BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Xander op 08 June 2011, 22:51:20

Titel: Station Stavoren
Bericht door: Xander op 08 June 2011, 22:51:20
Beste forumleden,

Ik ben aan het overwegen om het station van Stavoren na te gaan bouwen (en eventueel aan te sluiten op het Fremo systeem)
Dit lijkt mij een mooie combinatie met deze hobby en mijn opleiding (scheepsbouwkunde) gezien de ligging van het station.
Ik ben druk op zoek in het Utrechts Archief naar tekeningen van de gebouwen, tot dusver zonder resultaat. net in een oude mail de juiste nrs. voor staatsspoortekeningen teruggevonden, nu wel resultaat voor Stavoren. Zal snel naar Utrecht gaan om de tekeningen te verzamelen.

Zijn er hier mensen met meer informatie en/ of foto's? (alle foto's van stationsweb en het utrechts archief zijn mij bekend)

Met vriendelijke groet, Xander Nienhuis
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 08 June 2011, 23:02:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_luchtfoto_1951_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_luchtfoto_1951_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/im4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stavoren_1938_1.jpg)

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Falkenberg op 08 June 2011, 23:06:00
Ik ben aan het overwegen om het station van Stavoren na te gaan bouwen (en eventueel aan te sluiten op het Fremo systeem)

Welkom bij de Fremo  :)
Staveren bestaat al als fremodul. Sterker nog, staat zelfs te koop. Maar een variant met de veerpont zou zeer welkom zijn (of Harlingen, Vlissingen, Hoek van Holland, Enkhuizen)

dirkjan
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 08 June 2011, 23:10:56
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoompont_op_zee.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_spoor_stoompont.jpg)

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 09 June 2011, 13:48:05
Sneek, bedankt voor de mooie foto's! vooral de luchtfoto uit dit perspectief is zeer bruikbaar.
Dirkjan, zijn er toevallig ook foto's in de omloop van dat model van Stavoren?

Voor een eerste schatting van de lengte (ik zou beginnen met alleen de 'pier') kom ik uit op ongeveer 210-220 meter. (de veerboot is 67 meter lang dacht ik) dus dit gedeelte is redelijk goed om te zetten in model.

Mvg Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Menno 1846 op 09 June 2011, 14:38:08
@ Sneek: Waar haal jij toch altijd die mooie oude plaatjes weg....?
Zou oud ben je toch niet....úút Pake's tied?!!!
Greetz:Menno
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Matheus 18 op 09 June 2011, 15:17:06
Hoi Xander.

Kan je hier ook iets mee?

http://www.inoudeansichten.nl/ansichten/de5c-22cbosman-5c-22/p48056-stoomboot26quot-3bcbosman-26quot-3b-aanlegplaats-veerboot-te-stavoren.html

Johan.
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: dickt op 10 June 2011, 14:32:59
Xander,

In Spoorwegjournaal 145 (2005) staat een artikel over station Stavoren in h0 in de periode 1910-1935.
In de nummers 147, 148 (2005) en 149 (2006) staat een verslag over de bouw (h0) van de bijbehorende stoomveerpont "Leeuwarden", voor het overzetten van wagons.

Dick
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: burtonbouwer op 10 June 2011, 15:06:13
Deze afbeelding zegt ook wel wat:
(http://www.stationsweb.com/_large/qoejliizrjhbtrd.jpg)

Gave plaat!

Bron: Fred Textor
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Jaap C op 10 June 2011, 21:13:44
Beste Sander

Ik zag je oproep en dacht meteen aan het boek 'Tram en Trein luchtig en grondig bekeken'  van J.W. Sluiter (ISBN 90 04 06516 4). Een prachtig boek met luchtfoto's van spooremplacementen in de jaren '30.
Er staan 6 foto's van Stavoren in. Ik heb er een paar foto's van gemaakt en geupload. Als je wil scan ik ze komende week en mail ze je toe.
Het boek is ook nog tweede hands te koop via Antiqbook.nl. ca 20,-/25,-.  

