BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sneek op 10 June 2011, 19:54:27
-
In Roco's BR10 stoomloc met rook en geluid (cat.nr 62191) zit een PluX22-decoder van Zimo.
Ik wil graag de verlichting (zowel frontseinen, sluitseinen als drijfwerkverlichting) dusdanig programmeren dat de lampen zachtjes aan- en uitgloeien.
Dit effect programmeer je in een ESU LokPilot 3.0 bijvoorbeeld met CV113 en 114).
Hoe doe ik dit in een Zimo-decoder? In de handleiding van Zimo kom ik er niet uit, wel dat CV125 aangepast moet worden voor de frontseinen, maar het instellen zelf slaagt niet.
Iemand een idee?
grtz,
Wim
-
Wim,
Als je een Zimo decoder hebt uit de serie MX 621, 630, 631, 640, 642 , zet dan CV125 op 52.
Gerard
-
(y) Gerard, hartelijk dank, dat is 'm en het werkt!
grtz,
Wim
-
Heb je ook de rest van de verlichting aangepast [en zo ja, hoe?] of alleen de frontseinen? Dank alvast.
En heb jij ook 'problemen' met een bizarre hoeveelheid aan rookvloeistof die neerslaat/lekt? op de complete voorkant?
-
(y) nogmaals de vraag; heeft deze actie een effect op alle verlichting? En wat is de default setting van CV125?
-
Sebas,
De defaultsetting van CV125 is 0. En CV125 zou volgens de gebruiksaanwijzing van Zimo alleen maar voor de frontseinen moeten gelden.
CV126 geldt for de sluitseinen en CV127 t/m CV132 voor de functietoetsen F1 t/m F6. En bij al die CV's geldt dezelfde waarde (hier 52) voor hetzelfde effect.
Groet, Jaco
PS IK weet helemaal niets af van rookgenerators.
-
Sebas,
De defaultsetting van CV125 is 0. En CV125 zou volgens de gebruiksaanwijzing van Zimo alleen maar voor de frontseinen moeten gelden.
CV126 geldt for de sluitseinen en CV127 t/m CV132 voor de functietoetsen F1 t/m F6. En bij al die CV's geldt dezelfde waarde (hier 52) voor hetzelfde effect.
Groet, Jaco
PS IK weet helemaal niets af van rookgenerators.
Super, bedankt Jaco. Ik begin steeds meer te begrijpen van het digitale gedeelte. Voor wat betreft de rookgenerator is de loc al teruggeweest naar Roco en daar hebben ze er het eea aan gedaan. Is nu ook goed, dus kan me nu gaan richten op het finetunen. Thanks!
-
Hi,
Heb het geprobeerd [met MM] en loc reageert wel, maar het heeft niet het beoogde effect. Heb het btw alleen uitgevoerd bij CV130 oftewel F4. Is er iets wat ik verkeerd kan doen?
-
Ja, er is altijd iets dat je verkeerd kunt doen ;D
-
Tja, dat is moeilijk te beoordelen van achter mijn computerscherm ;), maar ik heb er mijn gedachten over laten gaan:
1. wat wordt geschakeld via F4 .......... verlichting, neem ik aan
2. heb je waarde 52 ingegeven
3. kan het aan de rijrichting liggen
Groet, Jaco
PS Ik heb helaas geen ervaring met MM, dus ik weet niet, wat men daarin verkeerd kan doen.
-
Nog een andere mogelijkheid:
Heb je toevallig SUSI ingeschakeld in CV124 bit7?
Dan werkt het niet met F3 en F4 namelijk.
-
Hoi Sebas,
War betreft de vloeistof welke lekt, hierop is het antwoord simpel, gebruik Esu vloeistof, deze verdampt en slaat niet neer, en is wat er heeft gelekt, na een halfuur niet meer zichtbaar.
Gr, Arie
-
@ mudhen
De mm kan standaard niet boven de 127 programmeren.. Dat zou het probleem ook kunnen zijn..
-
Auke, hoe kom je aan die onzin ??? je kan gewoon tot 255.
-
Dank! Kan me niet voorstellen dat ik iets met de Sushi (8^) heb gedaan, nooit die CV aangepast voor zover ik weet. Rijrichting zou kunnen want die is omgedraaid, maar heeft dat effect op de verlichting?! Ik ga het later nogmaals goed bekijken....
@ mudhen
De mm kan standaard niet boven de 127 programmeren.. Dat zou het probleem ook kunnen zijn..
Volgens mij ook tot 255. En met pseudoprogrammeren [via CV7] ook daarboven zelfs.
-
Hoi Sebas,
War betreft de vloeistof welke lekt, hierop is het antwoord simpel, gebruik Esu vloeistof, deze verdampt en slaat niet neer, en is wat er heeft gelekt, na een halfuur niet meer zichtbaar.
Gr, Arie
ESU vloeistof, echt waar?! Vanuit verschillende hoeken is mij tot op heden verteld dat je daar beter niet mee kunt experimenteren. Seuthe in seuthe, ESU in ESU. Maar mochyen meer mensen daar andere ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag, ik neem liever geen onnodige risico's. Hij wordt nu soms vrij 'nat' maar okk dat trekt met Seuthe vloeistof ook wel weer bij gelukkig.
-
Hallo Sebas,
Esu rookvloeistof in een Seuthe rookpot gaat prima. Het voordeel van de Esu vloeistof is dat het minder "sputtert" dan de Seuthe variant. Het nadeel is de geur. Laatst in een Bachmann G-spoor locomotief gegooid, daarna heeft de loc eeen week in de bijkeuken staan te stinken :-X
Binnenkort ga ik even proberen of mijn Mth vloeistof ook werkt in een Seuthe, de geur is minder erg dan van Esu (y)
Zit in de Br10 van Roco een ventilator om de rook te verspreiden?
Groet, Roelof
Edit. Heb je geen kennis met een IB of een andere centrale om je loc uit te lezen en te programmeren?
-
Hoi Sebas,
Ga het je nog leuker vertellen. Ik heb het nl zelf gezien en getest in de modelspoorwinkel te Papendrecht.
Na een half uur ruik en zie je niets meer met Esu olie.
-
Dank weer Roelof en Esufreak! Heb gelaas geen kennis met IB oid. Wil nog wel eens investeren in een prgrammer, maar vind het jammer dat die weer merk gebonden zijn.
Heb ook de ESU BR 215 en vind die geur helemaal niet vervelend trouwens. Beetje als benzine, niet echt lekker maar wel een soort van verslavend ;)
In de BR 10 zit ook een fan idd: gesynchroniseerde rook uit schoorsteen en cylinders B^)
Ps: waarom ik het ook nog erg interessant vond; esu vloeistof is een stuk goedkoper dan seuthe en het scheelt weer een flesje op de kast haha