BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: RobbertJan op 12 June 2011, 10:38:54
-
Hoi allen,
Na lang overdenken heb ik de voor 3 jaar terug ingebouwde smd ledverlichting weer
uit mijn Bakkie gehaald en ben opnieuw begonnen met het aanleggen van
de verlichting voor de seinbeelden.
Nu zit ik met het volgende, ik zie op sommige foto's nog wel eens dat er rangeerlicht
wordt gevoerd op één van de topseinen i.p.v. links of rechts onder.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik het dan wel bij het juiste eind zou
hebben maar er zijn dus wel degelijk verschillen.
En als tweede, de sluitseinen, werden deze wel gebruikt? of was dit een systeem met
gekleurde lenzen.
Wie o wie kan er duidelijkheid over verschaffen zodat ik weer een stapje verder ben.
Gr.
Robbert Jan.
-
Volgens mij moet er bij rangeren gewoon één lamp aan elke kant van de lok branden en maakt het niet uit welke.
-
bij rangeren voert de loc aan beide zijden 1 brandend frontsein (in de meeste gevallen werd conform het SR het rechter frontsein ontstoken). Probleem bij de bakkies was wel eens dat er geen frontseinlamp aanwezig was; deze waren demontabel en werden wel eens 'geleend' voor een andere loc. Sommige mcn maakten zich er dan gemakkelijk vanaf door één van de hoekseinen (die wel vast op de loc waren gemonteerd) aan te zetten). Formeel juist was dit dus niet.
De hoekseinen werden (theoretisch...) gebruikt om L-sein, danwel omgekeerde L te kunnen tonen bij ritten op de vrije baan (denk aan de bediening van Delden destijds) en met een rode schijf kon sluitsein worden getoond indien de loc als losse loc de baan op moest. In de praktijk werd in die laatste gevallen meestal volstaan met een 'knipperbol' in één van de seinijzers.
grtz,
Wim
-
Klopt wat ruudns zegt. Rangerende locs moesten aan de voor- en achterzijde een wit licht voeren, over de plaats werd helemaal niet gesproken. In theorie was het zelfs al voldoende om een brandende zaklamp achter het raam te tonen. De sluitseinen werden wel degelijk gebruikt bij rijden over de vrije baan. B.v. bij het omwisselen van loc's of het bedienen van verder afgelegen raccordementen. Voor de bovenste witte seinen werden dan rode voorzetglaasjes geplaatst.
Dolf.
-
Bedankt voor de antwoorden, ik kan zo weer verder met de inbouw van verlichting.
Ik heb alvorens de neus al voorzien van sluitverlichting, en rechtsboven nog een geel
pitje voor een omgekeerde L. Alles is netjes vastgezet met Kristal Clear en met een
beetje mazzel wordt het een mooi geheel met 2 ledjes bijelkaar.
De cabine krijgt de zelfde behandeling, de 2 onderste frontseinen zijn al aangebracht.
Alleen moet straks alles nog aangesloten worden, ik probeer zoveel mogelijk alle
"blauwe gemeenschappelijke" draden bijelkaar op te zetten zodat het weer draadjes
scheeld richting de print. (hoewel, wikkeldraad is niet zo dik ;D )
Gr.
Robbert Jan.
-
(y) heb je ook een foto verslagje gemaakt? Dat geeft altijd veel volgelingen.
-
Oei, dat zijn van die dingen die ik altijd vergeet, maar gelukkig moet ik de
cabine nog voor een groot deel doen, dus ik zal een paar plaatjes maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_001.jpg)
De cabine, met 2 smd 0805 ledjes, met Kristal Clear voor de lensjes bevestigd.
Deze lensjes zijn afkomstig van het complete kunststof deel wat normaal achterin de
cabine zit, hieruit zijn ook de beide ramen gehaald en deze zijn los op hun plek gezet.
Dat is een beetje werk, maar het scheeld een bult ruimte welke nodig was om
alles netjes kwijt te kunnen. de vorige verlichingsunit die ik er in had zitten was
maarliefts 2,5 á 3 mm dik en pastte ook maar net in de kap.
De ledjes heb ik voor het solderen in een 3e handje geklemd, alvorens de aansluit
puntjes vertint en de wikkeldraadjes er aan gesoldeerd.
Polariteit is echter goed opletten, de groene T op de achterzijde geeft in deze goed
weer dan aan de bovenkant van de T de gemeenschappelijke + kan worden aangesloten,
beter bekend als de blauwe draad van de decoder.
Ik had het de eerste keer wederom verkeerd maar dat was snel hersteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_002.jpg)
In het neusje zitten al wat meer draadjes en smd ledjes verwerkt.
Het is wachten tot de Kristal Clear weer droog is alvorens verder te gaan, ik moet
vanmiddag tot aan het werk dus dat kan mooi een nachtje liggen.
