BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SpaceX95 op 14 June 2011, 19:59:30
-
beste leden
Ik ben al een tijdje aan het ontwerpen aangezien ik niet zoveel ruimte heb heb ik besloten een schaduwspoor te maken.
Nu heb ik dit ontwerp gemaakt en had ik de vraag of dit er een beetje goed uitziet.
Kenners geef jullie oordeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor.jpg)
-
Helemaal goed,
maar je hebt gelijk een keerlus gemaakt; dat zou een probleem kunnen zijn bij 2 rail.
Rij je met Maerklin is er niets aan de hand.
Guus
-
Hoi,
Ik zou alleen het wissel in het onderste deel van de loop dichter bij de vorige leggen. Nu gebruik je veel dubbele rails, die geen dienst doen als schaduwstation. Dit maakt eventueel automatiseren in de toekomst lastiger.
Groet,
Bert
-
Ik ben benieuwd wat de radius is van de binnenste bocht.
Want die lijkt mij erg klein, als dit H0 is. uitkijken met welk soort materieel je hier neerzet. (twee-assers)
groet
Jeroen
-
Hallo grote onbekende,
Allereerst: Welkom op het forum.
Anzich ziet het er niet verkeerd uit. Alleen zou ik het rechtstuk voor de laatste wissel er tussenuit halen. Daardoor komt de boog naar beneden en kan je waarschijnlijk de opstelsporen langer laten worden.
Wel een aantal vragen: over welke schaal hebben wij het? en hoe groot is het hele verhaal? En inderdaad: 2rail of 3rail?
Groeten Ronald.
-
Goedeavond
Ten eerste bedankt dat jullie zo snel en duidelijke antwoorden geven
Alle vragen even samengevat
Ik rij met Marklin c-rails schaal:ho 1.87.
Het plan dat ik nu heb is om van het onderste spoor zo snel mogelijk
naar een te brengen en bij het begin.
die wissel hoort daar niet was alleen om te kijken hoe ik uitkom in de bocht
Groet spaceX95
-
beste leden,
Nu ik een paar aanpassingen heb gemaakt in het schaduw spoor is dit nu het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor_met_helling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor_met_helling.jpg)
In eerste instantie wil ik het gele stuk gebruiken als helling, maar misschien is het toch handiger om het blauwe stuk te gebruiken als helling ik kan de keuze niet maken.
Misschien kan iemand mij advies geven wat nou het beste is
groet jeroen
-
Gezien de lengte van de sporen denk ik dat je het gele en blauwe deel wel als helling moet gaan gebruiken. Te stijl komen de treinen er niet op, of met moeite. En blijkbaar heb je de keus voor beide, dus dan zou ik ze ook maar beide daavoor gebruiken.
Roelco
-
Hallo Jeroen,
Over de lengte van de helling kan ik kort zijn: Zoals deze nu getekend is, is deze te kort. Denk dat je minimaal het blauwe en gele stuk moet nemen om een beetje lengte te hebben. Neem eens een kijkje in onze Encyclopedie. Bijvoorbeeld de volgende artikelen kunnen jou een eind op weg helpen:
Hellingen en Klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen)
Schadowstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations)
Treinen keren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.08_-_Treinen_keren)
Groeten Ronald.
-
Beste Ronald
Ik heb nu het gele en blauwe deel gebruikt als helling.
En ik moet je zeggen dat dat best wel kan zo als je ziet op de 3d foto zie je dat de trein er nog makkelijk onderdoor kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor_helling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwspoor_helling.jpg)
De hoogte staat nu op 940mm ik denk dat ik zo wel verder kan met het zichtbaar gedeelte.
Reacties welkom,
Groet Jeroen.
-
Er onderdoor zal het probleem vaak ook niet zijn, het probleem is vooral of hij vervolgens er ook overheen kan, ofwel komen alle treinen de helling op
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus.jpg)
Klik op pic voor vergroting.
Denk dat als je een rechtse wissel neemt dat de treinen iets lekkerder door de wissel/bocht lopen onderaan. Zie tekening.
Ook denk ik dat als je begint met je helling in het rode rondje in de richting van de pijl dat je je helling dan zo het "minst stijl" maakt. Hoe langzamer dat die stijgt hoe beter voor de treinen.
-
En de constructiehoogte van je onderbouw... Je hebt de dikte van de plaat, eventuele balken, wisselaandrijvingen onder de baan, enzovoort.. Dus als je dan nog met hand eronderdoor wil om een ontspoorde trein te pakken dan wordt het wel heel krap. Ik heb zelf op mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html) bij één niveau 140mm tussen zitten, dat is naar mijn mening al krap. Denk trouwens ook aan de voetboog en topboog bij de helling. Deze moet je ook nog mee tellen in de hellinglengte.
Groeten Ronald.
-
goedenavond
Nu ik de baan wat vloeiender heb gemaakt en een paar adviezen heb opgevolgd heb ik dit eruit gehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/shadow.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/shadow.jpg)
Het gele gedeelte is nu de helling die ongeveer 225cm lang is en op het eind een hoogte van 140mm heeft dit is wel redelijk te doen.
reacties of verbeterpunten welkom.
Gr Jeroen.
-
140 mm stijgen op 225 cm is niet echt te doen, hoor.
Op die lengte mag je blij zijn als je tot de helft komt.
Ik zou de binnenkomstwissels bovenaan trouwens allemaal achter elkaar leggen in het bovenste spoor, dan is de lengte van de opstelsporen wat minder verschillend.
Huub
-
Jeroen,
Dit gaat niet lukken, je zit boven de 6% stijging.....
Ga uit van maximaal 3%. Met gebruik van scherpe bochten in een helling zelfs nog minder...
Oftewel, 3 % is 3 cm stijging per meter spoor. Je zit nu op meer dan het dubbele.
Groeten,
Ferry
-
Beste ferry
Ik heb net een lange buis van 230 gepakt en het einde op een hoogte van 14 cm gezet.
Zelf vind ik dat ie hellemaal niet zo steil gaat en als het toch niet lukt,
Dan zet ik de hoogte op 12 cm.
Groet Jeroen
-
Jeroen,
eigenwijsheid wordt vroeg of laat beloond ;)
mvg,
Sander
-
Beste leden
Ik hou de hoogte dan toch maar op 110mm.
Het is nog niet echt genoeg maar de ruimte is er niet.
En met een spiraal heb je weer dat het verschil tussen het schaduwspoor en de top heel veel is
Gr. Jeroen
-
En met een spiraal heb je weer dat het verschil tussen het schaduwspoor en de top heel veel is
En dat is zou ik juist net wel willen hebben! Waarom? Omdat je dan heerlijk je treintjes onder je baan weg kan pakken. En dan zonder dat je bijvoorbeeld eerst alles weg moet halen of dat je last hebt van de wisselaandrijvingen of de constructie.. Zie even het verschil:
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/d/d1/E04.07-06.jpg) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/d/d1/E04.07-06.jpg) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/2/2b/E04.07-09.jpg) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/2/2b/E04.07-09.jpg)
zie ook: artikel: Schaduwstations Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations)
Over de helling: 3% is het maximum voor bepaalde treinen. Dit wordt soms ook aangegeven bij het model, bijvoorbeeld dit model:
de schi-stra-bus van Brekina (http://www.brekina.de/de/modellprogramm/schienenfahrzeuge/schi-stra-bus.html)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_40.jpg)
De Shi-stra-bus heeft echt een maximum van 3% anders komt hij niet de helling op. Dus in jouw geval zou de helling 110mm / 2300mm * 100% = 4,78% Dat is nog behoorlijk wat...
Groeten Ronald.