BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: nscargo op 13 June 2011, 10:49:52
-
Ik heb eigenlijk een paar vragen over een 1100.
Als ik op MP of E-B zoek naar een model van Roco 1100 dan valt me iets op.
Het gaat dan om een blauwe zonder botsneus
Bij het ene model is het dakluik blauw, bij een andere is het zwart.
Kijk ik naar de foto van een echte loc, dan lijkt bij sommige loc's het hele dak wel zwart.
Bij andere loc's lijkt een deel van het dak zwart.
Wat klopt nu wel en wat niet?
Dan nog iets anders;
Op beurzen zie ik wel eens een groene 1100 liggen.
Heeft die echt zo gereden in ons land?
Ik hoor het graag
vr gr
Harm
-
Die "groene" 1100 die jij bedoelt is waarschijnlijk een Turquoise.
Die heeft echt bestaan, zie ook deze Wiki pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/1100_%28locomotieftype%29) over de 1100 serie.
In het spoorweg museum staat nog een 1122 in turquoise kleur. Origineel loc 1125 maar met de nr platen van de 1122.
Foto´s van de diverse 1100´den op de volgende website link van Nico Spilt.
http://www.nicospilt.com/index_Lok1100_2.htm
-
Hallo Thurbo
Nee ik bedoel echt een groene, de turqoise ken ik wel en is de afleverkleur geweest van de eerste levering van de 1100.
De turqoise had volgens mij een wit dak en witte pantograven.
Maar van die groene weet ik niets evenals de kleur van het dak van de blauwe .
Harm
-
Nee, die groene die Harm bedoelt is een Franse lok. Deze Franse lok (BB-8100) is de zus van 'onze' 1100.
-
Ik ga er van uit dat een blauw dak juist is, in het echt is een dak van een lok al snel donker van kleur door vervuiling en modelspoorfabriekanten nemen dit dan vaak over.
Is die groene soms de BB300 van de SNCF die voor proef in Nederland heeft gereden.
Stephan.
-
En die heeft nooit in nederland gereden?
Ik weet wel dat de NS een eloc van de Fransen had geleend om te kijken of ze beviel of niet.
Of dat een groene is geweest dat weet ik niet.
Harm
Edit, Stephan, dat zou best kunnen wat je zegt, maar bij het model van Roco is er een uitvoering met alleen een zwart of blauw dakluik
de rest van het dak is gewoon blauw
-
Die was groen en heeft eind jaren 40 begin jaren 50 voor proef in Nederland gereden.
De BB300 van Roco klopt echter niet helemaal met die variant, er moet het een en ander nog aan veranderd worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20832.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20832.0.html)
-
Beste Harm,
Hele dak van een NS 1100 in het blauw hoort gewoon blauw te zijn. Maar dat was natuurlijk regelmatig goed vuil.
Stephan laat de BB300 link al zien. Heeft dus een behoorlijk aantal jaren in Nederland gereden, maar het Roco model laat de BB300 zien in een versie bijna 20 jaar na datum van rijden in Nederland. De beste info kun je vinden in het BB300 boek van Uquilair.
mvg,
Ivo
-
Sowieso is de 1100 onderdeel van een hele familie van dergelijke vierassige Franse elocs met het model van een baksteen, ook wel midi-locs genoemd. Roco heeft van veel van die locs een model gemaakt, vrijwel allemaal groen.
-
Een antwoord voor de blauwe en grijze 1100-dakjes kan je op Beneluxspoor hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20788.msg309040.html#msg309040) vinden.
Gerard
-
Even verder vragen, want ik begin hevig aan mijzelf te twijfelen....
Maar Roco heeft toch ooit een 1100 uitgebracht, geel grijs zonder botsneus en zonder A sein ?
Ik zoek me gek naar zo'n ding.
-
Even zoeken leverde dit op Chris:
http://www.modeltreinenwinkel.nl/items/view/54/Roco_43376_Ns_serie_1100.html
zie ook: http://nsinmodel.com/roco.htm
Jeroen
-
Is A sein 8)
-
Ik denk dat die nooit is uitgebracht, maar 'correct me if I'm wrong'.
mvg,
Gert
-
4157a is turkoois, 4157b is blauw en daarna hield het een tijdje op.
Indien nog nodig, zal ik vanavond mij oude catalogi even doornemen.
-
Als je deze site bekijkt, dan lijkt die versie nimmer te zijn uitgebracht: http://nsinmodel.com/roco.htm
mvg,
Gert
-
Hmmm...
