BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Danny77 op 04 June 2011, 19:25:19
-
1303770 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling 19-4770 HV Goes
1303734 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling 19-4734 TAS 'S-Gravenpolder
1300456 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling Lichtkrant kazerne Goes
1300436 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling Chauffeursgroep 3 Goes
1300220 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling Blusgroep 's-Gravenpolder
1300031 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling 19-4795 OVD Zuid-Beveland
1300001 17:46:38 04-06-11 P 1 4734 4770 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER Beknelling Lichtkrant RAC Middelburg
--------------------------------------------------------------------------------
1320134 17:46:28 04-06-11 A1 19105 19134 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER rit 13925 CPA ambu 19-134 Terneuzen
1320105 17:46:28 04-06-11 A1 19105 19134 BOSSEWEG 'S-GRAVENPOLDER rit 13925 CPA ambu 19-105 Goes
'S-GRAVENPOLDER - Bij een ongeluk tussen een personenauto en de stoomtrein Goes-Borsele is vandaag iemand om het leven gekomen.
Volgens de politie ontstond de botsing tussen de trein en de auto rond 17.45 uur op een kleine spoorwegovergang in de Bosseweg. De locomotief duwde de auto een flink aantal meters door richting Goes.
De brandweer werd opgeroepen omdat werd gemeld dat er sprake was van een beknelling. Diverse ambulances kwamen ter plekke. De passagiere overleed ter plekke. De mannelijke bestuurder is met onbekende verwondingen per ambulance naar het ziekenhuis in Goes gebracht. De personalia van de betrokkenen zijn nog niet bekend.
De Zeeuwse politie stelt onderzoek in naar de toedracht van het ongeval. De inzittenden van de stoomtrein zijn na het ongeval door een andere stoomtrein opgehaald.
Het ongeluk gebeurde op een onbewaakte overgang. Borden geven aan dat weggebruikers een spoorwegovergang naderen. Volgens getuigen worden weggebruikers doorgaans goed geattendeerd op een naderende stoomtrein.
LATER MEER / BEELDVERSLAG VOLGT
Bron: www.HVzeeland.nl
-
Betreft loc 2 Borsele. Dode te treuren.
Erik, Goes.
-
Teletekst meldt het volgende:
122 Teletekst za 04 jun
***************************************
Kort nieuws binnenland
***************************************
` In het Zeeuwse 's-Gravenpolder is een
vrouw omgekomen bij een botsing met een
stoomtrein.De man bij wie ze in de auto
zat,raakte gewond.De auto werd op een
onbewaakte overgang gegrepen door de
Stoomtrein Goes-Borsele.De ruim 20
inzittenden werden door een andere
stoomtrein opgehaald.
-
Volgens het AD heeft de VSM het gedaan...
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2441517/2011/06/04/Vrouw-dood-na-botsing-met-attractie-Stoomtrein.dhtml
Mvg, Mark
-
Tja, vandaag was ik bij 'het' RTM en bij Port Zélande reed een Smart heel dom (....) ondanks de werkende AKI gewoon door. Hevig getoeter van de geschrokken bestuurder van de 'Meeuw' ten spijt. Gelukkig liep dat goed af. Laten we hopen dat niet de museumlijnen de Zwarte Piet toegespeeld krijgen.
-
Was met vrouw en dochter van 5 maanden naar Goes geweest en absoluut een heerlijke dag gehad en de trein s'middags naar Hoedekenskerke genomen en aldaar getwijfeld om nog met het hele gezin op de blauwe engel te stappen die nog een stukje door reed of meteen na 20 minuten de 1 na laatste trein terug te pakken. Dit hebben we dus gedaan daar de laatste trein pas na ruim een uur zou terugrijden en dat was om te wachten met mijn dochter net te lang. Dus de trein terug genomen en niet gewacht op de laatste die wat later bleek de auto zou gaan aanrijden. Op het terras in Goes aangekomen een broodje gegeten en we zagen de blauwe engel met 20 minuten vertraging binnen komen dat was veroorzaakt door uitlopen van het water nemen van onze trein (rode locomotief Bison) in Hoedekenskerke. De laatste trein kwam maar niet binnen in Goes en tegen 18:00 liepen wij langs de loods het terrein af richting de parkeerplaats. Halverwege kwamen we wat vrijwilligers tegen die enigzins in paniek waren en het hadden over wie er op af ging. Ik vroeg of de laatste trein met pech stond en ze wisten al te vertellen dat er een aanrijding had plaatsgevonden. Ik wenste ze heel veel sterkte daarmee en complimenteerde ze met de zeer fijne sfeer en leuk evenement dat ze hadden georganiseerd. Thuis aangekomen zie ik het bericht verschijnen dat die laatste trein betrokken was in een dodelijk ongeval wat het hele gebeuren voor de nabestaanden en organisatie nog extra zuur maakt. Hadden wij in Hoedekenskerke toch op de blauwe engel gestapt of even op het terras gaan zitten dan had de eerste treinreis van mijn dochter nog een vervelend einde gehad maar dat terzijde want voor de nabestaanden en organisatie is het natuurlijk veel erger.
