BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: modelspotter op 27 February 2007, 11:00:04
-
Wijziging Seinreglement
Op Maandag den 16en Juli 1934 is onder andere voor de hoofd- en voor de locaalspoorwegen van de Nederlandsche Spoorwegen ingevoerd: Seinreglement (SR) 1934.
De in het Seinreglement aangebrachte wijzigingen komen in hoofdzaak op het volgende neer:
1) in de hoofd- en voorseinpalen wordt het witte licht vervangen door groen en het groene licht door geel licht, in de aanwijspalen wordt het gele licht vervangen door wit licht;
2) dezelfde wijziging in de kleuren vindt plaats bij sein 6 "Langzaam rijden", hieronder vallen ook de L-, A-, E-borden, sein 7 "Oprijden", sein 45 "Bezet voertuig";
3) waar in de hoofd-, voor- en rangeerseinpalen blauw achterlicht is, wordt dit vervangen door wit sterlicht;
4) de wisselseinlantaarns zullen aan de achterzijde het spiegelbeeld tonen van het beeld dat aan de voorzijde wordt waargenomen;
5) bij treinen waarvan het voorste en het achterste rijtuig zijn voorzien van ingebouwde lantaarns, kunnen de treinseinen zowel des daags als des nachts als lichtseinen worden getoond, terwijl het sluitsein en het volgsein dan geen licht naar voren toont;
6) bij sein 36 "Heuvelen" en bij sein 43 "Tegensein" is het groene licht vervangen door wit licht.
Uit NS Handboek voor Spoorwegtechniek, 1936
-
Ja, en?
-
Tja Gerard, waarschijnlijk alleen interessant voor tijdperk 2/3 rijders. Ben jij denk ik niet.
-
Nee, ik zelf rij tijdperk 3b, 4 en 5 duits.
Ik zag de topic staan, en las het door. Het is echter de wijziging voor de wijziging naar het huidige drielichtstelsel (ongeveer 1950 - 1960).
Daar er verder geen verduidelijking over het waarom te vinden was, plaatste ik de opmerking.
-
Ja en?????? wat heeft dit voor meerwaarde? Ik snap -SKhet niet erg :-|
-
Sobat Kras,
Join de crowd. Dat is wat ik boven tafel probeer te krijgen.
-
Waar gaat dit draadje over ? ??? (Ik zie nergens een vraag.)
Stephan.
-
Zal wel een berichtje zijn uit 1934. Beetje verlaat maar het is er gekomen :) Analoge post doet er soms ook erg lang over :)
-
Beste medehobbyisten,
Ik heb gemeend wat zaken aan 'beneluxspoor' toe te vertrouwen. Ooit waren deze (voor sommigen oninteressante) onderdelen van hoe het spoor van toen het spoor van nu werd, onderdeel van de NMF-site. Maar daar zijn ze helaas in de loop der tijden verdwenen.
Mijn motto: Wetenschap van nu kan niet zonder kennis van het verleden.
En die kennis die men kan opdoen aan de hand van dit soort officiƫle zaken kan zijn waarde bewijzen als zo'n verhaal waarin het linksrijden wordt verondersteld, kan worden weerlegd.
En het verhaal over de invoering van het twee klassen systeem in 1956 beoogt hetzelfde: kennis. Want anders ontstaat maar geleuter zoals dat de derde klas werd afgeschaft, hebben we het over hartstukken ipv puntstukken ed.
Modelspotter