BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ivo tB op 13 June 2011, 12:16:10

Titel: Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 13 June 2011, 12:16:10
Weer een aardige voor dat overkomt mij niet: jullie zorgen toch ook altijd goed voor je spullen?

Klein probleempje, waar ik zo snel de oplossing niet voor weet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6130527_Medium.jpg)

Mijn compressor, waar ik altijd zeer tevreden over ben, is ongeveer 7 à 8 jaar bij mij ononderbroken in gebruik. Voor spuitwerk op zolder en gritstralen buiten. Het ding is loodzwaar en ik vermijd het gritstralen daarom zoveel mogelijk, want dan moet het 2 verdiepingen naar beneden en daarna weer naar boven. Ik dacht dat dit onderhoudsvrij was, behalve het af en toe bijvullen van de olie in de compressor zelf, welke een koelkastmotor is. Mooie oliewaterafscheider, manometer op de stalen ketel en een reductieventiel om de uitgaande druk te reguleren. Er zit verder een automaat op die de druk bij inschakelen opvoert naar 8 bar en weer opnieuw aanslaat als de 6 bar is bereikt.

2 weken geleden wilde ik even snel de bodem van de Kameel in de blanke lak zetten. Compressor aan en toen een plof en daarna begon het geheel allerlei herrie te maken. Er kwam nog juist 2 bar uit, dus snel met herrie de blanke lak gespoten en daarna op onderzoek, maar niets te vinden. Compressor een beetje gekanteld en daarna werd het geluid beter hoorbaar. Ik voelde ineens een nippel onder de ketel en daarna nattigheid. Misschien was dat nippel wel bedoeld om olie / water af te tappen uit de ketel. Maar dat was nu niet meer nodig. Er zit een gaatje (heel klein, want 2 bar wordt nog wel bereikt)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6130528_Medium.jpg)

De lak is er op een groter stuk afgesprongen. Het gaatje is niet te zien, maar wel te voelen als de ketel onder druk staat. Nu is het lastige dat ik de compressor niet durf aan te zetten als deze op zijn kant zit, want volgens mij kunnen koelkastmotoren daar niet tegen  ;)

Ik ga natuurlijk vragen aan de leverancier of dit te repareren is, maar mag je een plaatje metaal erop lassen of gewoon het gat dichtlassen? Ik weet dat er nogal hoge eisen worden gesteld aan stoomketels, met ook allerlei vereiste keuringen aan modelbouwstoomketels. Dus iemand een idee?

Stommiteit van mij is denk ik dat ik gewoon de ketel regelmatig moet laten leeglopen. Het is misschien een tip voor mensen met een soortgelijke compressor.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: nscargo op 13 June 2011, 12:20:54
Ivo

Een compressorketel is geen stoomvat en dus geld de stoomwet en het stoomwezen niet.
Een plaatje er op lassen zou ik niet doen of je moet een goede metaalbewerker zijn.
Heb het even aan een fotolasser gevraagd en je mag er wel aan lasen, hij raad aan aan om het met TIG te lassen
Harm
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: ruudns op 13 June 2011, 12:32:25
Ivo, kijk uit! Die ketel is waarschijnlijk doorgeroest en resulteerde in een gaatje. De boel kan als hij onder druk staat zomaar uit elkaar knallen met alle gevolgen van dien. Ik heb al eens een de schade in een spuiterij gezien die een compressor ketel veroorzaakte. De ketel siste al langer. Toen de spuiter de cabine uit kwam dacht hij ff de spuit schoonmaken (ging toen gewoon nog buiten in het grind) en dan ff kijken waar hij lekt. Toen hij net buiten was een flinke knal en de ketel flink gescheurd. De ketel was wel wat groter. ca 200l bij 10bar. Dat is dus 2cub lucht in je gebouw er bij. Gevolg: het gehele dak van de spuiterij werd even opgetild om de druk weg te laten. Door rond vliegende delen en rotzooi diverse schade wagens (en ook net gespoten) beschadigd.
Dus: ketel gewoon weggooien daar je van buiten niet kunt zien hoe slecht de binnenkant verder is. Monteer de rest van de appendage gewoon op een andere ketel (bv een gastank). Vergeet nooit een veiligheidsventiel te monteren (liefst een nieuwe).

ps: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm (http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm)
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: roadster36 op 13 June 2011, 13:13:14
blank maken en dichtsolderen ?
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Duizendpoot op 13 June 2011, 13:25:48
Dus: ketel gewoon weggooien daar je van buiten niet kunt zien hoe slecht de binnenkant verder is. Monteer de rest van de appendage gewoon op een andere ketel (bv een gastank). Vergeet nooit een veiligheidsventiel te monteren (liefst een nieuwe).

