BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 06 June 2011, 20:37:30
-
Om een led verlichting in te bouwen in een lima IC+ moet hij open. Maar hoe?
Verder zitten er assen onder die waarvan de as t.o.v. de wielflenzen is geïsoleerd. Dus er moeten slepers worden gemonteerd tegen de wielen ipv tegen de assen. Wie heeft dit al eens gedaan en heeft hier misschien een foto van.
-
Met een LIMA model heb ik het nog niet geprobeerd maar wel al een paar keer met een MARKLIN gelijkstroomversie M2 van de NMBS modellen, hier heb ik ook stroom moeten afnemen langs de wielflensen en niet via de assen, is zeker niet gemakkelijk omdat er weinig plaats is voor bevestiging van een sleper of fijne draad.
Hier reeds 2 foto's van de rijtuigen (ook binnenwerk volledig geschilderd en voorzien van personen met en zonder bagage.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00jpg002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00jpg005.jpg)
Ik zal proberen een paar foto's te nemen.
Eric. :)
-
Je maakt de bakken open door de ruiten iets in te drukken, het dak is een geheel met de ruiten. Dat is het lastigste deel, je moet meer kracht zetten dan prettig is en je hebt een zootje cocktailprikkers nodig om bovenaan tussen het raam en de wand te steken. Wat de stroomafname betreft, heb ooit heel aardige verlichting in die bakken gekregen met enkelzijdig geisoleerde assen erin, gewoon alleen van de assen stroom opnemen met een stripje fosforbrons en dan 2 bakken gewoon met een draad electrisch koppelen, dan knippert het nagenoeg niet meer en loopt alles toch soepel. Als je met (min of meer) vaste stammen rijdt, zoals met IC+ vast wel gebeurt is het feit dat de wagens per twee aan elkaar zitten geen probleem. Oh, vergeet niet van de achterste even de sluitseintjes open te boren en er een paar platgevijlde 3mm-lesjes in te zetten. (y)
-
Zie ook deze draad
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37066.msg566024.html#msg566024
-
@Floris: bedankt voor je antwoord. Natuurlijk komen er smd sluitlichtjes in met Kristal klear lensjes. Zie ook de bolkop.
@Eric: heb ik ook met mijn Rivarossie CIWL's, Marklin ICR's en Roco Plan D's gedaan. Roco Plan W en Artitec plan E volgen nog.
@Beselspoor: ken het draadje, ik stond er ook tussen.
-
@ruudns, geen probleem , hoef ik geen extra foto's te nemen. :)
Eric. :)
-
@Eric: sorry Eric, dan begrepen we elkaar niet goed. Wel een foto van de slepers, geen foto van het interieur.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM5825.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM5826.jpg)
Deze rijtuigen staan al 7 jaar in de kast zo.
Eric. :)
-
@Eric: ok, boven op het loopvlak. Ik had een constructie tegen de binnenkant van de flenzen verwacht.
-
Ruud, zoals vereld zijn deze ook al 7 jaar geleden een probeersel geweest om te voorzien van LED verlichtingen, nu zou ik het waarschijnlijk op een andere manier doen met een veer en veerstaal.
Dus spijtig dat ik jou dus teleurgesteld heb met deze constructie.
Eric. :)
-
Hoi Ruud,
Ik ben even een weekje op vakantie en kan dus even geen foto's maken van mijn treinen. Ik gebruik normaal gesproken de slepers tegen de binnenkant van de wielen. Zo heb ik het ook gedaan bij de Lima Koploper. Bij de middenbak gaat het openen zoals Floris heeft beschreven, maar je moet eerst wel de tussen vouwbalgen verwijderen. Zodra ik thuis ben (met de Pinksteren) zal ik wat foto's schieten en hier plaatsen.
-
@Eric: dan krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1308.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1309.jpg)
@Dirk: ik ben benieuwd. Ik moet er nog twee.
Is er trouwens misschien iemand die foto's van het interieur heeft mbt de kleuren van de stoelen enz? Hij is nu toch open.
-
Het mbv de soldeerbout monteren van de slepers zint me toch niet helemaal. Te onvoorspelbaar. Vanavond dus voor de 2de wagon een andere methode geprobeerd met 2 componentenlijm. Tevens de slepers iets verfijnt. Ik denk dat ik deze methode ook maar eens ga proberen onder de rivarossi CIWL, die heeft ook van die dubbel geïsoleerde assen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1327.jpg)
en alvast het setje slepers aangepast tbv de derde ic+ wagon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1328.jpg)
Voor een groter plaatje deze even in de browser adresbalk slepen.
