BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: arnout op 18 June 2011, 13:50:42
-
Goedenmiddag,
Ik ben van plan een Bemo Glacier Express te kopen. En dan bedoel ik de MGB uitvoering.
Nou zijn er nogal wat uitvoeringen te koop als ik het goed heb. Met en zonder figuren en RHB en MGB uitvoering.
Nou is mijn vraag welke uitvoering past bij welke lok? Mijn voorkeur gaat uit naar de MGB uitvoering het liefst met figuren.
Gr Arnout.
-
Wat bedoel je met "figuren"?
Als je de 1:87 reizigers bedoeld dan worden wagens altijd zonder figuren geleverd, ook bij andere merken.
Als je voorkeur uitgaat naar MGB dan is de HGe 4/4 II de enigste lok die ingezet wordt voor de Glacier-express.
De MGB is trouwens een samensmelting van de FO en de BVZ en bestaat pas sinds 2003.
Doe anders ook eens Googlen, er is zat te vinden.
-
Hallo Swiss_fan,
Ik dacht dat er minstens 1 uitvoering was met figuren.
Bij de MGB is er i.d. de HGe 4/4 II. Dat wist ik. Maar het ging er mij meer
om welke type rijtuigen er bij de MGb lok passen wat betreft tijdperk en welke
er bij FO of BVZ loks passen. Mischien moet ik ook duidelijker zijn wat betreft de rijtuigen.
Ik bedoel de wit/rode rijtuigen met het grote witte kruis aan de wagen uit einde.
Gr arnout.
-
Er is volgens mij helemaal geen typische MGB-Glacier Express. Het is een samenwerking tussen de Rhätische Bahn (RhB) en de Matterhorn-Gotthart Bahn (MGB). Ik heb het idee dat de rijtuigen van beide maatschappijen ook door elkaar worden ingezet. Ze hebben beide de witte rijtuigen met rood vlak en wit, en rode restauratierijtuigen met wit kruis.
De stammen worden ook wel aangevuld met gewone rijtuigen van beide maatschappijen, al gelang het reizigersaanbod en deze worden onderweg ook aan- en afgekoppeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panoramawagen_Glacier-Express
http://www.glacierexpress.ch/de/fahrplan_ticket/zugsuebersicht/Pages/default.aspx
http://www.stadlerrail.com/referenzen/rhb-matterhorn-gotthard-bahn-mgb-chur-brig/
Er zijn wel rijtuigen met figuren verkrijgbaar. Dit zijn volgens mij speciale uitgaven van een winkelier of zo. Ik heb ze tot nog toe alleen op Ebay gezien.
Mijn conclusie: omdat deze GEX-rijtuigen zijn geleverd in/vanaf 2003 en de BVZ/FO in 2003 zijn gefuseerd tot MGB, kunnen deze GEX-rijtuigen alleen met een MGB-loc getrokken worden en andersom. Misschien dat er nog ene korte overgangsperiode was in 2003/2004 vanwege het omschilderen/nummeren van de MGB-huisstijl, maar dat zal dus maar kort geweest zijn.
En je kunt een stam maken van RhB- en MGB-nummers, vanwege dezelfde GEX-huisstijl kan dat.
In februari jl. zijn mijn vader en ik met de GEX van St. Moritz naar Zermatt gereisd:
Voor vertrek uit St. Moritz, 20-2-2011:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09493.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09495.jpg)
Vertrek uit Zermatt, 21-2-2011:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09763.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09764.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09765_1.jpg)
-
Hallo Simon,
Deze bedoel ik i.d.
Ik heb bij een winkelier gevraagt of deze no 6-delig compleet te koop is.
Ik ben benieuwd. Het liefst heb ik er tzt de lok met Glacier expres reklame bij.
Maar we zullen zien.
Gr Arnout.
