BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: WimC op 04 June 2011, 19:45:23
-
Hallo,
Ik heb een Littfinski Keerlusmodule aangeschaft (gemonteerd met behuizing).
Dit gemonteerd op mijn baan, maar ik krijg nog steeds een kortsluiting.
Ik heb een Intellibox Basic.
Zo is het gemonteerd (plaatjes zijn klikbaar):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem___aansluitingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem___aansluitingen.jpg)
De letters corresponderen met de aansluitklemmen op de keerlusmodule.
Voor zover ik het kan zien, heb ik alles conform de handleiding gemonteerd. Alleen zijn bij mij (in de toekomst) de bezetmelders aan de binnenkant van de rails gemonteerd. In de handleiding van Littfinski zijn die aan de buitenkant gemonteerd, dus vandaar dat ik in de keerlus A en B andersom heb aangelegd als de handleiding. Maar wel consequent, dus dat moet dan niet uitmaken.
De keerlusmodule en de IB zijn op dezelfde transformator aangesloten. Dit is een transformator van Uhlenbrock, met uitgangen voor 12 en 15 volt. Ik gebruik de uitgang voor 12 volt, want ik rijd met spoor N. Dit is aangesloten conform de handleiding van Uhlenbrock (dus massa (bruin) op klem 5 en 12 V (wit) op klem 6).
De transformator is aangesloten op de wisselstroomingang van de keerlusmodule (dus bruin en wit naar de keerlusmodule).
Afhankelijk van hoe ik de baan op de keerlusmodule aansluit, krijg ik kortsluiting bij sectie 1 (waar A/B1 op aan zijn gesloten) of sectie 2 (A/B2). De kortsluiting treedt op zodra de loc uit de keerlus rijdt de baan op (of als 'ie van de baan die sectie inrijdt).
Als ik rood op klem A van de keerlusmodule aansluit, komt de kortsluiting bij sectie 2. Sluit ik rood op klem B van de keerlusmodule aan, krijg ik de kortsluiting in sectie 1.
Kan iemand verklaren waarom het niet werkt (oftewel: wat heb ik verkeerd gedaan)?
Groeten,
Wim
-
Het staat niet met zoveel woorden in de handleiding, maar ik denk dat je voor de voeding van de keerlusmodule een aparte trafo moet gebruiken..
Mocht dat de oplossing niet zijn, kijk dan eens naar de kruising. Je hebt die kruising als sensorspoor gebruikt, maar dat gaat alleen goed als de beide kruisende sporen van elkaar geïsoleerd zijn. Meestal is dat zo, maar je zou het voor de zekerheid kunnen controleren.
-
Hoi Klaas,
De kruising is van Minitrix en is geïsoleerd. Ik wist de eigenlijk al wel (omdat ik de isolaties al eerder heb aangebracht en de trein niet over dat deel van de kruising kon rijden). heb het net nog even gecheckt, en als ik de stroom van de keerlusmodule afhaal, dan staat er idd geen stroom meer op het spoor van de kruising die ik als inrijsectie gebruik. Dus dat is het probleem niet.
Ik was er al bang voor dat ik een aparte trafo voor de keerlusmodule nodig had, weet je dat zeker, of denk je dat?
Ik had met al even geprobeerd met de andere trafo die ik heb (uit een analoog startset van Minitrix), maar dan heb ik al direct kortsluiting. Natuurlijk omdat dat verschillende voltages zijn (Minitirix 16-18 V, Uhlebrock 12 V) en waarschijnlijk ook nog verschillende amperages. Dan denkt de centrale natuurlijk dat er ergens kortsluiting is.
Dan zou ik dus de keerlusmodule met eenzelfde trafo aan moeten sluiten volgens jou? Dat ga ik dan nog even navragen bij Littfinski. Wel suf dat ze dat niet in de handleiding zetten (die had ik namelijk voor aanschaf al op internet gelezen).
Het zou ook een tegenvaller zijn, want zo'n trafo is weer een aardige uitgave. Kan ik die dan nog wel gebruiken om b.v. wissels mee te schakelen, of is die dan echt alleen maar voor de keerlus?
Groeten, Wim
-
Ik was er al bang voor dat ik een aparte trafo voor de keerlusmodule nodig had, weet je dat zeker, of denk je dat?