Veel sterkte toegewenst voor de nabestaanden enorganisatie en daarnaast een zeer dikke pluim voor de mensen achter Sporen naar het Verleden voor het entourage en sfeer die ze hebben weten weg te zetten. Zeker dat met de muziek in de oude stijl van die tijd , de toegankelijkheid, vriendelijkheid en aanspraak die je hebt van iedereen heeft het ondanks het trieste bericht voor ons een erg leuke dag opgeleverd.
Grtz
Frans
-
Volgens het AD heeft de VSM het gedaan...
Mvg, Mark
VSM?
-
Ik doelde op de foto bij het bericht, Dat is de 52 3879
van de VSM: http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1083&lan=nl :)
Mvg, Mark
-
Jammer dat zulks gebeurd.
Luid mischien het einde van VSM in, als zij niet voor zulke zaken verzekerd zijn.
Laten we hopen van niet.
Johan.
-
Luid mischien het einde van VSM in, als zij niet voor zulke zaken verzekerd zijn. Johan.
VSM ?
Overigens gaat een trein nog altijd voor op wegverkeer........ (hoe triest dit voorval ook mag zijn)
-
Johan, de kop van deze draad luidt:
Ongeval met stoomtrein SGB
Marc schreef naar aanleiding van de foto:
Volgens het AD heeft de VSM het gedaan...
Mvg, Mark
Omdat de foto niet van de SGB maar de VSM was. Dus geen einde van de VSM noch SGB.... ;)
-
;D
-
Echt heel erg sneu, heb al die mensen die er als vrijwilliger werkten daar zo enthousiast gezien waar alles (inclusief het totaal onberekenbare Hollandsche weer) meezat en dan krijgen ze zo'n vervelend voorval voor hun kiezen. Zo ontzettend langzaam en voorzichtig hoe ze de overgangen vandaag passeerden kan ik haast niet inbeelden hoe zoiets heeft kunnen plaatsvinden wat niet wegneemt dat het wel is gebeurd en dat net met een dergelijk uitgebreid evenement bij de SGB.
-
Sorrie voor mijn vergissing.
Maar het gaat hier mogelijk over een uitgebate lijn.
Weet het niet zo, maar mogelijk gelden hier andere veiligheids maatregelen, mischien heeft de trein hier geen voorang?
Maar diend de overweg beveiligd te zijn door een persoon met rode vlag.
Wie weet het?
Johan.
-
Het gaat hier om een museumspoorlijn die qua veiligheidsmaatregelen de status heeft van lokaalspoorlijn.
Bij de betreffende overweg staat een Andreaskruis. Er hoeft daar niet gevlagd te worden omdat het om een weg gaat met zeer weinig verkeer. De trein fluit wel bij het naderen van de overweg, en ja, de trein heeft daar gewoon voorrang, net zoals alle treinen.
-
@ Johan,
Deze overweg betreft een zgn fluitoverweg en is voorzien van andreaskruisen. De machinist moet dus een fluitsignaal geven en de trein heeft gewoon wettelijk voorrang. En er wordt daar heel veel gefloten want het is daar best onoverzichtelijk.
Hopelijk heb ik het kunnen verduidelijken!
Groet, Erik. :)
Klaas: je was me voor!
-
Maar het is nog niet duidelijk of dat fluiten vandaag ook is gebeurd.
Hoe dan ook, het is erg dat zoiets is gebeurd, ongeacht wie er eventueel "schuldig "aan zou zijn.
Laten we maar wachten op meer duidelijkheid.
Onderussen betuig ik mijn deelneming aan de nabestaanden
Harm
-
Gewoonweg vreselijk wat hier gebeurd is.
Ik doe een dringende oproep aan de leden van het forum om hier respectvol mee om te gaan, en geen brandstof te geven aan wilde speculaties.
-
Was gister 4 juni bij de SGB en heb genoten van de prachtige dag. Alle lof voor de medewerkers/vrijwilligers die de dag door hun inzet tot een klein cadeautje in dit ondermaanse wisten te maken. Verdrietig is het dat deze mooie dag zo dramatisch eindigde. Met name is het dramatisch voor de machinist en de bestuurder van de auto, immers zij zijn de ongewilde 'acteurs' in de dood van de bejaarde mevrouw en zullen dit voor zichzelf moeten verwerken.
Wat mij vooral zorgen baart is dat de sentimenten over zo'n gebeurtenis een nadelige wending voor de museumlijn(en) kunnen nemen. Het lijkt of de heilige koe, de auto, de wettelijke hegemonie van het railverkeer en met name van museumlijnen ter discussie stelt. Met name de opmerking van Matheus 18 op dit forum dat er 'mogelijk andere veiligheidsmaatregelen gelden' lijkt hier een teneur aan te geven.
Veel zal dan ook afhangen of de veiligheidsmaatregelen in acht genomen zijn wat niet wegneemt dat met name de automobiele weggebruikers bij het naderen van spoor- of tramrails gewaarschuwde mensen dienen te zijn.