-
Deze rijtuigen zijn er met de volgende nummers: (laatste nummer is bemo nr)
Ap 1314 order # 3289 114
Api 1312 order # 3289 102
WRp 3830 order # 3289 130
Bp 2534 order # 3289 124
Bp 2535 order # 3289 125
Bp 2538 order # 3289 128
kosten ongeveer 75 euri per stuk.
-
Hebben de figuren in die rijtuigen dan wel een klein postuur, een gelige huidskleur en een camera voor hun snufferd? Anders is 't niet realistisch bij de Glacier-Express natuurlijk ;D ;D.
-
Ik heb bij een winkelier gevraagt of deze no 6-delig compleet te koop is.
Ik ben benieuwd. Het liefst heb ik er tzt de lok met Glacier expres reklame bij.
Nope, er is (nog) geen set met meerdere van deze panoramarijtuigen, vooralsnog alleen los.
De loc met GEX-reclame (no. 4 "Täschhorn") ben ik tegen gekomen in Brig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00013_4.jpg)
(de schaduw was helaas onvermijdelijk)
-
is nog steeds veel beter dan de mijne
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm019_17_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm019_17_1.jpg)
leuk detail is dat ie 4 minuten te laat is :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm020_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm020_18.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm021_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm021_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm022_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm022_20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm025_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm025_23.jpg)
groet martijn
-
Oefff, een dure hobby ;),
maar neem eens contact op met Inexspoor (Ad Pontier), [www.inexspoor.nl] dat is de importeur voor NL en een giga-hobbyïst... Hij kan je vast helpen aan een 'politiek-correcte' MGB GEX.
Al zou je het niet direct zeggen: er zijn inderdaad verschillen tussen de MGB-stammen en de RhB-stammen, maar bij mijn weten vindt in Disentis nog altijd een lokwissel plaats...
Succes en veel plezier!
Frans
-
die lok wissel moet wel.
want een stuk waar de gex over de MGB gedeelte gaat is er tandrad.
en dat heb je zelf gezien :)
en ik ken ook plaen van een RhB lok voor de gex.
-
Hebben de figuren in die rijtuigen dan wel een klein postuur, een gelige huidskleur en een camera voor hun snufferd? Anders is 't niet realistisch bij de Glacier-Express natuurlijk ;D ;D.
zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0064.jpg)
Oh nee, dat ben ik zelf. ;D
Ik zie trouwens in de Neuheiten 2011 folder "ohne figuren" staan bij de omschrijving van de panoramarijtuigen.
En dan bedoelen ze waarschijnlijk de mensen die in de rijtuigen zitten omdat het een foto is van de echte rijtuigen.
-
Uitzondering die de regel bevestigt ! ;D
En inderdaad, de locwissel in Disentis/Mustér is nog altijd onvermijdelijk, vanwege het tandradverhaal en naar ik meen nog een paar technische verschillen tussen de netten (maar vraag me niet welke !).
-
spanning??
-
Die nou net niet nee ;D.
-
zoiets?
Of nog erger:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08639_2.jpg)
Me 8)
En inderdaad, de locwissel in Disentis/Mustér is nog altijd onvermijdelijk, vanwege het tandradverhaal en naar ik meen nog een paar technische verschillen tussen de netten (maar vraag me niet welke !).
Volgens het mooie boekje "Die Bahnhofspurpläne der FO und BVZ" uit 1999 zou het naast het tandradsysteem ook o.a. om de elektrische treinverwarming gaan.
-
het had gekund ::)
-
Ja, er moet nog iets anders zijn... als het uitsluitend om de tandradaandrijving zou gaan, zou er niets op tegen zijn om de MGB-locs door te laten rijden naar Chur, Davos of San Murezzan (indien voldoende beschikbaar, maar er zouden er in dat geval vast meer zijn aangeschaft dan nu)... een stop van pak 'm beet 10 minuten op een niet-kopstation is iets wat men in Zwitserland als het even kan vermijdt.
-
Organisatorisch?
MGB heeft niet genoeg loks om over het hele trajekt te rijden.