Succes, en ik ben benieuwd naar je baan t.z.t. (y)
Groet,
Jaap

(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04974_1.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04974_1.jpg)[/url][/img]
(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04976.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04976.jpg)[/url][/img]
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Jaap C op 10 June 2011, 21:20:03
ehh, de links werken dus niet.  :'( Nog een poging:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04976.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_1.jpg)

Groet,
Jaap

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Eelco Storm op 10 June 2011, 21:33:40
Weinig qua bebouwing, maar toch echt Stavoren 1914:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groepsfotostavoren.jpg)

Foto uit 't familiearchief. Achtergrond laat de oude overkapping gedeeltelijk zien.

Eelco
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 10 June 2011, 21:59:46
Fantastisch! na een paar dagen al behoorlijk wat extra foto's die ik nog niet tegengekomen was. (y)

Jaap, die eerste foto is echt prachtig, ik had tot nu echt geen idee wat zich achter de locloods afspeelde... ontzettend mooi overzicht!

Eelco, leuk! dat soort sfeerfoto's doen het altijd goed, en geven een goed tijdsbeeld.

Dickt, hartelijk bedankt ook voor die info! heb inmiddels via via kopieën geregeld van al deze artikelen.

Ik ben al enorm lang opzoek naar een bestaand station, waar ik echt enthousiast van wordt, wat me boeit, en wat nog enigszins betaalbaar na te bouwen is. Ik denk dat ik dat nu wel gevonden heb.

De bouw laat nog even op zich wachten tot half augustus van dit jaar. Straks eerst op vakantie. Maar in de tussentijd blijft iedere aanvulling zeer welkom!

Mvg, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 10 June 2011, 23:26:23
Weinig qua bebouwing, maar toch echt Stavoren 1914:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groepsfotostavoren.jpg)

Foto uit 't familiearchief. Achtergrond laat de oude overkapping gedeeltelijk zien.

Eelco

Is dat één van de HSM Tienders die destijds in Sneek in depot was Eelco?

grtz,
Wim
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 10 June 2011, 23:31:33
In oktober 1954 werd het emplacement gekortwiekt: de schijf met toelopend spoor verdween evenals de oude losweg en de enkele goederensporen richting v.m. pontaanlegplaats. Er kwam een nieuwe losweg tussen de v.m. rijtuigloods en locloods. Eveneens werden watervoorzieningen en het middenspoor/omloopspoor opgebroken.

Op deze plaat uit '58 is de nieuwe situatie al zichtbaar, met links nog een stukkie rijtuigloods. De 2400 vertrekt met de 2 stortwagens (Van Gend & Loos) en een geleegde kolenbak terug naar Sneek. Het stationsgebouw mist al een zijvleugel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_5_5.jpg)

grtz,
Wim
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 10 June 2011, 23:58:43
voor de geïnteresseerden, deze link bevat ook een schat aan informatie waar ik een hoop mee kan:
http://bng0021.home.xs4all.nl/ws/hsm/stavoren.htm (http://bng0021.home.xs4all.nl/ws/hsm/stavoren.htm)

(de uitgestrektheid van het oorspronkelijke emplacement wordt steeds meer duidelijk... )

Groeten, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Erik_omBC op 11 June 2011, 10:14:49
Dat is een beetje het nadeel van de meeste stations in Nederland. Ik heb nog wel een aantal noordelijke dingen liggen die iets minder groot zijn. Helaas is het dan allemaal lokaalspoor. Stavoren is wel mooi met die coupure en het tractiedepot.

Erik
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Floris Dilz op 11 June 2011, 14:40:16
Is dat één van de HSM Tienders die destijds in Sneek in depot was Eelco?

grtz,
Wim
beide snelloopers (ns 1100), geen tienders dus.
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 11 June 2011, 16:11:45
Erik, bedankt voor de suggestie. Stavoren is wel goed na te bouwen gezien de beperkte hoeveelheid sporen. Qua lengte kan ik voorlopig maximaal 6 meter kwijt. (2 lagen van 3 meter). Ik ben benieuwd hoever ik dan kom vanaf het verste stootjuk in het station. Qua breedte ben ik benieuwd hoe ik uit ga komen.. ik denk wel rond de meter...

