BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jos B. op 18 June 2011, 10:40:11
-
Ik heb een aantal ketelwagens van de voormalige Zinkwit fabriek te Eijsden.
De vraag is: Hoe kan ik ze inzetten.
-Welke lok kan ervoor?
-Hoeveel wagens?
Jos.
-
Welke variant, die van Liliput of die van Piko? Beide modellen kloppen niet, maar ik vind het Liliput model er wel aardig uitzien.
Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van waterglas tussen Eijsden en een paar locaties in Nederland. Tussen Eijsden en Maastricht reden ze met een diesellok, een 2200 of 2400. Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
-
Ik heb de Piko wagens.
En welke 2400 kan er voor, ook de geel/grijze met laag A frontsein?
Jos
-
Niemand meer info?
Jos.
-
Moet wel kunnen, 2400 met laag frontsein waren primair voor binnenlands gebruik.
Staat er een revisiedatum op de ketelwagens? Dan kun je dat matchen met de inzetperiode van je 2400.
Vind je dat net als ik eigenlijk wat te ver gezocht? Dan gewoon doen wat je leuk vindt!
-
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind. ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen. ;D
Jos.
-
knip//Treinen bestonden normaliter uit 5 - 10 wagens ongeveer. Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.
greetz,
Noppie.
-
Heb jij of anderen er ooit foto`s van gezien. Ik niet namelijk, en ben zeer benieuwd.
Ik ook niet en heb gisteren toch een aardig tijdje zitten googlen.
-
Ik ook, blijkt dus toch dat niet alles op google staat. Maar er zijn meer zoekmachines.
Greetz,
Noppie.
-
Vanaf Maastricht met een gemengde goederentrein naar het noorden.
Weet je wat de bestemming was??
Greetz,
Noppie.
-
Vanaf Maastricht, naar alle waarschijnlijkheid met een E-loc, tot Susteren. Daar werden de bonte treinen weer uitgeheuveld en de wagens geplaatst in treinen met diverse bestemmingen in het land. Via Eindhoven meestal met E-locs, vaak afkomstig uit de werkplaats Maastricht alwaar zij onderhoud hadden gehad. Via Venlo altijd met DE-loc's, bij mijn weten in die tijd met 22/2300'en.
Groet, Dolf.
-
Inderdaad, eigenlijk kan ik wel doen wat ik leuk vind. ;)
Maar ik vind het juist leuk om waarheidsgetrouwe stammetjes te rijden.
En ik vind het natuurlijk niet zo belangrijk wat de wagennummers zijn, ik ga toch niet met mijn neus op de baan liggen. ;D
Jos.
Ik noemde eigenlijk de revisiedatum, als die op de wagen staat weet je de periode. Doe je hetzelfde met je 2400 en komt dat aardig met elkaar overeen dan weet je dat het bij elkaar past of niet.
-
ik ga er straks even naar kijken.
Jos
-
Even een oud, onvoltooid draadje ophalen. Want inmiddels heb ik zelf alle drie de verschillende ketelwagens en ben op zoek naar meer informatie hierover.
Het voormalige Zinkwit produceerde zeoliet dat o.a. per trein afgevoerd werd naar Mannheim. Tot de jaren ’80 deed een lichte eigen loc het werk omdat een 2400 er niet kon komen door slecht railonderhoud en een te krappe boog. In 1986 werd de aansluiting geheel vernieuwd. Kwam er rond 1990 nog bijna dagelijks een wagen, in 1993 was er geen officieel pad meer gereserveerd vanuit Maastricht. In 1996 kwam het vervoer geheel tot stilstand, tijdelijk, zoals men dan nog vermoedde. Er was zelfs nog een plan ook grondstoffen per trein aan te voeren. Enkele jaren later is het spoorvervoer definitief gestopt. Het bedrijf bestaat nog steeds, onder de naam Ineos Silicas
Bron = http://www.railgoed.nl/historie-13.html
Foto's van treinen met ketelwagens van Zinkwit/Crosfield heb ik nog niet veel gevonden op het www. Van de 2-assige wagens alleen deze: https://sleutelspoor.nl/projecten/wagens_2008/
Qua traktie in 1991 met Bakkie 665: bron = artikel Goederentreinen rond Sittard in RailMagazine nr 386, augustus 2021.
En eveneens in 1991 met de 2305: https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6159571087/in/album-72157646895937848/ en https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6160146642/in/album-72157646895937848/
Over het bedrijf en het spoorvervoer vond ik ten slotte deze link: http://www.industriespoor.nl/Zinkwit.htm
Dan de modellen in volgorde van uitgave en de informatie erover die ik tot dusverre heb kunnen vinden:
Liliput 250 43 (1984) Ketelwagen type Zs voor vervoer van waterglas.
Nummer 21 84 753 0 587 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, gewicht 10.700 kg.
Tijdperk IV, lengte 100 mm
NB: geen opschriften op het onderstel, dus ook geen revisiedatum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liliput-250-43-voorbeeldfoto-64aa846234dcb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liliput-250-43-voorbeeldfoto-64aa846234dcb.jpg)
Voorbeeldfoto Liliput (scan uit Catalogus 1984)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2060a-64aa83ffa64f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2060a-64aa83ffa64f6.jpg)
Het model op mijn modelbaan. Het zwarte glanzende plastic heb ik zijdenmat overgschilderd.
Piko 95939 (2006) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 21 84 072 8 398-3 P van Zinkwit Nederland B.V.
Inhoud 30.000 liter, 10.700 kg.
Tijdperk IV, revisiedatum 25-08-63, lengte 103 mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-95939-voorbeeld-64aa846238ff7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-95939-voorbeeld-64aa846238ff7.jpg)
Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2059a-64aa83ffa3fbc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2059a-64aa83ffa3fbc.jpg)
Het model op mijn eigen modelbaan
Piko 95532 (2007) Ketelwagen type Zs 610 voor vervoer van waterglas
Nummer 23 84 735 0 588-7 P van Crosfield Chemie B.V.
Tijdperk IV, Revisiedatum 08-08-86, lengte 103 mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-95532-voorbeeld-2-64aa8461d88d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-95532-voorbeeld-2-64aa8461d88d1.jpg)
Voorbeeldfoto Piko/Scaletrading
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2058a-64aa83ff758ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2058a-64aa83ff758ee.jpg)
Het model op mijn eigen modelbaan
En tenslotte als korte trein op mijn modelbaan. De verkeersleiding heeft de trein per ongeluk in Sittard naar Broeksittard-Tüddern gestuurd in plaats van naar Eijsden. De machinist en rangeerder nemen een pauze in het stationsgebouw van de Selfkantbahn voordat ze de loc laten omlopen en weer retour gaan ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2057a-64aa83ff784cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2057a-64aa83ff784cb.jpg)
Qua modellen heb ik verder alleen kunnen vinden dat Efsi een tankwagen heeft gemaakt: https://www.limburgsemodeltrucks.nl/zinkwit-eijsden-crosfield-chemie-roermond