ruimte. Misschien is een ingenook inderdaad niet helemaal wat ik zoek. Behalve wat heen en weer rangeren kun je er, mede door het ontbreken van opstelsporen, weinig mee.
Wat ik wel zou kunnen doen is de omloopmogelijkheid uit het oorspronkelijke sporenplan halen. Hiermee kan de boel veel compacter worden en kan het schaduwstation ook simpelweg bestaan uit een traverse van één treinlengte. De trein wordt dan richting Wierum geduwd en terug getrokken. In werkelijkheid kwam dit ook voor, bijvoorbeeld in Weerdinge in de na-oorlogse periode of in Broek op Langedijk. Zo zou ik een realistische bediening mét schaduwstation op een minimale oppervlakte kunnen realiseren. Een schetsje waard?
-
Goed plan, laat maar komen die schets! (y)
En wel logisch dat je gelijk wil kunnen rijden zonder dat je eerst de boel moet opstellen.
Je omloop mogelijkheid zou je ook kunnen veranderen dmv een segmentdraaischijf.
Die zou je bv achter een woning, loods of struikgewas kunnen plaatsen als je em niet wil zien.
N-detail heeft iig ook zo'n dingetje in zijn programma maar je zou er ook zelf een kunnen maken.
Dan kan je wel je lok om laten lopen zonder de wisselstraat te gebruiken.
Groeten,
Oscar
-
Zo'n segmentdraaiertje van N detail is zeker een goede aanbeveling. Niet een heel erg Nederlandse oplossing (immers, dit soort draaischijven worden ingezet in zeer nauwe situaties), maar geheel ondenkbaar is het niet. Kijk maar even hier (http://www.ndetail.de/modellbahn/de/segmentdrehscheibe.html). Eventueel kan je hem zelf ook met styreen bouwen (Maarten is je alvast een stap voor, op het N-spoorforum (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3354) kan je z'n ervaringen lezen.
Robert
-
Is inderdaad al es eerder in zelfbouw gedaan, zie:
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_3/hafen_3.html
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_4/hafen_4.html
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_5/hafen_5.html
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_6/hafen_6.html
-
Inderdaad helemaal geen gek idee, zo'n segmentdraaischijf! Ik vind het alleen wel een beetje moeilijk te rijmen met een marginaal goederenstationnetje zoals Wierum gaat worden. Men zou alleen voor een dergelijk dure oplossing kiezen als er echt geen fysieke ruimte zou zijn, ik moet daar in mijn baanontwerp dan wel een reden voor geven. Kwamen zulke segmentdraaischijven voor in Nederland? Kan me niet herinneren er ooit een gezien te hebben.
-
Hoi Jesse,
Segmentdraaischijven zullen zelden zijn toegepast in Nederland, echter locaties waar aan te denken valt zijn industriegebieden en andere locaties met zeer beperkte ruimte. Een voorbeeld van een segmentdraaischijf is tegenwoordig te vinden in bij de Stichting Rijssens Leemspoor (smalspoor).
De truc is dus om beperkte ruimte als excuus te gebruiken. De kade is een prima idee, maar je kan ook een industriegebied nemen of een eindpunt nabij een grote zee- of rivierdijk. Vul het maar in, het gaat je vast wel lukken om het in te passen in het vernieuwde Wierum.
Robert
-
Misschien moet het maar gewoon zoiets worden. Lekker klein, geheel conform de werkelijkheid (kijk maar eens naar Noordijk (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=noordijk&num=13)) en nog mogelijkheid om meerdere treinen tegelijk op het baantje te hebben ook. Meer kan ik er niet van maken op 70 cm. (Er is ook vast nog wel plaats voor een paar kleine huisjes, niet ingetekend)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wierum7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wierum7.jpg)
-
Dat ziet er al veel leuker uit!
Erik
-
Ik zou zeggen; laat de bouw beginnen!
Je huisjes zullen er vast wel bijkunnen, maar moet je loods nu inderdaad afgezaagd worden?
Groeten,
Oscar
-
Misschien kan je als je nog een wissel toevoeg er toch nog een ingelook van maken!
Erik
-
Zat ik idd ook aan te denken.
Eventueel parallel aan het onderste spoor en aftakkend van het afbuigende.
Al heb je dan kans dat het teveel spoor wordt op een te kleine oppervlakte.
Groeten,
Oscar
-
Misschien kan je als je nog een wissel toevoeg er toch nog een ingelook van maken!
Dat zou inderdaad misschien nog wel kunnen, ik ga er nog even mee puzzelen! (maar niet te lang, wil nu eindelijk toch eens gaan bouwen na al dat geplan :P) Het maakt het misschien net wat interessanter om mee te spelen. Misschien is een derde spoor parallel aan het perronspoor ook nog een optie, maar dan alleen via de traverse bereikbaar zeg maar.
moet je loods nu inderdaad afgezaagd worden?
Nee ik denk dat de loods een beetje te groot is voor dit baantje, ik heb het grijze vlak meer als een losweg gedacht. Het houdt me trouwens niet tegen de loods af te maken, niet nu ik al 36 ramen in elkaar geprutst heb :). Die komt nog wel eens van pas op een ander project. Misschien bouw ik ook nog wel een kleiner stationsgebouwtje voor Wierum, dan kan daar nog een kleine loods naast. Van een kolenboer ofzo. Maar voorlopig ga ik even uit van het type Loppersum.
-
Het was een dag van oud en nieuw vandaag. Het 'oude' baantje heb ik ontdaan van de wisselaandrijvingen zodat hij woendag naar zijn nieuwe eigenaar kan. Zijn opvolger werd daarna in elkaar geschroefd. Met afmetingen van 70 x 25 cm toch een stuk kleiner zoals je ziet. Nou nog snel wat railmateriaal regelen, ik kan niet wachten om weer met het baantje aan de slag te gaan na dit intermezzo :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0744_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0744_2.jpg)
Daarnaast ook nog de NS 600 eindelijk gespoten. Foto's volgen nog, ik durf er i.v.m. stofjes nog even niet bij in de buurt te komen...
-
Ik kan je plaatje niet zien. :'(
Erik
-
Plaatje is er weer :)