Mvg, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Mcn1986 op 11 June 2011, 21:17:05
Ook hier is nog een en ander te vinden!

www.pdejong.com onder het kopje Stavoren fotoalbum (y)

Gr.
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 12 June 2011, 17:57:33
Hier een schets van het emplacement..de sporen alleen dan... gebaseerd op de tot nu beschikbare websites, foto's etc.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_stavoren_volledig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_stavoren_volledig.jpg)
lengte, 10m. breedte, 0,8m

Uiteraard nog geen idee of de wissels de juiste afbuiging hebben en ga zo maar door. Het geeft in ieder geval een indruk.

Volgens mij is dit de meest uitgebreide versie, een draaischijf hoort daar ook nog bij, staat nog niet in de tekening.

Mvg, Xander

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Erik_omBC op 12 June 2011, 21:15:25
Dat ziet er zo best ok uit. Het is alleen de vraag of je het ergens kwijt kunt raken. :) Ga je het nog verder uitwerken of wil je nu eerst bezig met het onderzoek?

Erik

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 13 June 2011, 09:36:52
de beide goederensporen hadden in de getekende periode nog wel een overloopwissel voor de stootjukken;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stv_2100_rond_1951_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stv_2100_rond_1951_1.jpg)

succes,
Wim
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 13 June 2011, 10:06:22
Bedankt Wim, dat wist ik trouwens al wel, alleen in de proefversie van dat programma mag je maar 50 stukken gebruiken  :)

Groeten, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Huup op 13 June 2011, 10:28:01
Ha Xander,

Je zou 's kunnen informeren of Staveren een gemeentelijk archief heeft. Misschien dat ook het Provinciaal Archief de nodige info kan verstrekken. De eigenaren van de veerboot (http://www.veerboot.info/fotoalbum/fotoalbum.php) misschien?
Wat de lengte betreft zou je kunnen overwegen om het in te korten tot 1:100 ofzo.
Zelf bouw ik Kampen in een lengteschaal 1:111. Die inkrimping is voor het mooie eigenlijk net te. Op zes meter red je het in ieder geval niet. Kampen telt er gekrompen al 9.
Kampen doet overigens alleen mee bij Fremo. Ik heb geen ruimte thuis voor bijna negen meter station. Voor het rijden thuis komt er een simpele twee-spoors zolderomloop met aan de ene kant een passeermogelijkheid en aan de andere kant een halte. Het echte werk dus bij Fremo.
Succes bij het vinden van materiaal en de bouw!

Groet,

Huibert
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 13 June 2011, 11:08:59
Hoi Huibert,

De gemeente archieven e.d. zijn zeker een goed idee. Ik heb in het Utrechts Archief al aardig wat bruikbare tekeningen gezien. Dus ik ga eerst eens kijken hoever ik daarmee kom.
Lengteschaal blijft 1:87 maar dat houdt wel in dat ik voorlopig niet het hele station kan bouwen maar alleen tot maximaal 6 meter (in model) vanaf het eindpunt.

De bouw van het stationsgebouw en andere gebouwen, veerboot kade, seinen, en de veerboot zelf in 1:87 nemen de komende (jaren?) wel genoeg tijd in beslag.

Ik zal proberen dit jaar naar de Fremo bijeenkomsten te komen, altijd leuk om de banen van anderen + bijbehorende gezichten eens te zien.