-
Wellicht is omspuiten van een blauwe zonder A-sein een optie voor je?
mvg,
Gert
-
Nou ik ga eerst maar eens babbelen met Roco. ;D
-
Lijkt mij een goed plan Chris (y)
Die versie staat ook nog steeds hoog op mijn lijstje ;D
Grtn,
Dennis
-
Nu 'we' het er toch over hebben. Volgens mij kan het geen kwaad als ik de vraag hier stel?
Wie o wie is bereidt om zijn Roco NS 1113 om te ruilen voor de NS 1142? Mijn lok is in vitrinestaat.
Kapruil vind ik echter ook prima! Graag een pb.
(offtopic uit - ontopic aan)
(y)
Jeroen
-
ik heb denk ik nog kappies.
Moet ik effe thuis kijken !
-
Oh Chris, dat zou geweldig zijn. Dan krijg jij een kappie retour. ;D
Jeroen
-
Geel/grijs zonder A-sein is er inderdaad nog niet geweest van Roco; ik heb destijds dan ook een 1113 omgebouwd tot 1143 met omgekeerd L-sein.
Maar een uitgave van Roco met L-sein zou ik zeter ook wel kunnen waarderen (y)
(in het kader van '1100en heb je nooit genoeg' :-X )
-
Is de 1100 die in de startset zit met de plan D rijtuigen dezelfde als die als losse loc te koop is?
Artikelnummer in gelijkstroom van de losse loc is 63896
Overigens zoek ik nog een blauwe, zonder botsneus maar met ns emblemen
Harm
-
Dan heb ik goed nieuws voor je Harm, want die is gewoon verkrijgbaar.
Kijk maar: http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/270/pr/elektrolokomotive-serie-1100-der-ns.html
mvg,
Gert
-
Aangezien al mijn boeken opgeslagen liggen in dozen, wie kan even voor mij uitzoeken wanneer de 1100 met A-sein op het spoor kwam?
dus in welk jaar is het A-sein bij de 1100'en ingevoerd?
mvg,
Sander
-
Even verder vragen, want ik begin hevig aan mijzelf te twijfelen....
Maar Roco heeft toch ooit een 1100 uitgebracht, geel grijs zonder botsneus en zonder A sein ?
Ik zoek me gek naar zo'n ding.
Die heb je toch zo gemaakt uit een geel grijze lijkt me?
Bart
-
Jazeker, daar heb ik al een idee over, dus als je in de winkel bent wil ik dat idee effe aan je uitleggen ;D
-
dus in welk jaar is het A-sein bij de 1100'en ingevoerd?
mvg,
Sander
Hallo Sander, ook mijn boeken zijn in dozen opgeborgen (maar overmorgen zijn ze er weer (y)), maar zo uit mijn hoofd kregen enkele 1100en in 1976 bij de elektrificatie van Oldenzaal - Bentheim een provisorische derde pit (provisorisch als in: met touw vastgemaakt). Bij de voorzetneuzen was de derde pit al ingebouwd, 1129 als eerste in 1979.
Maar ik ga straks thuis toch eens naar mijn geel/grijze platte 1100 kijken, heeft die echt een A-sein? Ding heeft nog nooit gereden, dus ik kan het me ook niet zo 1-2-3 voor de geest halen.
groet, Carlo
-
Carlo,
die locs hebben echt een A-sein. En gezien de jaartallen die jij aangeeft zou er voor mijn VW trein een roco moeten staan met omgekeerde L dus.
Ik zit dan ook met smart op de nieuwe platte roco 1100 te wachten!!
mvg,
Sander
-
ik hoop ook dat Chris iets gedaan krijgt bij Roco, een geel grijze zonder botsneus en zonder derde pit (y)
Harm
-
(provisorisch als in: met touw vastgemaakt
Zo erg was het niet...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img188_1.jpg)
-
ik heb nu twee blauwe zonder botsneus, de ene met ns emblemen, de andere zonder
Helaas heeft één van hen een grijs dak, iemand ruilen met een blauw dakje?
Mijn vraag is , de uitvoering met ns emblemen heeft een derde pit, de andere loc heeft dat niet.
heeft dat ook nog andersom gereden? Dus met emblemen maar met twee pitten?
En heeft Roco die ook uitgebracht?
Verder is het wachten op de platte geel grijze met twee pitten, dus Roco.....