Ik zou de raad van Ruud opvolgen en NIET lassen of solderen.
Hans
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: JAB van Ree op 13 June 2011, 13:45:35
Een compressorketel is geen stoomvat en dus geld de stoomwet en het stoomwezen niet.

Maar daarom blijft het nog wel raadzaam de daarin gegeven adviezen zoveel mogelijk op te volgen...

Ivo : als er op een plek al een gat dwars door de tank heengerot is kun je er van uitgaan dat elders aan de binnenzijde ook de nodige putcorrosie aanwezig is dus is het afwachten wanneer de volgende plek doorrot. Er zal dan ook niets anders opzitten dan een andere tank te monteren. En misschien als je toch een nieuwe tank monteert deze meteen vooraf behandelen tegen roest.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 13 June 2011, 13:49:57
Bedankt voor jullie advies. Ik heb ook al aangenomen, dat dit ene plekje vast niet het enige is. En risico's nemen met een dergelijk stalen drukvat lijkt me ook niet verstandig. Ik zal eens kijken wat de winkel waar ik deze gekocht heb ervan zegt.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: prutser op 13 June 2011, 14:28:59
En als er al gelast zou worden is het meest logische om het rotte stukje eruit te slijpen, dan erin kijken of er meer plekken zijn, en er een nieuw stuk inlassen.

Stephan
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Gert Arkema op 13 June 2011, 21:45:47
Hoe wil je kijken door zo'n klein uitgeslepen gaatje Stephan? Met een endoscoop is een beetje een dure truc  ;D .
Ik heb het ook gehad; had een zoutwaterblusser laten leeglopen en die een paar jaar als drukvat gebruikt. Meer dan 2,5 bar heb ik er nooit in gehad. Toen deze begon te sissen heb ik er eerst een zelftappertje ingedraaid met secondenlijm om af te dichten, maar binnen een maand zat er nog een gaatje in en kort daarna nog een enzovoort.
Conclusio; vandaag of morgen weggooien; het is het begin van het einde.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: wimke op 13 June 2011, 22:17:15

Een compressorketel is geen stoomvat en dus geld de stoomwet en het stoomwezen niet.
Harm
forget it alle ketels die onder druk komen te staan vallen onder de stoom wet
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: ruudns op 13 June 2011, 22:20:49
@ Ivo: heb je ooit het water afgetapt? Die plug aan de onderkant is dat geen aftapkraan? die hoort wel op elke compressor te zitten. Die is namelijk de oorzaak van al je ellende. Samengeperste lucht scheid water af. Die gaat er echt niet vanzelf uit. Je water afscheider zal dit probleem niet verhelpen en daar zul je waarschijnlijk ook nooit iets in hebben gevonden. Mijn waterafscheiders staan ook altijd droog, maar als ik mijn ketel aftap komt er wel 1 liter water uit zo eens in de 2-3 maanden. Ook ik vergeet het nog wel eens hoor. Mijn ketel is een liggend geplaatste dikke butagasketel waarop ik een 2pk motor met een oude 2 cilinder vrachtwagencompressor heb gebouwd. Dat ding doet hier al 30 jaar trouwe dienst en wordt veel gebruikt tijdens het repareren van auto's en vroeger ook veel bij het airbrushen van auto's en motoren.
Als het zich nog loont dus gewoon een andere ketel eronder en dan op het diepste punt gelijk een 1/4 mof lassen waar een radiator aftap in past. Let verder op dat je de compressor ontlastingsklep weer goed om monteert.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: prutser op 13 June 2011, 22:45:58
Hoe wil je kijken door zo'n klein uitgeslepen gaatje Stephan? Met een endoscoop is een beetje een dure truc  ;D .


Nee joh, een stukje van min. 50x50mm. en dan met een lampje en een telescoopspiegeltje.

De Stoomwet is al een tijdje vervangen door "Warenwetbesluitdrukapparatuur", en een compressorvat valt volgens mij onder "Warenwetbesluit drukvaten van eenvoudige vorm".