Groeten, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Huup op 13 June 2011, 11:10:47
A, verkeerd begrepen! Welkom iig!
Had je dit (http://www.deslegte.com/boek/waldorp,-h-meene,-j-g-c-van-de-steinkamp,-b-h-/locomotiefloodsen-en-tractieterreinen-in-nederland,-1839-1958-9789060973233/) boek al? Mogelijk dat daar he een en ander in staat. Als ik weer thuis ben, zoek ik wel ff.
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 13 June 2011, 12:03:14
het gemeentearchief is na een aantal herindelingen ondergebracht bij de gemeente Súdwest Fryslân (tfn 0515-489000).
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Spoors op 14 June 2011, 07:47:12
Je hebt een PB'tje met wat info over station Stavoren.
En dan nog even een vraag ... waarom een Fremo module ... is het niet een plan om meteen met OHMB mee te doen?

Groet,

Jeroen
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 14 June 2011, 09:46:14
Hoi Jeroen,

Heb je PB ontvangen, nogmaals hartelijk dank daarvoor!

Nouja, ik denk dat de baan pas echt mee kan doen als het station in zijn volledige lengte voltooid is. Dus de volledige 10 a 11 meter in module bakken. En dat duurt nog wel even

Ik heb geen idee wat voor eisen OHMB stelt, ik zou dit best eens door willen lezen en kijken of ik uiteindelijk het station voor beide systemen kan gebruiken, alles wat nodig is, is immers een enkelsporig koppelstuk.

Het bouwen laat nog minstens 2 maanden op zich wachten dus afhankelijk van wat nodig is voor OHMB wil ik daar best eens over nadenken. Ik meende trouwens ergens te lezen dat er inmiddels al zoveel OHMB was dat er een 'stop' op is gezet?

Mvg, Xander Nienhuis
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Ronald Halma op 14 June 2011, 11:07:29
Citaat
Ik meende trouwens ergens te lezen dat er inmiddels al zoveel OHMB was dat er een 'stop' op is gezet?

Nee hoor, als je een mooie inbreng zoals deze hebt zal het geen probleem zijn dat Gert je in zijn OHMB groep opneemt :) Waag er een mail aan zou ik zeggen, hij zal er zeker blij mee zijn.
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Gert Arkema op 14 June 2011, 11:38:46
Dag Xander, hulde voor je keus voor Stavoren. Leuk station en meer dan genoeg te doen en te zien in de omgeving. Aangezien ik algemeen als aanspreekpunt voor het Oud Hollandsche Module Bouwen word gezien, beantwoord ik je vraag maar even.
Zoals je hebt kunnen zien op dit forum zijn er verschillende luitjes met OHMB bezig. Oud Hollandsche Modules Bouwen zeg maar. Dat werd eerst ( het initiatief is nog niet zo gek oud) door een paar luitjes gepraktiseerd, om de simpele reden dat het OHMB als 'systeem' nog niet was uitgewerkt. Inmiddels hebben we in de gaten dat het losvaste laagdrempelige systeem van 'ons' werkt en kunnen we het meer publiek maken. Dat hebben we al gedaan door met het OHMB op een paar beurzen te staan.
Daarom zijn de  do's en don'ts  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34370.60.html) een tijdje geleden ook op dit forum verschenen, zodat je kunt weten wat minimaal vereist is.
Naast deze minimale eisen vragen wij van de bouwers ook dat ze zich maximaal inspannen om zo realistisch mogelijk te bouwen. Dus geen standaard bouwpakket-spullen, maar de gebouwen die er staan/stonden realistisch nagebouwd. De groene omgeving realistisch nagebootst en ook de bestrating zoveel mogelijk volgens het voorbije grote voorbeeld.

Het is wel zo dat 'we' een soort OHMB club zijn gestart om contact te hebben en te houden met lui onder elkaar. Die club is niet open op de manier dat Beneluxspoor violledig open is, maar wel blijvend belangstellend in alle startende OHMB achtige initiatieven.
Dus; kijk met een schuin oog naar de normen en ga gewoon aan de slag. Probeer inderdaad de verschillende gebouwen van Stavoren zo realistisch mogelijk op te bouwen en als je dan terug moet naar gewoon platte plasticplaat en een mesje; so be it, achteraf ben je er wel veel trotser op.