Harm
-
Roco startsetlok 1134 is met L-sein en embleem dus ja, die is er ook.
-
Hallo JAB
Als ik op Google kijk naar de startset met de 1134 dan zie ik toch duidelijk een derde pit zitten.
En in de catalogus uit 2011van Roco op blz 58 staat dezelfde loc nu als 1122 ook met derde pit.
Overigens hebben beide loc's een grijs dakje in plaats van een blauwe.
Harm
-
En de foto's die Roco verspreidt van modellen zijn altijd 100% accuraat :-X
De 1134 waar ik nu een L-sein en sluitseinen in aan het aanbrengen ben heeft geen derde pit op de neus en geen verlichting boven en dat is toch echt eentje van de laatste levering.
dirkjan
-
dirkjan en JAB;
Dan is er dus wel verschil in de "losse" 1100 en de loc uit de startset.
De loc met artikelnummer 63896 heeft die wel 3 pitten?
Maar die uit de startset dus niet.
Ik zat dus fout.
Kan ik weer op marktplaats op jacht naar nog een blauwe dus.
Maar wat mag zo'n loc kosten dan?
Terzijnertijd krijg ik ( hoop ik) de verzameling wel compleet.
Dan alleen nog de platte grijze met L sein ( als ze komt) en de groene, als ik wat meer informatie heb gewonnen over hoe en wat.
Harm
-
Er staat er 1 op markplaats, startbod is 115.
Op zich geen rare prijs, maar voor 100 euro meer heb je de complete set.
Allleen houd ik dan weer rails en de digitale set over.
Harm
-
Mijn ombouw van de 1134 met L-sein, rangeerlicht en sluitseinen kun je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37553.msg576342.html#msg576342) zien
Dirkjan
-
Nu de 1118 met geheel gele neus er al weer een tijdje is, vraag ik me af, was de geheel gele neus nu eerder of later dan een blauwe met gele botsneus , maar dan met alleen de voorkant geel?
Harm
-
Volgens mij was eerst de Blauwe met voorzetneus en dan alleen de voorkant (en niet zijkant!) geel. Daarna begon de verGeel/Grijzing binnen de NS en ondertussen kregen de (nog niet met voorzetneus) Blauwe 1100 toen een geheel Gele voorzetneus. Later werden ook die locs allemaal Geel/Grijs gemaakt.
Tim
-
Eerst blauw met geheel gele neus (1117, 118 en 1138), daarna blauw met geel vlak op de botsneus. Men vond die geheel gele neus niet zo fraai en dus werd het genoemde drietal in 1982 bijgeschilderd.
-
Tsja, het is maar wat je mooi vindt; persoonlijk vind ik het geen gezicht dat de zijkanten van de neuzen wel blauw waren, maar geen sierstrips hadden. Bovendien is een gele zijkant van de botsneus conform de gehuisstijlde versie.
-
Eerst blauw met geheel gele neus (1117, 118 en 1138), daarna blauw met geel vlak op de botsneus. Men vond die geheel gele neus niet zo fraai en dus werd het genoemde drietal in 1982 bijgeschilderd.
Dan is het wel raar dat Roco de 1113 met geheel gele neus uit heeft gebracht.Die moet je dus omnummeren
Kom ik op een andere vraag, sinds kort heb ik een turkooise uitvoering.
Daar zit een los schildje bij met nr 1160.
Maar dat kan toch niet bij die kleur?
Ik dacht dat alleen de eerste serie van 45 in turkooise werden afgeleverd, of zelfs maar een deel ervan.
De tweede serie werd toch meteen al blauw afgeleverd?
Harm
-
Volgens mij t/m 1150 in turqoise, laatste tien direct in blauw.
Marc
-
Dan is het wel raar dat Roco de 1113 met geheel gele neus uit heeft gebracht.Die moet je dus omnummeren
Hoe kom je aan de 1113?
Roco heeft de juist de 1118 uitgebracht met geheel gele neus, en niet de 1113.
Het model van roco klopt voor de 1118, later zijn bij deze loc de zijkanten ook blauw geworden.
Maar dat is dan weer een andere versie
Groeten Arjen
-
Je hebt gelijk Arjen
Hoe ik nu bij 1113 kom, geen idee, maar dom is het wel.