-
Dat zeg ik dus net... als er geen andere technische problemen waren geweest dan de tandradaandrijving, waren er begin jaren '90 wel meer HGe 4/4 II-en besteld, hetzij door de FO en BVZ, hetzij door de RhB ::).
-
??? Dit vraagt echt om een antwoord, want afgezien van dat tandrad zou ik het ook niet weten; die verwarming lijkt me niet de juiste, immers MGB-stam met RhB-lok kan in GR, dus ook in VL (zou ik zeggen...)
Ik ga dus even gokken: beveiliging?, Telecom? Per slot van rekening is dit Zwitserland, dus "It's Tradition" zal toch het antwoord niet zijn...
Misschien kan Lokführer Bas hier iets over zeggen, ook al rijdt die op veels te breed spoor ;)
Ik zal hem een pb sturen.
Frans
-
VL? :P
Je bedoelt vast VS ;D.
-
De GEX rijtuigen zijn een gezamelijke bestelling van de MGB en RhB.
Het maak niet uit welke loc er voor rijd bij de RhB rijd er meestal een Ge 4/4 III voor maar ook de Ge 4/4 II en een Ge 6/6 II kan dat maakt niet uit.
Van de MGB staat er een Hge 4/4 II voor .
groetjes edwin
-
Het liefst heb ik er tzt de lok met Glacier expres reklame bij.
Nu op Ebay een hele leuke aanbieding:
http://cgi.ebay.de/2761-BEMO-1262-256-RhB-HGe-4-4-106-Zahnradlok-75-Jahr-/220801376210?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3368c99fd2
Dat "RhB" klopt niet helemaal, het is wel degelijk de MGB-loc, is ook te lezen op de doos die op de foto staat.
Let wel op dat je de aanbieder eerst even een berichtje moet sturen of hij ook naar NL verkoopt ;)
En hier de rijtuigen mét figuren:
BEMO 3289276: MGB Bp 4066 Panoramawagen GEX, Figuren:
http://cgi.ebay.de/BEMO-3289276-MGB-Bp-4066-Panoramawagen-GEX-Figuren-/350264760638?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item518d68193e
BEMO 3289274: MGB Bp 4064 Panoramawagen GEX, Figuren:
http://cgi.ebay.de/BEMO-3289274-MGB-Bp-4064-Panoramawagen-GEX-Figuren-/350264759900?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item518d68165c
Met figuren betaal je wel een tientje meer per rijtuig (dus geen aanbieding :P).
De verkoper is peyker-modellbahn-design:
http://stores.ebay.de/peyker-modellbahn-design?_trksid=p4340.l2563
-
En als het goed is binnen een paar dagen van mij ( de lok ).
Gr Arnout.
-
En als het goed is binnen een paar dagen van mij ( de lok ).
(y)
-
Hé, das gaaf, het was een mooie prijsje.
-
Hallo heren,
De GEX rijtuigen zijn een gezamelijke bestelling van de MGB en RhB.
Klopt helemaal maar er zijn toch een paar details.
De serie van de RhB bestaat uit de nummers die Swiss fan (peter) al had opgegeven.
1ste klas: Api 1311 - 1312
1ste klas: Ap 1313 - 1316
2de klas: Bp 2531 - 2538
Service: WRp 3830 - 3832
Zonder figuren
Deze rijtuigen zijn te herkennen aan de RhB opschrift boven het type nummer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7441_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7441_1.jpg)
Bij de MGB is hetzelfde maar er staat dan MGB. Sorry, geen duidelijke foto kunnen vinden in mijn verzameling :-\
De MGB heeft in zijn wagenpark daarin tegen ook weer 2 types.
