BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Antoontje op 04 June 2011, 00:16:10

Titel: Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Antoontje op 04 June 2011, 00:16:10
Hoi,

een leuk en interessant artikeltje op Kijk.nl over slijtage van bovenleidingen. Of niet, dus eigenlijk.
http://www.kijk.nl/nieuws/waardoor-slijten-bovenleidingen-van-treinen-niet-supersnel/

Groet,
Antoontje.
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: ZwaanBaan op 04 June 2011, 00:34:21
Ah, Dat heb ik vanmiddag ook al gelezen. Alleen dan in het blad  (y)
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Antoontje op 04 June 2011, 00:37:24
Ja, maar ik kan moeilijk een bladzijde uit mijn Kijk scheuren en hier op BNLs prikken... slecht voor mijn scherm  ;)
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: ZwaanBaan op 04 June 2011, 01:46:12
En voor het blad. Dan moeten ze het eerst nog op de pagina opzoeken, en dan moeten ze het ook nog kunnen lezen. De site is dus een beter alternatief :)

TJ
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Romar op 04 June 2011, 09:53:01
Leuk stukje om te lezen.
Heb hier zelf nooit over nagedacht, maar toen ik die vraag zag staan had ik zelf toch wel zoiets van ja, dat is wel een goeie vraag. :P

Mvg,

Romar
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Darkwing Duck op 04 June 2011, 09:57:40
Alleen is de rijdraad volgens mij niet rond maar meer driehoekig met een bolle onderkant. Dit om het contactoppervlak te vergroten.
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Sikkeman op 04 June 2011, 10:09:02
en voor de bevestiging met klemmen, zie: http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/rijdraad/rijdraad.htm
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Bruce!!! op 04 June 2011, 10:14:30
Intressant stukje!

Bruce
Titel: Re:Slijtage bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 June 2011, 10:56:15
Alleen is de rijdraad volgens mij niet rond maar meer driehoekig met een bolle onderkant. Dit om het contactoppervlak te vergroten.
De rijdraad is rond, met twee richels in de bovenkant voor de bevestiging. Zie de link van Sikkeman.
Door de slijtage wordt de onderkant in de loop van de tijd vlak.