Goed is te zien dat ik een fan ben van tamiya tape, dat werkt prettig en is verschrikkelijk
makkelijk om draden mee te fixeren, wat je ziet zie je later toch niet (y)
Morgen zal ik de cabine verder afmaken en daarvan foto's maken.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vanochtend was de Kristal Clear dan droog, ik had redelijk wat aangebracht om zo
alles netjes te fixeren in de kap. De lichtgeleider of wat daar in dit geval voor door moet
gaan werkt netjes bij het rechter topsein en laat van zowel de rode als gele led
evenveel licht door, dat wordt lekker met omgekeerde L rijden als het zover is (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_003.jpg)
Eén pitje bovenin, de onderste 2 werken ook al ;D die komen t.z.t. weer aan bod.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_004.jpg)
En twee nette sluitseinen die beide een gelijke hoeveelheid licht uitstralen, deze kant
van de loc is helemaal klaar voor de dienst (y)
Vandaag verder met de cabine, daarvan zal ik weer plaatjes maken en posten.
Gr.
Robbert Jan.
-
(y) ziet er goed uit Robbertjan.
-
Voorlopig kan ik eerst niet verder, ik krijg het wederom weer niet voorelkaar
om alles goed te laten funtioneren zoals het zou moeten.
Met een beetje mazzel komt er vandaag nog een pakje binnen met daarin ook
een Lopi 3.0 21 mtc en deze gaat de standaard Lopi 3.0 vervangen want ik
ben echt 2 functie uitgangen meer nodig om alles netjes te laten werken.
In m'n 2400 locjes had ik het vrij snel voorelkaar maar deze keer zit het weer eens
helemaal niet mee en werkt de transistor schakeling voor de sluitseinen gewoon
niet en het gecombineerde rangeerlicht/frontsein laat het ook weer afweten.
Straks sluit ik alles mooi apart aan, frontseinen via geel/wit wisselend met rijrichting.
rangeerlicht schakelbaar op 1 en 2 (zodat er ook een L sein getoond kan worden middels
F0 en funtie 1 of 2 afhankelijk van de rijrichting) en voor de sluitseinen 3 en 4.
Het is wel wat omslachtiger maar ik ben het na een halve dag rotzooien meer als zat zeg maar.
Een update volgt later deze week.
Gr.
Robbert Jan.
-
Als ik me niet vergis is de 21 mtc decoder technisch helemaal gelijk aan de standaard LoPi. Met een draadje zijn de extra logische functieuitgangen ook te gebruiken. Bij de 21 mtc zitten deze alleen op de stekker maar zijn volgens mij verder ook niet versterkt....
Timo
-
Oké dat is goed om te weten, onderhand heb ik overigens een 21Mtc ingebouwd alleen
nu krijg ik de extra funtieuitgangen aux 3 en 4 niet aan de praat zoals ik dat wil hebben.
De verlichting die daarop aangesloten is brand nu continu zonder enige kans dat deze uitgaat.
Ik zit al te zoeken in de gebruiksaanwijzing maar ik kom er eventjes niet uit zeg maar.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ow, dat is wel vervelend. Maar als je nu LEDjes direct aan aux 3 en 4 hebt gehangen zonder transistorschakeling kan het zijn dat je er te veel van hebt gevraagd en dat de uitgang is overleden. Logische uitgangen hebben over het algemeen geen kortsluitingbeveiliging.
Timo
-
Mja, dat is dan even jammer maar wel raar dat de ledjes dan blijven funtioneren
en niet ook uit zijn gegaan omdat de uitgang(en) defect zijn(is).
Ik wist dus ook niet dat het zo werkte, weer een decoder naar de filistijnen wat betreft
aux 3 en 4, kan ie in ieder geval nog wel in de blauwe De-1 daarvoor ben ik alleen
aux 1 en 2 nodig....
Gr.
Robbert Jan.
-
Kan het geen sluiting zijn in die schellakdraadjes ? Als een van die draadjes met een ander draadje contact maakt , heb je al gauw een probleem.
-
Nee helaas, daarop heb ik al gecontroleerd door alles van te voren door te meten.
Alle gemeenschappelijke draden zitten aan elkaar en als ik dan de verlichting bij langs
ga brand er niks tegelijk waar het niet zou moeten.
Gr.
Robbert Jan.
-
In de ESU v4 DCC handleiding sttat een stukje over AUX3 en 4:
17.4. Montageadapter 21MTC.
Indien u een loc met een LokPilot decoder met een MTC stekker wilt uitrusten, zal onze adapterplatine zeer nuttig zijn : aan de ene kant biedt deze een basis waar de LokPilot gemakkelijk kan worden opgesteld en aan de andere kant soldeerpunten waar de originele draden van de loc kunnen bevestigd worden. Het ideaal om Märklin® locs te digitaliseren.