1) De bestaande panorama rijtuigen van destijds van de FO en BVZ die opgeknapt zijn, hebben de nummers:
1ste klas: Ap 4021 - 4022
1ste klas: Api 4031 - 4034 (ex BVZ)
2de klas: Bp 4023 - 4030
Zonder figuren
2) De nieuwe serie van de MGB hebben de nummers:
1ste klas: Api 4041 - 4042
1ste klas: Ap 4043 - 4044
2de klas: Bp 4061 - 4068
Service: WRp 3833 - 3835
Met figuren
Deze 2 types zijn te onderscheiden door het dak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_001.jpg)
Links de "oude" serie en rechts de nieuwe.
Voor arnout een MGB stammetje met figuren met Bemo nummers erbij:
4042 - 3289 252
4044 - 3289 264
4062 - 3289 272
4064 - 3289 274
4066 - 3289 276
3834 - 3289 284
??? Dit vraagt echt om een antwoord, want afgezien van dat tandrad zou ik het ook niet weten; die verwarming lijkt me niet de juiste, immers MGB-stam met RhB-lok kan in GR, dus ook in VL (zou ik zeggen...)
Ik ga dus even gokken: beveiliging?, Telecom? Per slot van rekening is dit Zwitserland, dus "It's Tradition" zal toch het antwoord niet zijn...
Frans
Tja, op 14 april 2005 zijn de Ge 651 samen met de HGe 106 ter gelegenheid van 75 jaar Glacier express naar het hoogste punt afgereist van de lijn St. Moritz / Davos - Zermatt. Bij het station Bugnei wat ook tevens het eindpunt was ( dacht ik ), is er een foto stop gehouden. Volgens mij heeft de lok daar ook gereden zover het kon.
Hier zijn wat foto's maar kon even niet zo snel meer vinden...
http://members.multimania.nl/treinengek/specials/ge44_4.jpg
Groetjes Steven
p.s. Alle type nummers zijn gebaseerd op de modellen van Bemo
-
VL? :P
Je bedoelt vast VS ;D.
:-X Sorry Wesley, een betreurenswaardig tekort aan Fendant... ;)
Frans
-
Kijk met dat lijstje van steven kan ik wat. Dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Gr Arnout.
-
Frans, Wesley, e.a.
Een mogelijke verklaring geeft http://de.wikipedia.org/wiki/Glacier-Express onder kopje Heutiger betrieb
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
jij denkt dus dat het met de capaciteit van het net te maken heeft? Zou kunnen, maar dan blijft toch de opmerking van Wesley staan: een 10-minutenstop op een doorgaande lijn...
(Eigenlijk zijn wij heel gelukkige mensen: wij kunnen ons veroorloven ons hierover 'druk te maken'...)
Frans
-
hmm, ik weet het niet. Capaciteit op de MGB lijn is altijd krap geweest. Ze proberen dan ook stukje voor stukje het traject 2 sporig ervan te maken zodat er nog meer gepasseerd kan worden.
Eigenlijk heeft het wel wat die lok wissel in Disentis. Je weet dan dat het steile bergtraject eraan zit te komen. :P
Gr Steven
-
Hallo Jeroen,
jij denkt dus dat het met de capaciteit van het net te maken heeft? Zou kunnen, maar dan blijft toch de opmerking van Wesley staan: een 10-minutenstop op een doorgaande lijn...
(Eigenlijk zijn wij heel gelukkige mensen: wij kunnen ons veroorloven ons hierover 'druk te maken'...)
Frans
dat we ons hier druk over kunnen maken is inderdaad toch prachtig.
gr.theo
-
N.a.v. jouw antwoord/vraag ben ik toch maar even verder blijven zoeken, Frans:
Misschien is het toch simpel waarom lokwissel in Disentis. Puur door dat je moet overschakelen van adhesie naar tandrad en omgekeerd.
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/14303962
Maar ook omdat Disentis, euh, een eindpunt was voor de RhB en de FO (historisch gevolg) Maar hier speculeer ik.