Vandaag ook nog gezocht op het web hoe de interieur kleuren van de ic+ eruit zagen. Zeer weinig bruikbaars gevonden. Wie heeft er eventueel nog foto's van het interieur?
-
Hallo Ruud,
Hierbij de foto's van mijn Koploper draaistellen met sleepcontacten. De sleepcontacten voeden de verlichting in de stuurstand en de middenbak via een ESU functiedecoder en de Lenz motordecoder in de motorbak. Tussen de stuurstand en de middenbak zit daarom een vierpolige Roco stroomvoerende koppeling en tussen de middenbak en de motorbak een tweepolige, die gekoppeld kan worden met Fleischmann Profi koppelingen (ik ben de naam ervan even kwijt).
Voor de contacten gebruik ik Fleischmann contactveertjes (FL-4000). Die zijn op vele manieren te gebruiken. Ik gebruik af en toe ook wel de contactveren, die ik overhoud van de ombouw van de Fleischmann wisselaandrijvingen. Die zijn echter minder sterk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Contactveren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Contactveren.jpg)
Ik maak de veertjes een beetje op maat en soldeer er een draad aan. Daarvoor zijn er oogjes genoeg. Vervolgens zet ik de veertjes professorisch vast met een drupje superlijm. Daarna worden ze goed vastgezet met twee componentenlijm. De draaden gaan dan door een gat in de vloer naar binnen. In dit geval heb ik de veertjes aan de buitenkant gezet. Dat geeft een goed contact en wat minder druk dan bij contacten op de binnenkant. Zie hiervoor de volgende foto's. Er is niet zo heel veel ruimte, dus het is allemaal niet heel goed te zien. Ik hoop dat je er toch wat aan hebt. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
Hadden de IC+ trouwens ook niet de roodleren eerste klas stoelen met witte hoofdsteun en de blauwe stoffen tweede klas stoelen, zoals de gereviseerde ICRs. Hierbij een link naar een website met veel info over de IC+
http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm
Plaatjes van de slepers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel2_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel3.jpg)
-
@Dirk: bedankt voor de info en de foto's. De stroomafnemers aan de buitenkant van de wielen?? Ok, ook weer een methode erbij geleerd.
-
Vandaag de rest afgemaakt. Ook het interieur van een kleurtje voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1339.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1341.jpg)
Hier is wat licht lekkage te zien. Blijkt een lichte beschadiging van het grijs gespoten doorzichtigplastic dak te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1342.jpg)
Dak weer los gemaakt en de bovenrand die een grijze spuit overslag heeft nog eens zwart geverfd. Daarna was het een heel stuk minder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1343.jpg)
-
Hallo Ruud,
Graag gedaan. De stroomafnemers aan de buitenkant gebruik ik alleen als je ze netjes uit het zicht kunt wegwerken, anders is het geen gezicht. Je IC+s zien er netjes uit.
-
@Dirk: ik ben redelijk tevreden met het resultaat van de ic+. Het blijven toch lima bakken. De marklins zijn mooier maar ook een stuk duurder. Net nog een rivarossie CIWL slaapwagen van leds voorzien en nu maar ff wachten tot eind van de maand. Dan ga ik weer een zooitje ledstrips bestellen bij http://www.hufing-tronic.de/ (http://www.hufing-tronic.de/). Die zijn goed en niet te duur. Ik heb ze ook al in mijn plan D's en ICR's en in de CIWL's zitten. Straks volgen de plan E's (artitec) en de plan W's (roco) nog. Dat zijn dan nog een strip of 12. Ik denk niet dat ik de oude lima plan E's ook nog ga doen.
-
Hoi Ruud,
Bedankt voor de tip van hufing-tronic.
-
@Dirk: goede site. Levertijd soms wel ca 2-3 weken.
-
Wat voor verf heb je gebruikt voor die daken. Ik ben namelijk ook bezig met binnenverlichting bij de blouw/gele variant en die doorschijnendheid viel mij ook op.
-
Gewoon Talens Amsterdam zwart, een goedkope tube van de Action zal het ook prima doen ;).
-
Ramen afplakken en dan minimaal twee lagen zwart eroverheen
-
TIP: je kan ipv de binnenkant van het dak schilderen, ook de binnenkant beplakken met zilver/alutape; het schijnt dan niet meer door en dat reflecteert bovendien het LED-licht!
-
Wat het doorschijnende effect betreft: Als de basis kleur van je wagon geel is, dan is het vaste deel ook niet 100% lichtdicht...