BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jasperkc op 01 June 2011, 11:46:31
-
Hallo forummers,
Een vriend van mij heeft een roco 1000 gekocht art. 43615. De lok loopt erg mooi, maar bij bepaalde wissels ontspoort de lok. Kan iemand mij de oorzaak geven of is het een algemeen probleem van de roco 1000 loks. Ik kon aan het wissel geen onregelmatigheden zien en zie bij de lok ook geen bijzonderheden.
Groet, Jasper
-
De 43615 is een Roco NS 1000-serie uit de oude productie. Stamt uit 1989. Probleem zit 'm in de voorloopwielen.
De tweede oplage, die later verscheen, heeft dit probleem niet. En ook de huidige NS 1000 locs van Roco hebben dit probleem niet.
mvg,
Gert
-
Hallo Gert,
zag in een ander draadje idd er problemen zijn met het voorloop draaistel, Ik zal dat even aan 'm doorgeven dan kan ie dat verhelpen. maar bedankt voor je hulp.
Jasper
-
@Jasper: welk draadje is dat dan? Ik heb ook een oude serie Roco 1000 die ik waarschijnlijk nog moet gaan aanpassen.
-
Hoi,
Het is simpel te verhelpen door een klein stukje lood in de voorste loopwielen (daar is ruimte voor) te maken, heb deze lok sinds 1989 en had het probleem destijds ook, daarna nooit meer.
mvgr Evert.
-
Dat heeft die 2de hands 1000 van mij ook, weet ik gelijk waar dat voor dient ;D
-
Een ander probleem wat ontsporingen veroorzaakt is het feit dat er weinig vertikale speling is. Dit komt door de koppelinghouder, die bij de eerste serie(s) vast aan het voorste loopstel zit. Later is er een kortkoppelinghouder aan het frame gekomen.
Mocht je nog een lok hebben met koppelinghouder aan het loopstel kun je of proberen de kortkoppelmechanieken te bestellen en te monteren, of zelf zoiets knutselen.
Als laatste redmiddel door het afvijlen van schortplaat en/of koppelboom eventueel meer vertikale speling realiseren, maar dit zal lastig worden.
-
Je kan ook de loc in één richting laten lopen, en de kopelboom er afhalen aan de andere kant. Dan kun je daar een dichte schotplaat zetten. Heeft mij ontzettend geholpen. De koppelboom kun je gewoon loshalen, hoef je niets voor te breken/vijlen.
-
Hallo Jasper,
Daar is al een draadje over.
In het kort komt het hier op neer, dat de daaistellen met de enkele loopwielen geen verticale speling hebben.
Helemaal geen verticale speling, dus soms raken die wielen niet eens de rails en bij de minste geringste onregelmatigheid ontsporen de voorste wieltjes. Je hoort het niet, want de wielen zweven boven de bielzen en de locomotief rijdt rustig door totdat die een wissel tegenkomt en dan gaat die liggen.
Hoe dat op te lossen is staat in dit draadje.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12219.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12219.0.html)
Bij mij rijdt hij (de eerste versie uit 1989) nu probleemloos over de wissels.
De opening in de schorten heb ik aan de bovenkant en onderkant uit gevijld, zodat er wat meer speling is voor de koppeling.
Anders heeft het draaistel nog geen vertikale speling.
Groetjes
Wil
-
De grootste problemen waren met de allereerste productie. De tweede productie had zeer losjes in een soort lip gelagerde loopwielen, zodat de wielen verticaal ten opzichte van het loopdraaistel konden bewegen en de rails meestal toch konden volgen. Je kon intertijd gratis die veranderde loopdraaistellen bestellen.
-
Indertijd, ja, maar daar hebben we nu niets meer aan.
(Hoe zit het eigenlijk bij de nieuwe?)
Nog even een waarschuwing betreffende deze locomotief.
De kap is gemaakt van slap plastic en die is met klik verbinding over het frame geklikt.
Ik kan de locomotief niet meer optillen door de kap vast te houden, want die klik constructie is versleten en het onderstel valt er onder vandaan.
Til deze lok altijd aan de wielen vast houdend op.
De trappetjes aan de voor en achterkant zitten los tussen het frame en de kap. Hoe vaak ik al die trappetjes moest zoeken, is niet meer te tellen. Gelukkig heb ik ze nog alle vier. (y)
De middelste grote wielen hebben zijwaartse speling. Het is heel lastig om hem goed op de rails te zetten. Er hoeft maar een wiel verkeerd te zitten en de lokomotief ontspoord bij het eerste wissel, dat hij tegen komt.
Altijd een wielenrichter gebruiken en zeer goed opletten, want de loc rijdt gewoon met twee wielen naast de rails, zonder rare geluiden.
Groetjes
Wil
-
(Hoe zit het eigenlijk bij de nieuwe?)
De groene versie had intertijd al een kortkoppelmechaniek gekregen, zodat de koppeling niet meer met het loopstel was verbonden en het hele probleem was opgelost. De nieuwe versies hebben dat natuurlijk ook.
-
Bij de allernieuwste versie (die in de set met de bietenwagens) is er weer iets aangepast. Kijk maar hier:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=710%3Aroco-1001-met-6-bieten-wagens&catid=49%3Aroco&Itemid=115&limitstart=1
mvg,
Gert
-
(y)Zo, dat ziet er goed uit, wat een speling. (y)
Wat jammer nou, dat er nog steeds de verkeerde pantograven op zitten op die nieuwe.
De onderste stangen horen enkel te zijn. Die binnenste stangen bij pantograaf omhoog horen er niet.
Ze zijn met de dremel snel weggehaald.
Mooi verslag, Chris. Die nummers op de wagons heb je zeker gefotoshopt? ;D ;D
(y)Die zijn zeer duidelijk erop gemaakt door ROCO. (y)
Bedankt, Gert, voor de link.
Groetjes
Wil
-
Mijn oude 1010 is nog in goed staat,alleen de verlichting die wil in aan passen in een omgekeerde L
De kleuren van de lampen is die het zelfde als de DE! onder geel en boven wit of zijn ze allemaal wit.
Cor
-
Mooi verslag, Chris. Die nummers op de wagons heb je zeker gefotoshopt? ;D ;D
(y)Die zijn zeer duidelijk erop gemaakt door ROCO. (y)
???
-
Mijn oude 1010 is nog in goed staat,alleen de verlichting die wil in aan passen in een omgekeerde L
De kleuren van de lampen is die het zelfde als de DE! onder geel en boven wit of zijn ze allemaal wit.
Cor
Ook bij deze machines was het onder geel en boven wit.
Jeroen
-
@Chris,
Korreltje zout
Niet gelijk happen... ;)
mvg,
Sander
-
Ik hap niet, ik snap em niet. :)