Harm
-
Dan is het wel raar dat Roco de 1113 met geheel gele neus uit heeft gebracht.Die moet je dus omnummeren
Toch is het minder gek dan het lijkt. Onbedoeld zit er een kern van waarheid in: de door Roco uitgebrachte 1113 (geel/grijs zonder neus) zou eigenlijk alleen een geel vlak moeten hebben dat nog net de bocht omkrult. Bij de overige geel/grijze neuslozen loopt het vlak veel verder door richting de deur...
-
En zie ;D;
(http://farm1.staticflickr.com/161/406097969_fdb14ab18e_z.jpg)
Lok 1113 met D-trein naar Parijs,
Rotterdam CS,
19 april 1975
(http://farm1.staticflickr.com/198/448452852_e183108ce7_z.jpg)
Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending,
Rotterdam CS,
10 april 1974.
-
Mijn vraag is , de uitvoering met ns emblemen heeft een derde pit, de andere loc heeft dat niet.
heeft dat ook nog andersom gereden? Dus met emblemen maar met twee pitten?
Harm
(http://farm4.staticflickr.com/3284/3003262059_49c0f7bb09_z.jpg)
1121,
Rotterdam CS,
begin 1974.
-
Hoi allen,
Met de zoekfunctie getracht om een materieelbespreking te vinden van de turkooise 1101 (78365) maar niet gevonden. Wees gerust, het gaat niet over de kleur turkoois :P Maar meer over de kleur van de draaistellen. Bij de 1201 zijn deze grijs, bij de 1101 bijna wit. Ik zag dat de 1125 in het NSM ook grijzere draaistellen had. Wat is nu correct? NSM heeft de pantografen ook wat donkerder grijs gemaakt zag ik.
En voordat ik een L of omgekeer L sein ga maken: wat zal het NSM gaan gebruiken? Ik weet dat bij indiensttreding van de 1101 er twee pitten gevoerd werden en een korte periode een L sein en later is men overgestapt naar omgekeerd L sein.
Verder is het wat teleurstellend dat het model anno 2017 nog steeds geen sluitseinen heeft of zelfs geen LED verlichting. aan de andere kant zou dit gunstig moeten zijn voor de prijs. In ieder geval zijn de pantografen nu goed in elkaar gezet zodat ze niet meer heen en weer floepen als ze omhoog staan (y).
Het is volgens mij duidelijk te merken dat Roco zich wat 1100 modellen betreft veilig voelt. Er is geen concurrentie behalve het nog oudere ontwerp van de Märklin/Trix botsneuzen en ze bestaan al decennia lang naast elkaar. Zou het te veel gevraagd zijn voor een technische update net zoals bij de 1600en gebeurt is? Met LED front en sluitsein verlichting die makkelijk schakelbaar te maken is en een mooiere cabine? Een vliegwiel zou ook wel leuk zijn. Dit vergt alleen wel een heel rigoureuze update, daar het nu eenmaal een klein prutslocje is met weinig ruimte. Zeker als de cabine ook wat meer ruimte moet krijgen.
Voor Roco wellicht een gemiste kans, maar voor Digikeijs een mooie kans om wat LED printplaatjes te verkopen :)
Oh, en wie heeft transfers/nummerplaatjes om het ding om te katten naar 1125? :P
Mvg,
Robert.
-
Hi Robert,
Vergis je niet in het technisch aanpassen (nieuwe print, nieuwe verlichtingselementjes en het aanpassen van de diverse mallen. De 1100 is een min of meer soort van cash-cow voor Roco. Het model kan nog prima mee, in de loop van de bijna 30 jaar dat het model nu uit is hebben er onder de kap al wat veranderingen plaatsgevonden, de laatste was het aanpassen van de print naar een met de decoderinterface. Wat verlichting betreft moeten we het nog steeds doen met het ouderwetse (en uit de tijd zijnde) draadlampje. Eenvoudige aanpassing voor de doe het zelver kan een voorgemonteerd geel smd ledje met voorschakelweerstandje van Digikeijs zijn. Datzelfde geldt voor het maken van het omgekeerde L-sein, iets wat bijvoorbeeld bij de eerste modellen van de Roco 1100 WEL het geval was :(. De verlichtingsset van Digikeijs voor de Roco 1100 vind ik zelf no omslachtig als het om de montage gaat.
Wat die sluitseinen betreft: losse 1100-locs zag je niet zoveel en in het geval dat, zat er vaak een rode knipperlamp op een van de sluitseinijzers geprikt. Die rode knipperlampen (althans een niet werkende imitatie) worden nu meegeleverd met de Dg van Artitec. Te verwachten valt dat ze over niet al te lange tijd ook wel los leverbaar zullen worden.
