BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Antoontje op 04 June 2011, 00:16:10
-
Hoi,
een leuk en interessant artikeltje op Kijk.nl over slijtage van bovenleidingen. Of niet, dus eigenlijk.
http://www.kijk.nl/nieuws/waardoor-slijten-bovenleidingen-van-treinen-niet-supersnel/
Groet,
Antoontje.
-
Ah, Dat heb ik vanmiddag ook al gelezen. Alleen dan in het blad (y)
-
Ja, maar ik kan moeilijk een bladzijde uit mijn Kijk scheuren en hier op BNLs prikken... slecht voor mijn scherm ;)
-
En voor het blad. Dan moeten ze het eerst nog op de pagina opzoeken, en dan moeten ze het ook nog kunnen lezen. De site is dus een beter alternatief :)
TJ
-
Leuk stukje om te lezen.
Heb hier zelf nooit over nagedacht, maar toen ik die vraag zag staan had ik zelf toch wel zoiets van ja, dat is wel een goeie vraag. :P
Mvg,
Romar
-
Alleen is de rijdraad volgens mij niet rond maar meer driehoekig met een bolle onderkant. Dit om het contactoppervlak te vergroten.
-
en voor de bevestiging met klemmen, zie: http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/rijdraad/rijdraad.htm
-
Intressant stukje!
Bruce
-
Alleen is de rijdraad volgens mij niet rond maar meer driehoekig met een bolle onderkant. Dit om het contactoppervlak te vergroten.
De rijdraad is rond, met twee richels in de bovenkant voor de bevestiging. Zie de link van Sikkeman.
Door de slijtage wordt de onderkant in de loop van de tijd vlak.