BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: modelspotter op 27 February 2007, 10:55:28
-
Toen ik jaren geleden in de tech cie van de nmf zat heb ik op hun site www.nmf.nl enkele belangrijke gegevens tav NS opgenomen. Hieronder een opsomming.
Kleuren
Elektrische locomotieven
Eerste groene 1000: 1001 (1948)
Eerste Berlijns blauwe 1000: 1002 (7-1954)
Eerste turquoise 1100: 1101 (1951)
Eerste Berlijns blauwe 1100: 1112 (7-4-1954 uit Wpc Tb)
Eerste turquoise 1200: 1201 29-11-1951
Eerste roodbruine 1200: 1215 (5-1952)
Eerste geel/grijze 1200: 1208 (2-1971)
Dieselelektrische locomotieven
Eerste rood/bruine 2400: 2410 (7-1954)
Eerste rood/bruine 2600: 2601 (7-1954)
Dieselelektrisch stroomlijnmaterieel
Geel inspectierijtuig DE: 20 (1970)
Laatste lichtblauwe DE1-en (met rode banden en biezen): 22, 23, 31, 36, 38, 39 (1968)
Eerste rode DE2 (met gele vijfharige snor en biezen): 88 (13-11-1959
Eerste gele DE2 (verbouwde): 88 (->161) (4-6-1975)
Eerste lichtblauwe DE3 (met rode banden en biezen): 152 (7-1954)
Eerste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 192 (7-1954)
Laatste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 196 (9-1971)
Laatste lichtblauwe DE5 (met gele vijfharige snor en biezen): 197 (9-1971
Klassen, klasseborden en -cijfers
Dat er in de treinen meer rijtuigklassen aanwezig zijn, is van belang uit een commercieel gezichtspunt. Daardoor kan verschil worden gebracht in de hoedanigheid van de service die aan de reizigers wordt geboden, waardoor de spoorwegmaatschappij er een zeer gedifferentieerd klantenbestand op na kan houden.
Daartegenover staat dat meer rijtuigklassen grotere kosten met zich meebrengen als gevolg van de moeilijkheden die daarvan het gevolg zijn voor de exploitatie.
Het probleem van het aantal rijtuigklassen doet zich dus praktisch alleen voor bij snel- en exprestreinen. Zo beantwoorden stoptreinen met twee klassen, ja, zelfs met een klasse aan de verlangens van de reizigers.
De UIC heeft deze kwestie al in 1951 in studie genomen. Na beƫindiging van deze studie is de UIC met de aanbeveling van slechts twee klassen gekomen; die dan eerste en tweede klas zouden worden genoemd.
Omdat de oude eerste klas (vier zitplaatsen per compartiment, rode bekleding) met uitzondering van Italiƫ en Spanje officieel op 3 juni 1956 werd afgeschaft, konden de oude tweede (zes zitplaatsen, groene bekleding) en derde klas (acht of meer zitplaatsen, bruine of geen bekleding) worden vernummerd in eerste (zes plaatsen) en tweede klas (acht plaatsen).
Borden tot 1947 op ooghoogte op de zijkant van het materieel, nadien tegen de daklijst.
1, 2 wit op zwart bord tot 1950 (wijziging: 1947).
1 zwart op wit bord tot 3 juni 1956, feitelijk alleen op D-treinrijtuigen.
2 zwart op wit bord tot 3 juni 1956.
3 wit op zwart bord tot 3 juni 1956.
1 zwart op wit bord tot 1963.
2 wit op zwart bord tot 1963.
1 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant van het materieel vanaf 1963.
2 vervallen in 1963 (niet consequent doorgevoerd).
2 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant vanaf 1980.
De gele of anders gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten is ingevoerd in 1957.
Modelspotter
-
Handige informatie. Kan dit misschien ergens neergezet worden waar je het altijd kunt terugvinden?