Maar aan het einde van het verhaal zal het wel weer op het volgende neerkomen; Op het werk moet alles volgens Normen en Arboregels maar thuis mag alles.

Ik zou een nieuwe kopen.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: JAB van Ree op 13 June 2011, 23:26:29
De warenwet maakt ook onderscheid op basis van grootte en gebruikte werkdruk; het zou kunnen dat dit vat gezien de geringe inhoud en lage druk vrijgesteld is (op de meeste hobbycompressors zit immers ook geen ketelkeuringsplaatje; dat zegt eigenlijk al genoeg)
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: ruudns op 14 June 2011, 09:40:50
@Jab: volgens http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm (http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-050_Warenwetbesluit_drukvaten_van_eenvoudige_vorm.htm) praten we hier over een drukvat waarvan PSxV < dan 50 (deze is schat ik 5l x 8bar = 40 en dus kleiner dan 50). Volgens mij dient echter elk drukvat wel gekeurd te zijn. Blijft de vraag Hobby en prof gebruik. Zolang er niets mis gaat kraait er geen hond naar, maar anders....
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: JAB van Ree op 14 June 2011, 09:58:02
Ruud het artikel dat je aanhaalt zegt genoeg ; het hoeft alleen maar deugdelijk gefabriceerd te zijn. Het valt niet onder het keuringsregime en dus geen ketelkeuringsplaatje.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: GerardvV op 14 June 2011, 10:40:41
Ondanks dat de ketel inderdaad niet onder het keuringregime valt volgens het drukvatenbesluit zou ik doch niet graag naast een scheurende ketel onder druk staan, al is het vat nog zo klein.
Weggooien dus die zooi en voortaan de spullen beter onderhouden en gebruiksaanwijzing doornemen. Een leverancier zal niet in de garantieval trappen als er duidelijk geen goed onderhoud is gepleegd.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 14 June 2011, 11:22:44
Wie heeft het over garantie? Ik niet en al helemaal niet na 7 jaar. Maar het staat niet in de gebruiksaanwijzing dat er aan de onderkant een nippel zit om vocht af te tappen. Het enige onderhoud is het bijvullen van olie voor de compressor motor. Overigens denk ik dat aftappen mogelijk voor doorroesten niets helpt, want aftappen kan wel, maar de binnenkant van de ketel blijft een vochtige omgeving, want droog krijg je deze nooit. Dus belangrijker is een goede duurzame laklaag en die kan je als consument niet controleren.

mvg,
Ivo

P.S., ik beschouw het doorroesten in eerste instantie als een stommiteit van mezelf. Daarom had ik het bericht ook in het draadje "dat overkomt mij niet" geplaatst. Maar onze moderator heeft er een apart draadje van gemaakt, ter lering vermoed ik.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Floris Dilz op 14 June 2011, 12:35:09
een soort rubber/tectyl-achtig iets aan de binnenkant van zo'n ketel is toch niet zo ingewikkeld. of heeft dat weer andere nadelen? Zo'n ding zo behandelen dat ie niet spontaan doorroest lijkt me aardig te doen voor een fabrikant...
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: ruudns op 14 June 2011, 12:48:53
@Floris: normaal gesproken zijn ze ook voorzien van een coating. Allen de gebruiker kan vertellen onder welke omstandigheden die compressor wordt gebruikt en/of onderhouden. Ik vergeet het kreng ook altijd af te tappen en bij mij vind je ook geen drup in de waterafscheiders. Die leidingen lopen door 2 werkplaatsen met elk een waterafscheider. De langste afstand is ca 10m. Ook nu moet hij denk ik weer hoognodig worden afgetapt.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: GerardvV op 14 June 2011, 13:47:00
Bij een ongecoat vat zal er altijd roest onstaan op de scheiding van water en lucht en na enige tijd ontstaat er altijd een plas water in het vat. Dat de lucht in het vat vochtig blijft heeft niet  veel invloed op de roestvorming. Coating helpt bij het afglijden van vochtdruppels naar het laagste punt en de coating moet dus glad zijn. Hiervoor wordt dan ook wel teflon gebruikt.
Rubber of tectyl moet je hiervoor niet gebruiken. Tegenwoordig zijn bijna alle vaten van compressoren gecoat.
Waarschijnlijk heb je met spuiten problemen gehad door meegevoerd water, dit tenzij je een waterscheider in je uitgaande leiding heb gemonteerd. Meekomend water is ook een teken dat er ontlucht moet worden. Voor het spuiten altijd controleren door zonder lak tegen een stuk papier te spuiten, je ziet dan eventuele vochtplekken vanzelf verschijnen (geen zweetlozing) en weet dat er vocht in de leidingen zit. Drukvat leegblazen via vochtontluchter en opnieuw vullen, daarna ledingen leegblazen en laagste punten aftappen.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 14 June 2011, 16:53:29
Nee dus. Helemaal geen last gehad van vocht met het spuiten. En ik weet wel wat dat is, want hiervoor had ik zo'n luidruchtige membraancompressor en toen had ik er heel vaak last van. Er zit ook een een mooie waterscheider aan vast en die is ook kurkdroog.