Onder nummer 51968 bestaat een adapterplatine die door middel van transistoren beide uitgangen AUX3 en AUX4 versterkt en toegankelijk maakt. Ideaal voor ingewikkelde ombouwingen.
-
Dat is een net printje, ik kan wel eens kijken of ik die kan bestellen, die komt
ook wel van pas als ik in de toekomst nog meer materieel verlichtingstechnisch
ga verbouwen.
Het is zoizo een mooi printje vanwege de soldeereilandjes die benodigd zijn.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ook hier nog ff de nl handleiding voor het gemak: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf (http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf) en nog beter de index: http://www.loksound.be/manual/index.htm (http://www.loksound.be/manual/index.htm)
-
Na aanleiding van een ander draadje over het beschikbaar maken van de extra
funties op de Lokpilot, het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_008.jpg)
Omgekeerde L.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_009.jpg)
Rangeerlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_010.jpg)
Sluitseinen.
En het schema zoals ik deze globaal heb toegepast (ik heb zelf aux1 en 2 precies andersom aangesloten,
maar via het funtiemappen werken ze nu wel zoals onderstaand beschreven):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_aansluitschema_verlichting.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bakkie_aansluitschema_verlichting.png)
Daarnaast heb ik funtie's gewijzigd om zo seinbeelden te maken van individuele ledgroep(en)
Als volgt, geldende alleen voor de Lokpilot V3.0 welke ik heb gebruikt.
F0 verlichting omgekeerde L wisselend met de rijrichting, dit is een gecombineerde funtie.
Als volgt heb ik deze geprogrammeerd:
Cv 141 wordt 5 (headlight =1 + aux 1 = 4)
Cv 142 = 0
Cv 144 wordt 36 (rearlight = 2 + aux 4 = 32)
Cv 145 = 0
F1 rangeerlicht aan de huifzijde:
Cv 147 wordt 4
Cv 150 wordt 4
F2 Sluitseinen aan de huifzijde:
Cv 153 wordt 8 (vooruit)
Cv 156 wordt 8 (achteruit)
Dit is overigens even afhankelijk van de rijrichting, wil je bijvoorbeeld dat de sluitverlichting
alleen aan de achterzijde brand, gezien de rijrichting, dan is het even proberen welke Cv er moet
worden voorzien van een 8, dan gaat deze uit wanneer de rijrichting wordt omgedraaid.
F3 Sluitseinen aan de cabinezijde:
Cv 159 wordt 16 (vooruit)
Cv 162 wordt 16 (achteruit)
Ook hierbij is bovenstaand verhaal van toepassing.
F4 Rangeerlicht cabinezijde:
Cv 165 wordt 32
Cv 168 wordt 32
En dan heb ik als laatste nog F5 geprogrammeerd om zowel voor als achter tegelijk rangeerlicht
te kunnen tonen zonder dat F1 en F4 bediend hoeven te worden.
F5 Rangeerlicht huif en cabine:
Cv 171 wordt 36
Cv 174 wordt 36
Dat was het dan wel zo ongeveer, Ik ben erg tevreden met het resultaat, de verlichting
heb ik gisteravond nog kwa lichtsterkte ingesteld en is nu ook netjes gelijk kwa opbrengst.
Op naar het volgende project ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo Robbert Jan,
Het ziet er allemaal weer mooi uit (y)
Heb ook het andere draadje gevolgd over het aansturen van de extra uitgangen.
Je had in elk geval meer geluk met je decoder, dan ik met de mijne!
(4 Uhlenbrocks, 3 geen verlichting meer)
Mvg. Roelof
-
(y) geweldig, bedankt voor de info.
-
Hi Robbert Jan,
Ik zag op je Flickr dat je ook de stroomafname en de motor van je Bakkie hebt aangepakt, heb je daar ook foto's van of in ieder geval de specs? ;D
Groeten,
Timo
-
Hoi Timo,
Ik heb de loc geheel aangepakt, nieuwe motor, 2 speakers en dus sound,
verlichting (L front sein, 2 punts frontsein en rangeersein en cabineverlichting)
Stroomafname is gelijk aan het origineel, met toevoeging van een setje slepers
op de voorste en middelste as, daarnaast nog een condensator tegen de hikjes.
De foto's op Flickr zijn zo ongeveer alles wat ik heb, ik maak meestal niet al
te veel foto's van handelingen tijdens een ombouw.
Gr,
Robbert Jan.
-
Hoi Robbert Jan,
Ik denk dat ik de verlichting er (met de plaatjes) wel redelijk in kan frotten maar ik vroeg me af wat voor type motor erin zit en waar je de sound vandaan hebt gehaald? Het geheel met roco motor is vrij klein dus de nieuwe motor zal wel een slag kleiner zijn?
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Timo