BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Onno Philips op 04 June 2011, 13:58:42
-
Hallo allemaal,
Via verschillende kanten heb ik regelmatig gehoord, dat een UL Power6 te zwaar zou zijn voor een H0 baan.
Wij hebben op onze club (www.nzhhobbyclub.nl) onder andere een "gelijkstroom" Digitale DCC baan.
Op dit moment hebben we een oudere iBox en één Power 3.
En dat is wat te weinig.
Gezien de perikelen met de nieuwe Power4, twijfelen we of we er eentje gaan aanschaffen.
Nu kunnen we wel aan een Power6 komen.
Die was oorspronkelijk ontworpen voor de grotere schalen als 0 en I.
Maar gezien de waarschuwingen, die ik gekregen heb, vraag ik me af of het verstandig is, om die Power6 te gaan gebruiken.
Door de grote(re) stroom, die er loopt, zouden zaken kunnen gaan doorbranden bij (semi-)kortsluitingen (door bijvoorbeeld een ontsporing).
Dus mijn vraag is: wie heeft er ervaring(en) met de Power6 op een H0 DCC baan.
Kan die Power6 er veilig voor gebruikt worden?
Oftewel: heb ik alleen maar spookverhalen gehoord of zit er een kern van waarheid in?
Ik verneem het graag.
Onno
-
Hallo Onno
Ik heb een Uhlenbrock pouwer 6 op mijn baan gehad maar er weer afgehaald op advies van Uhlenbrock nadat hij door een kortsluiting kapot was gegaan .
Ik ben zelf bij Uhlenbrock geweest om hem te laten repareren en daar liet men zien war er allemaal kapot kan gaan.
Als je er ook wissels mee aanstuurd branden die helemaal in
Bij een sluiting krijg je meteen 150 va sluiting ,dit kan ook nog je IB naar de knoppen helpen
Mijn advies geen pouwer 6 op HO deze is echt alleen maar geschikt voor spoor 1 en LGB
Mvrg. kees kocken
-
Hallo Kees,
Dank voor je reactie.
Alleen vraag ik me af, waardooor jouw power6 doorgebrand is.
Is hij dan niet kortsluit beveiligd?
Groet,
Onno
-
Niet geschikte bedrading.
Hier al jaren probleemloos een 10A zelfbouwbooster. Ook de grote merken bouwen tegenwoordig zwaardere versterkers in hun centrales. Lenz al jaren 5A, ESU en Märklin tegenwooridg ook 5A, Zimo zelfs 8A.
Die Uhlenbrock booster is prima beveiligd. Maar de kortsluitbeveiliging treedt natuurlijk pas in werking bij kortsluitstromen groter dan 6A. Dan moet de bedrading wel in staat zijn dergelijke stromen te verwerken. Is de bedrading te dun, dan kan er nooit 6A of meer stroom gaan lopen en zal de beveiliging bij sluiting nimmer reageren. Dan blijft de sluiting bestaan, totdat er ergens iets doorbrandt, in een loc, de bedrading of in de centrale. Maar bij voldoende dikke bedrading, geen enkel probleem.
Zoiets zwaars als een 10A booster kun je ook via apart gezekerde secties op delen van de baan aansluiten. Zelfs gebruik ik daarvoor gewone glaszekeringen. Strikt noodzakelijk is het volgens mij niet. De kortsluitbeveiliging van de booster reageert toch aanzienlijk sneller dan de glaszekeringen. Ik heb 10 jaar geleden een doosje zekeringen gekocht en dat heb ik nog steeds.
De opmerking van Kees dat wisselaandrijvingen inbranden bij gebruik van een zwaardere versterker is een goed voorbeeld van een spookverhaal. Een wisselaandrijving zal nimmer meer stroom trekken dan hij nodig heeft, al sluit je hem op 1000 watt aan.
-
een 12v21w autolamp in serie met de voeding naar de rails werkt ook heel goed. De lamp werkt als ptc weerstand. Laag ohmig zonder sluiting, hoog ohmig als hij gaat branden er er dus sluiting is.
-
De opmerking van Kees dat wisselaandrijvingen inbranden bij gebruik van een zwaardere versterker is een goed voorbeeld van een spookverhaal. Een wisselaandrijving zal nimmer meer stroom trekken dan hij nodig heeft, al sluit je hem op 1000 watt aan.
Henk, Kees, Onno,
Als ik de beschrijvingen lees van de verschillende wisseldecoders, en ook die van Uhlenbrock zelf, dan lees ik daarin dat de maximale stroom per uitgang beperkt is tot over het algemeen 1A. En dat de aangesloten spanning betrokken wordt of kan worden uit een aparte wisselspannings trafo, in plaats van uit de digitale baan spanning. Bij de 63410 van Uhlenbrock is dat zelfs een must. Een verhaal wat inderdaad kant nog wal raakt.
Groetjes
Gortzak.
-
Ja, dat is ook nog waar, er zit ook nog een wisseldecoder tussen die de stroom begrenst.
-
Bij mij geeft de power 4 geen enkel probleem.
Gebruik dan deze gewoon.
MVG, Theo
-
Dank voor alle reacties.
Vermoedelijk is dus de Power6 van Kees doorgebrand door draad beperkingen, waardoor er te weinig stroom liep voor de kortsluitbeveiliging, maar het duurde lang genoeg om de Power6 uiteindelijk op te blazen.
Wij gebruiken elektra installatiedraad van 2.5 mm2 naar de baan toe, dus dat moet geen beperking opleveren.
Verder kunnen wij die Power6 kopen voor een bedrag, wat beduidend lager is dan een (nieuwe) Power4.
Zijn er mogelijk nog andere redenen, die tegen een Power6 kunnen spreken?