Ik ga gewoon op zoek naar een nieuw vat.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: mekel op 14 June 2011, 17:14:25
Lijkt me het slimste Ivo, gewoon opzoek naar een nieuw vat, ook voor je eigen veiligheid.

Jeroen
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Thowra op 14 June 2011, 18:08:24
Ik moet trouwens ook aan een nieuwe degelijke compressor. Mijn aloude Hansa compressor geeft onregelmatige druk.
Op het web vond ik deze. Ivo misschien ook wel wat voor jou?
http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrush-compressor/black-bull-airbrush-compressor-bc-23mt3-met-tank.php (http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrush-compressor/black-bull-airbrush-compressor-bc-23mt3-met-tank.php)

Volgens mij wel een aardige compressor met een nette prijs.

Jeroen
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 14 June 2011, 21:05:37
Jeroen,

Mooi prijsje, maar die is het niet voor mij. Dit is geen 'fluister' compressor, maar een membraan compressor die fors herrie maakt. En 4 bar vind ik niet genoeg (zeurpiet ;D), want soms gebruik ik met gritstralen een hogere druk.

Vanmiddag al met de winkel gesproken waar deze compressor vandaan komt en ze hadden al iets waar mijn motor op kan worden omgebouwd. Dus nieuw vat met nog teveel andere nieuwe onderdelen, maar toch minder dan de volle mep. Ik hou straks een compressorautomaat een manometer en een drukregelaar over.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 01 July 2011, 11:12:21
Eindelijk tijd gevonden om bij de winkel langs te gaan en daar bleek nog een vrijwel lege ketel te staan. Dat wordt vanavond lekker loodgieter werk om weer een werkende compressor op te bouwen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00044_20110701_1059.jpg)

Links nieuwe ketel, met op het oog een grotere ketelinhoud en een aftapnippel welke bereikbaar is. Mijn oude ketel staat op een aangelaste stalen rand en daarbinnen midden onder zit het nippel, waar je normaal gesproken niet bij komt.

Dus vanavond: motor afkoppelen en overzetten, pompautomaat en veiligheidsventiel plaatsen, drukregelaar en oliewaterafscheider monteren, leidingen netjes leggen. 24 uur wachten zodat de olie in de motor zeker weer op de juiste plek zit en morgenavond proefdraaien.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Robert Jan op 01 July 2011, 11:15:07
Dat wordt weer een mooie compressor voor jaaaaaaren plezier (y)
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: ruudns op 01 July 2011, 13:22:33
Die nieuwe ketel heeft inderdaad een betere constructie. Nah, rolletje teflontape en een uurtje werk en dan moet het toch wel klaar wezen toch? Als je de compressor rechtstandig houd tijdens het ombouwen, dan kun je hem gelijk testen en hoef je geen 24 uur te wachten hoor. Alleen koelkasten die horizontaal vervoert zijn moeten eerst 24 uur rechtop staan zodat alle olie terug gelopen is naar de compressor.
Titel: Re:Reparatie compressor
Bericht door: Ivo tB op 01 July 2011, 13:36:44
Als je de compressor rechtstandig houd tijdens het ombouwen, dan kun je hem gelijk testen en hoef je geen 24 uur te wachten hoor.
Klopt zeker, maar bij dit soort dingen heb ik een houding van better safe than sorry. Volgens mij kan ik meteen testen.

Overigens is het iets meer werk, want niks past meteen en de ketel heeft maar 2 aansluitingen, terwijl de oude er 3 heeft. Extra T-stukje stelt natuurlijk ook niets voor. Maar wel een leuk klusje.

mvg,
Ivo