Trouwens voor de belagstellenden: http://www.glacierexpress.ch/DE/fahrplan_ticket/zugsuebersicht/zugskomposition/Pages/default.aspx
-
Kan het misschien met het gewicht van de loc te maken hebben? Iig is het wel leuk die loc wissel, konden we onze benen even buiten de trein strekken, en het is leuk om te zien hoe het allemaal gebeurt. (Misschien is t wel puur voor de toeristen? :P)
Ivo
-
Locwissel Disentis, 20-02-2011:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09599.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09600.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09604.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09606.jpg)
Ik denk ook dat het vooral met het aantal beschikbare tandradlocs te maken heeft. Toeristische waarde is nihil, zoveel tijd had ik ook weer niet en toen ik terugkwam stond mijn warme eten al te wachten, gerserveerd op mijn eigen zitplaats :D
-
Ik denk ook dat het vooral met het aantal beschikbare tandradlocs te maken heeft.
En ik dus nog steeds niet. Want als de tandradsectie het enige verschil was geweest, waren er vanzelf grotere series locs besteld en was het aantal beschikbare tandradlocs dus groter geweest. Ergo: er moet een tweede reden zijn (geweest), waardoor het geen zin had om meer tandradlocs te kopen omdat je tóch van loc moet wisselen in Disentis 8). Remember: we hebben het hier over Zwitserland, efficiëntie enzo...
-
Ik vermoed dat tandradloc's realtief duur zijn, hetzij in aanschaf, hetzij in onderhoud.
De tunnellocs voor de Furka-autotreinen zijn tenslotte ook puur adhesie, waarmee ze tot een zeer beperkte inzet zijn veroordeeld. Blijkbaar heeft de mogelijkheid tot efficiëntere locinzet niet opgewogen tegen de nadelen van een tandradloc.
Hier (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?106,5019914) wordt ook nog wat genoemd. Stroomafnemers zouden verschillen en omdat je de tijd in Disentis vaak toch nodig hebt cq. had om te rangeren met de rijtuigen, kun je net zo goed gelijk van lok wisselen.
Huub
-
Kijk, dat is het tweede aspect van mijn standpunt: ik meen mij te herinneren ooit eens gelezen te hebben dat er meer aan de hand was dan alleen de tandradaandrijving ;D. Ook het verhaal van het splitsen/combineren klinkt wel aannemelijk eigenlijk.
Mijn conclusie: de tandradaandrijving is een belangrijk obstakel, maar zeker niet het enige 8).
-
...
Tja, op 14 april 2005 zijn de Ge 651 samen met de HGe 106 ter gelegenheid van 75 jaar Glacier express naar het hoogste punt afgereist van de lijn St. Moritz / Davos - Zermatt. Bij het station Bugnei wat ook tevens het eindpunt was ( dacht ik ), is er een foto stop gehouden. Volgens mij heeft de lok daar ook gereden zover het kon.
Hier zijn wat foto's maar kon even niet zo snel meer vinden...
http://members.multimania.nl/treinengek/specials/ge44_4.jpg
...
Ik zie dat er hier gelinkt wordt naar mijn site die bij multimania draaide. Dit was voorheen Lycos, maar sinds de overname is het een grote puinhoop en krijg je daar zelfs virusmeldingen van binnen...
Hier is de link naar dezelfde pagina op mijn nieuwe site: http://zermattbahn.weebly.com/75-jaar-gex.html (http://zermattbahn.weebly.com/75-jaar-gex.html).
Paul
-
Bedankt voor de nieuwe link Paul. Je site ziet er goed uit.
Succes ermee (y)
Gr Steven
-
Weet iemand wat het verschil is tussen de 3289 serie en de 3689 serie van Bemo?
-
Waarschijnlijk dat 3289 serie wel bestaat en 3689 niet terug te vinden is, dus mogelijk niet bestaat.
Waar haal je die 3689 vandaan ?
-
Toch gevonden. En dat maakt meteen het verschil duidelijk. Want als je op H0m zoekt vind je die nummers niet.
Zijn de wagens uitgevoerd in H0, dus voor 16,5 mm.