Tenslotte verraste mij de mededeling, op teletekstpagina 122, dat de reizigers met een andere stoomtrein zijn opgehaald, terwijl ik hiervoor de inzet van de ABD 41 heb waargenomen.
Marco.
-
Lees dit draadje eens, zou ik zeggen, en dan vooral het 2e bericht....
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,350.msg2353.html#msg2353
Groet,
Ronald
-
jij moderator? nee he?
-
Maar het is nog niet duidelijk of dat fluiten vandaag ook is gebeurd.
Even nadenken Harm; al die machinisten van de SGB hebben hun opleiding op dat traject gedaan en daarbij talloze malen gefloten bij deze en veel andere overwegen. Zo vaak zelfs dat niemand er meer bij nadenkt om te fluiten, dat gaat automatisch. Ik ga ervanuit dat er gefloten wordt en blijft worden, dat is verweven met je functioneren als machinist. Als ik in de auto zit en rijd hoef ik ook niet steeds na te denken of ik moet schakelen of niet, dat is verweven met je functioneren als chauffeur. Als iemand achteraf vraagt; heb je ook geschakeld? Ja natuurlijk, al kan ik me niet elke keer herinneren.
En dan nog, je staat met z'n tweeën op de loc, in het geval dat je een keer niet zou fluiten, zou je stoker je eraan herinneren.
Overigens schijnt het enorm vaak te gebeuren dat een auto voor een museumloc langsschiet en wat minder vaak dat een museumloc een auto raakt, er staat zelfs een filmpje van op Youtube. Uiteraard slechts met blikschade, maar het geeft wel aan dat er regelmatig automobilisten de trein 'over het hoofd zien (en dus ook niet horen)'.
Deze keer had het een tragische afloop, maar wees blij met al die keren dat de automobilisten het wel konden navertellen.
-
Of ze glijden op hun buik over de overweg......... :o
Ook in Nederland Hoorn/Medeblik (2juni"11)
http://www.youtube.com/watch?v=HojCCKZDja8&feature=player_embedded
-
Gert
Met mijn opmerking over het fluiten wilde ik zeker niet de indruk wekken dat de machinist of de stoker iets met het ongeval te maken zouden hebben.
Zij zijn immers net zo goed slachtoffer.
Als jij zegt dat er altijd gefloten word, dan geloof ik dat verder.
Laten we maar gewoon afwachten wat er verder uit komt.
Het kan ook gewoon zo zijn dat de automobilist het gewoonweg niet heeft gehoord.
Rene
De vrouw die je aan het einde hoort geeft een goede kwalificatie over de motorrijder
Harm
-
darwin, iemand?
-
Je bedoelt dat die stoomdingen al veel te lang kunstmatig in leven worden gehouden?
-
;D
-
De vrouw die je aan het einde hoort geeft een goede kwalificatie over de motorrijder
Harm,
Wat tik jij een onzin.... weet jij veel wat er met die motorrijder gebeurde vlak voor hij weggleed???
Hij gaat heus niet met opzet liggend door de slagboom....
Alex
-
Ik denk dat de motorrijder te laat in de gaten had dat de bomen dicht waren/gingen en koos voor deze optie i.p.v. dwars er door heen.
Grt, Ronald.
-
Laten we het nieuwsbericht nou niet vertroebelen met een ander filmpje wat er helemaal niks mee te maken heeft. Dat werkt alleen maar verwarrend met betrekking tot de reacties.
-
Ik verzoek jullie vriendelijk niet te gaan speculeren over dit ernstige ongeval.
Niet allerlei vergelijkingen erbij halen die er niets mee te maken hebben.
-
Overigens schijnt het enorm vaak te gebeuren dat een auto voor een museumloc langsschiet en wat minder vaak dat een museumloc een auto raakt, er staat zelfs een filmpje van op Youtube. Uiteraard slechts met blikschade, maar het geeft wel aan dat er regelmatig automobilisten de trein 'over het hoofd zien (en dus ook niet horen)'.
Deze keer had het een tragische afloop, maar wees blij met al die keren dat de automobilisten het wel konden navertellen.
Als ik voor m'n eigen lijn spreek (Stadskanaal) dan gebeurt het inderdaad naar schatting tientallen keren per jaar dat mensen er nog voorlangs rijden/lopen/fietsen of zelfs überhaupt niets zien of horen... :(
Echte aanrijdingen ongeveer 1x per 2 jaar. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat bij andere clubs wezenlijk anders is. Overigens zien je dat beeld ook op het hoofdspoor, waar ook dagelijks aanrijdingen zijn.
Niettemin natuurlijk een erg treurig ongeval :( waar we de oorzaak nog niet van weten.
-
een oordeel kunnen we niet geven zolang we we de,
werkelijke toedracht niet weten.
vindt het voor alle betrokenen heel erg voor wat er gebeurt is.
-
Mensen, hoe triest dit voorval ook is, er is helaas niets nieuw onder de zon .
Hoeveel stoomtrams werden vroeger plaatselijk niet aangeduid als "moordenaar" ??
Dirk