BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: HansQ op 14 June 2011, 11:23:19
-
Hallo NMBS experts,
Ik verzamel in principe jaren '70-'90 NS materieel maar als rechtgeaarde (Noord-)Brabander vind ik NMBS N-spoor spul natuurlijk ook erg leuk.
Nou zijn de Minitrix NMBS reeks 80 (de Belgische V60) en reeks 52 (de Belgische NOHAB) al een hele tijd uit productie en dus moeilijk te krijgen. De reeks 52/53 zou vorig jaar weer worden geproduceerd, maar het model werd door MäTrix ondanks aankondiging niet geleverd. Ik vraag me af waarom, iets met de rechten op de NMBS beeldmerken ofzo? Kato had er ook een aangekondigd, maar daar zie ik ook helemaal niets meer van komen? De CFL 1600 versies zijn er wel!
Nou liep ik vorige week tegen een Ebay handelaar op die losse kapjes van deze Minitrix modellen aan het dumpen is, zie cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270762717972 (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270762717972) en cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270764618900 (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270764618900), misschien ook wat voor andere verzamelaars?
De kap voor de reeks 52 kan ik volgens mij zo op een andere Minitrix NOHAB zetten, volgens mij zijn er geen (kleur)verschillen qua onderstel, klopt dat?
Mijn vraag gaat over het onderstel van de reeks 80, volgens de meeste fotoos zijn de wielen zwart en is de aandrijfstang wit of grijs, gold dat voor alle 80ers?
De reden voor deze vraag is natuurlijk dat ik het kapje op een gewone Minitrix V60 (splinternieuw gescoord op Ebay voor minder dan Euro 35, zie cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270764451466 (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270764451466)) met rode wielen wil gaan zetten...
Nog een vraag; zijn er tips voor het verven/spuiten van de wielen en de drijfstang zonder het geheel te demonteren? Ik zou een en ander kunnen afplakken maar heeft iemand ervaring ermee hoe je zoiets doet zonder dat alles vast komt te zitten?
Laatste vraag; zie ik het goed dat de koplampen op de Minitrix reeks 80 kap niet kloppen?
thnx, HansQ
-
Wat de Matrix-reeks 52 betreft, zou ik ervoor kiezen om
een model van Kato/Hobbytrain te nemen, dat is welliswaar meer
een reeks 54, (ik heb de CFL uitvoering) maar verder een fraai
model met goed rijgedrag.
De Minitrix-kap is gebaseerd op de Noorse loc dus met slechts
2 dakventilatoren :P terwil een reeks 52 wel 5 ventilatoren bezit...
De enige producent van de correcte kap is Piko geweest (uit de DDR-tijd)
die toen een reeks 52 in hun prograama had...dus een optie is om een
onderstel van een Kato-loc te combineren met een Piko-kap :D
Met name op de duitse ebay worden nog regelmatig Piko-n-Nohabs
aangeboden...
Wat de reeks 80 betreft... dit is gewoon een V60 in Belgisch jasje dus
met Duitse koplampen :P, dus ook hier is een beetje zelfbouw nodig
om de loc een meer Belgisch karakter te geven (dus ook die Duitse toeter
van het dak halen en de derde pit op de schoorsteen, die ook niet
gangbaar was bij de reeks 80 ;)
Ik heb zelf eens een v60 omgeschilderd tot een reeks 80 met een kwastje
en veel afplaktape voor de Z-schildering, en het is niet eens echt een draak
geworden ;D maar spuiten is natuurlijk veel strakker....
De wielen kunnen wel met een kwastje geschilderd worden, gewoon steeds een
stukje van de spaken en een klein kwastje plus vaste hand, dan gaat het wel goed ;)
Veel succes,
mvg,
Tis
-
wielen spuiten doe ik meestal gewoon op de lompste manier: heel klein beetje vet op de kruktappen (pennetjes waarmee de koppelstang aan de wielen zit), dan stroom op de motor en met draaiende wielen de hele zaak spuiten, niks afplakken, daarna (nog steeds met draaiende wielen) met een lappie met een klein beetje thinner de wielbanden schoonmaken en de prut van de stroomafnemertjes halen. De truc is eigenlijk om de zaak te laten draaien tot de verf droog is, dan kan ie niet gaan vastzitten. Door het vet op de kruktappen voorkom je al grotendeels dat de koppelstang vast gaat zitten want waar vet zit komt geen verf.
De koppelstang zou k gewoon met een kwastje doen, dat ding is zo klein dat je weinig voordeel hebt van spuiten... Om de kleuren te bepalen, in principe liegt een foto niet, hoogstens zijn de kleuren ervan wat verschoten, als je dus foto's hebt uit het juiste tijdperk weet je hoe t zit.
-
Hans,
Die MY5301 is een model NSB Di3 versie en heeft niets gemeen met de AFB modellen van de NMBS. Dus zou ik me niet aankopen (is mijn persoonlijke mening) de 80 versie is ook niet helemaal correct maar misschien wel bruikbaar als je nog een paar veranderingen aan zou kunnen doen zoals zeker aan de buffers.
Verder van deze reeks weet ik er niet zoveel van maar misschien heb je er wat aan?
Eric. :)
-
Hallo Hans,
ik heb een aantal jaren geleden een keer de wielen van een Minitrix 360 van rood naar grijs geschilderd.
Dit heb ik toen gewoon met een penseeltje gedaan; grijze tinten zijn erg goed te schilderen zonder strepen na te laten en bovendien zijn de spaken van de wielen zo klein dat je naderhand geen verschil ziet tussen goed schilderwerk of wanneer je het zou hebben gespoten.
Verder zou ik de wielen in zijn geheel uit het chassis halen, maar de drijfstangen niet demonteren. De drijfstangen zijn namelijk op een heel erg dun plaatje transparant plastic bevestigt, wat erg snel breekt.
gr,
Kas