Een puntje van aandacht; de poothoogte van OHMB en Fremo verschilt nogal (zie normen) , maar houd maar de Fremo-hoogte voor bovenzijde spoorstaaf aan, wij OHMBérs groeien er wel naartoe ;) .
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Jeronimos op 14 June 2011, 12:00:02
Heb je al info over de draaischijf die Stavoren had?  

In het eerder genoemd boek staat een gedeeltelijk sporenplan van Stavoren ( uit 1916 ) Daarin zit dus in een van de sporen een draaischijf (ja dat rondje)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_links.jpg)

(helaas dus alleen het linker gedeelte)

Ik heb jou tekening aangepast zoals uit het boek.
Jeroen


Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Erik_omBC op 14 June 2011, 15:02:23
Citaat
Een puntje van aandacht; de poothoogte van OHMB en Fremo verschilt nogal (zie normen) , maar houd maar de Fremo-hoogte voor bovenzijde spoorstaaf aan, wij OHMBérs groeien er wel naartoe  .

Dat zag ik... ;)

Tijd voor een FremOHMBC regiotafel...

Erik
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 16 June 2011, 20:12:15
Zo, tentamens voorbij en bijna vrij... volgende week eens naar het Utrechts Archief om alle bruikbare tekeningen op te halen.

Ik hoop dat ik, voordat ik 6 weken naar het buitenland ga, een eerste ontwerp met de daadwerkelijke afmetingen/ vormen kan gaan maken.

Wat betreft het OHMB, Gert, leuk dat er een mogelijkheid bestaat om mee te doen! Behalve kale houten+roofmate modules zal er de komende maanden nog niet veel te zien zijn dus voordat de baan OHMB waardig is zijn we wel even wat tijd verder.

Ik zal uiteraard alles tot in detail na proberen te bouwen, waaronder een model in 1:87 van MS W.F. van der Wijck en de gebouwen.

Zoals gezegd, volgende week wat meer over de tekeningen en wellicht een aanzet tot een ontwerp.

Met vriendelijke groet, Xander Nienhuis

Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sander1985 op 16 June 2011, 20:20:44

Xander, volgens mij heeft/hebben er in de spoorwegjournaal een of meerdere artikelen gestaan over dit station en over een model van de spoorpont. Ken je deze al?

Zo niet dat valt dat wel te scannen en mailen.

Sander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 16 June 2011, 20:48:21
Hey Sander,

Die artikelen heb ik van een forumlid ontvangen van de week. Toch bedankt voor het meedenken!

Mvg, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Erik_omBC op 17 June 2011, 10:15:35
Citaat
volgende week eens naar het Utrechts Archief om alle bruikbare tekeningen op te halen

Ik heb net even zitten neuzen in het archief, maar er is nogal wat te vinden. Ben wel benieuwd hoe compleet het een en ander werkelijk is.

Het bouwen van een station wat zowel voor OHMB als Fremo inzetbaar is, is zeker mogelijk. Zelf ga ik Tjm ook aanpassen/herbouwen zodat ik aan beide dingen mee kan doen. Als tip kan ik je nog meegeven om je niet te snel te laten verleiden tot treintjes rijden... ;)

Erik
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Kees 49 op 17 June 2011, 12:10:03
Goededag,

In het Nationaal Modelspoor Museum staat een kast (treinen op zee) met daarin een model van het station in Stavoren en er is ook een model van de boot met nog wat meer dingen.
Leuke aanleiding om daar eens rond te kijken. ;D

Kees
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Erik_omBC op 17 June 2011, 14:10:56
Volgens mij zijn dat de stukken van het diorama waar in het modelspoorjournaal over wordt geschreven. Ze zien er netjes uit. Deze zomer zal ik er ook weer eens langsgaan.