Dat weet ik niet zeker. Maar ik heb de handleiding gelezen en gekeken wat jij er van gemaakt hebt, en dat was eigenlijk de enige mogelijkheid die ik kon verzinnen.
Om zeker te weten dat dit de oorzaak kan zijn zou je eigenlijk het inwendig schema van de keerlusmodule moeten kennen. Maar dat staat er niet bij.
Aanvulling: ik heb er nog eens naar zitten kijken, maar er is toch een verschil tussen wat jij hebt aangesloten en wat in de handleiding staat.
Als je bij sensor 1 de lus in rijdt, dan zit volgens de handleiding A rechts en B links. Bij jou zit het net andersom. Wissel dat eens om (ook bij sensor 2 en in de lus) en kijk of dat wat uitmaakt.
-
Hallo Wim
Het hoeft niet een trafo te zijn die alleen voor de keerlusmodule gebruikt wordt.
Wat er bedoelt wordt is dat de voeding voor de module een gewone wisselspanning uit een trafo is en dus GEEN digitale spanning mag zijn.
Ik heb zelf en voedingstrafo waarop de keerlusmodule is aangesloten en tevens andere componenten zoals bijv wisseldecoder
Als je er van overtuigd bent dat je het goed hebt aangesloten trek dan de kap er eens af en controleer of de IC's er goed inzitten. Let daarbij op de inkeping, want er zit 1 IC op waar ook een stipje op staat en dat is nu net niet de goeie kant. De inkeping is juist.
Johan
-
Hallo Johan,
Ik heb de module niet aangesloten op de digitale spanning, maar op en transformator. Alleen is dat wel dezelfde transformator die mijn Intellibox voedt. En ik ben er niet zeker van of dat wel kan, maar de handleiding zegt ook niet dat het niet kan.
En het is niet dat ik 100% overtuigd ben dat ik alles heb goed aangesloten. Nou ja, eigenlijk was ik dat wel toen ik het aangelegd had. Alleen werkt het niet, dus er moet toch ergens iets fout zitten.
Van de kap opentrekken wordt ik niet veel wijzer. Het lijkt te kloppen met de handleiding. Wel een foto gemaakt, misschien dat jij er meer uithaalt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3121_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3121_3.jpg)
Groeten,
Wim
-
Wim, heb je mijn aanvulling gelezen?
-
Nu wel.
Ik heb vanmiddag alles ook al eens omgewisseld. Zelfde effect.
Overigens zit het bij mij andersom, omdat ik de isolaties voor mijn bezetmelders ook andersom heb. Oftewel: zowel in de keerlus als op de baan zit het andersom.
Weliswaar heb ik nu nog geen bezetmelders, maar ik heb al wel plaatselijk isolaties aangebracht en draden getrokken.
-
Hallo Wim
Aan de hand van de foto kan ik opmaken dat de IC's in ieder geval juist geplaatst zijn.
Het kan wel eens helpen door het IC er even uit te halen en opnieuw te plaatsen (voor het geval er een slecht contact is).
Ik heb zelf op de voedingstrafo aangesloten zitten 1 Lenz booster, 1 wisseldecoder, de voeding voor de bezetmelddecoder en de keerlusmodule. Dat werkt dus. Op dezelfde trafo als de centrale werd mij ook afgeraden.
Aan de kleur van de bedrading kan ik niets uit opmaken. Ik zou dat persoonlijk anders doen, want je gebruikt voor de voeding ( ~ ~ ) dezelfde kleuren als voor de rijspanning (A B), dan is een verwisseling ook eenvoudig gemaakt.Je hebt toch wel digitale voeding op de AB gezet neem ik aan.
Verder kan ik je alleen maar adviseren als je het onder je baan niet correct krijgt je wellicht even een proef opstellinkje moet maken. 5 rechte rails is genoeg.
1 op digitale voeding (+ -), dan 3 voor de keerluismodule en het laatste railsje (- +)
Ik gebruik bewust even de + en de - om het duidelijk te houden. Zelf heb ik dat ook zo gedaan omdat het bij mij de 1ste keer ook niet werkte. Achteraf bleek toen 1 IC verkeerd om te zitten, maar aan tafel is het allemaal wat overzichtelijker.
-
Op de AB heb ik idd digitale voeding gezet.
De draden (AK, A1, A2 etc.) heb ik op gezette afstanden met plakkertjes gemerkt.
Voor vandaag vind ik het iig wel weer genoeg.
Groeten,
Wim