Als het zover komt dat de turquoise 1100 van de Spoorwegmuseum de baan opgaat verwacht ik dat deze een omgekeerd L sein zal voeren, net als de blauwe 1202.
Voor wat betreft de nummerplaatjes: probeer het eens bij Ger Knijff (ik geloof nog elke keer op de beurs in Houten).
Groet,
Rob
-
Hoi Rob, dank je voor je antwoord
Ik heb zelf al 2 varianten printplaatjes in een 1100 gezien met 8 polige decoderinterface. Dus ze doen wel vaker een nieuwe printplaat ergens in. Zonder ook maar iets aan de mal te hoeven wijzigen kunnen ze 4 rode LEDs op de printplaat kwakken, maar dan moeten wel de lichtgeleiders verlengd worden. Ik heb nu één rode LED op het plastic van het cabine interieur geplakt met dubbelzijdige tape, zodat deze LED ongeveer bijna precies onder de rechte hoek van de lichtgeleider van de sluitseinen zit en dat geeft een redelijk rood licht naar de twee seinen. Later zal ik de gloeilampjes wel vervangen door witte of gele LEDs.
Ik snap inderdaad dat Roco lekker aan het melken is. Zou ik ook doen :P Maar met alle supermodellen die nu op de markt zijn zou je verwachten dat er eerdaags ook een mooie nieuwe technisch geupgrade 1100 te verwachten is met LEDs, vliegwiel en misschien zelfs sound? (hoeft van mij niet maar er zijn liefhebbers voor). Zoals ik het heb begrepen heeft Roco nog nooit een variant gemaakt met de draaistellen en andere cabine deur raampjes van de latere serie 1100en.
Wat uiterlijk en details betreft is er verder weinig op aan te merken inderdaad, en waarschijnlijk ook de reden waarom Roco het niet nodig acht om te renoveren. Maar aangezien de 1600 al een keer onder handen genomen was (meerdere keren, de aller eerste versie had nog aangegoten handrails naast de deuren) hoopte ik dat Roco ook eens de 1100 zou vernieuwen. Dit hebben ze wel gedaan bij de botsneus. Wellicht dat Roco met de 1600 bang was voor LS Models.
Verder is het natuurlijk ook gewoon leuk om zelf te pimpen en zo. Deze twee rode ledjes zijn een eenvoudige aanpassing. Om het rode licht af te schermen moet ik alleen nog even een stukje karton in het plafond maken.
Ik had juist in mijn 1201 een L sein gebakken ter variatie. Ook weer een LEDbaron led en dit keer parallel aangesloten op de LED van de cabine verlichting. Cabineverlichting gebruik ik niet. LEDs plak ik vast met van die UV licht geactiveerde harslijm. Zit meteen vast en is kleurloos/transparant (y)
Mvg,
Robert
-
Heeft iemand nog een idee over de kleur van de draaistellen? Bij de 1201 en plan D in de juiste kleur turkoois zijn deze midden tot donkerder grijs. maar bij de 1100 zijn de draaistellen dezelfde gebroken wit kleur als de daken van de Plan D. In het echt lijken de kleuren van de draaistellen meer op elkaar als ik zo even google. Ook valt het me op dat de 1201 in het echt de gebroken witte panto's heeft, net als het model, en de 1125 voor de panto's dezelfde grijze kleur als de draaistellen zijn gebruikt.
Mvg,
Robert
-
Robert,
Een discussie over de "juiste" kleuren is op dit forum best wel riskant ;) Kijk maar eens naar de discussie over de vraag of de biezen van het turquoise materiaal groen of blauw waren.
De kleur van de draaistellen is natuurlijk helemaal moeilijk, omdat die maar heel erg kort schoon bleven en dus vanzelf donkerder werden.
Als ik naar een paar afleveringsfoto's van de verschillende locs kijk, zou het best kunnen zijn dat Roco in beide gevallen aardig in de buurt van de werkelijkheid zit. Op de (zwart/wit) foto's ogen de draaistellen van de 1100'en in afleveringstoestand een stuk lichter dan die van de 1200'en. Dus misschien schilderde Alsthom de draaistellen gebroken wit / lichtgrijs en pakten ze bij Werkspoor een pot met donkergrijze verf.
Grtz, Ton