Erik
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 27 September 2011, 21:58:59
Beste mensen,

Ik ben inmiddels bezig met het maken van een Autocad ontwerp van het stationsgebouw. In verband met plotten (waarbij ik ook meteen de bakstenen wil graveren) ben ik nu bezig om uit te zoeken welke bakstenen er gebruikt werden en wat een acceptabel formaat daarvan in h0 is. Als iemand mij een tip zou kunnen geven over het metsel patroon dat veel gebruikt werd voor dit soort gebouwen, zou dat ook zeer welkom zijn.

Heeft iemand hier ideeën over?

Groeten, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 27 September 2011, 22:01:18
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_10_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_10_3.jpg)

voorgevel was gepleisterd
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Xander op 27 September 2011, 22:08:41
Fijn! Een kleurenfoto!

De sierrand onder de dakgoot is zo te zien dus van een soort kalksteen/natuursteen... in ieder geval geen baksteen...
Nu de afmetingen nog...
En nog een extra vraag: weet iemand toevallig of deze sierrand ook aan de perronzijde op de lage vleugels is aangebracht? Mijn tekening geeft alleen een gevelaanzicht vanaf de straatzijde.

Mvg, Xander
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: sneek op 27 September 2011, 22:31:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_9_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_9_4.jpg)

moeilijk zichtbaar door de perronkap
hier op de site van E. Bary is nog deze te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boottrein_8931_bestaande_uit_DE2_96_te_Stavoren_1821uur_13_augustus_1966.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boottrein_8931_bestaande_uit_DE2_96_te_Stavoren_1821uur_13_augustus_1966.jpg)

complete tekeningen van het station zitten in het HUA.

Zoals hier te zien liep de sierrand langs alle daklijsten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1937.jpg)
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: klaesb op 16 February 2013, 00:40:06
hier is een kleurenfoto van het station, waarschijnlijk later ingekleurd maar wel redelijk accuraat. zoals je ziet is de de voor gevel niet wit. dat is later gebeurd. Ik weet niet of je nog bezig bent maar ik las dit en ik kom uit stavoren vandaar.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stavoren021_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stavoren021_1.jpg)
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: NS2408 op 16 February 2013, 09:20:27
Hoi, als ik de foto vergroot lijkt het metselverband kettingverband, dus een steen in de lengte en een in de breedte en dan zo verder. Er is vast wel een site waar dat uitgetekend staat. Er zijn verschillende steenformaten, bijvoorbeeld rijn en waal stenen. Omdat je de voegen graveert houdt je de stenen over. Ik dat dat ik hier al eens 21 bj 5 cm heb zien staan. Beste is een foto of de archieftekening. Met vriendelijke groet, Evert
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: NS2408 op 16 February 2013, 09:25:20
Hoi waalformaat is inderdaad 210 lang en 50 mm hoog.
Kettingverband kun je evenals waalformaat gewoon als zoekterm invoeren.
Moet het station daar wel van gemaakt zijn natuurlijk.
Je sierrand van natuursteen vraag ik me af, ook vroeger was natuursteen erg duur, maar ook als ik de foto opblaas dan lijkt het net of er laagjes inzitten,
Met vriendelke groet, Evert
Titel: Re:Station Stavoren
Bericht door: Sdejong op 17 March 2013, 14:13:12
Beste Modelbouwer,

In het modelspoormuseum te Sneek staat inderdaad een vitrine in de Scheltemazaal over dit thema. Ik heb destijds een volledig werkende modelbaan van Stavoren 1935 gemaakt inclusief pont, stationsgebouw, draaischijf etc. Dezelfde baan heeft inderdaad in het modelspoor journaal gestaan in een vroeg stadium van de bouw. de baan is wegens een verhuizing afgebroken en al het materiaal is inmiddels aan bovegenoemd museum gedoneerd inclusief een zeer uitvoerige set tekeningen (emplacement, sporenplan, alle gebouwen en schepen) en foto's van zowel het orgineel als het model. Dit zou absoluut voldoende moeten zijn om het na te bouwen maar mocht dit niet zo zijn neem dan graag contact op. Het is leuk te weten dat ook iemand anders werk wil maken van dit fraaie thema.

Hartelijk dank, S de Jong